• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Makieta dla syna

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#1
Witam!

Mój syn zapałał miłością do makiet i stety niestety, dostał na urodziny kilka zestawów startowych PIKO. Wymyślił sobie, żeby skonstruować makietę w nieużywanym już półkotapczanie o wymiarach 200 x 120.

Kupiłam mu płyty wiórowe na ten wymiar i skonstruował nawet swój projekt jakby chciał aby to miało wyglądać, dołączam zdjęcie. Niestety tory w pewnych miejscach nie łączą się idealnie i puszczona na testy lokomotywa wykoleja się.

Próbowałam w programie SCARM odtworzyć jego plan żeby sprawdzić gdzie jakich torów użyć i jakie dokupić, jednak nie mogę sobie z tym poradzić. Nie mam pojęcia o modelarstwie ani projektowaniu ale nie chcę go na samym wstępie zniechęcać.

Czy ktoś z forumowiczów byłby w stanie mi pomóc? Jakieś uwagi odnośnie jego "projektu", wskazówki w doborze odpowiednich torów?
 

Załączniki

old_jawa

Znany użytkownik
Reakcje
1.815 62 1
#2
Dobrze by było nagrać filmik w których miejscach lokomotywa się wykoleja i cyknąć w tym miejscu dokładniejsze zdjęcie. Może to kwestia odpowiedniego połączenia torów? Czasem jak się nie wsunie końcówka tam gdzie trzeba to tak jest. Wydaje mi się, że podjazd jest zbyt stromy ale z tej perspektywy trudno być na 100% pewnym. Podejrzewam, jeżeli tory są z zestawów startowych, że syn użył łuków o takich samych promieniach a jak są obok siebie to też coś może się "rozjeżdżać". Dokładniejsze fotki byłyby pomocne.
 
OP
OP
M

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#3
Dobrze by było nagrać filmik w których miejscach lokomotywa się wykoleja i cyknąć w tym miejscu dokładniejsze zdjęcie. Może to kwestia odpowiedniego połączenia torów? Czasem jak się nie wsunie końcówka tam gdzie trzeba to tak jest. Wydaje mi się, że podjazd jest zbyt stromy ale z tej perspektywy trudno być na 100% pewnym. Podejrzewam, jeżeli tory są z zestawów startowych, że syn użył łuków o takich samych promieniach a jak są obok siebie to też coś może się "rozjeżdżać". Dokładniejsze fotki byłyby pomocne.
Dziękuję za odpowiedź! Później postaram się załączyć więcej zdjęć, natomiast pytałam syna i rzeczywiście, wszystkie zakręty mają ten sam symbol, tj. 55412.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.689 560 30
#4
wszystkie zakręty mają ten sam symbol, tj. 55412.
No i to jest błąd. Na odcinku 2-torowym tory są za blisko siebie, dwa pociągi się nie miną. Łuk wewnętrzny musi być zrobiony z odcinków o mniejszym promieniu, a jeszcze lepiej byłoby zewnętrzny zrobić z łuków o większym promieniu, R3 nr 55413. Ale przed tym wszystkim radziłbym przejrzeć broszurę Piko, dostępną na stronie: vw_name-download.html
 
OP
OP
M

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#5
No i to jest błąd. Na odcinku 2-torowym tory są za blisko siebie, dwa pociągi się nie miną. Łuk wewnętrzny musi być zrobiony z odcinków o mniejszym promieniu, a jeszcze lepiej byłoby zewnętrzny zrobić z łuków o większym promieniu, R3 nr 55413. Ale przed tym wszystkim radziłbym przejrzeć broszurę Piko, dostępną na stronie: vw_name-download.html
Dziękuję! Spróbowałam zrobić zakręty z użyciem R3 ale teraz na środku mi się tory nie łączą
 

Załączniki

OP
OP
M

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#7
Dostęp do Scarma będę mieć dopiero wieczorem ale spróbuj na tej lewej pętli u dołu po prawej stronie dać jeden łuk R3 zamiast R2 i zobacz czy to pomoże.
O taką zmianę chodzi? Użyłam też krótkiego prostego toru, ale minimalnie się rozmijają, nie wiem czy można lekko "naginać" takie różnice.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.689 560 30
#8
Dolny prawy róg jest nie do przyjęcia, tory nie mogą się na siebie nakładać (jak rozumiem, tory tam są na jednym poziomie). Nie mam Scarma, więc spróbowałem tylko coś naszkicować w Paint. Bardzo prawdopodobne jest, że nie da się dokładnie zgrać fabrycznych odcinków toru - metodą na to jest przycięcie torów na konieczny wymiar albo użycie tzw. "fleksów", czyli długich odcinków, które można wyginać (i które oczywiście trzeba przyciąć na wymiar).

scarm2.JPG
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.080 40 1
#9
scarm2.JPG
Oczywiście w SCARM'ie trzeba dopracować, aby wszystko się spasowało.
No i jeden z łuków R3 znajdujących się po lewej od czerwonej strzałki zastąpić łukiem R2.
Nie wiem, czy akurat tak dokładnie się wszystko zejdzie ze sobą. Popróbuj używając różych odcinków torów.
Te podjazdy starczy jak będą na wysokości 8 cm. Bo te styropiany chyba są za wysokie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
M

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#10
Te styropiany to tak na szybko były wycięte, z prawej strony zaś rolę podpórek pełnią klocki z Jengi ;)
Aktualnie styropiany mają 10 cm wysokości ale oczywiście możemy je przyciąć jeśli to za wysoki podjazd będzie.

Walczę z tym SCARMEM ale za nic mi się nie udaje tego idealnie dopasować. Do tego syn mnie upomina, że na komputerze to inaczej wygląda niż on ułożył i nie zmieści nigdzie przejazdu kolejowego, który sobie zaplanował na środku...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.689 560 30
#12
No i jeden z łuków R3 znajdujących się po lewej od czerwonej strzałki zastąpić łukiem R2.
Moim zdaniem nie ma takiej potrzeby. Wystarczy pociągną ten łuk jeszcze trochę tak, żeby wstawka prosta między odwrotnymi łukami była krótsza i bardziej "pionowa" (na rysunku). Ale oczywiście to może wymagać przycięcia torów. Generalnie używanie na makiecie torów z imitacją podsypki nie jest najlepszym pomysłem, bo są one trudniejsze w dopasowywaniu do siebie.
Pociągi mogą się wykolejać na załamaniach toru wynikających z zastosowania tak dużego nachylenia.
Zmianę profilu podłużnego toru trzeba wykonać łagodnie, nie można po prostu połączyć ze sobą dwóch odcinków, poziomego i pochylonego. Niestety, trzeba tor nieco wygiąć.
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.080 40 1
#13
Płyta makiety zgodna z podanymi przez Ciebie wymiarami 200x120.
Na planie, na łączeniu torów masz zaznaczone wysokości torów (podpórek).
Gdzie most, gdzie tunel, to zamiennie można zrobić. Jak uważasz.
W załączniku masz spakowany ten plan SCARM.
Pobierz poniższy załącznik, wypakuj jego zawartość programem do dekompresji np. Unzip One.
Po wypakowaniu kliknij 2x w wypakowany plik.
Otworzy się on bezpośrednio w programie SCARM i zobaczysz to, co poniżej na pierwszym zdjęciu.
Tam dokładnie sobie wszystko obejrzysz i ewentualnie coś zmodyfikujesz.
Mała niedokładność łączenia pod mostem nie będzie przeszkadzać.
Pozdrawiam zdeterminowaną mamę pomagającą dziecku na Dzień Dziecka.:D(y)

Zrzut ekranu 2025-06-02 160937.jpg Zrzut ekranu 2025-06-02 160724.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.689 560 30
#14
Zabawy w Paint ciąg dalszy: spróbowałem zmodyfikować powyższy plan kolegi @melonowy. Jakby tak z prawej strony na górze dać także łuki R2, a nie R3, to może dałoby się zrobić małą mijankę? A jakby dało się jeszcze prawą pętlę nieco przesunąć w dół, to już byłoby super. Ale nie mam Scarma, więc nie sprawdzę...

Zrzut ekranu 2025-06-02 160937.jpg
 
OP
OP
M

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#16
Płyta makiety zgodna z podanymi przez Ciebie wymiarami 200x120.
Zabawy w Paint ciąg dalszy: spróbowałem zmodyfikować powyższy plan kolegi @melonowy. Jakby tak z prawej strony na górze dać także łuki R2, a nie R3, to może dałoby się zrobić małą mijankę?
Pięknie Wam dziękuję! Młody zatwierdził projekt i wiem już jakie tory musimy domówić.
Wiem, że ta plastikowa imitacja żwiru idealna nie jest, ale na początek musi mu wystarczyć - szczególnie, że makieta ma wylądować w takiej oto szafie, z której wyjęłam materac i żeberka i boję się, że przy otwieraniu/zamykaniu wszystko zacznie się sypać...
 

Załączniki

OP
OP
M

mamajakuba

Nowy użytkownik
Reakcje
3 0 0
#18
Ale wszystko musi być przyklejane. "Żwirek", który to nazywa się tłuczniem też.:)
Będziemy próbować :) Do tych torów na razie mam takie dłuższe wkręty i planowałam na nich przykręcić te tory:

https://makieta.pl/piko-a-gleis-pod...-a-gleis-skala-h0-50-sztuk-4015615554875.html

Mam nadzieję, że utrzymają a jak przyjdzie czas można będzie je odkręcić i zrobić nasyp jak należy :)
Na razie to wszystko jest trochę przytłaczające, układanie torów, modelowanie terenu, sadzenie trawy... Długa droga przed nim. A raczej przed nami :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.689 560 30
#19
Tam u góry z prawej, od końca łuku aż do wjazdu nad tunel jest podjazd.
Ta mijanka na podjeździe to tak trochę nie halo.
Jak najbardziej "halo". ;) Po pierwsze, podjazd można zrobić na prostej na dole i na połowie łuku z prawej strony - wtedy mijanka będzie na pewnej wysokości, ale na poziomym odcinku. A po drugie, mijanki na pochyleniu zdarzają się w naturze, choć faktycznie, lepiej tego unikać. Na rysunku odcinki zabarwione na pomarańczowo leżą na pochyleniu, odcinki zielone są w poziomie.

Zrzut ekranu 2025-06-02 160937.jpg
 

melonowy

Znany użytkownik
Reakcje
2.080 40 1
#20
No to ja wariacje na temat @Andrzej Harassek zrobiłem.
Mieści się, ale ledwo.
Inaczej na standardowych torach, bez użycia flexów nie da rady na takiej małej powierzchni.
Będzie ciekawiej niż pierwotny plan, a mijanka, czy stacja na płaskim.
Pamiętaj proszę o wysokości torów widocznych w SCARM'ie.
Tunel oczywiście troszeczkę dłuższy zrób. O pół toru z obu stron.:)
Edytka.
Malutka korekta.
1a.jpg
 

Załączniki

Ostatnio edytowane: