• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Marklin BR 003-160-9

Heaven1973

Aktywny użytkownik
Reakcje
9 1 1
#1
witam wszystkich,
jestem początkującym zapaleńcem kolejowym,
choć wiek już więcej niż ...:))))))
Na allegro kupiłem model w standardzie HO - BR 003160-9 i o dziwo już wiem
ze firma wszystko wyjaśni MARKLIN
Model jak na zewnętrzne walory "ok" tylko zasilanie z tym jest kłopot...
nie byłem świadomy kupując, iż zasilanie będzie przemienne...
i tu powstaje pytanie:
- czy można zmienić zasilanie w tym parowozie?
czy jest w ogóle sens i jak to by wyglądało na środki finansowe?
Sprawdziłem ośki w tendrzaku i loko, wszystkie są metalowe (jednolity metal), czyli na normy zasilania prądem stałym niestety robią zwarcie...w tendrzaku owszem jest jakiś elektrostatyk ale chyba nie ma zastosowania w zmianie zasilania jak ponoć w BR54...
Owszem chciałbym BR 003 przerobić na Pm2 tylko wiatrownice są mlutkie uszate, a nie jak w oryginalnym Pm2...
Może ktoś nakieruje mnie na odpowiednie tory i czy ktoś zaradzi:)
Pozdrawiam


http://images23.fotosik.pl/87/77dee89550464d84m.jpg
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#2
Nie ma rady.Musisz sprzedać. Nie wyobrażam sobie wymiany zestawów kołowych w parowozie z tych mrklinowskich na izolowane. Ewentualny koszt takiej przeróbki tudzież czynnik czasu i pracy byłby niemiłosiernie wysoki w stosunku do efektu końcowego.
 

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
Nie do końca rozumie bo nie znam się na lokach od Marklina (nigdy nie miałem w ręce) ale chodzi o to, że Marklin stosuje inne tory z tymi ,,pipikami" ;) po środku ?? ,,Trzeci szyna" ??
I dlatego loki Marklin nie mogą jeździć po Piko/Roco torach ??

Tak więc to : http://www.modelmania.com.pl/product_in ... s_id=22224

Z adnotacją w opisie : ,,UWAGA !!! prąd zmienny (16V) - system zasilania 3 torowy"

Dobrze rozumuję ??
 
OP
OP
Heaven1973

Heaven1973

Aktywny użytkownik
Reakcje
9 1 1
#5
dokładnie tak jest iż zasilaniem jest płoza w tendrze BR 003, i spodziewać sie można iż loko potrzbuje właśnie 16V tylko oczywiście zmienego...
z innej bezki czy majac w rodzinie metalowca który mogłby wytoczyć takie koła by pomogło czy jeszcze potrzebny będzie silniczek prądu stałego i szczotki?
Pozdrawiam
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#6
Oczywiście osprzęt elektryczny też musiałby zostać wymieniony. Ale wierz mi, toczenie kół do parowozu to karkołomna operacja. Aż nie mogę sobie wyobrazić żeby warte było to wszystko tyle zachodu. Sprzedaż model ( nawet z małą stratą) i kupisz sobie porządnego Fleishmanna czy TRIXA czy Roco, przerobisz sobie na Pm i będzie Ci hulał - taka moja rada!
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#7
Ogólnie rzecz biorąc to te koła da się przy niewielkim nakładzie izolować bo nie są monoblokami z osiami tylko osadzanymi przez wcisk. Maerklin robi 3 szynowce a Trix na tych samych częściach tradycyjnie zasilane modele. Także to nie problem. Silnik tez można okiełznać elektronicznie. Problemem jest komplikacja napędu i ogólnej budowy. Ostatnim modelem tej firmy jaki z zasady zrobiłem jest widoczny poniżej model dla ABP. Z zasady bo modele tandemu Maerklin/Trix to po prostu rzeźnia. Mimo że ustaliliśmy odtworzenie Teczwórki z ich początków na PKP to było pracy od cholery. Uskoki poodlewnicze do usuwania, mechanizm który po rozebraniu stanowi zagadkę enigmy i te zębatki! Raczej sprzedawaj. Jak nie to rozbierz zestawy kołowe, podtocz osie i "tulejuj" lub zamów takie same zestwy do wersji tradycyjnej. Ważny jest naprzemienny układ izolacji względem łamanej ostoi.
 

Załączniki

pepej

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
tak z czystej ciekawości zapytam :) na jakiej zasadzie działają silniki na prąd zmienny w modelach MARKLIN'a i skoro prąd jest przemienny to jak zmienia się kierunek jazdy ?

zawsze myślałem, ze w modelach MARKLIN'a trzecia szyna jest do uniezależnienia kierunku jazdy dwóch lokomotyw na jednym torze, czyli że do lokomotyw dochodzą trzy przewody, a z opisu powyżej wynika, że obie zewnętrzne szyny są połączone razem wiec ni jak nie rozumie zasady sterowania prądem przemiennym , przecież nie ma czegoś takiego jak odwrócenie polaryzacji prądu przemiennego :shock:
 

viva

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
pepej napisał(a):
to jak zmienia się kierunek jazdy ?
Impulsem, wzbudzenie silnika następuje "z drugiej" strony i silnik zaczyna obroty w drugą stronę przy podaniu napięcia zmiennego. Często za ten wzbudnik robi dodatkowy przekaźnik.
 
OP
OP
Heaven1973

Heaven1973

Aktywny użytkownik
Reakcje
9 1 1
#10
hej Esel...

co mam rozumieć pod zdaniem twoim...
"Ważny jest naprzemienny układ izolacji względem łamanej ostoi."

z toczeniem osiek myślę że nie będzie kłopot, acz może teflon by pomógł... ale z ta elektronika będzie różnie...chyba żę może masz jakieś namiary na necie jak to zrobić??
byłbym wdzięczny
Pozdrawiam wszystkich
 

ICE

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
Kolega mówił o tej BR44, w niej do trzeciej osi izolacja jest po jednej stronie a koła zębate pod drugiej. Od trzeciej natomiast w miejscu łamania ostoi jest odwrotnie...

problem ten nie dotyczy BR03
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#12
ICE napisał(a):
Kolega mówił o tej BR44(...)problem ten nie dotyczy BR03
Mam też taka nadzieję - chyba że wózek tylny. Mniej osi to może i bez łamania bo to kolejny "genialny" pomysł tego tandemu.
Heaven1973 napisał(a):
acz może teflon by pomógł
Też przez chwilę myślałem o zasmarowaniu czymś czopów osi - może sie udać. Na przykład po podszlifowaniu ich do lekkiego luzu i osadzeniu na rurce zwiniętej z taśmy teflonowej. Tak tylko dumam...
Heaven1973 napisał(a):
ale z ta elektronika ...
No myślę że DCC by pomogło. Z zasady walczy z prądem przemiennym. Do tego wymiana silnika. Choć ta ostatnia sprawka wykluczyła by i poprzednią... :oops:
Powodzenia bez względu na decyzję!
 

gbbsoft

Aktywny użytkownik
Reakcje
11 0 0
#13
eSeL napisał(a):
No myślę że DCC by pomogło. Z zasady walczy z prądem przemiennym. Do tego wymiana silnika. Choć ta ostatnia sprawka wykluczyła by i poprzednią...
DCC = prąd przemienny o stałej amplitudzie
ale do silnika idzie prąd stały z zmiennym wypełnieniu...
 

eSeL

Znany użytkownik
Reakcje
35 0 0
#14
No właśnie. Także trza by najlepiej wymienić silnik. Suma sumarum nie wiem czy jednak nie lepiej sprzedać, kupić choćby pikola i w niego inwestować. Tam jakby wymienić silnik to bajera. Bo przeniesienie napędu nawet całkiem całkiem.
Kibicuje tej sprawie szczególnie - właśnie przeglądając tzw. 'ulubione' kapnąłem się iże, sam początkowo obserwowałem tą aukcje :!: :D
 
A

Anonymous

Gość
#15
ZARAZ ,PANOWIE silniki sa te same ,
wiem bo zajechałem trixa wirnik z ostoją łamaną w br-85 i
kupiłem wirnik z merklina , tak mi sprzedali w serwisie trixa tlumacząc ,ze silniki są te same w nowych modelach ,co jest prawdą ,
jedynie modele różnią sie 3 szyną , tzn ze kola wszystkie w mearlinie pobierają jeden biegun ,zaś szyna drugi co daje 2,5 raza więcej punktów odbioru prądu a tym samym niezawodność w zasilaniu
i to cała ,,ameryka,,
dziś te systemy trix i maerklin mają nawet jeden wspólny decoder i staję ddc!!!!

zaś do łamańców rzeczywiście pobór przemienny w trixie :shock:
a o przeróbce zapomnijcie ,zabija wszystko w kolach , ich izolowanie to tragedia ,zakup nowych izolowanych to koszt 50-100ewro, mówię o parowozach z wiązarami
 
OP
OP
Heaven1973

Heaven1973

Aktywny użytkownik
Reakcje
9 1 1
#16
LOKOMTYWA77 napisał(a):
ZARAZ ,PANOWIE silniki sa te same ,
wiem bo zajechałem trixa wirnik z ostoją łamaną w br-85 i
kupiłem wirnik z merklina , tak mi sprzedali w serwisie trixa tlumacząc ,ze silniki są te same w nowych modelach ,co jest prawdą ,
jedynie modele różnią sie 3 szyną , tzn ze kola wszystkie w mearlinie pobierają jeden biegun ,zaś szyna drugi co daje 2,5 raza więcej punktów odbioru prądu a tym samym niezawodność w zasilaniu
i to cała ,,ameryka,,
dziś te systemy trix i maerklin mają nawet jeden wspólny decoder i staję ddc!!!!

zaś do łamańców rzeczywiście pobór przemienny w trixie :shock:
a o przeróbce zapomnijcie ,zabija wszystko w kolach , ich izolowanie to tragedia ,zakup nowych izolowanych to koszt 50-100ewro, mówię o parowozach z wiązarami
hmmm ale ja z kolei nie wiem czy ten model BR 003160-9 jest nowy myślałem ze jeśli byłby nowy to raczek wnętrze kół byłyby plastikowe i ogólnie byłoby już prościej z zmiana zasilania...ale tak nie jest ... obręcze wraz z szprychami są metalowe... i jak na ten model jest dość ciężki czyli jak można rzec stara szkoła modelarska a wiadomo Marklin są dość dokładne...
jak można się dowiedzieć jaki jest sposób prześledzenia czy aby silnik jest podobny z Trix a może jednak ten model choć wyglądem jest super to może jednak być wiekowy...
fakt jeśli miałbym coś spartolić to faktycznie lepiej by sprzedać...
Pozdrowienia
 

aqws9

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#20
gbbsoft napisał(a):
To na drugim zdjęciu to silnik, ale co to jest to na pierwszym, trzecim, czwartym i ósmym zdjęciu? :shock: :shock:
Jak dla mnie wygląda to na jakiś elektromagnes, który coś porusza, a sprężynka sprawia, że układ powraca do pierwotnej pozycji... tak strzelam, bo zakładałem kiedyś domofon i coś takiego sterowało zamkiem :grin:
 

Podobne wątki