• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Kolejowe wakacje - Węgry i trochę Rumunii

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#1
Jako że lubimy wracać w okolice, w których już byliśmy (w myśl zasady inż. Mamonia: "No jakże może podobać mi się piosenka, którą pierwszy raz słyszę"), postanowiliśmy wrócić na Węgry, żeby się upewnić, czy nam się tam podoba i dokończyć zwiedzanie tego, na co nie starczyło czasu rok temu.

Zawsze wiedziałem, że jestem w czepku urodzony, dlatego idealnie zaplanowałem termin wyjazdu.... :)

Dworzec Keleti przywitał nas w sposób następujący....

01.jpg

02.jpg

03.jpg

04.jpg

05.jpg


Upewniwszy się w przekonaniu, że dworzec jest przepiękny, ale jednak chwilowo odrobinę zbyt popularny wśród mężczyzn w wieku poborowym zakwaterowaliśmy się 300 metrów obok i postanowiliśmy rozpocząć zwiedzanie od terenów odrobinę odleglejszych od tego miejsca - Wzgórz Budańskich - czyli kolejka zębata i kolejka dziecięca ...
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#2
Kolej zębata startuje z Városmajor w Budzie, ma bodaj 10 stacyjek i wiedzie na Wzgórze Széchenyi'ego. Jedzie się ok. 15 minut, mocno hałasuje i telepie :)

IMG_3031.jpg

IMG_3032.jpg

IMG_3035.jpg

IMG_3038.jpg


IMG_3040.jpg

IMG_3041.jpg

IMG_3042.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#3
Ze stacji końcowej kolejki zębatej trzeba przejść z 300 metrów do miejsca, w którym startuje kolej dziecięca - Széchenyi-hegy. Trasa ma 11 km i wiedzie do Chłodnej Doliny (Hüvösvölgy). Kolej obsługują dzieciaki przy dyskretnej obecności dorosłych.

IMG_3043.jpg

IMG_3044.jpg


IMG_3046.jpg

IMG_3048.jpg

IMG_3049.jpg


IMG_3050.jpg



Manewry w Chłodnej Dolinie:
IMG_3062.jpg



Panie Konduktorki:)

IMG_3076.jpg


IMG_3082.jpg



I widok na Budapeszt z trasy kolejki:

IMG_3083.jpg




cdn.....
 

Załączniki

OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#4
Kolejny nasz cel to było Keszthely - miasto nad północno-zachodnim wierzchołkiem Balatonu. Trasa wiedzie wzdłuż południowego brzegu jeziora, a po minięciu linii brzegowej skręca na północny zachód. Z dworca Budapest-Deli jedzie się 3 godziny pospiesznym - 190 km.

Tu skład z Deli do Balatonfüred, który z kolei jedzie północnym brzegiem jeziora i niezektryfikowaną linią - na przejażdżkę tą trasą nie starczyło nam czasu, czego bardzo żałuję. W roli głównej Class 418, a w tle nasz skład - sześć halberstadtów:

P_20150901_070025.jpg


Atutem Keszthely jest nie tylko położenie nad brzegiem Balatonu, ale i liczne zabytki i małe muzea (m.in. muzeum marcepanu, Balatonu, odbiorników radiowo-telewizyjnych - to ostatnie niestety było zamknięte).
Kilka niekolejowych impresji z tego miejsca ...:

IMG_3123.jpg


IMG_3124.jpg

IMG_3128.jpg

IMG_3129.jpg

IMG_3131.jpg

IMG_3132.jpg

IMG_3134.jpg

IMG_3139.jpg


I nasz dyliżans powrotny:
P_20150901_170416.jpg



Dworzec Keszthely. W przebudowie, jak większość dworców wzdłuż Balatonu:
P_20150901_170811.jpg


P_20150901_171443.jpg
 

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#6
Byłem tam w 1999r. W pobliskiej Tapolcy było depo a w nim ostatnie Nohaby jeżdżące wzdłuż północnego brzegu jeziora. Północny brzeg i tamtejsza niezelektryfikowana linia kolejowa to trochę inny świat, niż południe.
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#8
Kolejny dzień to była wycieczka do Szentendre - małego miasteczka nad Dunajem, ok. 20 km na północ od Budapesztu. Dojechać tam można kolejką podmiejską BHÉV, linią nr 5, która startuje obok stacji Batthyány tér - pierwszej stacji linii metra M2 na zachodnim brzegu Dunaju.
Miasteczko bardzo ładne, trochę przypominające nasz Kazimierz Dolny.
Linię obsługują trójczłonowe EZT wyprodukowane w NRD.

P_20150902_152110.jpg

P_20150902_152124.jpg


A tak wygląda Szentendre:
IMG_3173.jpg


IMG_3177.jpg

IMG_3175.jpg

IMG_3181.jpg

IMG_3183.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#9
Ale to co najciekawsze w Szentendre (przynajmniej dla mnie) - to Muzeum BKV - spółki zarządzającej budapesztańskimi autobusami, trolejbusami, tramwajami, metrem i kolejką podmiejską BHÉV.
Część eksponatów jest pod dachem, część na świeżym powietrzu.
Poniżej fotki części eksponatów:

IMG_3186.jpg

IMG_3187.jpg

IMG_3188.jpg

IMG_3189.jpg

IMG_3190.jpg

IMG_3192.jpg

IMG_3194.jpg

IMG_3197.jpg

IMG_3201.jpg

IMG_3200.jpg

IMG_3203.jpg

IMG_3202.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#12
Kolejny dzień - a raczej noc, dzień i noc - to wyprawa do Braszowa w Rumunii. Prawie czternaście godzin, trochę długo jak na tą odległość, ale swoje robią dwie kontrole paszportowe i zmiany loków na trasie.
W obie strony jechaliśmy EN ISTER (Budapeszt Keleti - Bukareszt).

To nasz skład na Keleti - z obu końcach 060-EA Delfin - zakochałem się w tej lokomotywie już rok temu:

P_20150903_184228.jpg

IMG_3347.jpg


Wagon restauracyjny CFR - taka ciekawostka - co kelner w rumuńskim restauracyjnym podaje do stolika jako pierwsze? Popielniczkę :)
IMG_3346.jpg

IMG_3345.jpg


A tu już Braszów - dworzec raczej nieciekawy:
P_20150904_084610.jpg


Nasz skład - na pierwszym planie sypialny, którym podróżowaliśmy. Wracaliśmy z kolei tym pierwszym widocznym za lokiem:
P_20150904_084618.jpg


Kilka ujęć z peronów:
P_20150904_173203.jpg


P_20150904_173532.jpg

P_20150904_173548.jpg

P_20150904_190132.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#13
Sam Braszów - piękne miasto - polecam!
IMG_3348.jpg

IMG_3369.jpg

IMG_3385.jpg


IMG_3396.jpg


Jeden dzień to za mało na Braszów, ale cóż, wieczornym pociągiem wróciliśmy do Budapesztu.
Ken kierunek podróży w tym czasie nie był zbyt popularny - byliśmy jedynymi pasażerami w wagonie ...
Tu EN ISTER już na powrót na Keleti:
P_20150905_092204.jpg

P_20150905_092218.jpg

P_20150905_092904.jpg

P_20150905_092939.jpg

P_20150905_093051.jpg



cdn ...
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#14
Kolejny dzień to wycieczka do Wyszehradu.
Udaliśmy się na dworzec Nyugati, skąd odjeżdżają pociągi do Nagymaros-Visegrád.
Dworzec Nyugati jest równie piękny jak Keleti - i niestety równie zaniedbany... Kilka zdjęć:

IMG_3524.jpg


IMG_3528.jpg

IMG_3529.jpg

IMG_3531.jpg

IMG_3533.jpg


Najwęższy peron w Budapeszcie :)
IMG_3534.jpg

IMG_3535.jpg

IMG_3537.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#16
Do Wyszehradu ruszyliśmy Flirtem. Była to moja pierwsza podróż nowoczesnym EZT. Ujechaliśmy z 1000 metrów, po czym nastąpiła... awaria... Staliśmy blisko godzinę, ale na szczęście udało się dojechać. Tyle moich doświadczeń z "tramwajami"... Wracaliśmy już klasycznym składem.

Stacja Nagymaros-Visegrád i widok na i z peronów:
IMG_3407.jpg

IMG_3405.jpg

IMG_3406.jpg


P_20150906_175141.jpg


A to skład z Berlina do Keleti. Upewnił nas, że uda nam się wrócić do Warszawy dnia następnego z Budapesztu, bez konieczności udania się na stację graniczną w Szob - PIC był łaskaw przez cały weekend na swojej stronie informować, że wagony z TLK Chopin nie dojeżdżają do Budapesztu, mimo że już w nocy z soboty na niedzielę (07/08 września) dojeżdżały ... Brawo PIC! Żeby mieć miarodajną informację, trzeba było wieczorem w przeddzień wyjazdu, jak i rano w dniu odjazdu udać się na Keleti i sprawdzić, czy EN Metropol pojawił się w Budapeszcie z "naszymi" wagonami ...
P_20150906_175255.jpg

[DOUBLEPOST=1442070920,1442070139][/DOUBLEPOST]No i sam Wyszehrad - najpierw przeprawa promowa, później wspinaczka na zamek. Piękne widoczki na Dunaj!

IMG_3428.jpg

IMG_3429.jpg

IMG_3432.jpg

IMG_3435.jpg

IMG_3447.jpg

IMG_3452.jpg

IMG_3474.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#17
Była też wycieczka do Muzeum Kolejnictwa w Budapeszcie. Kawał terenu, dużo atrakcji dla dzieciaków. Niestety nie spotkałem tam Nohaba, na którego liczyłem najbardziej, ale widziałem go - mignął mi innego dnia na jednej ze stacji między Nyugati a Wyszehradem - był w tym czasie zatrudniony do obsługi jakiegoś pociągu specjalnego...
Fotki z muzeum/parku:

IMG_3307.jpg

[DOUBLEPOST=1442076162][/DOUBLEPOST]
IMG_3308.jpg

IMG_3309.jpg

IMG_3310.jpg

IMG_3311.jpg

IMG_3312.jpg

IMG_3313.jpg

IMG_3315.jpg

IMG_3316.jpg

IMG_3317.jpg

IMG_3319.jpg
 
OP
OP
Bronco_Billy

Bronco_Billy

Znany użytkownik
Reakcje
1.384 18 1
#20
Na dzień powrotu zaplanowaliśmy ostatni "akcent kolejowy" - wizytę w Miniversum :)
Makieta fajna, lekko "interaktywna" (można sobie jakiś dźwięk czy światełka uruchamiać), ale przy dokonaniach naszych rodzimych mistrzów nie robi już aż tak wielkiego wrażenia.
Tak jak kiedyś pisał Andrzej Harassek - Dworzec Nyugati jest odwzorowany w lustrzanym odbiciu :)

IMG_3485.jpg
IMG_3486.jpg
IMG_3487.jpg
IMG_3488.jpg
IMG_3489.jpg
IMG_3490.jpg
IMG_3491.jpg
IMG_3493.jpg
IMG_3494.jpg
IMG_3495.jpg
IMG_3496.jpg
IMG_3497.jpg
 

Podobne wątki