• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta Kalisz i okolice

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam serdecznie chciałem pochwalić się relacjami z placu budowy mojej własnej makiety kolejowej o nazwie Kalisz i okolice.
Troszkę historii:
Pomysł na zabawę koleją powstał jak miałem jakieś 14-15 lat i wtedy zacząłem ( jeszcze nie myśląc o budowie makiety ) kompletować swoje pierwsze " koło " z torów szukać jakiś ciekawych lokomotyw wagoników a z czasem rozwijałem torowisko o kolejne zwrotnice i bocznice :)
makietę zacząłem budować jak miałem 17 lat ale z braku doświadczenia zdemontowałem ją gdyż kompletnie nie wyszła ale pasja do kolei pozostała i tak w wieku 21 lat zacząłem ponownie myśleć nad budową i tak oto 1 sierpnia rozpoczęła się budowa makiety kolejowej "Kalisz i okolice "
Troszkę danych technicznych:
Jest to makieta w pełni analogowa bez żadnego DCC czy innego takiego sterowania myślałem nad tym ale uznałem że skoro ma to być makieta typowo " domowa " to wystarczy takie sterowanie.
Nie trzymałem się standardów jeśli chodzi o Jej budowę cała makieta to moja osobista inwencja a główne wytyczne na niej to : w miarę tanio i jak najładniej :))
w miarę upływu czasu będę dorzucał kolejne zdjęcia z placu budowy :) proszę o komentarze oraz podpowiedzi :) z miłą chęcią wezmę każdą pod uwagę :)
 
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
zapomniałem dodać że makieta jest 2-torowa i będą a raczej już po niej jeżdżą 2 pociągi :) a oto kolejnych kilka zdjęć z relacji jak powstawała
oto ukończony moduł nr 3
 

Załączniki

  • 162,4 KB Wyświetleń: 1.937
  • 173,5 KB Wyświetleń: 1.939
  • 170,2 KB Wyświetleń: 1.938
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#4
no i oto ostatni moduł jaki udało mi się zrobić bo ... nadszedł czas sesji ;P a wiadomo sesja to czas gdy studenci pojawiają sie na uczelni i poznają swoich wykładowców ;P więc i ja poznałem :) a plac budowy oraz zakończenie wygląda tak :
 

Załączniki

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.762 37 1
#5
Witam miło :D ! Gratuluję samozaparcia, a przed wszystkim tego, że wszystko robisz własnymi rękoma - pełny szacunek. Mam też pytanie o ustawienie semaforów przy jednym z torów. Bliżej peronu stoi semafor z dwiema komorami a dalej z czterema. To może być niezgodne z przepisami, chyba, że ten pierwszy semafor to tarcza zaporowa (bardzo nieco, powtarzam bardzo nieco ;) , podobne rozwiązanie obowiązywało kiedyś w Łodzi Fabr., ale miało ono tam konkretne uzasadnienie - jest to stacja czołowa i TZ osłaniała łącznicę między sąsiednimi torami). Gdy jeszcze istniała Warszawa Gł. wyjazd bezpośrednio z peronów był osłonięty tarczami zaporowymi, za którymi już przy torze wyjazdowym stał semafor wyjazdowy. Ale tu też wygląda to inaczej. Radzę się szybko usprawiedliwić :D , bo jak zobaczy ten post nasz forumowy Dyżurny Ruchu.................. ;)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
396 5 1
#6
No niestety, te semafory i ich ustawienie to kompletna porażka. Narysuj całą stację to sprubujemy z PP coś pomóc :?
 
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#7
właśnie to jest jedna ze spraw których nie wiedziałem więc zrobiłem tak " na czuja " ale w dalszej częsci miałem o to też pytać ale skoro już zacząłeś ten temat to chętnie też go pociągnę.
Odpowiadając na Twoje pytanie takie coś widziałem gdzieś na zdjęciach w googlach jak spoglądałem jak to jest rozwiązywane i na tym się wzorowałem a wyglądało to tak " ten pierwszy oznacza STÓJ podczas wjazdu na stację lub jedź a kolejny to był wyjazdowy ze stacji " nie wiem na ile moje myślenie było błędne a na ile poprawne tak czy inaczej zamieszczam tutaj moje dzieło narysowane w paincie i bardzo bym prosił o zaznaczenie gdzie miałyby być umiejscowione semafory czy przy zwrotnicach czy nie jeśli tak to w którym miejscu oraz ilu świetlne
z góry dziękuję za odpowiedź
 

Załączniki

  • 15,1 KB Wyświetleń: 1.851
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
a oto co w między czasie gdy wszyscy się zastanawiają gdzie te semaforki ustawić robiłem
tak wyglądają drzewka w najnowszym wydaniu
 

Załączniki

  • 72,9 KB Wyświetleń: 1.817
  • 94,3 KB Wyświetleń: 1.817
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#9
a co do tych 2ch semaforów o które taki bój się toczy znalazłem takie ogólne zasady ich ustawiania i jest tam punkt taki:
Semafory wjazdowe powinny być zasadniczo ustawione przed wszystkimi stacjami i odgałęzieniami torów na tych liniach, na których największa szybkość pociągów przekracza 30 km/godz. Semafory wjazdowe przed skrzyżowaniem linii w poziomie szyn powinny być ustawione bez względu na szybkość kursujących pociągów. Na liniach kolejowych z największą szybkością pociągów - powyżej 30 km, lecz nie więcej jak 40 km/godz. - pozwala się nie stawiać semaforów przed stacjami, jak tez przed odgałęzieniami, o dobrych warunkach widzialności i profilu podłużnego podejścia (poziom, wzniesienie, pochylenie do 5 promili), lecz zastąpić je tarczami ostrzegawczymi pojedynczymi (§ 5, ust. 2).
 

KAMAPI

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
Witaj,
masz moze pojecie, fajnie ze to robisz i ze sie starasz. Naprawde szacun że dołączyłeś do robiących makiety. Ale.... powienieneś jeszcze trochę zaopatrzyć się w lepsze materiały do robienia zieleni. Jak dla mnie trawa płaska, zupelnie...nawet nie pole golfowe ale jakaś taka naklejka płaska. Wyrzuć ten mech islandzki/jutlandzki czy jak kto woli chrobotek reniferowy, bo to wygląda na maksa sztucznie. Kup siateczkę, najlepiej Heki Flor, zbierz parę gałązek, zrób dziurkę w podłożu i wklej gałązki a póżniej na posmarowane wikolem zabarwionym albo na tryskane mleczko wokolowe nałóż odpowiednio rozciągniętą siateczkę. Cena siateczki to mniej wiecej 30 zł - a efekt nieporównywalny! To co do krzaczorów. Trawa to, no przepraszam ale porażka... Popatrz na trawę Zbyszka, na Makietę Marka i porównaj. Siateczka o które pisałem ma tez zastosowanie do robienia drzewek, bo Twoje gąbczaste to sztucznizna straszna. Jesli nie masz opcji kupienia czegos takiego to użyj posypek naturalnych, tj. na komose np popryskaną mleczkiem wikolowym posyp jakąś "liściastą" przyprawe kuchenną, tylko zeby źdzbła były w skali... Majeranek odpuść, probowalem i jest do d..y. No to tyle... ale ogolnie to szacun że robisz makietę :)
Powodzenia i pozdrawiam,

Karol.
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGMK
Reakcje
1.762 37 1
#11
Witam znów :D Zanim PP się wypowie, myślę, że w chwili obecnej wystarczy usunięcie semafora z dwiema komorami, czyli tego bliżej peronów (masz dwa semafory wyjazdowe z jednego toru ;) ). Aby dokładnie opisać gdzie jakie inne semafory i tarcze manewrowe powinny stać, dobrze by było abyś opisał numery torów, zasięg (granice stacji) charakter torów (gdzie bocznica, a gdzie wjazd do lokomotywowni). PP lubi gdy plan jest przejrzysty ;) .
 
Reakcje
2.617 79 2
#12
KAMAPI napisał(a):
Witaj,
Jesli nie masz opcji kupienia czegos takiego to użyj posypek naturalnych, tj. na komose np popryskaną mleczkiem wikolowym posyp jakąś "liściastą" przyprawe kuchenną, tylko zeby źdzbła były w skali... Majeranek odpuść, probowalem i jest do d..y. No to tyle... ale ogolnie to szacun że robisz makietę :)
Powodzenia i pozdrawiam,

Karol.
Witam.Bardzo mnie znurtowały te przyprawy kuchenne.Jakie kolega miał na myśli?Pozdrawiam
 
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
witam ponownie :) co do trawy muszę CI przyznać rację że wygląda po prostu tak nie jak powinna ale uznałem że zrobię najpierw taką a następnie na tę zrobię inną i w razie ewentualnych prześwitów nie będzie widać białego ani innego podłoża :) ( jak już jest to trzeba z tego skorzystać ) a z tymi podpowiedziami serdecznie dziękuję już przeglądałem oferty w internecie i upatrzyłem kilkanaście materiałów zwłaszcza do imitacji drzewek :). Co do oznaczeń na tym rysunku załączam nowy tory główne nr 1 i 2 oraz organizacja ruchu ( z czego muszę tutaj zaznaczyć że celowo układ zwrotnic jest taki a nie inny gdyż możliwe jest zmiana organizacji ruchu w sposób dynamiczny :) granicę stacji zaznaczyłem | kreskami. Są w takich miejscach a nie innych gdyż przypominam że jest to makieta analogowa i odcinki torów są izolowane więc zatrzymanie czoła pociągu następuje w takich miejscach a nie innych
 

Załączniki

  • 17,8 KB Wyświetleń: 1.647

KAMAPI

Znany użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Arti2811 napisał(a):
KAMAPI napisał(a):
Witaj,
Jesli nie masz opcji kupienia czegos takiego to użyj posypek naturalnych, tj. na komose np popryskaną mleczkiem wikolowym posyp jakąś "liściastą" przyprawe kuchenną, tylko zeby źdzbła były w skali... Majeranek odpuść, probowalem i jest do d..y. No to tyle... ale ogolnie to szacun że robisz makietę :)
Powodzenia i pozdrawiam,

Karol.
Witam.Bardzo mnie znurtowały te przyprawy kuchenne.Jakie kolega miał na myśli?Pozdrawiam
Witaj,
chodziło mi ogólnie o to żeby eksperymentować, próbować, szukać sprawdzać. Ja testowałem majeranek, ale tak jak pisalem-do d..y wyszło. Ale ą jeszcze tymianki, oregano i inne, czasem na zwykłe liściaste można sypnąć czegos bardziej proszkowego zęby złamac kolor, albo zrobić coś bardziej jesiennego... Gotowej recepty nie mam, ja próbowalem...Zachęcam aby samemu poszukać i moze coś odkryć.

Pozdrawiam,
Karol.
 
P

Paweł Piotr

Gość
#16
Aby osygnalizowac ruch pociągowy na Twojej stacyjce, wystarczy postawienie semaforów C, D, E i F. Jeśli jednak chcesz prowadzić manewry w sposób zorganizowany na sygnały na sygnalizatorach, trzeba rozstawić tarcze manewrowe oraz wyposażyć semafory w komorę światła białego do podawania sygnału Ms2.
Z torów trakcyjnych (lokomotywownia i kanał rewizyjny) należy postawić semafor zaporowy, tu oznaczony jako Gm (dwukomorowy, z komorą światła czerwonego dla sygnału S1 i komorą światła białego dla sygnału Ms2).
Tor nr 4, jako tor boczny, powinien być zabezpieczony wykolejnicą Wk11.
Za zgodą właściwego organu kolejowego tarcza manewrowa Tm11, z powodu braku skrajni, może stać z lewej strony toru nr 4.
Rysunek przedstawia pełną wersję (ruch pociągowy i manewrowy na wskazania sygnalizatorów).
 

Załączniki

  • 42,3 KB Wyświetleń: 1.579

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
396 5 1
#17
Ja bym jeszcze usunął to przejście zwrotnicowe na dole - jest troche bez sensu, a przed Tm 1, 2, 15, 16 dostawił semafory wjazdowe. O ile tory na dole można nazwać szlakiem, ale po usunięciu przejścia uważam, że tak.
 
OP
OP
D

darus88kalisz

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#18
witam ponownie dziękuję za rozmieszczenie semaforów mam jedynie 2 pytania mianowicie
czy semafory Tm15 , Tm1, Tm3 oraz C nie powinny być po 2-giej stronie torów ?? bo pamiętam taką zasadę że semafory ustawia sie po prawej stronie chyba że jest to ostatni tor licząc od prawej strony dlatego tam ustawia sie po lewo na ile sie tu mylę a na ile mam rację ?? to pierwsza sprawa a 2-ga
semafory Tm zaznaczone są tutaj jako 2-światłowe ( niebieskie i białe ) a czy można w ich miesjce ustawić wszędzie semafory " normalne " 4 komorowe ze światłem czerwonym zielonym żółtym i białym ?? i podczas zapalania białego światła zapala się również zielone a gdy jazda jest zabroniona świeci się tylko czerwone ??
 
P

Paweł Piotr

Gość
#19
Najpierw trochę porządku w nomenklaturze:
1. Semafor – sygnalizator pociągowy umożliwiający przekazywanie sygnału S1 („stój”) oraz w zależności od przeznaczenia innych sygnałów.
2. Sygnalizatory oznaczone skrótem „Tm” oraz kolejnym numerem oznaczają tarcze manewrowe, są to sygnalizatory wyłącznie dla ruchu manewrowego, przekazują sygnał Ms1 (niebieskie światło) i Ms2 (białe ciągłe światło).
Sygnalizatory przytorowe w stacji ustawia się zawsze po prawej stronie toru, którego dotyczą, patrząc w kierunku jazdy. Przytoczona przez Ciebie zasada dotyczy tylko sygnalizatorów pociągowych oraz szlaków dwu i wielotorowych.
Sygnalizatory pociągowe, czyli w tym przypadku semafory, dotyczą ruchu pociągowego, natomiast tarcze manewrowe dotyczą tylko ruchu manewrowego, więc zamiana tych sygnalizatorów jest niemożliwa i bez sensu.
Szczegółowe informacje dotyczące klasyfikacji sygnalizatorów przytorowych oraz zasad ich ustawiania i rozmieszczania podaje rozdział 2 przepisów WTB-E10, dostępnych na stronie: http://przepisowa.prv.pl/ w dziale instrukcje kolejowe, lekturę których gorąco polecam.
 

dany

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#20
Moja rada jest taka , że przepisy PP bezwzględnie radzę stosować natomiast wystrój robisz żeby Ci sie podobał. Zaraz na pewno trafi sie ktoś kto powie, że rozjazdy powinny być tiliga po 170 zl za sztukę i trzeba do nich dodać podkład bliźniaka a budynki wykonuje się wycinając cegły w kartonie nożykiem pod lupą.
Podziwiam za wykonanie sygnalizatorów.
Jak skończysz tą makietę to w następnej zastosujesz wszystkie możliwe bajery za kilka tysięcy zł.
 

Podobne wątki