• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mierzenie wysokości budynku

Reakcje
0 0 0
#1

Witam!
Chce zaprezentować sposoby mierzenia wysokości budynków itp., aby było nam łatwiej odtwarzać je w modelu.
Osobiście znam 4 najłatwiejsze sposoby owego mierzenia.

SPOSÓB I

Potrzebne przyrządy: miarka (dość długa), palik(albo kijek itp.), oko ;) no i kartka + ołówek do liczenia

Ten sposób jest wykorzystaniem w praktyce twierdzenia Talesa. Głosi ono, że: Jeżeli ramiona kąta przecięte są prostymi równoległymi, to odcinki wyznaczone przez te proste na jednym ramieniu kąta, są proporcjonalne do odpowiednich odcinków na drugim ramieniu kąta.

No to może teraz po ludzku:

http://img223.imageshack.us/img223/5678/sposbibt6.jpg
By FilipSosna

Żółta kropka to punkt patrzenia
Chodzi tutaj o to, aby patrząc (z żółtej kropki) obydwa końce palika zrównały się z górną i dolną krawędzią budynku.

x - wysokość budynku (szukana)
y - wysokość palika(może być kijek itp.)
a - odległość od punktu patrzenia do palika
b - odległość od punktu patrzenia do budynku

Z powyższego twierdzenia wynika, że:

a/y=b/x

Aby obliczyć trzeba zamienić wzór i wyjdzie

x=b*y/a

Przykład:

Zmierzyliśmy, że:
a=1m
b=11m
y=2m

a więc:

x=11m*2m/1m=22m



SPOSÓB II

Potrzebne przyrządy: słońce (dzien bezchmurny), miarka (dość długa), palik no i kartka +ołówek

To jest jakby zmodyfikowana troche wersja poprzedniego sposobu. Tym razem polega to na zmierzeniu długości cienia 2 obiektów, z czego jednego znamy wysokość (nasz ulubiony palik).

http://img223.imageshack.us/img223/5381/sposbiich7.jpg
By FilipSosna

x - wysokość budynku (szukana)
y - wysokość palika(może być kijek itp.)
a - długość cienia palika
b - długość cienia budynku

Jak już wspomniałem jest to trochę zmodyfikowana wersja poprzedniego sposobu, więc znowu ten sam wzór:

a/y=b/x

czyli:

x=b*y/a

Przykład:

Zmierzyliśmy że:

a=2m
b=10m
y=1m

po podstawieniu:

x=10m*1m/2m=5m


SPOSÓB III


Potrzebne przyrządy: dalmierz (laserowy czy jakieś tam inne cuda techniki), kartka + ołówek

Tym razem oprzemy się na twierdzeniu Pitagorasa. Głosi ono, że: W trójkącie prostokątnym suma kwadratów długości przyprostokątnych jest równa kwadratowi długości przeciwprostokątnej tego trójkąta.

http://img223.imageshack.us/img223/1024/sposbiiixf7.jpg
By FilipSosna

a - wysokość budynku
b - odległość I
c - odległość II

Z twierdzenia wynika:

a^2+b^2= c^2

a więc:
a^2=c^2-b^2

a= pierwiastek z różnicy kwadratu c i kwadratu b
(sorry, brak znaku pierwiastka) (a = sqrt(c^2 - b^2) )

Przykład:

Zmierzyliśmy, że:

c=5m
b=3m

No to liczymy

a^2=(5m)^2-(3m)^2

a^2=25m-9m

a^2=16m

a=4m


SPOSÓB IV


Najprostszy jaki może być. Mianowicie trzeba poprosić (gdzieś, kogoś itp.) o plany budynku.

KONIEC.
Mam nadzieje, że się przyda​
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#2
No cóż... Jesteś przedstawicielem pokolenia, które nie czytało już Tytusa, Romka i A'Tomka... :D

PS. Trochę ci wzorki poprawiłem...
Podnoszenie do potęgi można zapisać tak: a^b
A pierwiastek to funkcja: sqrt
 
OP
OP
F
Reakcje
0 0 0
#3
a właśnie że czytałem :razz:
przeczytałem wszystkie numery które tata mi oddał :D
serio

ps. dzięki
ps2. wiem jak sie pisze potęgi ale pisałem to w wordzie a potem nie zauważyłem tych byczków
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#4
A ja robię tak:
mierzę długość budynku, następnie robię z daleka zdjęcie pod kątem prostym,
i w programie graficznym sprawdzam ile pikseli odpowiada wysokości a ile szerokości,
wtedy wysokość, albo każdy inny wymiar, to
szerokość*pixele_wysokosci/pixele_szerokosci
Oczywiście ze względu na paralaksę, perspektywę itp sprawy nie jest to super dokładne,
ale cień też nie zawsze pada na równe podłoże.
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#9
W sumie pomysł jest fajny, tylko od pewnego wieku "oczywisty". Wystarczą do tego podstawy geometrii. Ale opis mi się podoba, w końcu nie zawsze co jest oczywiste jest oczywiste... :D
 
OP
OP
F
Reakcje
0 0 0
#11
gbbsoft napisał(a):
W sumie pomysł jest fajny, tylko od pewnego wieku "oczywisty". Wystarczą do tego podstawy geometrii. Ale opis mi się podoba, w końcu nie zawsze co jest oczywiste jest oczywiste... :D
Przypomniał mi sie kiedyś spór jak zmierzyć cośtam...
chwila czasu i jest

ps. jeszcze sie czasami zapomni jak sie to liczyło itp...
 

Podobne wątki