• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Latarnia zwrotnicowa, przeciwwaga a położenie rozjazdu

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
247 0 0
#1
Witam wszystkich.
Jak powinna ustawiać się przeciwwaga przy przekładaniu rozjazdu? Czy część pomalowana na biało również wskazuje kierunek rozjazdu - białe na górze przy jeździe na wprost, a jeździe w kierunku zwrotnym na dole? Tak jak na tym zdjęciu:
Zwrotnik po lewej, rozjazd prawy.jpg
Latarnia pokazuje kierunek na wprost, przy przełożeniu rozjazdu latarnia pokaże kierunek zwrotny, biała część przeciwwagi znajdzie się na dole i tu wszystko jasne.
Natomiast następne zdjęcie dla mnie jest nieczytelne:
Zwrotnik po prawej, rozjazd lewy.jpg
Nie dość, że przeciwwaga zasłania latarnię - powinna pokazywać kierunek na wprost sądząc z położenia iglic, to biała część przeciwwagi powinna być na górze, czyli przeciwwaga powinna być po prawej stronie latarni i wtedy przy przełożeniu rozjazdu w kierunku zwrotnym będzie tak jak w przypadku poprzedniego zdjęcia na dole, a latarnia wskaże kierunek na lewo.
Próbowałem ruszyć przeciwwagą - nie da się. Zdjęcia ze stacji Kańczuga, wąski tor.
Jak powinno być prawidłowo?
 

Lucky

Znany użytkownik
Reakcje
1.357 3 0
#2
Może już ktoś próbował (tak jak Ty) przestawić ten rozjazd, nie udało się i zostawił przeciwwagę w takim położeniu.
Normalnie powinna opaść w dół.
Pewnie rozjazd jest skręcony na jakiś zamek i dlatego nie daje się przestawić, a przeciwwaga utyka w takim położeniu.
Jakbyś szarpnął w drugą stronę, to pewnie opadnie do położenia na wprost (tak jak rozjazd)
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
5.980 5 0
#3
Witam wszystkich.
Jak powinna ustawiać się przeciwwaga przy przekładaniu rozjazdu? Czy część pomalowana na biało również wskazuje kierunek rozjazdu - białe na górze przy jeździe na wprost, a jeździe w kierunku zwrotnym na dole? Tak jak na tym zdjęciu:
Przeciwwaga do przestawiania rozjazdu nazywa się również bambułą. Tak, kolor ma znaczenie. Kolor biały na górze oznacza jazdę w kierunku zasadniczym. Nie koniecznie musi to być kierunek na wprost. Zależy od układu torowego.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.913 529 30
#5
Niestety, nie.
Tak, kolor ma znaczenie. Jak napisałeś, kolor biały na górze oznacza kierunek jazdy na wprost.
Niestety, kolega @Flotoma się myli. Kolory na przeciwwadze nie wskazują położenia iglic, a położenie zasadnicze zwrotnicy. Każda zwrotnica ma wyznaczone w regulaminie stacyjnym (i pokazane na planie schematycznym) zasadnicze położenie, w którym powinna się znajdować cały czas, gdy nie ma żadnych jazd. Najczęściej, ale nie zawsze, położenie zasadnicze zwrotnicy jest położeniem na wprost. Zdarza się jednak, że w położeniu zasadniczym zwrotnica kieruje na bok, a nie na wprost. W urządzeniach mechanicznych pędniowych w położeniu zasadniczym (ale niekoniecznie na wprost) dźwignie zwrotnicowe są w górnym położeniu, w urządzeniach ręcznych przeciwwaga ma kolor biały na górze. Położenie zasadnicze i przełożone są też wskazywane znakami "+" (położenie zasadnicze) i "-" (położenie przełożone). Powtarzam: położenia zasadniczego i przełożonego ("+" i "-") nie należy jednak utożsamiać z położeniem "na wprost" i "na bok".
 
OP
OP
kosia51

kosia51

Aktywny użytkownik
Reakcje
247 0 0
#6
Niestety, nie.

Niestety, kolega @Flotoma się myli. Kolory na przeciwwadze nie wskazują położenia iglic, a położenie zasadnicze zwrotnicy. Każda zwrotnica ma wyznaczone w regulaminie stacyjnym (i pokazane na planie schematycznym) zasadnicze położenie, w którym powinna się znajdować cały czas, gdy nie ma żadnych jazd. Najczęściej, ale nie zawsze, położenie zasadnicze zwrotnicy jest położeniem na wprost. Zdarza się jednak, że w położeniu zasadniczym zwrotnica kieruje na bok, a nie na wprost. W urządzeniach mechanicznych pędniowych w położeniu zasadniczym (ale niekoniecznie na wprost) dźwignie zwrotnicowe są w górnym położeniu, w urządzeniach ręcznych przeciwwaga ma kolor biały na górze. Położenie zasadnicze i przełożone są też wskazywane znakami "+" (położenie zasadnicze) i "-" (położenie przełożone). Powtarzam: położenia zasadniczego i przełożonego ("+" i "-") nie należy jednak utożsamiać z położeniem "na wprost" i "na bok".
Dziękuję za odpowiedź. W Kańczudze, którą próbuję odwzorowywać tylko jeden rozjazd będzie miał położenie zasadnicze na bok. Tak wynika z logicznego przebiegu układu torów. Uwzględnię to.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#7
Tak dla jasności sytuacji pokazanej na drugim zdjęciu, jak je powiększyć to można zobaczyć zamek trzpieniowy zamykający rozjazd do jazdy "na wprost" czyli w położeniu zasadniczym czyli "+" (plus) i prawidłowo przeciwwaga nie daje się przełożyć do drugiego położenia "do końca".