• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

LDE130 czy LDE1300

Reakcje
45 0 0
#1
Witam wszystkich

Zastanawia mnie kwestia oznaczenia SP32/49. Zgodnie z nomenklaturą FAUR powinno być LDE130, w dużej ilości polskich wzmianek występuje LDE1300, w części rumuńskich niekoniecznie. Czy faktycznie te lokomotywy otrzymały oznaczenie LDE1300 czy też jest to spolszczenie w analogii do Ls800 czy Ls12000?

Pozdrawiam
 
Reakcje
3.747 32 0
#2
Witam wszystkich

Zastanawia mnie kwestia oznaczenia SP32/49. Zgodnie z nomenklaturą FAUR powinno być LDE130, w dużej ilości polskich wzmianek występuje LDE1300, w części rumuńskich niekoniecznie. Czy faktycznie te lokomotywy otrzymały oznaczenie LDE1300 czy też jest to spolszczenie w analogii do Ls800 czy Ls12000?

Pozdrawiam
Wydaje mi się, że to nie jest spolszczenie, tylko rumuńskie oznaczenie eksportowe (być może zarezerwowane dla naszych SP32, choć w sieci spotyka się także zdjęcia lokomotyw rumuńskich przewoźników, oznaczonych LDE 1300). Np. Paweł Czech w artykule "Stracone lokomotywy serii SP32" (Koleje Małe i Duże nr 1-2/2014) podaje typ LDE 1300, tak jak jest to w katalogu dawnego rumuńskiego przedsiębiorstwa Mecanoexportimport (obecnie Mecano Export Import S.A.) mającego swoją siedzibę w Bukareszcie i zajmującego się handlem zagranicznym m.in. wszelkimi "akcesoriami kolejowymi", w tym lokomotywami (w minionej epoce, w krajach socjalistycznych, takim handlem zajmowały się odpowiednio do tego powołane przedsiębiorstwa, w Polsce była to np. Centrala Handlu Zagranicznego). Poniżej dwie strony (w j. niemieckim) z takiego katalogu Mecanoexportimport prezentujące lokomotywę określoną jednoznacznie jako typ LDE 1300, a konkretnie pierwotną SP32-002 (ex SP49). Warto też zwrócić uwagę np. na błędną nazwę przewoźnika P.K.R :LOL:. Tak więc trudno tu wyrokować, być może prawidłowe oznaczenie fabryczne FAUR to LDE 130, jednak do Polski lokomotywy te trafiły (za pośrednictwem Mecanoexportimport) jako typ LDE 1300 i myślę, że takie oznaczenie jest ze wszech miar prawidłowe.

Katalog Mecanoexportimport - LDE 1300 (1).jpg


Katalog Mecanoexportimport - LDE 1300 (2).jpg


Zdjęcia ściągnięte dawno temu z sieci z jakiejś strony rumuńskiej. Adresu strony ani autora zdjęć nie pamiętam. Jednak biorąc pod uwagę, że przedstawiają strony katalogu z czasów minionej epoki, chyba nie narusza to niczyich praw autorskich.
 
OP
OP
M
Reakcje
45 0 0
#3
Dziękuje za dokładne wyjaśnienie. Na fragmencie listy fabrycznej FAURa, zapewne przesianej z dokumentów zakładowych wpisano"LDE130 C/- Export: Polonia (simbol SP 32) " stąd moje pytanie.
 
Reakcje
3.747 32 0
#4
Dziękuje za dokładne wyjaśnienie. Na fragmencie listy fabrycznej FAURa, zapewne przesianej z dokumentów zakładowych wpisano"LDE130 C/- Export: Polonia (simbol SP 32) " stąd moje pytanie.
Bardzo ciekawa informacja, nie słyszałem o takim oznaczeniu LDE 130 C. Zastanawiają mnie również lokomotywy LDE 130/1300 jeżdżące w Rumunii. Może się mylę, ale wszystkie służą/służyły w przemyśle bądź u przewoźników prywatnych. Kiedyś, patrząc na ich zdjęcia, snułem taką teorię, że w Rumunii pozostały po prostu lokomotywy z których zrezygnowało PKP. Nasze koleje zamówiły przecież 200 egzemplarzy, a ostatecznie do Polski trafiły 152 szt. Pozostała 48, zapewne będące w różnych stadiach produkcji, może została wykończona przez FAUR i sprzedana lokalnie. Na zdjęciach rumuńskich LDE 130/1300 rzuca się w oczy charakterystyczna obudowa reflektorów, spotykana właśnie na PKP-owskich SP32, a nie spotykana na lokomotywach SFR. Jeżdżące w Rumunii, podobne do LDE 130/1300 lokomotywy spalinowe Bo'Bo' rodziny Clasa 69/73/80/81, które były podstawą do opracowania SP32, mają charakterystyczne dla np. 060-DA małe reflektory.

https://ro.wikipedia.org/wiki/Material_rulant_al_CFR_Călători

Tymczasem rumuńskie lokomotywy LDE 130/1300 mają typowe obudowy jakby pod PKP-owskie reflektory.

http://trenuriromania.blogspot.com/2013/05/dus-intors-cu-trenul-de-la-bucuresti-si.html

https://hiveminer.com/Tags/130,lde

https://www.alamy.com/stock-photo-cfr-romanian-train-transcombi-lde-1300-019-red-in-romania-eastern-27695856.html?pv=1&stamp=2&imageid=691A46CF-37A7-4FD4-8752-3B494EDEA5EF&p=58679&n=0&orientation=0&pn=1&searchtype=0&IsFromSearch=1&srch=foo=bar&st=0&pn=1&ps=100&sortby=2&resultview=sortbyPopular&npgs=0&qt=cfr&qt_raw=cfr&lic=3&mr=0&pr=0&ot=0&creative=&ag=0&hc=0&pc=&blackwhite=&cutout=&tbar=1&et=0x000000000000000000000&vp=0&loc=0&imgt=0&dtfr=&dtto=&size=0xFF&archive=1&groupid=&pseudoid=&a=&cdid=&cdsrt=&name=&qn=&apalib=&apalic=&lightbox=&gname=&gtype=&xstx=0&simid=&saveQry=&editorial=1&nu=&t=&edoptin=&customgeoip=&cap=1&cbstore=1&vd=0&lb=&fi=2&edrf=0&ispremium=1&flip=0&pl=

Co do samego oznaczenia LDE 1300 to skrót LDE pochodzi od rumuńskich słów Locomotive Diesel-Electrice, a 1300 oznacza po prostu moc w KM - SP32 dysponowały silnikiem o mocy 957 kW czyli właśnie 1300 KM. Oznaczenie LDE 130 (i spotykane inne tego typu oznaczenia np. LDE 110, LDE 125 itp) są więc nieco zawężonym oznaczeniem mocy silnika lokomotywy, czyli taką podwielokrotnością jednostki koń mechaniczny, czyli jakby głupio to nie zabrzmiało, to np LDE 130 oznacza 130 decykoni mechanicznych, czyli właśnie 1300 KM, choć te zawężone oznaczenie może odnosić się też do lokomotyw o mocy silnika zbliżonego do wartości podanej w decykoniach mechanicznych. Jednak tak jak Kolega zauważył w tym zagadnieniu panuje bałagan, również w samej Rumunii, bo raz oznaczenia są pisane LDE 130 innym razem LDE 1300, i dotyczy to także innych typów lokomotyw np. znanych 060-DA, które w tej nomenklaturze oznaczone są LDE 2100

http://www.ferest-logistics.ro/en/locomotive/locomotiva-diesel-electrica-lde-2100-cp/

.... a i w samym katalogu Mecanoexportimport, z którego pochodzą wyżej zamieszone strony ze zdjęciami SP32-002, jest niekonsekwencja, przykłady poniżej (zdjęcia ściągnięte dawno temu z sieci z jakiejś strony rumuńskiej, adresu strony ani autora zdjęć nie pamiętam):

Lokomotywa dla kolei brytyjskich oznaczona LDE 3500 o mocy właśnie 3500 KM

Katalog Mecanoexportimport - LDE 3500 (1).jpg


Katalog Mecanoexportimport - LDE 3500 (2).jpg


Lokomotywa dla Syrii oznaczona LDE 150 S o mocy 1740 KM.

Katalog Mecanoexportimport - LDE 150 S (1).jpg


Katalog Mecanoexportimport - LDE 150 S (2).jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.877 67 3
#5
Podobna niekonsekwencja dotyczy sprowadzonych do Polski małych lokomotyw dwuosiowych LDH180 z silnikiem o mocy 180 KM. Według systemu oznaczeń producenta chyba powinno być LDH18.
 
OP
OP
M

Marek Sz

Użytkownik
Reakcje
45 0 0
#6
Z tymi małymi lokomotywami ogólnie jest problem. Wg danych rumuńskich do Polski sprzedano maszyny 2 serii LDH18 i LDH29. W różnych notatkach, wzmiankach, artykułach czy galeriach występują LDH18, LDH19, LDH26, LDH28 I LDH29. Oznaczenie LDH180 znam tylko na 001, będącej od lat w Pyskowicach.
 

Podobne wątki