Ponieważ w tym dziale forum już nie za wiele się ciekawego dzieje, może uda mi się chociaż trochę rozruszać go, tworząc ten oto wątek. Zapraszam serdecznie do śledzenia i czytania.
bohater przebudowy
Modelem jaki poddany zostanie przebudowie jest model firmy Märklin, numer katalogowy 37681. Jest to lokomotywa elektryczna E18-15 kolei DRB. Poniżej fotografia tego pięknego modelu.
fotka ze strony http://www.osterthun.com/2.StaticEloks/0.AltbauEloks.htm
Skąd u mnie taki model?
Model taki znalazł się w mojej kolekcji w związku z faktem, iż od kilku lat w kręgu moich zainteresowań znalazły się także lokomotywy eksploatowane niegdyś na terenach dziś należących do Polski. Mowa tu o okresie przedwojennym. Nie są to co prawda modele polskich przewoźników, ale i obecnie po naszych torach jeździ wielu przewoźników prywatnych, z czego nie wszyscy to firmy polskie, jak również nie wszystkie z maszyn eksploatowanych przez naszych przewoźników jako kraj zarejestrowania pojazdu mają Polskę. Jednak zacieśniłem wybór modeli do tych, jakie przydział mają do miejsc które obecnie należą do Polski. Czyli postanowiłem zbierać nie wszystkie maszyny jakie jeździły kiedyś po naszych ziemiach, ale tylko te które miały przydział do miejsc obecnie leżących w Polsce. Tym sposobem, wybór staje się znacznie mniejszy. Zresztą kiedyś stworzyłem na forum wątek o takich maszynach: "pojazdy trakcyjne przed wojną na naszych ziemiach". Prosiłem tam Was o pomoc w poszukiwaniu modeli spełniających moje kryteria. Dzięki pomocy paru osób stworzyłem sobie listę zakupową, wedle której powoli, powoli kupowałem coraz to kolejne modele. Także w pewnym momencie bohaterkę tego wątku. Maszyna odwzorowana w tym modelu ma przydział Rbd. Breslau (czyli Wrocław), Bw. Hirschberg (czyli Jelenia Góra).
Niestety tamten wątek został opanowany i sprowadzony do bagna przez jednego z forumowiczów, co spowodowało na pewien czas u mnie niechęć do udzielania się tam, a nawet do tej tematyki w ogóle. Między innymi przez to też, postanowiłem stworzyć nowy wątek dotyczący tylko tego modelu, a nie opisywać przebudowy w tamtym.
Wracając do modelu lokomotywy E18. Na wspomnianej liście zakupów miałem modele zarówno zasilane na prąd stały, jak i na prąd przemienny. W pierwszej kolejności kupowałem te na prąd stały, ze względu na fakt iż jest to system najbardziej u nas popularny. No i do systemu prądu przemiennego nie mam torów ani elementów zasilania i sterowania, więc taki model byłby "zimny". Na liście miałem ten model dwa razy z dwoma różnymi numerami katalogowymi - 34681 jako wersja AC Delta, oraz 37681 jako wersja AC. Z poszukiwań zdjęć obu modeli wynikało, że nie różnią się niczym w wyglądzie od siebie, a tylko systemem zasilania. No i było zagadką co to jest ten system Delta. I znów poprosiłem Was o lekką pomoc, tym razem w tym wątku: "system DELTA". Ostatecznie postanowiłem kupić model oznaczony numerem 37681. Po pewnym zaś czasie taki model się u mnie faktycznie znalazł. Kupiłem go na eBay, gdyż w sklepach jest raczej nieosiągalny. Doszukałem się informacji, że wyprodukowano go w 1999 roku. Szukałem oczywiście oferty jak najtańszej, ale i z modelem nowym. Wylicytowałem go w sumie niezbyt drogo w porównaniu z innymi ofertami, ale i tak wraz z kosztami wysyłki wyszło około 650 złoty. Trzeba jednak zauważyć, że jest to model fabrycznie wyposażony w dekoder. Co prawda na prąd przemienny, ale jednak. A to podnosi cenę modelu. Model jednak okazał się być nowy, a to najważniejsze.
Model był u mnie, ale nurtował mnie ten problem zasilania na prąd przemienny. Chciałem coś z tym zrobić, jednak wiem że w wielu przypadkach przebudowa modelu z tego systemu na prąd stały jest albo niemożliwa, albo wymaga skomplikowanych zabiegów przy przebudowie nieizolowanych osi oraz wymaga wymiany silnika. Ale temat naprawdę nurtował...
O tym jednak w następnej części.
bohater przebudowy
Modelem jaki poddany zostanie przebudowie jest model firmy Märklin, numer katalogowy 37681. Jest to lokomotywa elektryczna E18-15 kolei DRB. Poniżej fotografia tego pięknego modelu.
fotka ze strony http://www.osterthun.com/2.StaticEloks/0.AltbauEloks.htm
Skąd u mnie taki model?
Model taki znalazł się w mojej kolekcji w związku z faktem, iż od kilku lat w kręgu moich zainteresowań znalazły się także lokomotywy eksploatowane niegdyś na terenach dziś należących do Polski. Mowa tu o okresie przedwojennym. Nie są to co prawda modele polskich przewoźników, ale i obecnie po naszych torach jeździ wielu przewoźników prywatnych, z czego nie wszyscy to firmy polskie, jak również nie wszystkie z maszyn eksploatowanych przez naszych przewoźników jako kraj zarejestrowania pojazdu mają Polskę. Jednak zacieśniłem wybór modeli do tych, jakie przydział mają do miejsc które obecnie należą do Polski. Czyli postanowiłem zbierać nie wszystkie maszyny jakie jeździły kiedyś po naszych ziemiach, ale tylko te które miały przydział do miejsc obecnie leżących w Polsce. Tym sposobem, wybór staje się znacznie mniejszy. Zresztą kiedyś stworzyłem na forum wątek o takich maszynach: "pojazdy trakcyjne przed wojną na naszych ziemiach". Prosiłem tam Was o pomoc w poszukiwaniu modeli spełniających moje kryteria. Dzięki pomocy paru osób stworzyłem sobie listę zakupową, wedle której powoli, powoli kupowałem coraz to kolejne modele. Także w pewnym momencie bohaterkę tego wątku. Maszyna odwzorowana w tym modelu ma przydział Rbd. Breslau (czyli Wrocław), Bw. Hirschberg (czyli Jelenia Góra).
Niestety tamten wątek został opanowany i sprowadzony do bagna przez jednego z forumowiczów, co spowodowało na pewien czas u mnie niechęć do udzielania się tam, a nawet do tej tematyki w ogóle. Między innymi przez to też, postanowiłem stworzyć nowy wątek dotyczący tylko tego modelu, a nie opisywać przebudowy w tamtym.
Wracając do modelu lokomotywy E18. Na wspomnianej liście zakupów miałem modele zarówno zasilane na prąd stały, jak i na prąd przemienny. W pierwszej kolejności kupowałem te na prąd stały, ze względu na fakt iż jest to system najbardziej u nas popularny. No i do systemu prądu przemiennego nie mam torów ani elementów zasilania i sterowania, więc taki model byłby "zimny". Na liście miałem ten model dwa razy z dwoma różnymi numerami katalogowymi - 34681 jako wersja AC Delta, oraz 37681 jako wersja AC. Z poszukiwań zdjęć obu modeli wynikało, że nie różnią się niczym w wyglądzie od siebie, a tylko systemem zasilania. No i było zagadką co to jest ten system Delta. I znów poprosiłem Was o lekką pomoc, tym razem w tym wątku: "system DELTA". Ostatecznie postanowiłem kupić model oznaczony numerem 37681. Po pewnym zaś czasie taki model się u mnie faktycznie znalazł. Kupiłem go na eBay, gdyż w sklepach jest raczej nieosiągalny. Doszukałem się informacji, że wyprodukowano go w 1999 roku. Szukałem oczywiście oferty jak najtańszej, ale i z modelem nowym. Wylicytowałem go w sumie niezbyt drogo w porównaniu z innymi ofertami, ale i tak wraz z kosztami wysyłki wyszło około 650 złoty. Trzeba jednak zauważyć, że jest to model fabrycznie wyposażony w dekoder. Co prawda na prąd przemienny, ale jednak. A to podnosi cenę modelu. Model jednak okazał się być nowy, a to najważniejsze.
Model był u mnie, ale nurtował mnie ten problem zasilania na prąd przemienny. Chciałem coś z tym zrobić, jednak wiem że w wielu przypadkach przebudowa modelu z tego systemu na prąd stały jest albo niemożliwa, albo wymaga skomplikowanych zabiegów przy przebudowie nieizolowanych osi oraz wymaga wymiany silnika. Ale temat naprawdę nurtował...
O tym jednak w następnej części.