• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja Malowania SM42/SP42 oraz SM31 w tzw. epoce IV

Reakcje
32 0 0
#1
W celu usystematyzowania wiedzy chciałbym zwrócić się do Szanownych Kolegów z następującymi pytaniami odnośnie wskazanych w temacie serii lokomotyw.

1. Czy jest obecnie możliwe wskazanie roku, w którym to na PKP po raz pierwszy pojawiły się lokomotywy SM42/SP42 i SM31 w malowaniu oliwkowym znanym z miniatur produkcji Piko? Na pewno musiał być to co najmniej rok 1979, bowiem malowanie z tego właśnie roku odwzorowuje oliwkowy model SP42-043 Piko. Czy w związku z tym można uznać za prawdziwą tezę, że przed rokiem 1979 oliwkowych lokomotyw wspomnianych serii jeszcze na PKP nie było?

2. Od którego roku Fablok zaczął malować wspomniane lokomotywy na kolor nazwijmy to "jasnozielony", czyli taki:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9299142
https://cyfrowa.stacjamuzeum.pl/zas...ne/po-1945/lokomotywa-spalinowa-sm31-081#main

3. W którym roku zniknęło powyższe malowanie "jasnozielone" na rzecz oliwkowego? Czy znane jest Wam jakiekolwiek zdjęcie z lat osiemdziesiątych, które przedstawia którąkolwiek z wymienionych lokomotyw w malowaniu "jasnozielonym"? Nie kojarzę w tej chwili żadnego. Czy wobec tego można uznać za prawdziwą tezę, że już od początku lat osiemdziesiątych malowanie to całkowicie zanikło na rzecz oliwkowego?

4. Do którego roku malowano na szaro anteny na dachach lokomotyw SP42 i SM42, tak jak ma to miejsce w modelu SP42-043 Piko?

5. W którym roku pojawiły się pomalowane na inny niż czarny kolor tabliczki z serią i numerem lokomotywy umieszczone na kabinie? Np. w modelu lokomotywy SP42-064 Piko (stan na rok 1988) tabliczka ma czerwone tło, a więc w którym roku najwcześniej mogła się ona pojawić z takim szczegółem? Czy chronologicznym błędem będzie przypięcie jej do składu wagonów ze starszymi oznaczeniami np. "Bwixd" (pomijając daty rewizji), które to zostały zmienione od stycznia 1985 roku w tym przypadku na "Bh"?
 
OP
OP
wheel123
Reakcje
32 0 0
#2
Po analizie dostępnych materiałów z interesujących mnie lat 1970-1988, nadszedł czas by podzielić się z Wami wynikami mojego kolejowo-historycznego śledztwa. Na wstępie zaznaczam, że nie należy traktować poniższych informacji jako 100% pewnych, ponieważ niewątpliwie istnieje jeszcze wiele nieznanych mi źródeł. Moje dotychczasowe obserwacje są następujące:

1. Malowanie oliwkowe pojawiło się w 1978 r.

2. Malowanie "jasnozielone" pojawiło się co najmniej w 1974 r. jako następne po pierwotnym malowaniu "stonkowym", które funkcjonowało jeszcze w 1972 r.

3. Wygląda na to, że po 1978 r. całkowicie zanikło malowanie jasnozielone na rzecz ciemniejszego oliwkowego. Zmiana malowania musiała odbyć się zatem bardzo szybko. Ciekawe co było przyczyną.

4. Anteny malowano na szaro od roku 1979 i od tego roku prawdopodobnie zaczęto je w ogóle montować, podobnie jak trzeci reflektor. Wcześniej niektóre stonki miały anteny cylindryczne. Jednak większość SM42/SP42 na przełomie lat 70. i 80. nie miała anteny wcale. Anteny zaczęto malować na oliwkowy kolor budy co najmniej od roku 1983, jeśli nie wcześniej.

5. Niestety nie znam zdjęcia z lat 1970-1988, na którym widoczna jest czerwona tabliczka z serią i numerem pojazdu. Odnoszę wrażenie, że kolorowe ozdobniki (barierki, zgarniacze itp.) pojawiły się dopiero w latach 80. i to raczej w drugiej ich połowie. Jednak mogę się mylić. Brak źródeł.

6. Najsmutniejsze jest jednak to, że nie znam żadnego zdjęcia lokomotywy SM31 z lat 1976-1988 oprócz wskazanego w poprzednim poście z 1979 r. Z tego powodu nie jestem w stanie stwierdzić kiedy pojawić się mogły pierwsze oliwkowe SM31. Niewiele można też powiedzieć na temat zastosowań tych lokomotyw w tamtych latach. Nie wiadomo czy działały one tylko na największych stacjach rozrządowych zgodnie ze swoim przeznaczeniem, czy może prowadziły też pociągi zdawczo-odbiorcze i inne towarowe, eszelony, a w sytuacjach awaryjnych być może pociągi pasażerskie?

Nie ukrywam, że liczę na konstruktywną dyskusję. W szczególności wiele by wniosły wspomnienia świadków tamtych lat, do których się niestety nie zaliczam.
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
475 1 0
#5
Pamiętam że ostrowskie SM31, używane do obsługi stacji rozrządowej w Nowych Skalmierzycach były początkowo jasnozielone, od około 1983 roku w miarę dokonywania napraw okresowych zmieniały barwę na oliwkową.
 

Juras XR4Ti

Aktywny użytkownik
Reakcje
206 9 0
#6
OP
OP
wheel123
Reakcje
32 0 0
#8
Czy ona aby na pewno jest niebieska?
Oczywiście, że nie na pewno, niestety kolory są na zdjęciu przekłamane. Być może da się odzyskać naturalne barwy jakimś programem. Jednak na pewno nie jest to żadne z malowań PKP, brak pomarańczowego pasa.

Zdjęcie według podpisu na stronie jest z 1977. Jest to najstarsze znane mi zdjęcie SM42 przeznaczonej dla innego odbiorcy niż PKP. Według strony "ilostan pojazdów trakcyjnych" ta lokomotywa trafiła do Kopalni Węgla Kamiennego "Katowice" w Katowicach. Maszyna jest do dzisiaj w eksploatacji.

https://ilostan.forumkolejowe.pl/in...seria=80&lok=12822&numer=2508&title=SM42-2508
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.576 19 9
#9
Oczywiście, że nie na pewno, niestety kolory są na zdjęciu przekłamane. Być może da się odzyskać naturalne barwy jakimś programem.
Spróbowałem dopasować kolor względem zieleni drzew i krzewów w innych częściach kadru. Wychodzi na to, że była jasno zielona, ale dość mocno wypłowiała - taka zieleń wpadająca w turkus.
Zdjęcie jest prześwietlone, więc trudno z niego coś więcej wyciągnąć.
 

Załączniki

Podobne wątki