• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

LHS

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 4 0
#6
Oczywiście, ale na makiecie, chyba za bardzo nie ma rostawu 1520 mm, nawet nie wiem czy w Rosji nie robią przekłamania i po prostu na normalnym HO stawiają modele swoich maszyn.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.461 552 30
#7
No ale to ma udawać 1520, więc 1) nie powinna mieć zderzaków, 2) nawet, jeżeli tor (modelowy) będzie tej samej szerokości, to odcinki robiące za tor szeroki nie powinny łączyć się z odcinkami "normalnymi" i nie należy na jednym torze mieszać taboru normalnotorowego i szerokotorowego. Co innego jeśli jest to tabor przestawny, np. wagony kolei b. ZSRR na wózkach 1435 mm, jadące przez Polskę dalej na Zachód. Przykładem mogą być wagony pasażerskie (Tillig, L.S.Models) czy towarowe (cysterny Brawa). Nawiasem mówiąc, nawet iberyjski tor 1668 mm jest w H0 taki sam: 16,5 mm, chociaż tu różnica jest bardzo wyraźna.
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#8
To prawda, modelarze zza Buga budują (zgodnie z NEM) swoje szerokotorowe modele H0 na standardowym torze 16,5 i jakoś im to nie przeszkadza. Problem pojawia się dopiero, gdy na makiecie mamy tor normalny i 1520 mm, które powinny różnić się wizualnie, a są identyczne.
Nieco inaczej do sprawy podeszli modelarze z Irlandii: najpopularniejsza u nich brytyjska skala 00 to tabor 1:76 jeżdżący po torach 16,5 mm, co już przy taborze normalnotorowym wygląda nieszczególnie, ale standardowy rozstaw kolei irlandzkich wynosi 1600 mm, dla porządku dodajmy, że obowiązuje wąska i niska, zbliżona do brytyjskiej, skrajnia. Oczywiście większość makiet do zabawy wykonuje się w skali 00 z przemalowanym taborem brytyjskim, ale jest kilka klubów, budujących piękne, realistyczne makiety wg lokalnej normy 00/21 mm. Norma ta de facto wymusza samodzielną budowę torów, bo nikt nie produkuje toru o rozstawie 21 mm, tabor też musi być własnej roboty lub mocno przebudowany, słowem jest to zabawa dla bardzo ambitnych. Sporo makiet przedstawia popularne niegdyś w Irlandii koleje 1068 mm, tu jest łatwiej, bo można korzystać z gotowych torów 12 mm w skali 00e.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.461 552 30
#9
Także w 00 Anglicy (tylko niektórzy oczywiście) budują makiety w prawidłowej skali, gdzie tor 1435 mm ma niecałe 19 mm. Nazywa się to wielkość EM, a tor ma 18,2 mm szerokości, co dalej nie jest dokładnie w skali. Dlatego też "puryści" stworzyli wielkość nazwaną PT, gdzie tor ma szerokość 18,83 mm, dokładnie odpowiadającą szerokości 1435 mm w skali 1:76,2 (bo taka jest w zasadzie skala 00). Podobnie, jak w wypadku modeli irlandzkich, wymaga to przebudowy pojazdów, co szczególnie w lokomotywach bywa trudne.
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#10
Ej ludzie, ale się czepiacie, jak Wam się nudzi możecie się bawić w przekuwanie torów o to 0,9mm co się powinno różnić i potem przerabianie kół itp, tylko czemu miało by to służyć poza zaspokojeniem obsesji na punkcie zgodności z oryginałem?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.461 552 30
#11
Ależ nikt się nie czepia! Próbowaliśmy tylko wytłumaczyć koledze Filipowi, że ta ST44 LHS bez zderzaków jest OK, nawet na standardowym torze 16,5 mm. A że przy okazji poopowiadaliśmy o wymysłach modelarzy z Wysp, to już inna sprawa. Jeśli już miałbym się czepiać, to np. tego, że warto byłoby wymienić sprzęgi na imitacje SA-3, albo chociaż na amerykańskie Kadee (nie są identyczne, ale przynajmniej sygnalizują, że nie są takie same, jak w taborze normalnotorowym - taką metodę właśnie przyjęła Brawa w swoim zestawie dwóch cystern SŻD z wagonem pośrednim DR).
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#12
Mnie raczej o marudzenie że na torze standardowym H0 nie można robić lokomotyw szerokotorowych... fakt że nawet śledź był by lepiej wyglądał niż ten który jest zamontowany, ale to idzie poprawić w prosty sposób...
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 4 0
#13
Ja tez się nie czepiam, pytam się bo widzę za lokiem Eaosy więc myślałem że lokomotywa ma być w konfiguracji normalnotorowej... także nie mam nic do modelu, który prezentuje się naprawdę zacnie. Tak nawiasem po prostu wyszła ta dyskusja o rozstawach, która jest bardzo interesującym tematem do rozmowy.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 14
Tabor 5

Podobne wątki