• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Makieta domowa 350x270

Raflles

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#1
Witam wszystkich. Długo nosiłem się z zamiarem założenia swojego wątku na Szanownym forum, ponieważ nie dysponuję dużą ilością czasu na budowę makiety i pewnie z małą częstotliwością będę ten wątek uzupełniał. Ale do rzeczy. Buduję makietę o wymiarach około 350x270 centymetrów pustą w środku (okrąg). Makieta będzie się składać z dwóch stacji połączonych linią dwutorową. Na dzień dzisiejszy mam pomysł na pierwszą ze stacji, której rysunek zamieściłem poniżej. Znajduje się na niej stacja z dwoma peronami, magazyn oraz szopa dwustanowiskowa. W późniejszym terminie dodam nastawnię wjazdową i wyjazdową. Na ten moment makieta fizycznie istnieje (skrzynki, z ułożonym układem torowym pierwszej stacji, a na pozostałej części makiety jest owal dwutorowy). Jestem w trakcie prac nad pulpitem do makiety i sterowaniem zwrotnicami. Chciałbym prosić Szanownych forumowiczów o pomoc w dobraniu i rozmieszczeniu sygnalizatorów świetlnych na tejże stacji, oraz o ewentualne sugestie/rady dotyczące zmiany/poprawy układu torowego.

Pozdrawiam,

Rafał
 

Załączniki

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
#2
Dzień dobry
Generalnie plan w porządalu.....z wyjątkiem tego elementu w owalu. Tu trzeba zrobić 2 rzeczy :
1. Wywalić.
lub
2. Zniwelować ten element przez dodanie krótkiego odcinka prostego pomiędzy łukiem i rozjazdem. Przesunie się przez to cały peron "w lewo".
Ale unikniemy nieprzyjemnych niespodzianek w postaci zakleszczania się wagonów zderzak o zderzak.

Zrezygnowałbym chyba też z tego trapezu między torem środkowym i tym przy 2 peronie.

Proszę pokazać fotki jak to wygląda na stole :)
Pulpit_stacji_zmniejszony.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#3
Zrezygnowałbym chyba też z tego trapezu między torem środkowym i tym przy 2 peronie.
Nie "chyba", a "na pewno". Ten trapez w tym miejscu nie ma sensu, połówki tego trapezu powinny być na obu końcach stacji, jeszcze przed (patrząc od szlaku) połączeniami torów głównych rozjazdami łukowymi. A jaki jest w ogóle cel tego toru między peronami?
 
OP
OP
R

Raflles

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#5
Witam,

Dziękuję wszystkim za zainteresowanie i odpowiedzi.
Środkowy tor został zrobiony z myślą o przelocie przez stację lub postoju składów towarowych.
Zwrotnica do toru peronowego przy peronie I została dołożona bezpośrednio za rozjazdem łukowym w celu oszczędności miejsca.
"Trapez" pomiędzy torem środkowym, a torem przy peronie II został zrobiony z myślą o możliwości przejazdu pociągu z toru "wewnętrznego" na zewnętrzny i faktycznie nie jest on do końca przemyślany. Zrobiłem tak, ponieważ w zamyśle połączenie pomiędzy stacjami (tą która powstaje, a tą która będzie zrobiona w późniejszym czasie) zostało wykonane z modułów 900mm zakończonych po obu stronach profilem Fremo dwutorowym, co jest widoczne na dołączonych zdjęciach, więc nie było możliwości zamontowania tam zwrotnic. Profile czołowe Fremo wykorzystałem z myślą o przyłączeniu się kiedyś do którejś grupy modelarskiej.
Przemyślę likwidację tego "trapezu".
Czy mógłbym prosić o pomoc w dobraniu/rozmieszczeniu semaforów świetlnych na stacji ?

Poniżej dołączam zdjęcia:
 

Załączniki

OP
OP
R

Raflles

Nowy użytkownik
Reakcje
4 0 0
#6
Witam szanownych kolegów. Poniżej zamieściłem ponownie rysunek makiety z naniesionymi semaforami, które wydaje mi się, że powinny zostać zastosowane. Czy mógłbym prosić o sprawdzenie i naprowadzenie mnie gdzie jeszcze i jaka sygnalizacja powinna zostać zamieszczona (semafory, semafory karzełkowe do jazdy manewrowej, tarcze).
Pozdrawiam.
Pulpit_stacji_zmniejszony.jpg
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#7
Witam, brakuje możliwości przejazdu z toru wewnętrznego na tor 'środkowy' oraz na tor przy peronie 1. Jeżeli Kolega ma miejsce (a z tego co widzę to są proste odcinki poprzedzające łuki z rozjazdami łukowymi), to koniecznie bym dodał te półtrapezy z obu stron stacji. Wtedy z każdego toru będzie można wjechać na każdy tor, co da więcej możliwości no i przede wszystkim będzie dużo bliższe oryginałowi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#8
Semafory wjazdowe muszą stać na zewnątrz torów, tzn. semafor dla prawego toru stoi po prawej stronie, semafor dla lewego toru - po lewej. Poza tym semafory wjazdowe powinny stać znacznie dalej od rozjazdów, w stronę szlaku. Kwestia układu torowego była już omawiana, ewentualne drugie połówki trapezu powinny być na zewnątrz układu widocznego na rysunku z poprzedniego wpisu, przed rozjazdami łukowymi patrząc od strony szlaku.

Pokazane na rysunku układy komór mają drobne błędy, ale z komentarzem wstrzymam się do ustalenia ostatecznego układu torowego (czy będą te dodatkowe półtrapezy, czy nie). Ponadto brakuje tarcz manewrowych.
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#11
Tylko że wtedy wjazd na ślepy tor byłby możliwy z pełną prędkością, a na tor główny z prędkością 40 km/h - trochę bez sensu.
Nie do konca. Na makiecie, ten rozjazd lukowy nalezy traktowac tak jak rozjazd zwyczajny, tzn. kierunek zasadniczy jest do wewnatrz, a kierunek zwrotny jest na zewnatrz. Po prostu trzeba sobie wyobrazic, ze rozjazd zwyczajny zaginamy, bo nie ma wiecej miejsca na makiecie i wowczas okazuje sie, ze niczym ta konfiguracja sie nie rozni od obecnej konfiguracji.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
#13
Kolego Rozjazd......jakby kolega spojrzał parę postów wyżej, zobaczyłby, że ja już zwróciłem uwagę na TEN element układu torowego.
Autor wątku zaś też o tym zapomniał i nie zmienił.....

Po co mnożyć byty - posty....?
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#14
@Kris z calym szacunkiem, ale czytalem i stwierdzam, ze nie pisal Kolega o dodanie rozjazdu lukowego i przedluzeniu peronu i bocznicy, wrecz podal Kolega alternatywna opcje:
1. Wywalić.
lub
2. Zniwelować ten element przez dodanie krótkiego odcinka prostego pomiędzy łukiem i rozjazdem. Przesunie się przez to cały peron "w lewo".
Ale unikniemy nieprzyjemnych niespodzianek w postaci zakleszczania się wagonów zderzak o zderzak.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.280 41 5
#15
Zgadza się, ponieważ stwierdziłem, że dodanie tam rozjazdu łukowego trochę nie mieści się w kanonie "sztuki kolejowej" (że tak to nazwę), co zresztą potwierdził p. Andrzej. :)
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.950 133 7
#16
No coz, wiele rzeczy sie nie miesci w kanonie "sztuki kolejowej". Przeciez to nie jedyny kompromis...Ale nie o tym tu jest mowa ;)
Wracajac do tematu, ja bym zrobil ten ekstra element, a wlasciciel makiety sam zdecyduje :)
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#18
Gdybym był na miejscu Kolegi Raflles, poszedłbym w poniższym kierunku:

raflles_r_budynki.jpg

raflles_r_tory.jpg


Semaforów na razie nie umieszczałem na schemacie, ponieważ układ torowy nie jest jeszcze docelowy, natomiast prawdę powiedziawszy, zastanowiłbym się, czy przy tak krótkich torach, dawać semafory wyjazdowe. Niestety nie wiem jak duża mogłaby być stacja bez semaforów wyjazdowych, bo wyjazdowych istotnie może nie być (wystarczą wjazdowe) - wówczas pociąg wjeżdżając na stację musi się zatrzymać, chyba że dyżurny ruchu peronowy poda maszyniście sygnał Rd1 "Nakaz jazdy" - wówczas pociąg może przejechać przez stację bez zatrzymania. Tak samo, aby po zatrzymaniu pociąg mógł wyruszyć na szlak, musi zostać podany wspomniany sygnał. Obawiam się jednak, że dla tej wielkości posterunku, w dodatku położonego na linii dwutorowej, semafory wyjazdowe są niezbędne, a to z kolei w połączeniu z długością torów, promieniami łuków oraz brakiem dróg ochronnych, stworzy mało przyjemny dla oka wymuszony i daleko idący kompromis.

Wiem, że "za stacją" są dwa moduły z profilami FREMO i umieszczenie na nich półtrapezowych przejść zwrotnicowych jest niemożliwe, ale w zasadzie to jedyne sensowne miejsce, w których można by je umieścić, aby zachować możliwość wjazdu na każdy tor oraz wyjazdu z każdego toru na każdy tor szlakowy. Może warto byłoby rozważyć wykonanie nowych modułów, na których znalazłby się te przejścia? Byłyby to co prawda moduły wyłącznie do użytku domowego, ale istniejące dwa by się rzecz jasna nie zmarnowały - szlak na imprezach zawsze się przyda. Dzięki tym wszystkim zabiegom uzyskujemy większe długości użyteczne torów, dłuższe krawędzie peronowe oraz swobodę w prowadzeniu ruchu na stacji.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#20
zastanowiłbym się, czy przy tak krótkich torach, dawać semafory wyjazdowe. Niestety nie wiem jak duża mogłaby być stacja bez semaforów wyjazdowych
To warto się dowiedzieć:

Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym Ie-4 (WTB-E10)

§ 11. Semafory wyjazdowe i wyjazdowe grupowe
1. Semafory wyjazdowe stosuje się do sygnalizowania wyjazdów z torów stacyjnych na szlak. Należy je ustawiać według zasad wynikających z treści § 5, § 6 i § 7.


2. Semafory wyjazdowe należy stosować na wszystkich stacjach linii magistralnych, pierwszorzędnych i drugorzędnych. Na liniach znaczenia miejscowego, jeżeli prędkość pociągów nie przekracza 40 km/h, można nie stosować semaforów wyjazdowych.

Tak więc na tej stacji raczej muszą być semafory wyjazdowe.;)
Wiem, że "za stacją" są dwa moduły z profilami FREMO i umieszczenie na nich półtrapezowych przejść zwrotnicowych jest niemożliwe
A dlaczego? Wystarczy, że profile FREMO będą od strony szlaku tak, by umożliwić ew. połączenie całej stacji z modułami FREMO innych modelarzy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Planuję 9
Planuję 11
Planuję 1
Planuję 7
Planuję 272

Podobne wątki