• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Mijanka-geometria rozjazdów.

Reakcje
43 4 0
#1
Cześć.
Planuję zrobić coś w rodzaju makiety ekspozycyjnej z układem torowym w postaci mijanki, z niewielką stacją/ przystankiem osobowym, na niezbyt uczęszczanej lokalnej linii. Zamysł mam taki że nie będzie to odwzorowanie żadnego rzeczywistego układu torowego ani jego otoczenia. Chcę jednak aby poziom tak szczegółowości obiektów kolejowych jak i infrastruktury itp. był możliwie jak największy. Do dyspozycji mam około 3 metry na długości. Szerokość planuję ok 80cm, może nieznacznie więcej. Układ torowy oparty na torach Roco Line. Długość torów peronowych pomiędzy rozjazdami ok 160-170 cm, tak by mogły tam zatrzymywać się swobodnie trzy, czterowagonowe składy osobowe. Zastanawiam się, jakich rozjazdów użyć? Do wyboru mam dwa ich typy. WR(WL)15 lub WR(WL)10. Które będą w tym układzie i przy opisywanych założeniach bardziej realistycznie wyglądać? Rozjazdy drugiego typu wydają mi się być bliższe rzeczywistym rozwiązaniom, jednak mają po 23cm długości, więc zabiorą mi prawie 1/6 długości makiety. Czy zastosowanie tych pierwszych (15°) przy założeniu że na takiej lokalnej linii ruch pociągów nie odbywa się z prędkością większą niż powiedzmy 80 do 100km/h będzie bardzo rażącym błędem? A może zrobić taką mijankę "niesymetryczną", z dwoma rodzajami rozjazdów na końcach?

Na makiecie planuję też niewielką bocznicę. Tu mam następne pytanie. Wykorzystując istniejący układ torowy mijanki, skąd najlepiej wyprowadzić tor "bocznicowy"? Z toru głównego czy z głównego bocznego? Nie jestem biegły w kolejowym słownictwie i mam nadzieję że nie pomieszałem żadnych pojęć Pozdrawiam
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.523 556 30
#3
Proponuję najprostszy, typowy układ mijanki z torem ładunkowym. Nie jestem pewien, co kolega @Martinez74 ma na myśli pisząc o niewielkiej bocznicy". To, co zaproponowałem, nie jest bocznicą, a torem bocznym stacyjnym, pełniącym rolę toru ładunkowego.

mijanka.jpg


Bocznica, ściśle mówiąc, to tor odchodzący od linii kolejowej (albo od stacji, albo od szlaku), prowadzący do odrębnego obiektu (zwykle zakładu przemysłowego, ale nie tylko). Bocznica nie jest częścią stacji, zwykle jest też własnością i jest zarządzana przez odrębny podmiot prawny. Tory stacyjne, na których nie odbywają się jazdy pociągowe, a służące do innych celów (ładunkowe, odstawcze, ochronne, komunikacyjne itp.) nie są bocznicami, są to tory boczne stacji - to nie to samo, co bocznica. Tory stacyjne, po których odbywają się jazdy pociągowe, to tory główne stacji, dzielą się na tory główne zasadnicze, będące przedłużeniem torów szlakowych oraz tory główne dodatkowe, służące do zatrzymywania się pociągów na stacji w celu przepuszczenia innych pociągów (wyprzedzanie lub krzyżowanie pociągów). Jeżeli pociąg pasażerski zatrzymuje na stacji w celu wymiany podróżnych, nie musi zjeżdżać na tor główny dodatkowy, może stanąć przy peronie na torze głównym zasadniczym, ale taki postój nie powinien trwać zbyt długo. Jeżeli pociąg, z jakichkolwiek powodów, ma stać na stacji dłuższy czas, powinien być przyjęty na tor główny dodatkowy. Uff, zrobił się z tego mały wykład o torach stacyjnych, ale może się przyda. ;)

Co do rozjazdów, to faktycznie, rozjazdy 15-stopniowe mają mało realistyczny wygląd. W tym wypadku kompromisem byłby rozjazdy o kącie ok. 12-13 stopni i długości ok. 20 cm, ale nie wiem, kto takie ma w ofercie - może faktycznie Peco? Rozjazdy Roco Line 10 stopnie mogą być trochę za długie i zaburzać proporcje całości, ale trzeba byłoby to sprawdzić doświadczalnie. Pomysł z rozjazdami różnego typu na dwóch końcach stacji nie wydaje mi się najlepszy, nie będzie to dobrze wyglądało.
 

Mormegil

Ostrzeżony
Reakcje
659 44 0
#4
Co do rozjazdów, to faktycznie, rozjazdy 15-stopniowe mają mało realistyczny wygląd. W tym wypadku kompromisem byłby rozjazdy o kącie ok. 12-13 stopni i długości ok. 20 cm, ale nie wiem, kto takie ma w ofercie - może faktycznie Peco?
Rozjazdy Roco 15 stopni mają 230mm długości, a 10 stopni - 345mm długości, więc rozjazdu 12/13 stopni o długości 200mm chyba nie da się znaleźć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.523 556 30
#5
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 6
Planuję 39

Podobne wątki