• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Kolejowa podróż do Berlina

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.180 1 0
#1
Tegoroczna wyprawa do Berlina z jedniodniową wizytą w Szczecinie zaowocowała spora ilością zdjęć różnorakich pociągów. Od regionalnych łączących stolicę Pomorza Zachodniego pociągów DB przez pociągi berlińskiej SBahne i żółtych pociągów UBahne. Ilość komunikacji miejskiej dostępnej dla mieszkańców powala na łopatki nawet mnie, mieszkańca Górnego Śląska i Zagłębia - największej aglomeracji w Polsce. Na jeden bilet przez dwie godziny możemy korzystać z wszystkich dostępnych środków komunikacji. Tramwaj, metro, autobus, kolejka miejska, a nawet promy...Kompleksowy bilet miesieczny daje dodatkowo możliwość podróżowania wieczorem całą nawet 5cio osobową rodziną. Wczorajszy wieczorny rajd metrem po Berlinie od Warszawskiego Mostu po ogród botaniczny w Stiglitz był jedną z ciekawszych atrakcji mojego urlopu. ...ale (nomen omen) po kolei:

Z Dąbrowy Górniczej wyruszyliśmy Elfem do Katowic:

Podróż do Berlina 2015.JPG


TLK Wiking do Szczecina ciągnęła lokomotywa EU07-30:

Podróż do Berlina 2015 1.JPG


Podróż w pierwszym wagonie za lokomotywą w niezłych warunkach. PKP nie dość, że od kilku lat nie dość, że potaniała to jeszcze warunki podróży mocno się poprawiły. Jeszcze pamiętam samobójcze wyprawy nad polskie morze w przepełnionych do granic możliwości pośpiesznych wiozących podróżnych kilkanaście godzin w brudzie, smrodzie i porażającym tłoku. To minęło na szczęście i mam nadzieję, że nie wróci. W drodze do Szczecina sfotografowałem kilka pociągów i lokomotyw ale do publikacji wybrałem tylko schowaną przed palącym słońcem SMkę:

Podróż do Berlina 2015 2.JPG


...i ciągnącą potężny ładunek kamienia lokomotywa po modernizacji ... no i teraz mam problem jaka: ET22?

Podróż do Berlina 2015 3.JPG


Pociąg regionalny RB 928 652 łączący Szczecin z Berlinem i innymi miastami Niemiec na peronie dworca Szczecin + bonus w postaci tendrzaka Tkt 48-29 jako pomnik na szczecińskim dworcu.

Podróż do Berlina 2015 5.JPG


Podróż do Berlina 2015 4.JPG


...i to by bylo na tyle z pierwszej części relacji. Reszta jutro :)
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.180 1 0
#3
Jedziemy dalej. Mieszkaliśmy w pobliżu starego dworca kolei miejskiej SBahn. Botanische Garten. Ta linia Sbahn leży na drodze do jezior i kanałów Wannsee więc jest intensywnie przez turystów i berlińczyków oblegana. Pociągi jednak jeżdża praktycznie co kilkanaście minut nawet późnym wieczorem. Bilet kupiony na stacji z wygodnego automatu lub z aplikacji na smartphona pozwala nam podróżować po Berlinie także innym śrdokami lokomocji. Z tego co słyszałem DB dla Sbahn zakupił ponad 400 pociągów w bydgoskiej PESA. Tak więc niedługo prezentowane pociągi znikną, a pojawią się przystosowane do poboru prądu z widocznej białej listwypociągi typu Link.

Berlin 2015 5.JPG
Berlin 2015 6.JPG


Centrum turystyczne Berlina wypełnione jest różnorodną komunikacją. Z pomocą tramawajów, autobusów czy też metra lub kolei miejskiej dostaniemy się szybko w każde jedne miejsce stolicy Niemiec. Berlin to także miasto rowerów. Ścieżki rowerowe pozwalają nam zwiedzać miasto lub przemieszczać się do pracy. Ścieżek wybudowano kilometrami, a jeżeli nie było takiej możliwości w pobliżu chodnika tworzono ścieżki kosztem miejsca dla samochodów. Poruszanie sie samochodem po mieście do łatwych nie należy. Duże samochody odpadają w przedbiegach i jeżdża pięknie porysowane. Dobrze, że nie jechałem do Berlina moją krową Mondeo bo bym się na miejscu chyba popłakał :) Z resztą do niektórych stref moim ropniakiem z 2003 i tak bym nie wjechał bo samochód musi być oklejony naklejką informującą o jego ekologicznych właściwościach. Takie pozwolenie uzyskuje się na badaniach technicznych.

Berlin 2015 7.JPG
Berlin 2015 8.JPG


W 30 kilku stopniowym upale dojechaliśmy do celu wycieczki: Hauptbahnhof Berlin. Dziewczyny miały czas na handlową galerię, a jak jak mały rozradowany chłopiec biegałem po peronach w polowaniu za lokomotywami :)

Berlin 2015 9.JPG
Berlin 2015 10.JPG
Berlin 2015 11.JPG
Berlin 2015 12.JPG
Berlin 2015 13.JPG
Berlin 2015 14.JPG
Berlin 2015 15.JPG

...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.180 1 0
#4
...
Berlin 2015 17.JPG


Nie długo ICE będą jeździć także do Londynu. Konieczna była jednak modernizacja by spełnic wymagania na przejazd tunelem pod kanałem La Manche

Berlin 2015 18.JPG
Berlin 2015 19.JPG


Berlin 2015 16.JPG


Godzina to mało na sfotografowanie wszystkiego co na dworcu się pojawia. Następnym razem pojadę na Osthbahnhof tu widoczny z Mostu Warszawskiego:

Berlin 2015 20.JPG


W kolejnej odsłonie zwiedzimy berliński Ubahn. I ten nowoczesny i ten starszy całkiem świadomie przez berlińczyków zachowany :)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.180 1 0
#5
...Dworzec ZOO. Kiedyś główny dworzec Berlina Zachodniego i miejsce spotkań berlińskich narkomanów. Był miejscem akcji słynnej powieści i jej ekranizacji: "Dzieci z dworca ZOO"

Berlin 2015 22.JPG


Berlin 2015 21.JPG


W kolejny dzień wybraliśmy się na objazd berlińskimi liniami metra. Warszawski most i dworzec to ciemniejsza strona Berlina ale pełna artystów, ulicznej muzyki, narkotyków i alkoholu. czyli tego wszystkiego co potrzeba by dobrze się bawić gdy mamy te 20 kilka lat ;) Jest to też ostatni przystanek tzw U1 czyli pierwszego berlińskiego metra jeżdżącego także nad ziemią.

Berlin 2015 23.JPG


Berlin 2015 24.JPG

Warszawski dworzec ma jeszcze jeden fajny klimat. Niestety musiałem zdjęcie przypadkiem usunąć ale znajdziecie sobie w Google. Lokomotywownia została zamieniona na ...sklep Lidl :) Tyle tylko, że zachowano całość architektury zewnętrznej. Szkoda, że Polacy nie wpadają albo rzadko wpadają na takie pomysły. Berlin jest pełen nowoczesnych budynków umiejętnie połączonych z zabytkami. Na starszych dworcach metra nawet reklamy nowoczesnych produktów współgrają z zachowanym międzywojennym klimatem. U nas równanie z ziemią i budowa po nowemu. Jak choćby dworzec w Katowicach - nie mogę znieść tej nowości i ogromnej galerii handlowej wbitej w samo centrum miasta :mad: ...i nie zachowanie ani kawałka historii tego miejsca.

Przez warszawski most przenieśłiśmy się na historycznie zachodnią część Berlina. Ulica śląska i kolejny mały dworzec pierwszego Ubahnu:

Berlin 2015 25.JPG


Berlin 2015 26.JPG


Zdjęcie nie specjalnie udane na stacji Schlesische Tor ale chyba jedyne gdzie widać stare, małe wagoniki. Nowe pociągi są przestrzenne, w całości otwarte i zrobione tak by pęd powietrza chłodził wnętrze. Widoczne tu wagoniki w upalny wieczór puszczają z pasażerów ostatnie poty.

Berlin 2015 27.JPG


Kawałek dalej wysiedliśmy by sfotografować słynny Luftbrucke czyli pamiątkowy samolot armii US na Muzeum Techniki. Podczas blokady drogowej Berlina Zachodniego takimi samolotami uratowano zachodnich berlińczyków od głodu. W tle widzicie wjazd i wyjazd linii metra wprost z budynku.

Berlin 2015 28.JPG


Piechotą przedostaliśmy się na dworzec Mendelsona by metrem U2 wyruszyć do Centrali Deutsche Bahne i nowoczesnego Potsdamer Platz.

Berlin 2015 29.JPG


Sprawne oko zauważy, że metro rusza z tego miejsca pod ziemię, a w użyciu mam coraz większe ISO. Bez statywu miasto nocą trudno fotografować :(

Berlin 2015 30.JPG


Berlin 2015 31.JPG


...i cel naszej podróży DB Tower:

Berlin 2015 32.JPG


...i to by było na tyle z Berlina w tym roku. Mam nadzieję w przyszłym znów urwać z tydzień by odwiedzić miasto tysiąca dworców ;)
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#8
Ładna relacja i bardzo dobre zdjęcia.

Trochę wieści o tym nowym ICE3 czyli BR407 albo Velaro Deutschland. Nie wiadomo jeszcze czy wersja DB pojedzie pod kanałem. Mimo że są podobne do wersja Siemens Eurostar 320 (Velaro , Class374) który ma od grudniowej zmiany rozkładu jeździć z Frankfurtu do Londynu, to problem leży po stronie firmy Eurostar,SNCF i inych Francuzów... Plan z 2013r zakładał że DB od 2016r może trasę obsługiwać,ale teraz pojawiły się problemy (Eurostarowi nie jest potrzebna konkurencja) i opłata za przejazd przez Francję do tunelu, gdzie Francuzi zażądali gigantycznej sumy z księżyca...wszystko wygląda na zemstę za przegranie Alstomu na dostarczenie pociągów dla Eurostara w 2010r.

Nowe ICE możemy spotkać na trasie z Frankfurtu do Paryża i z Frankfurtu do Kolonii.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.416 512 30
#11
Super relacja!
Zdjęcie nie specjalnie udane na stacji Schlesische Tor ale chyba jedyne gdzie widać stare, małe wagoniki.
Te wagoniki są rzeczywiście małe, ale wcale nie takie stare! Są to współczesne składy, zbudowane (czy też zmodernizowane) specjalnie do ruchu na tych liniach o mniejszej skrajni.
Kawałek dalej wysiedliśmy by sfotografować słynny Luftbrucke czyli pamiątkowy samolot armii US na Muzeum Techniki.
Samo Muzeum Techniki jest warte zwiedzenia, ma wieką część poświęconą kolei (było już o tym kiedyś na forum).
Dworzec ZOO. Kiedyś główny dworzec Berlina Zachodniego
I szkoda, że nie stają tam już pociągi dalekobieżne, bo stamtąd jest blisko do bardzo wielu miejsc, będących celem przyjezdnych. Z nowego Hauptbahnhof praktycznie wszędzie trzeba dojechać metrem albo koleją miejską.

Na koniec prośba o większą staranność w pisaniu nazw. Nie:
pociągi berlińskiej SBahne i żółtych pociągów UBahne
lecz S-Bahn, U-Bahn i Deustche Bahn.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.416 512 30
#13

tulip

Aktywny użytkownik
Reakcje
193 1 0
#14
Z tego co słyszałem DB dla Sbahn zakupił ponad 400 pociągów w bydgoskiej PESA. Tak więc niedługo prezentowane pociągi znikną, a pojawią się przystosowane do poboru prądu z widocznej białej listwypociągi typu Link.
To brzmi nieprawdopodobnie (moim zdaniem), szczególnie że Linki dla Netinery nie otrzymały dopuszczenia do ruchu w Niemczech...
 
OP
OP
Adam Okuń

Adam Okuń

Znany użytkownik
Reakcje
1.180 1 0
#15
"Uzyskanie homologacji się przesunęło. Okazało się, że wszyscy mieli opóźnienie od półtora roku do dwóch, więc jesteśmy w tej samej lidze, co najwięksi tego świata - tłumaczy Świechowicz. - Zakładamy, że dopuszczenie do ruchu będziemy mieli już w tym roku, co jest związane z realizacją innych kontraktów, nie tylko dla Deutsche Bahn. Realizujemy kontrakty dla innych przewoźników i pojazdy w ruchu pasażerskim pojadą w Niemczech już pod koniec roku."

http://manager.money.pl/prosto-z-fi...-kontrakt-z-deutsche-bahn-,186,0,1792442.html
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.416 512 30
#19
No dobra, ale gdzie jest mowa o tym, że Niemcy zamówili pociągi dla berlińskiej S-Bahn? Bo ja widzę tylko informację o spalinowych "Linkach" dla DB AG i prywatnych operatorów. Nawiasem mówiąc, "Link" miał do tej pory przekładnię hydrauliczną, nie elektryczną, na DB tradycyjnie praktycznie nie stosuje się pojazdów spalinowych z przekładnią elektryczną. Nie słyszałem o wersji "Linka" z przekładnią elektryczną.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 3
Koleje innych krajów 9
B
Koleje innych krajów 128

Podobne wątki