• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój TTabor

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.941 67 3
#1
Ze skalą TT zetknąłem się we wczesnym dzieciństwie. To dzięki mojemu dziadkowi który zbierał modele kolejowe w trzech popularnych podziałkach. I mnie także multiskalowość mojego dziadka się udzieliła, z tym że ja rozszerzyłem swoje zainteresowania o kolejne wielkości.
Pierwszy model w skali TT jakim się bawiłem była węglarka typu Königsberg firmy Zeüke w najstarszym wykonaniu DR z epoki III w jasno brązowym kolorze.
20250306_224556.jpg

Tamten model wiele lat temu sprzedałem gdy na bardzo krótko się rozstałem z TT-ką. Ten wagon kupiłem w latach 90-tych I jest on identyczny z tym jaki miałem od dziadka. Brakuje w nim układu hamulcowego który był montowany osobno. Ale akurat w tym modelu mnie to nie przeszkadza. Zwłaszcza że ten wagon pełni u mnie funkcję bardziej emocjonalną niż modelarską bo wykonanie z zewnątrz z gołego plastiku nie koniecznie dobrze wygląda. Sam model ma ponad 60 letnią historię i pod względem wykonania szczegółów do dzisiaj może budzić uznanie.
Kilka dni temu kupiłem nieznacznie młodszy model tego wagonu też z epoki III już z pomalowanym nadwoziem i wymiennymi sprzęgami ale napisy jeszcze wypukłe.
20250620_112950.jpg

Tak wyglądał kiedy go kupiłem.

20250628_114601.jpg

A tak po moich poprawkach malarskich.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.078 131 86
#2
Ale pokaż ten wagon od spodu (układ hamulcowy). Niektórzy się zdziwią, że w latach 60/70 XX wieku takie cuda już robiło Zeuke. Szkoda, że BTTB po nacjonalizacji Zeuke zaczęło upraszczać modele.
 
Ostatnio edytowane:

Gekom

Aktywny użytkownik
Reakcje
550 11 3
#4
Tak tak, pamietam...pierwsze wagoniki i dwa czy trzy kawalki torow zanim kupilem jakas lokomotywke. Do dzisiaj mam to co z tego pozostalo..ale V180 diesel po oczyszczeniu i nasmarowaniu uzywam do dzisiaj.
Poz Jurek
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.941 67 3
#5
Dziękuję za zainteresowanie moimi artefaktami ;).
Zgadza się firma Zeüke & Wegwerth opracowując swoje modele w skali TT postawiła bardzo wysoko poprzeczkę jakości detali i wykonania. Z podobnego okresu modele w skali H0 firmy Piko miały mniej detali podwozia i wnętrza węglarek miały odwzorowaną tylko podłogę. Jedynie firma Dietzel produkowała modele wagonów z osobno montowanym przestrzennym układem kamulcowym i odwzorowanym wnętrzem węglarki chociaż nie aż tak dobrze jak to zostało zrobione w modelu TT firmy Zeüke. Słabą stroną modeli Zeüke z najstarszych lat produkcji była "gołoplastikowość" nadwozi które miały często zbyt jaskrawe kolory. Z czasem tak gdzieś ok. połowy lat 60-tych zaczęto już stosować malowanie nadwozi w bardziej normalne kolory czego przykładem jest moja węglarka z epoki III w brązowym kolorze.
20250629_125653.jpg

Wnętrza wagonów.
20250629_130117.jpg
20250629_130422.jpg

Detale podwozi od prawej najstarsze. Obok sam układ hamulcowy i samo podwozie w najstarszym wykonaniu. Kiedyś na giełdzie kupiłem takie trzy podwozia nieużywane z których już dwa wykorzystałem.
20250629_130917.jpg
20250629_131119.jpg

I jeszcze "upaństwowione" wagony z produkcji z lat 70-tych już bez wypukłych napisów w oznaczeniu z epoki IV. Nadal są bardzo pięknie wykonane chociaż już podwozia mają mniej bogate gdzie układ hamulcowy jest zintegrowany z całą konstrukcją. To z pewnością uprościło produkcję. Jeden z tych wagonów to składak z starym podwoziem Zeüke (oryginalne chyba było połamane). Osie w wagonach bez budki są jeszcze walcowe (spotkałem też te wagony na podwoziach z osiami z czopami stożkowymi ale ich nie mam). Natomiast wagon z budką ma już podwozie z wkładkami z blaszki na osie z czopami stożkowymi. W tym modelu wymieniłem zestawy kołowe na metalowe z Tilliga.
 

piottrw

Aktywny użytkownik
Reakcje
499 9 0
#6
Fakt, rodzajów tych węglarek było multum, niemalowane, jeszcze w wersji start - zielone, z budką hamulcowego, potem pojawił się nadruk i do początku lat 70-tych miały zawsze idealnie odbite napisy, czego nie da się powiedzieć o innych modelach BTTB, zwłaszcza osobowych - tam była istna loteria jak bardzo są rozmazane.
Sympatyczne były te węglareczki, jeszcze z wkładkami ładunków jak wegiel (z trocin) drewno i kontener szmaciak z nadrukowanym napisem ZeukeTTBahnen lub BerlinerTTBahnen:)
Za to wersja z podwoziem pełnym, bez oddzielnej instalacji hamulcowej lepiej sprawdzają się w zabawie po makiecie, bo jednak Zeuke było delikatniejsze i często można było coś ułamać.
IMG_20240119_121111977~2.jpg
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.941 67 3
#7
Tak zgadza się. Te modele były zwykle sprzedawane z jakimś ładunkiem. Ładunek drewna i węgla wyglądał nawet nieźle, natomiast ten klocek obciągnięty szmatą zupełnie mi się nie podobał. Nigdy czegoś podobnego nie widziałem w rzeczywistości. Ja kiedyś zrobiłem w latach 70-tych do modelu tej jasno brązowej węglarki nakładaną plandekę z szarej tkaniny. Wtedy to było coś co mogłem zobaczyć podobnego na torach w skali 1:1.
 
OP
OP
Jacek765

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.941 67 3
#8
Kolejnymi modelami wagonów produkowanymi od niepamiętnych czasów są wagony kryte typu Kassel/G20/G04 i ich pochodne.
20250629_174710.jpg

Wagony z epoki III firmy Zeüke z różnych okresów produkcji. Od lewej najstarsze wykonanie z nadwoziem z dachem montowanym osobno. W środku wagon z nadwoziem z nowej formy gdzieś z połowy lat 60-tych. Po prawej wagon z początku lat 90-tych czyli Zeüke reprywatyzacja. Tutaj chyba pomylili segment formy dachu bo ma podłużne ryfle jak wagony w wersji izotermicznej.
20250629_174817.jpg

Wagony w wersji izotermicznej. Te dwie chłodnie z budką to są modele które dostałem w dzieciństwie. Co ciekawe ta chłodnia z prawej to bardzo stare wykonanie ale kupiona w sklepie zabawkowym ok roku 1973-74 w starym opakowaniu jak z mojego pierwszego postu, a już wtedy dominowały modele BTTB w zielono żółtych opakowaniach. Razem z tym wagonem była kupiona weglarka z budką też z tego samego okresu produkcji w kolorze ceglasto pomidorowym. Tylko dzięki temu że mniej bawiłem się chłodniami ten wagon przetrwał a weglarka nie.
20250629_174947.jpg

I wagony już z epoki IV. Wagon bez budki jeszcze z końcowego okresu produkcji firmy Zeüke opakowanie pomarańczowo żółte otwierane od góry. Wagon z budką chyba już BTTB ale nie mam od niego oryginalnego opakowania więc nie wiem. W tym modelu są metalowe wkładki z blachy jako łożyskowanie osi które wymieniłem na Tillig.

20250629_175858.jpg

Trzy różne wykonania podwozia.
20250629_175619.jpg

I jeszcze zbliżenie tej najstarszej chłodni gdzie widać pięknie odwzorowane pokrywy maźnic czego nie spotkałem w żadnych nowszych modelach.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.078 131 86
#9
Zeuke to jednak była firma. Jak na tamte lata (końcówka 60' XX wieku) to wyciągali detal jak tylko mogli (możliwości technologiczne).
@Jacek765 - niezły zbiorek. I jak dobrze zachowany (y)
 

Podobne wątki