• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Kolejowa Japonia

B

bobby74

Gość
#1
Podczas krótkiego pobytu w Japonii miałem okazję poocierać się o infrastrukturę kolejową tego kraju, jak i stosowanego tam taboru.
Poniżej kilka zdjęć - najpierw dworzec kolejowy w Kyoto - miasto średniej wielkości na 1,5 mln mieszkańców ;)

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Jak to w Japoni porządek musi być - pasażer czeka na pociąg w wytyczonch do tego celu miejscach, a na schodach - tak jak na ulicy - obowiązuje ruch lewostronny. Na schodach ruchomych ustawiamy się również po lewej stronie, gdyby komuś się spieszyło i chciał nas ominąć bez przeszkód - mimo, że prawie nikt się pcha - tylko europejczycy.

image.jpeg


image.jpeg


Pociągi dalekobieżne to Shinkansen. Ja miałem okazję skorzystać z Shinkansen serii N700A.
Składy składają się z 16 wagonów - 2 końcowe i 14 środkowych, długość składu 404 m, 1323 pasażerów. Zasilanie 25kV, moc 17080 kW, osiągana prędkość max. 300 km/h, prędkość 250 km/h osiągana w czasie poniżej 2 minut. Łuki r=2500m pokonywane z prędkością 270 km/h. Technika przechyłu wagonów w łukach... 460 km między Kyoto, a Tokio - z trzema przystankami - pokonuje w ok. 2 godziny.

image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Shinkansen do Tokyo kursuje w szczycie co kilka! minut. W ciągu dnia rzadziej - co 15 minut!

image.jpeg


A na koniec widok z pędzącego Nozomi 99 na Fuji-san.

image.jpeg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
Jak to w Japoni porządek musi być - pasażer czeka na pociąg w wytyczonch do tego celu miejscach, a na schodach - tak jak na ulicy - obowiązuje ruch lewostronny. Na schodach ruchomych ustawiamy się również po lewej stronie, gdyby komuś się spieszyło i chciał nas ominąć bez przeszkód
Tak porządnie to jest tylko na peronach Shinkansen, gdzie pociągi zatrzymują się z drzwiami w wyznaczonych miejscach z dokładnością do pół metra. Na normalnych stacjach jest mniej więcej tak, jak w Europie. I również w Europie, w metrze na schodach ruchomych ludzie ustawiają się po jednej, tyle, że prawej stronie, zostawiając lewą wolną dla spieszących się. Różnica może jest taka, że w Europie tych spieszących się jest więcej...
 
OP
OP
B

bobby74

Gość
#3
Na peronach Shinkansen pociąg zatrzymywał sie idealnie w punkt. Metro miało trochę większą tolerancję, ale nie więcej niż +/- pół metra.
Poniżej kilka obrazków z metra/kolejki miejskiej w Kyoto i Tokio.

IMG_1040.JPG


IMG_1044.JPG


IMG_1045.JPG


IMG_1047.JPG


IMG_1052.JPG


I jeszcze akcent historyczny - parowóz Class 51 stojący jako pomnik przy stacji Saga-Arashiyama niedaleko Kyoto.

FullSizeRender.jpg


FullSizeRender2.jpg


IMG_1037.JPG
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#4
I jeszcze akcent historyczny - parowóz Class 51 stojący jako pomnik przy stacji Saga-Arashiyama niedaleko ][/QUOTE]
Tutaj powinno się powiedzieć parowóz serii D51. W oznaczeniach lokomotyw japońskich duża litera miała istotne znaczenie bo określała liczbę osi napędzanych. W lokomotywach elektrycznych i spalinowych przed literą oznaczajaca liczbę osi napędzanych umieszczono duże litery E lub D.
 

M&M

Znany użytkownik
Reakcje
671 22 2
#7
Tak porządnie to jest tylko na peronach Shinkansen, gdzie pociągi zatrzymują się z drzwiami w wyznaczonych miejscach z dokładnością do pół metra. Na normalnych stacjach jest mniej więcej tak, jak w Europie. I również w Europie, w metrze na schodach ruchomych ludzie ustawiają się po jednej, tyle, że prawej stronie, zostawiając lewą wolną dla spieszących się. Różnica może jest taka, że w Europie tych spieszących się jest więcej...
Przepraszam bardzo ale nie masz pojęcia o czym mówisz .
Na wszystkich stacjach czy to metro czy shinkansen czy lokalny pociąg drzwi zatrzymują się dokładnie na znaczku oznaczającym dana linię ( bo nie wszystkie składy są takie same) i nie z tolerancją tylko dokładnie . A spieszących się ludzi w Japonii to nie widziałeś, tam są miliony , ilość potrafi po prostu przytłoczyć.
Japonia to nie inny kraj to inny wymiar, naprawdę trzeba trochę pobyć żeby zrozumieć a i tak do jakiejkolwiek asymilacji będzie daleko.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#8
Ale się Kolega obudził po ponad dwóch latach :LOL:! Ale może mniej niegrzecznie proszę formułować uwagi. Mam pojęcie o tym, o czym mówię, ale widać moje obserwacje trochę się różnią od Kolegi - ja tam byłem 28 lat temu - a pisałem o normalnych pociągach, a nie o metro. Spieszących się ludzi widziałem dużo, ale przynajmniej wtedy większość z nich grzecznie stała na schodach ruchomych, a nie biegła, jak to ma miejsce w Europie. Ale zwyczaje i zachowania ludzi mogły się zmienić przez te 28 lat...
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#10
To i ja wrzucę swoje trzy grosze, choć nie tak w klimacie swojskie jak nasze. Dworzec główmy w Tokio i Shinkansen.

Peron 1.jpg


Peron 2.jpg


Shinkansen 1.jpg
Shinkansen 2.jpg
Shinkansen_wnętrze.jpg


Jak nietrudno zauważyć, te ichnie "Pendolina" są dużo niższe od naszych pociągów, czego nie można rzec o taborze który w mojej okolicy jeździ również po torze 1062 mm. Wagony motorowe i doczepne wyglądają jak z pociągu Moskwa - Władywostok.I jeszcze jedna ciekawostka, otóż w Shinkansenie sa dwa rodzaje toalet. "Ogólnowojskowa" czyli dla pań i panów oraz
kibelki dla panów wyłącznie z pisuarem.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#11
W ostatnią niedzielę wybrałem się na marsz z kijami po parku Kojo w mieście Takaoka, gdzie aktualnie przebywam. Oprócz jakichś pomników, stall z napisami i dwóch świątyń znalazłem "take cóś"
Jest to parowóz klasy C 11 na tor 1067 mm, czyli zasadniczy rozstaw w Japonii. Pochodzi z drugiej połowy lat trzydziestych ubiegłego wieku i dość mocno przypomina niemiecki parowóz BR 66. Niestety, warunki lokalne, to znaczy konstrukcja wiaty nad lokomotywą, stojące obok automaty na napoje i toj-toji, nie pozwoliły zrobić zdjęć z innych ujęć. Jak widać na załączonych obrazkach, lokomotywka jest już nieco zdezelowana i przydała by się jej szczotka druciana, pędzel i trochę farby.
Rozmiarami, lok nie ustępuje podobnym pojazdom normalnotorowym no, ale jest to maszyna wąskotorowa,- jak by na to nie patrzeć.

Sayonara.

20200315_095350.jpg

20200315_095421.jpg
20200315_095522.jpg
20200315_095547.jpg
20200315_095606.jpg
20200315_095716.jpg
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#12
Parowoz ten (JNR Class C11) o numerze fabrycznym 975 wyprodukowano w Nippon Sharyo z siedziba w Nagoya. Pracowal od 1941-07-28 → Tajimi do 1968-07-00 → Nanao (1969-09-04 "Zezlomowanie"). Od 1969-11-00 podlega ochronie. Znajduje sie w Takaoka City, Prefektura Toyama. A dokladnie w „Takaoka Castle Park” (Takaoka Kojō Kōen).
Zrodlo: https://www.steamlocomotivejapan.com/c11-217

Model JNR typ C11 jest dostepny w nastepujacych skalach: 1/87 (Tenshodo); 1/150 (Kato) ; 1/181 (Tomica); 1:50 (Micro Ace, do sklejania)
Alez tam pieknie w tym parku ;)
 
Ostatnio edytowane:

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#13
Model JNR typ C11 jest dostepny w nastepujacych skalach: 1/87 (Tenshodo); 1/150 (Kato) ; 1/181 (Tomica); 1:50 (Micro Ace, do sklejania)
Alez tam pieknie w tym parku ;)
Modele te niestety, na tutejszym rynku są dość drogie. Jako H0 wzstępują w H0m, zwanym tutaj H0j. Widziałem w internecie dwie wersje, z niższą i wyższą skrzynią weglową.
 

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.899 10 2
#14
Pozwolę sobie nawiązując do tematu też dodać zdjęcie Shinkansen - tutaj na stacji Atami. Kolejne pokazuje osobę z obsługi pociągu w trakcie procedury odjazdowej ( ściśle przestrzegana !). Ostatnie to wąskotorowy pariwóz wystawiony przed stacją ( niestety nie wiem, jaki to model ).
 

Załączniki

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#15
Gdy czekałem w Tokio na Shinkansena do Toyamy, to gdy podjechał i pasażerowie z niego wysiedli, czekająca przed pociągiem ekipa sprzatająca najpierw kłaniała się oczekującym na peronie pasażerom, potem wpadł do wagonów, zrobiła w kilkadziesiat sekund swoje, i po wyjściu znów ustawiłą sie w rządek. Kolejnym punktem programu był znów głeboki ukłon w stronę pasażerów oznaczajacy, że można wsiadać.
Ta trasa do Toyamy to linia Hokuriku-Shinkansen. Linie obsługiwane przez Shinkanseny to chyba jedyne normalnotorowe linie w Japonii.
Jak wiadomo, japońskie koleje są niezwykle punktualne, nawet te "ogólnowojskowe" na tor 1067 mm. Mieszkam w hotelu obok dworca w Takaoka. Czekając rano na samochód do pracy widzę, jak o tej samej porze codziennie wjeżdżają na stację dwa pociągi po równoległych torach. Jeden to jednostka elektryczna z Toyamy a drugi, spalinowy zestaw z Himi. Z mojego punktu obserwacyjnego, ten z Himi wjeżdża optycznie kilka metrów za "elektryczką". Przyglądam sie temu dokłądnie i jestem przekonany, że codziennie ten dystans jest taki sam. Punktualność co do sekundy i dokładność do centymetrów. Hallo! Panowie z PKP. Czy ktoś to słyszy?
Nie znalazłem wymiarów skrajni na japońskich kolejach o rozstawie przylądkowym, ale na oko to nie odbiaga ona zbytnio od naszej skrajni normalnotorowej, przynajmniejw szerokości i wysokości wagonów. To samo dotyczy też tramwajów, ktore są szersze od naszych (przynajmniej tu, gdzie jestem).
 

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
4.899 10 2
#16
Nie znalazłem wymiarów skrajni na japońskich kolejach o rozstawie przylądkowym, ale na oko to nie odbiaga ona zbytnio od naszej skrajni normalnotorowej, przynajmniejw szerokości i wysokości wagonów.
Oczywiście skrajna jest definiowana w dość skomplikowany sposób, ale dla uproszczenia, podając tylko szerokość i wysokość pojazdów szynowych wygląda mniej więcej tak ( w nawiasie dane dla JR - linie prywatne w Japonii mają różne wartości ):
Szerokość - 3,15 ( 3,00 )
Wysokość - 4,28 ( 4,10 )

Jako ciekawostkę w temacie dodam zdjęcie parowozu Tenshodo ( zdjęcie wykonane podczas wizyty w sklepie tej formy w Tokio, na małej makiecie firmowej ). Siedziba sklepu jest trudna do odnalezienia ( bodajże czwarte piętro, żadnych reklam na zewnątrz poza napisem trudno dla nas czytelnym )
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#18
Linie obsługiwane przez Shinkanseny to chyba jedyne normalnotorowe linie w Japonii.
Są jeszcze pojedyncze (kilka, kilkanaście?) linie lokalne (podmiejskie) o szerokości toru 1435 mm, ale faktycznie to rzadkość. Nie jestem też pewien, czy w niektórych miastach sieć tramwajowa nie jest (była, o ile jej nie zlikwidowano?) także normalnotorowa. Ja w 1991 roku jechałem takim pociągiem, wydaje mi się, że było to na przedmieściach Tokio, ale głowy nie dam. Spędziłem wtedy kilka tygodni w Japonii, początkowo w Tokio, a potem w Osace i być może było to w tym drugim mieście.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje innych krajów 9
Koleje innych krajów 24

Podobne wątki