• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolory cystern PKP epoka IV

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
414 2 1
#1
Szukam informacji na temat kolorystyki zbiorników cystern PKP w epokach IVa, b, c. Zapewne kolor zależał od rodzaju przewożonego ładunku, ale jakoś nigdzie nie mogę znaleźć informacji na ten temat. Kiedy pojawił się kolor brunatny? Bo przeglądając stare zdjęcia wydaje mi się że w latach 70-tych cysterny były szare.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#2
Wydaje mi się, że ten brunatny (ja bym to raczej nazwał bordo) to "firmowe" barwy DEC. A dawniej faktycznie na ogół cysterny były szare i czarne. Ale kiedy powinny być szare, a kiedy czarne, to nie wiem.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
854 77 5
#8
Ja bardziej się wgapiam w tę fotkę z powodu dwóch ostatnich cystern, ostatnia jest na 100% DB=> SHELL! Przedostatnia, też raczej nie PKP. Co to za pociąg i co robiła ta cysterna w Polsce?
Niemcy kupowali naszą ropę?
 
A

AJ

Gość
#9
Raczej to my sprowadzaliśmy od Niemców komponenty do produkcji, być może wtedy już nawet tej "antyimportowej" ;). Ten aspekt zdjęcia jakoś nie przykuł mojej uwagi, bo z tamtych czasów pamiętam na naszych torach pełną gamę wagonów z zarządów całej prawie Europy, nie tylko tej części gdzie nanoszono dodatkowe oznaczenie OPW i spotykało się je z dzisiejszego punktu widzenia w najdziwniejszych miejscach i pociągach.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.586 64 3
#10
Ostatnia cysterna to VTG wynajęta dla Shell. Przedostatnia to nie PKP ale nie potrafię zidentyfikować właściciela. Prawdopodobnie nie chodzi tutaj o transport ropy naftowej tylko o jakieś inne produkty lub półprodukty chemiczne. W tym czasie polski przemysł chemiczny działał dość prężnie i była wymiana handlowa z krajami zachodnimi .
Co do kolorów cystern PKP kolor brązowo czerwony (zbliżony do koloru wagonów towarowych takich jak weglarki i kryte ) należących do PEC już stosowano w latach siedemdziesiątych co najmniej od ich połowy . Tak były malowane wagony serii 1 R, 20R i 406R. Te ostatnie były też szare. 29R chyba tak zaczęto malować później i były zwykle szare lub czarne. Odcienie szarości bywały różne . Cysterny termosy do produktów bitumicznych były czarne. Wyjątek stanowiły zakupione na początku lat osiemdziesiątych cysterny Jt600 które były srebrne (niemalowana blacha) z dnami pomarańczowymi .
Cysterny do kwasów były malowane na kolor czarny albo szary .
Jeszcze na początku lat siedemdziesiątych prawdopodobnie zdarzały się cysterny do przewozu paliw w kolorze srebrnym.
Cysterny do przewozu gazów miały pomarańczowy pas a zbiornik bardzo jasno szary lub biały.
 
Ostatnio edytowane:

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.237 30 1
#11
Nie chcąc zakładać kolejnego tematu i licząc na wiedzę kolegów chciałem zadać takie pytanie.
W którym roku powstała DEC ? Czy (tak myślę) powołanie DEC było następstwem rozwiązania PEC ? (Przedsiębiorstwa Eksploatacji Cystern)
Próbowałem odszukać odpowiedzi na powyższe pytanie w zasobach netu ,ale z marnym skutkiem :(
Będę wdzięczny za wszelkie informacje na ten temat.
Pozdrawiam
 

JacekZet

Znany użytkownik
Reakcje
471 1 0
#12
Cysterny będące własnością sieradzkiego POLMOSU napewno miały szary kolor aż do ich złomowania w latach 1994-1995. Służyły do przewozu spirytusu i melasy.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.387 58 3
#13
Nie chcąc zakładać kolejnego tematu i licząc na wiedzę kolegów chciałem zadać takie pytanie.
W którym roku powstała DEC ? Czy (tak myślę) powołanie DEC było następstwem rozwiązania PEC ? (Przedsiębiorstwa Eksploatacji Cystern)
Próbowałem odszukać odpowiedzi na powyższe pytanie w zasobach netu ,ale z marnym skutkiem :(
Będę wdzięczny za wszelkie informacje na ten temat.
Pozdrawiam
Tu jest trochę
https://pl.wikipedia.org/wiki/GATX_Rail_Poland
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.237 30 1
#14
Widziałem tą stronę ,ale to nadal nie rozwiewa moich wątpliwości(n)
Udało mi się ustalić (z Wikipedii) ,że w 1958 roku powstało przedsiębiorstwo państwowe " Centrala Produktów Naftowych CPN"
Czy ten rok może być również rokiem powołania Przedsiębiorstwa Eksploatacji Cystern PEC ?
Ale najważniejsze jest do którego roku przedsiębiorstwo istniało pod tą nazwą (PEC) ?
Jak sądzę później wczasach prywatyzacji powstało DEC ,które jak wynika ( z powyższego linku) przekształcone/przejęte przez GATX.
To może inaczej sformułuję swoje pytanie
Do którego roku na cysternach widniał zapis PEC zastąpiony później logiem DEC ?
Pozdrawiam
 
OP
OP
Pawel

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
414 2 1
#16
Cytuję:

Zarządzeniem nr 11/Org/83 Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego z 26 stycznia 1983 roku utworzono przedsiębiorstwo Centrala Produktów Naftowych jako firmę wielozakładową o ogólnopolskim zasięgu działania powstałe z połączenia 17 przedsiębiorstw Obrotu Produktami Naftowymi działającymi na terenie całego kraju, Przedsiębiorstwa Eksploatacji Cystern "CPN" oraz Zarządu Centrali "CPN".

Powyższe znalazłem pod adresem:
https://www.archivesportaleurope.net/ead-display/-/ead/pl/aicode/PL-59/type/fa/id/PL-59-1029_SLASH_0
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.586 64 3
#18
Podejrzewam że właśnie wtedy zmieniono nazwę z Przedsiębiorstwo Eksploatacji Cystern na Dyrekcja Eksploatacji Cystern. Przypuszczam że w ramach utworzonego dużego przedsiębiorstwa z jedną centralą poszczególne dawne przedsiębiorstwa otrzymały status dyrekcji.
 

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
4.237 30 1
#19
Jacku być może to jest właściwy trop do wyjaśnienia tej kwestii :)
Być może temat ten jeszcze ktoś przeczyta i upewni nas w tym na 100%.( np. panowie Koj,Jarząbek ,PrezesTS;))
Liczyłem na Twoją odpowiedź za którą bardzo serdecznie dziękuję.
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
597 117 2
#20
Inny trop?
file:///C:/Users/Andrzej%20Poradowski/Desktop/M1963097046001.pdf
Cyt.
"20. 1. . Dostawy vi wagona<;h-cysternach, będących w administracji Przedsiębiorstwa Eksploatacji Cyste'rn, powin-_ ny być wykonane zgodnie z przepisami ' instrukcji PaństwQwej Komisji Planowania .(fospodarczeqr "O przewozie, odbiorze, przechowywaniu, i wydawaniu paliw płyn nych i smarów" (Monit.or'Polski· z 1952 r. N r A-13, poz. 142). ."

http://www.parkiet.com/artykul/355984.html
 

Podobne wątki