• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Fotografie Krótka wizyta w Parowozowni w Kościerzynie

Pd5

Znany użytkownik
Reakcje
2.057 24 8
#1
Korzystając z ładnej pogody odwiedziłem pierwszy raz parowozownię w Kościerzynie. Wiele eksponatów niestety jest w stanie opłakanym i zapewne nie różni się od eksponatów w podobnych miejscach w innych częściach kraju, ale zawsze zastanawiam się dlaczego nikt nie inwestuje w tę część naszego dziedzictwa, bo jest co podziwiać.
Poniżej kilka zdjęć z mojej wycieczki:

IMG_2708.jpeg
IMG_2723.jpeg
IMG_2724.jpeg
IMG_2725.jpeg
IMG_2728.jpeg
IMG_2727.jpeg
IMG_2730.jpeg
IMG_2739.jpeg
IMG_2740.jpeg
IMG_2744.jpeg
IMG_2758.jpeg
IMG_2759.jpeg
IMG_2761.jpeg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.895 527 30
#3
trzeba sobie zadać pytanie - gdzie tu jest inweýstycja?
Zgodnie z jedną z definicji w Wikipedii, do których link podał sam kolega @daromaro, to jednak jest inwestycja: "nakład... poniesiony na utrzymanie...". Niekoniecznie musi to przynosić zysk. Pytanie dlaczego takich nakładów się nie ponosi, to już odrębne zagadnienie.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.712 125 86
#4
"Studnia bez dna" - zobaczcie jak wygląda EW90. Niedawno odnowiony a już brud i "rudy" wchodzi. Nie ma się tym kto zajmować. Taki eksponat to przynajmniej dwa razy do roku trzeba było by umyć i może tu i tam farbką podmalować.

A ich sporo jest.


Żeby tu chociaż jakieś imprezy się odbywały np. takie jak w Wolsztynie. Ale i na to trzeba mieć pieniądz...
 
Reakcje
3.673 30 0
#5
"Studnia bez dna" - zobaczcie jak wygląda EW90. Niedawno odnowiony a już brud i "rudy" wchodzi. Nie ma się tym kto zajmować.
Z tym "niedawno" w stosunku do EW90 to jednak drobna przesada. Na przestrzeni dwóch dekad, odwiedziłem Kościerzynę trzykrotnie, w tym w sierpniu 2018 i ostatni raz w marcu 2022. EW90-12 podczas mojej wizyty w 2018 była "świeżo" po odmalowaniu, choć dokładnie nie wiem kiedy to nastąpiło, ale od czasu odnowy malatury do dnia dzisiejszego upłynęło zapewne ok. 6 lat. Myślę więc (biorąc pod uwagę, że wystawiona jest "pod chmurką"), że jeszcze w miarę się trzyma. Pojazdy trakcyjne będące w służbie, w czasie 6 lat przeszły by już naprawę połączoną z odnową malatury (a może i dwie, w zależności jak rozłożyłby się cykl napraw). Niestety eksponaty w Kościerzynie wytrwale czekają na swoją kolej, a pracy jest naprawdę bardzo dużo, uwzględniając nawet to, że w ramach wolontariatu, pracownicy muzeum (których jest niewielu) mogą otrzymywać np. pomoc od miłośników kolei.

Fot 1. EW90-12 w dniu 24 sierpnia 2018.

EW90-12. Kościerzyna. 24.08.2018.jpg


Fot 2. EW90-12 w dniu 29 marca 2022.

EW90-12. Kościerzyna. 29.03.2022.jpg


Uważam też, czytając wypowiedzi daromaro i Pd5, że jakkolwiek słowa krytyki mogą być konstruktywne, to należałoby jednak przychylniej spojrzeć na pracowników muzeum i docenić ich pracę w utrzymanie nie tylko eksponatów ale i całego terenu muzeum, łącznie z budynkiem parowozowni. Dla tych co pracę tą oceniają przez pryzmat odnowienia malatury i wyglądu zewnętrznego eksponatów, mogę napisać, że na przestrzeni nieco ponad 3,5 roku, jakie minęły od mojej wizyty w sierpniu 2018, do kolejnej wizyty w marcu 2022, w Muzeum w Kościerzynie oczyszczono, zakonserwowano i odmalowano następujące pojazdy szynowe (porównując fotografie 2018 vs 2022):

SP47-001
409Da-224
Ls40-5438
TKt48-179 („przepołowiona”)
SM41-43
TKh100-45
TKh 3140
TKp100-04
Tw1-90
Ty2-1401
cysterna 0557424
żuraw ŻK1-16

Może też coś opuściłem lub czegoś nie zauważyłem. Dodatkowo w muzeum powstała np. kolejka lilipucia (przy bramie północnej), a eksponowane wcześniej, w miejscu gdzie jest teraz pętla tej kolejki, dwa rozjazdy (zwyczajny prawy i krzyżowy podwójny) stanowiące swoistą i interesującą (przynajmniej dla mnie) ekspozycję w plenerze, zostały przeniesione w pobliże bramy południowej, i wyeksponowane tak, że można dokładnie przyjrzeć się nie tylko szynom i innym elementom z których zbudowane są rozjazdy, ale też podkładom stalowym (podrozjazdnicom) na których są ułożone. W tym wypadku np. dla mnie, dużą niespodzianką było odnalezienie podrozjazdnicy Huty Królewskiej cechowanej symbolem PKP. Literatura w temacie stalowych podkładów i podrozjazdnic produkowanych w II RP dla PKP, przez polskie huty, milczy lub wręcz podaje, że - w przeciwieństwie do Niemiec, w 20-leciu międzywojennym nie podjęto takiej produkcji, a stosowano podkłady i podrozjazdnice drewniane bądź stalowe, poniemieckie. Odnaleziona cecha: PKP (20) 1932 : TYP 50 KRÓL. HUTA (marka fabryczna "20" w kole, ilość kropek - 2, co oznacza miesiąc produkcji luty) albo przeczy temu, albo egzemplarz w Kościerzynie pochodzi np. z partii próbnej (doświadczalnej) :niepewny: Na terenie muzeum, obok przepołowionej TKt48 zrobiono także małą wystawę w postaci wyeksponowania kilku szyn różnych typów i producentów, a o których wspomniałem na końcu wpisu #1.786 zamieszczonego w temacie "Szyneczki i ..." (wraz ze zdjęciami).

Porównując fotografie jakie zamieścił Pd5 w pierwszym wpisie, widzę np., że od mojej ostatniej wizyty w 2022 pięknie odmalowano Oi2-29. Zdaję sobie sprawę, że można oczekiwać więcej czy szybciej, ale myślę, że krytyka jaka wybrzmiała, nie oddaje obrazu całości, w którym - przynajmniej ja - dostrzegam wiele pozytywów i zaangażowania kościerzyńskich muzealników, a to, że przydałoby się więcej pieniążków, to problem chyba każdego muzeum, które nie leży w "wielkim mieście", nie jest masowo odwiedzane, zwłaszcza poza sezonem i nie prezentuje tematyki, która zainteresowałaby większe grono odbiorców (nie łudźmy się, wprawdzie kolej ma swoich fanów, ale na pewno nie tylu co inne, bardziej "przemawiające" do przeciętnego "Kowalskiego" dziedziny muzealnictwa).
 
Ostatnio edytowane:

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.712 125 86
#6
Tak jak napisał @Stanisław1972 dużym mankamentem jest to, że sporo eksponatów stoi na zewnątrz i warunki pogodowe nie sprzyjają ich kondycji.

"Inne" dziedziny muzealnictwa to głównie egzystują w idealnych warunkach - patrz: obrazy, grafiki, szkło, bursztyn etc., etc., etc.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 9

Podobne wątki