• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Lokomotywa trzeszczy po 20 latach

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#1
Witam szanownych forumowiczów

Po ponad 20 latach odkopałem swoją kolejkę i chcę zrobić dla syna coś o czym ja zawsze marzyłem - makietę.
Naczytałem się dużo na forum które okazało się istną kopalnią wiedzy i czas prosić o porady :)

1. tory do podkładu z korka i do podłoża przymocować wkrętami czy gwoździkami?
2. jedna z lokomotyw odpaliła po 2 dekadach w szafie i jeździ poprawnie tylko na minimalnej szybkości.
Próba podkręcenia napięcia powoduje trzeszczenie, bez zmiany szybkości. Co może być przyczyną? co mam wyczyścić?
3. jedna z lokomotyw nie odpaliła, choć zapalają się światełka. jakieś sugestie?

Pozdrawiam
Michał
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.819 15 0
#2
Ad. 1
Jeśli na stałe, to przykleić.

Ad. 2
Musisz rozebrać lokomotywę i zlokalizować dokładne miejsce skąd wydobywa się odgłos trzeszczenia

Ad. 3
Jaka to lokomotywa?
Najlepiej tak jak pierwszą, rozebrać i sprawdzić czy zasilanie dobiega do silniczka.
 
OP
OP
M

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#4
ad1. wikolem? z tego co czytam to najbardziej uniwersalny i popularny klej na tym forum.

nasmarować? czym konkretnie?

ew przetarcie styków to spirutusem? przepraszam ale na prawde nie wiem
 

ffox

Administrator
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
3.819 15 0
#6
ad1. wikolem? z tego co czytam to najbardziej uniwersalny i popularny klej na tym forum.
Tak jak kolega Misiek napisał, punktowo Super Glue / Kropelka
nasmarować? czym konkretnie?
Przed smarowaniem musisz wyczyścić bardzo dokładnie wszystkie elementy mechaniczne.
Posmarować na nowo np. wazeliną techniczną, ale najmniej jak to możliwe.
ew przetarcie styków to spirutusem? przepraszam ale na prawde nie wiem
Koła alkoholem, styki możesz drobnym papierem ściernym (ziarnistość 500 lub wyżej).
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#7
Albo dać komuś, kto Ci to wszystko przeciści, nasmaruje itp.

takie trzeszczenie bez zmiany prędkości to może być wszystko.
zębarki, wały, komutator...
 
OP
OP
M

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#9
mieszkam w Belgii, region Geel-Mol, więc w zasadzie to nawet z zaopatrzeniem z allegro mam tu kłopot. Obecnie zakupiłem troszkę torów i oczekuje na paczkę. Dopiero na nowym torowisku, bez rdzy i śniedzi zobacze na co na prawdę nadają się moje 25 letnie lokomotywy.
Będą budować makietę modułową, przy czym na początku zakładam budowę tylko 2 modułów. Jeden z zawrotką (kwadrat o boku 1100mm) i drugi prostokąt (500x1500mm)z jedną z 3 stacji. To plan na teraz co zrobię. Ogólnie mam miejsce na makietę o długości ok 7m. Jak się syn zapali do tego, to sobie będzie dostawiał tory, a ja może kiedyś coś więcej zbuduję. Na razie mierze moje zamiary wg sił i chęci. nie chce zacząć czegoś i nigdy nie skończyć. zawsze ładniej wygląda mała i dokończona makieta niż rozgrzebane pół sypialni.(żona mnie wyrzuci)
Więc teraz czekam na tory, w sobotę przymiarka i po niedzieli po sklejke do sklepu (tutaj jak kupuje to mi przycinają gratis, więc odejdzie mi cięcie)
 
OP
OP
M

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#10
więc wspomniana lokomotywa to BR118.
przy małym napięciu pracuje normalnie i lekko przyśpiesza w miarę zwiększania napięcia. w pewnym momencie widać wyraźne zwolnienie i zaczyna się pisk który się zakończy jedynie podczas zmniejszenia napięcia.
Można lokomotywę rozpędzić do prawie maxymalnej prędkości, ale pisk jest taki sam. Wygląda to jakby coś stanowiło opór. Prubowałem ją jednostronnie podnosić przyśpieszając, ale efekt jest ten sam.
Rozebrałem ją i widać 2 wały napędowe które zwalniają w momencie pojawienia się pisku. jakieś sugestie?
 

Załączniki

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#11
Na zdjęciu widać dwie blaszki na silniku. One opierają się już na obudowie, nie dociskając przykrótkich już szczotek.
Szczotki nowe wystają około 1-2 mm iblaszki są podniesione.
Spróbuj czymś docisnąć je lekko i zobacz czy przyspieszy
 
OP
OP
M

mrozek20

Aktywny użytkownik
Reakcje
66 1 1
#12
bardzo wszystkim dziękuję. nasłuchując przez tube z papieru namierzyłem że źródło dzwięku było po jednej ze stron silnika i w akcie desperacji nasmarowałem wszystko co mogłem WD40 (wykałaczką, nie kapałem kropelkami).
Lokomotywa działa, nie piszczy i nie zwalnia. bardzo dziękuję.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.834 65 3
#13
Piszczenie Lokomotywy to najczęściej wyschniety olej lub smar. WD40 to nie najlepsze rozwiązanie. Chwilowo rozwiązuje problem ale portem może stać się kleisty. Do smarowania modeli lokomotyw najlepiej używać oleju modelarskiego w razie jego braku można użyć oleju do silników samochodowych. Dobrze jest rozmontowac silnik i starannie wyczyścić komutator i szczotki. Do tego warto użyć benzyny ekstrakcyjnej nigdy lakowej . W starych modelach produkcji NRD nie należy długo moczyć części plastikowych w benzynie. Jeszcze do smarowania przekladani i wałków napędowych najlepiej używać smaru silikonowo teflonowego. W Polsce najlepszy to smar TF do nabycia w sklepach elektronicznych na rynku belgijskim trzeba by poszukać odpowiednika.
Powodzenia w uruchamianiu modeli. Ta 118-każdy to bardzo wdzięczny model i dobrze utrzymany będzie długo cieszył bezawaryjną jazdą.
 

Podobne wątki