• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Krakowska Norma Modułowa

Qba

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam,

buduję makietę modułową, którą w przyszłości chciałbym połączyć w Krakowie, ale podobno Krakowscy modelarze stosują inne profile i normy od reszty kraju.

A więc bardzo proszę o opisanie tej krakowskiej normy tak jak jest opisana Polska Norma Modułowa czy Norma FREMO.

Pozdrawiam

Qba
 

adas

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#2
Witaj, cieszę się że taki post znalazł się na forum - oznacza to że prawdopodobnie do Krakowskich modelarzy dołączy kolejna osoba i w ten sposób zabawa będzie jeszcze fajniejsza.

Kraków rządzi się swoimi prawami - mówiąc najkrócej.
Temat związany z budową makiety pod Kraków i FREMO http://ds5.agh.edu.pl/~qziou/viewtopic.php?t=1400&postdays=0&postorder=asc&start=0

Tam znajdziesz wiele informacji teoretycznych i jeszcze więcej praktycznych!

Przyłączam się do Twojej prośby o opisanie Krakowsko-FREMOwskiej normy dokładniej. Każdy z nas (ze mną włącznie) stosuje swoje patenty - myślę że jednak pare spraw wymaga uzgodnienia (np. sposób łączenia modułów - chodzi o połączenia elektryczne :)
Na razie w Krakowie sobie wszyscy jakoś radzą ale moim zdaniem potrzeba nam uniwersalności i kompatybilności :) Łatwo powiedzieć, łatwo napisać - ale problem OPISAĆ dokładnie ;)

Nie wiem czy ten wątek to dobre miejsce do ustalania i wyjaśniania co i jak w Krakowie - sami zdecydujcie odpowiadając na zapytania autora wątku.
 

adas

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#6
dokladnie tak - ja mam u siebie odstep 50mm miedzy osiami torow. Chyba byłem nawet pionierem szlaku 2-torowego ;)

zachecam do budowy 2 torowki :) wieksza przepustowość szlaku a co za tym idzie lepsza zabawa i ciekawiej dla widzów

Co do normy 50mm to nie jestem pewny czy Pado nie stosuje teraz mniejszego odstepu (chyba 46mm) na swoich nowych skrzynkach.
 

SAPER

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
H0e
Reakcje
172 0 0
#10
Qba jak masz czas to po prostu wpadnij w któryś poniedziałek o 18 do Krakowa na spotkanie Klubu to się dowiesz wszystkiego i od razu pogadamy :)
 

adas

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#11
Faktycznie, wszystkie odległości podane - nie wiem jak ja na to patrzyłem :p

Tak więc jeśli wszystko jest podane zachęcam do budowy modułów 2-torowych :)

Myślę że czas też pomyśleć o modułach przejściowych pomiędzy 46 a 50 mm odstępem między osiami torów - ten problem także był poruszany w wątku do którego link podałem wcześniej == >> http://ds5.agh.edu.pl/~qziou/viewtopic.php?t=1400&postdays=0&postorder=asc&start=0

Patrząc jednak na wątek Szymka wydaje mi się że FREMO profil 2E96 jest niższy niż 195mm a jego wysokość to 125mm - to przypuszczenie może potwierdzić tylko Szymek :) link do profilu 2e96 http://www.hauptbahn.de/2e99.pdf

I jeszcze jeden problem - profil o którym mowa to 2e99 jak jest w nazwie pliku (w linku) czy 2e96 jak jest opisany na rysunku technicznym już po otwarciu pliku?

czy to może ja znowu dostałem oczopląsu?
 

xendx

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
adas napisał(a):
I jeszcze jeden problem - profil o którym mowa to 2e99 jak jest w nazwie pliku (w linku) czy 2e96 jak jest opisany na rysunku technicznym już po otwarciu pliku?

czy to może ja znowu dostałem oczopląsu?
pewnie wkradł się błąd w nazwie pliku.

Poniżej lista profili FREMO
B'96 czyli tor trawersujący zbocze góry, w przypadku krajobrazu podgórskiego,
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-201.pdf
E'96 czyli tor na niewielkim nasypie, w przypadku nizin, terenów podmokłych, z rowami lub bez,
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-202.pdf
F'96 czyli tor na płaskim terenie, z rowami melioracyjnymi po obu stronach toru.
http://www.fremo.org/h0europa-nem/pdf/h0-204.pdf
W przypadku linii dwutorowej rekomenduje się profil 2E'96:
http://www.hauptbahn.de/2e99.pdf
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.825 33 0
#13
Tak moja nowa stacja jest całkowicie zgodna z normą FREMO. Ten profil co mam od kolegi Mariusza MARTELA to prawie to samo co profil FREMO 2e99. Różnica tkwi w rowach odwadniających-w moich profilach ich brak. Teraz odległości między osiami mam 46 mm i makieta ma być kompatybilna pod względem nóg jak i elektryki z FREMO i PMM i Krakowem. Na DCC jest to bardzo proste i nie stanowi żadnego problemu :D
Teraz generalnie polecamy budować na FREMO standardzie gdyż istnieje możliwość jazdy na obczyznę i tam pobawienia się z chłopakami.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Buduję makietę 29
Buduję makietę 103

Podobne wątki