• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolejowy półwysep helski i linia 213

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
Tajemnica kilometra 58.0 linii 213.
Jeszcze parę lat temu jadąc pociągiem na Hel,
po wyjeździe z Juraty w kilometrze 58.0,
można było z prawej strony zobaczyć elementy rozjazdów, prelbok i znikający w lesie tor.
Teraz już nie na nic, bo zainteresowały się tymi elementami firmy "złomowe" i całość metali do 2007 roku "zniknęła".
Była to dawna wojskowa bocznica kolejowa odchodząca w kilometrze 58.0 od linii Nr.213.
Sądząc po rosnących w międzytorzu bocznicy drzewach, została zamknięta i wyłączona z eksploatacji bardzo dawno.
W lesie ciągnęła się tylko około 300 metrów i kończyła w okolicy dawnej strzelnicy wojskowej, dochodziła do leśnej drogi,
oraz magazynu amunicji 3 Baterii Artylerii Stałej z 1957 roku.
Kiedyś napewno służyła do rozładunku materiałów "operacyjnych w terenie".
11x foto:sppTKw2, HEL 23.07.2005r.

fotospp 0001.JPG
fotospp 0002.JPG
fotospp 0003.JPG
fotospp 0004.JPG
fotospp 0005.JPG
fotospp 0006.JPG
fotospp 0007.JPG
fotospp 0008.JPG
fotospp 0009.JPG
fotospp 0010.JPG
fotospp 0011.jpg


Jeszcze jedna ciekawostka:
Strona 439 tabela Nr.445 z "Urzędowego Rozkładu Jazdy PKP" z 1956r.
W tym roku żaden pociąg osobowy nie miał relacji do stacji Hel,
wszystkie kończyły bieg w stacji Jastarnia.
Jednocześnie wszystkie pociągi wyruszające z stacji Hel kończyły bieg w Jastarni.
Osobno wytrasowana była (w innym planie) relacja: Jastarnia-Hel-Jastarnia.
To efekt militarnej strefy wojskowej w ponurych latach 50-tych XX wieku.

99.jpg
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
Tajemnica kilometra 58.0 linii 213.
Jeszcze parę lat temu jadąc pociągiem na Hel,
po wyjeździe z Juraty w kilometrze 58.0,
można było z prawej strony zobaczyć elementy rozjazdów, prelbok i znikający w lesie tor.
Teraz już nie na nic, bo zainteresowały się tymi elementami firmy "złomowe" i całość metali do 2007 roku "zniknęła".
Była to dawna wojskowa bocznica kolejowa odchodząca w kilometrze 58.0 od linii Nr.213.
Sądząc po rosnących w międzytorzu bocznicy drzewach, została zamknięta i wyłączona z eksploatacji bardzo dawno.
W lesie ciągnęła się tylko około 300 metrów i kończyła w okolicy dawnej strzelnicy wojskowej, dochodziła do leśnej drogi,
oraz magazynu amunicji 3 Baterii Artylerii Stałej z 1957 roku.
Kiedyś napewno służyła do rozładunku materiałów "operacyjnych w terenie".
11x foto:sppTKw2, HEL 23.07.2005r.

Zobacz załącznik 260573 Zobacz załącznik 260574 Zobacz załącznik 260575 Zobacz załącznik 260576 Zobacz załącznik 260577 Zobacz załącznik 260579 Zobacz załącznik 260580 Zobacz załącznik 260581 Zobacz załącznik 260585 Zobacz załącznik 260587 Zobacz załącznik 260588

Jeszcze jedna ciekawostka:
Strona 439 tabela Nr.445 z "Urzędowego Rozkładu Jazdy PKP" z 1956r.
W tym roku żaden pociąg osobowy nie miał relacji do stacji Hel,
wszystkie kończyły bieg w stacji Jastarnia.
Jednocześnie wszystkie pociągi wyruszające z stacji Hel kończyły bieg w Jastarni.
Osobno wytrasowana była (w innym planie) relacja: Jastarnia-Hel-Jastarnia.
To efekt militarnej strefy wojskowej w ponurych latach 50-tych XX wieku.

Zobacz załącznik 260589

Do tego wątku można jeszcze poczytać o bocznicy tutaj http://750mm.pl/index.php?topic=1756.0
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
W czasie pobytu na Helu radzę, w trakcie odwiedzin MOW na Schleswigu, zaopatrzyć się w mapę turystyczna pt:
"Fortyfikacje Półwyspu Helskiego" gdzie w dobrym stylu rozrysowany jest cały układ torowy 1435 mm
oraz wąskotorowy z uwzględnieniem wszystkich bocznic na terenach wojskowych.
fascynująca jak na mapę lektura, polecam.
sppTKw2
 
K

KNG

Gość
W czasie pobytu na Helu radzę, w trakcie odwiedzin MOW na Schleswigu, zaopatrzyć się w mapę turystyczna pt:
"Fortyfikacje Półwyspu Helskiego" gdzie w dobrym stylu rozrysowany jest cały układ torowy 1435 mm
oraz wąskotorowy z uwzględnieniem wszystkich bocznic na terenach wojskowych.
fascynująca jak na mapę lektura, polecam.
Kupić można ale wszystkich torów (normalnych i wąskich) to tam zdecydowanie nie ma.
Nie mniej rysuje się nowa mapa i jak dobrze pójdzie to na wiosnę się narysuje i być może będzie nawet dostępna w wersji papierowej.

Pozdrawiam serdecznie i papierowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
W kilometrze 59.7 - 59.8 znajdowało się jedyne skrzyżowanie normalnotorowej linii 213 z kolejką wojskowa 600 mm.
Linia 600 mm z portu wojennego przechodziła obok magazynu amunicji baterii Schleswig-Holstein,
następnie pod torem normalnotorowym
i dalej na sam cypel do baterii Nadbrzeżnej H. Laskowskiego.
Na pamiątkę pozostał jedynie mostek.
10x foto: sppTKw2, HEL: 05.09.2009r.

fotospp 0001.JPG
fotospp 0009.JPG
fotospp 0011.JPG
fotospp 0013.JPG
fotospp 0014.JPG
fotospp 0016.JPG
fotospp 0017.JPG
fotospp 0019.JPG
fotospp 0020.JPG
fotospp 0032.JPG
 

jastarnik84

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
No to mamy pierwszy wypadek na wyremontowanej 213 - samochód na prejeździe http://mt.rozklad-pkp.pl/pl/him#step2
[DOUBLEPOST=1421216346,1421215477][/DOUBLEPOST]Tak to chyba bardziej jest czytelne
RUCH POCIĄGÓW:

TYP

WAŻNY
14.01.201506:04 - 14.01.201523:59
OD
Puck
DO
Mrzezino
RODZAJ ŚRODKA TRANSPORTU
EC/IC/EIC/Ex, TLK/IR/Posp., Osobowe
KOMUNIKAT
Przerwa w ruchuPrzerwa w ruchu pociągów spowodowana wypadkiem z pojazdem samochodowym na przejeżdzie.
STAN
14.01.15 06:07
 

linia 213

Nowy użytkownik
Reakcje
1 0 0
Czy ktoś słyszał o pociągu specjalnym na półwysep dnia 30.01.2015. Ja tylko widziałem skład w Jastarni. Była tam
SU42 1001 i 4 wagony drugiej klasy w tym dwa zmodernizowane.
 

Szwed1978

Znany użytkownik
Reakcje
5.497 58 3
Powinien olać słupek kilkometrowy, i iść na ryby do najbliżej hurtowni.:LOL::LOL:
Dzięki niemu zrobili to pod JEGO nadzorem w terminie. :LOL::LOL:
Nie tak do końca w termie. Do dnia dzisiejszego nie ma odbioru końcowego
Salcef robi tam jakieś poprawki itp. duperele, a Rajbud robi bocznice
 

spptkw2

Znany użytkownik
Reakcje
48 3 0
O ile się nie mylę w wątku nie był jeszcze poruszany temat: Lokomotywownia na Helu".
Oczywiście wyraz Lokomotywownia brzmi trochę na wyrost, ale napewno na stacji końcowej był PUNKT TRAKCYJNY,
na którym dokonywano obrządzania parowozów.
Z informacji jakie posiadam drewniana "szopa" znajdowała się w miejscu gdzie obecnie jest "OWW Lokomotywowni Tarnowskie Góry"
(oczywiście, obecnie nazwa już zdecydowanie historyczna).
Z opowieści tych którzy budowali ten "ośrodek" pewne jest to, że tam gdzie w chwili obecnej stoją dwa wagony na kołach ( w tym "włoski") była "szopa przelotowa" z kanałem do obrządzania parowozów. Kanał ten był sukcesywnie zasypywany, teraz pozostał tylko tor.
W chwili obecnej po trakcji pozostał budynek "administracyjny - obecnie chyba prywatny, z przyległą stacją uzdatniania wody
oraz resztki betonowych fundamentów wystających z piasku/ziemi.
Oprócz tego na ośrodku zachowany jest tor który prowadził w kierunku trójkąta, a obecnie resztki znikają za płotem byłej jednostki wojskowej,
dalej był rozjazd i powrót przez wydmę, no i parowóz był obrócony we właściwą stronę.
Z drobiazgów związanych z trakcją jakie jeszcze się zachowały, jest hydrant wodny który jakoś oparł się likwidatorom.
Warto byłoby rozwinąć cały ten temat. Jeśli coś się nie zgadza proszę o sprostowanie.


HEL, 23.07.2006r. dany budynek "trakcyjny"
1.jpg


HEL, wagony stojące na torze w miejscu gdzie kiedyś był kanał i drewniana "szopa" 24.06.2006r.
2 (Kopiowanie) (Kopiowanie).JPG
3 (Kopiowanie) (Kopiowanie).JPG
4 (Kopiowanie) (Kopiowanie).jpg


HEL, resztki betonowych fundamentów, 04.09.2009r.
5 (Kopiowanie) (Kopiowanie).JPG
6.JPG
7.jpg
8.jpg
9.jpg


HEL, tor przebiegający przez ośrodek w kierunku "trójkąta", 23.07.2006r.
9a.jpg


HEL, hydrant zlokalizowany na terenie byłej "szopy" w Helu, 22.07.2006r.
10.jpg
12.JPG

HEL, 12 X foto:sppTKw2

 

Podobne wątki