• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

lokomotywa elektryczna firmy ADtranz dla PKP

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.960 122 22
#1
Bodaj na początku lat 90-tych, zaczęto się zastanawiać jakie lokomotywy mogłyby zastąpić na PKP najbardziej popularne uniwersalne elektrowozy serii EU07. Poza tym, lokomotywy serii EU07 już wtedy należały do lokomotyw przestarzałych jeśli chodzi o rozwiązania, szczególnie system napędu. Oprócz rozważań nad modernizacją serii EU07, były zamiary zakupu czegoś nowego zupełnie. Chyba nawet sami producenci wychodzili z inicjatywą i proponowali swoje maszyny PKP.

Wtedy też, firma ADtranz (wcześniej ABB, obecnie Bombardier), proponowała PKP lokomotywę elektryczną jak na zdjęciu poniżej. Jest to oczywiście tylko model, zaś samo zdjęcie jest reprodukcją z jakiegoś pisma, stąd niezbyt dobra jakość.

Czy ktoś z Was, posiada może lepsze fotki tego modelu?
A może ktoś jest w stanie wskazać, na jakiej realnie istniejącej maszynie opiera się ta lokomotywa? O ile takowy odpowiednik istnieje. Ja nie kojarzę, ale są tu na forum osoby mające większe rozeznanie w taborze zagranicznym.

01.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#2
W latach 1990-tych PKP zamówiło w ówczesnym ADtranz 50 lokomotyw elektrycznych, z których 8 miało być dwunapięciowych (3000 V DC i 15 000 V 16 2/3 Hz AC). Lokomotywy były zmontowane w Pafawagu, ale ostatecznie PKP wycofały się z zakupu. Lokomotywy jednonapięciowe były oznaczone serią EU11, a dwusystemowe - EU43 (nie mylić z późniejszymi maszynami o tych samych oznaczeniach serii). EU43 były wykonane jako pierwsze i w zasadzie była to adaptowana do warunków polskich włoska lokomotywa E.412 (oryginalna E.412 FS była testowana w Żmigrodzie). O pochodzeniu EU11 nie mam bliższych danych, ale o ile wiem, wywodziła się ona także z E.412, choć różniła się nieco wyglądem. Ten żółty model wygląda mi na właśnie tę maszynę, choć troszkę się od oryginału różni (może to jakaś wczesna wersja projektu?). Po rezygnacji z zakupu przez PKP wszystkie lokomotywy zostały przebudowane według wymagań włoskich (m.in. pulpit maszynisty przeniesiona na lewą stronę) i tam sprzedane. EU43 trafiły do prywatnego przewoźnika Rail Traction Company RTC, gdzie zachowały polskie oznaczenia RTC EU43-001 do 008, natomiast EU11 zostały kupione przez FS Trenitalia i oznaczone E.405.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#4
Czy zupelnie inaczej, to już kwestia indywidualnych odczuć, ale że się różniły, to napisałem, jak również, że żółty model przypomina EU11:
O pochodzeniu EU11 nie mam bliższych danych, ale o ile wiem, wywodziła się ona także z E.412, choć różniła się nieco wyglądem. Ten żółty model wygląda mi na właśnie tę maszynę
Główna różnica w wyglądzie to bardziej zaokrąglone czoła i ryflowane boki w EU43, reszta jest bardzo podobna.
 
OP
OP
CoCu

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.960 122 22
#5
Panie Andrzeju, dziękuję za chęć pomocy i przyznam że właśnie na Pana głos najbardziej tu liczyłem. To co Pan napisał o EU11 i EU43 jest mi dobrze znane. Jednakże, to jest historia jaka miała miejsce chwilę później, niż prezentacja modelu ukazanego na fotografii.

A zatem, nadal chętnie zobaczyłbym jakieś inne fotki tego modelu, oraz nadal ciekawi mnie, czy model był oparty na jakiejś realnie istniejącej lokomotywie. Bo jednak mimo wszystko zbudowane dla PKP lokomotywy (serii EU11 i EU43) wyglądają inaczej niż model.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#6
Nie jest mi znany żaden wcześniejszy projekt ADtranz, ale dyskusje na temat nowych lokomotyw trwały dość długo. Może ten żółty model to jakaś wczesna wstępna propozycja, jeszcze przed rozpisaniem formalnego przetargu na te 50 lokomotyw? Mnie on jednak bardzo przypomina EU11. Drobne zmiany są w szczegółach czoła, m.in. trzeci reflektor przeniesiony na górę, a nie jak w EU43, pod oknami kabiny - takie było życzenie PKP. Nie wiem dlaczego, ale maszyniści upierali się przy takim rozwiązaniu (i chyba dalej tak jest), bo początkowo wszystkie 50 lokomotyw miało mieć tak jak w EU43.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#8
Tylko, że Eurosprinter to Siemens, a kolega CoCu mówi o Adtranz. Poza tym żadna z nich w pełni nie odpowiada modelowi, czy właściwie odwrotnie: model nie jest dokładną miniaturą żadnej z nich.
 
Reakcje
7 0 0
#9
Pamięć trochę mnie już zawodzi i nie wszystko pamiętam w 1994 roku odbywałem krótką praktykę w zakładach Pafawag. To był wstępny projekt prototypu EU11 jeszcze przed przetargiem. Jako że EU11 miały być jednonapięciowe, to PKP jeszcze przed wycofaniem się z zakupu, poprosiło o zmianę przodu i umiejscowieniem środkowej lampy nad szybą, a nie na podszybiu. Tyle co pamiętam z plotek zakładowych w tamtych czasach.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.365 544 30
#10
Co do zmiany reflektora, to tak było z pewnością, dobrze kolega Domino pamięta. EU43 były zrobione jako pierwsze i podczas testów wyrażono takie życzenie co do pozostałych, czyli EU11.
 

escobar

Znany użytkownik
Reakcje
231 7 0
#11
to ja dodam trzy grosze;)
model na zdjęciu jest to model demonstracyjny, fikcyjny, kabiny pochodzą od greckiej spalinówki, zaś środek od włoskiego elektrowozu... taki kolaż na potrzeby marketingowe
oczywiście jest to moje subiektywne zdanie ale można sobie wyguglować obrazki i porównać:)
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#13
Też miałem skojarzenie do greckiej spalinówki, szczególnie boczne kwadratowe okno w kabinie, ale należy pamietać że DE2000 powstała z wykorzystaniem już komponentów EU43: http://www.mainlinediesels.net/index.php?nav=1000900&lang=en

Krótka systematyka:
Lokomotywa EU43 i EU11 wchodziły w skład tzw projektu ECO2000, do tej rodziny należą:-
-Trenitalia 412, Trenitalia 464 i OSE DE2000.
-Trenitalia 405 to ex EU11 PKP, RTC EU43 to ex EU43, FER E464 i TFT 464 to są już dodatkowe i późne zamówienia Trenitalia 464.

Pierwszą która powstała była Trenitalia 412, i rozwojowo była to mocno zmodyfikowana lokomotywa BR101 kolei DB, przystosowana do pokonania przełęczy Brenner. Produkcja odbywała się w Vado Ligure, tam gdzie wyprodukowano też 3 sztuki EU43 dla PKP.

Teraz o Twoim zdjęciu jest to chyba model w skali 1:35 i on opiera się na szkicu który powstał w Deutsche Bahn w 1992, tak miały wyglądać przyszłe lokomotywy DB pod względem desingu obojętnie kto miał je produkować. Posiada charakterystyczne boczne przetłoczenie schodzące aż do kabin. Dlatego też pudła lokomotyw Adtranz poźniej Bombardier i Siemnsów mają to przetłoczenie: BR12x, BR101 BR145 i BR146 cała rodzina Traxx 185 i 186 i lokomotywy BR 152,sprinter 1 generacji i ES64F4.

To co pokazał escobar to wcale nie przypadek - ES64P czyli sprinter 1 generacji, on był w projekcie DB, Adtranz mógł go pokazać. Wybrano inny projekt dla PKP ze względu na charakterystykę pojazdu i napięcie 3kV, były już zaawansowane prace nad Trenitalią 412 w Vado Ligure, testy na przełęczy Brenner odbyły się na jesieni 1997r, później kolejno w Austrii , Szwajcarii i Niemczech. Opóźnienie w dostawie 412 spowodowane było przekroczeniem masy zapisanej w projekcie Trenitali. Jednak sama jedna 412 była w stanie pociągnąć ciężki pociąg towarowy pod górę, żadna BR145 czy lokomotywa Traxx tego nie potrafi, co widać w Polsce gdzie 30 ładownych węglarek trzeba dzielić żeby skład mógł wjechać pod górkę, dlaczego? Wynikło to z zamówienie dla DB, gdzie BR145 miała ciągnąć lekkie pociągi intermodalne, a ewentualnie dwie sztuki dopiero ciężki skład, te założenie kontynuowano w serii Traxx.

Wrócę jeszcze do lokomotywy BR12x czyli BR128 została zaprezentowana w 1994r przez AEG (Cocu zapomniał że AEG też weszło w skład Adtranz a należało już wcześniej do koncernu Daimler): http://www.railcolor.net/index.php?nav=1406596&lang=1#.VhERKibFH-Y ta lokomotywa jako pierwsza nosiła charakterystyczne przetłoczenie, wiele cech tej lokomotywy weszło w skład BR145.
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
269 1 1
#14
Jednak sama jedna 412 była w stanie pociągnąć ciężki pociąg towarowy pod górę, żadna BR145 czy lokomotywa Traxx tego nie potrafi, co widać w Polsce gdzie 30 ładownych węglarek trzeba dzielić żeby skład mógł wjechać pod górkę, dlaczego? Wynikło to z zamówienie dla DB, gdzie BR145 miała ciągnąć lekkie pociągi intermodalne, a ewentualnie dwie sztuki dopiero ciężki skład, te założenie kontynuowano w serii Traxx.
To bardzo naciągane stwierdzenie.
 

Podobne wątki