W ramach uzupełnienia, przyszła pora napisać pare słów o torze normalnym na Sardynii. Ruch pasażerski odbywa się na dwóch głównych liniach:
-z Cagliari (stolicy wyspy) do Sassari i Olbi-kształtem przypomnina Y
-z Cagliari do Iglesias i Carbonii- ta linia ma charakter metropolitalny ze względu na duże zaludnienie w tym obszarze i dojazd do pracy w Cagliari.
Pociąg pasażerski z Cagliari do Sassari (261km) składa się z lokomotywy diesla D445 i wagonów, w tym sterowniczego
do jazdy push-pull. Krótkie pociągi pomiędzy 1 czy 2 miastami obsługiwane są wagonami motorowymi Aln 663.
Na szlaku metropolitalnym jeżdżą tylko wagony motorowyme Aln 663 i nowe szynobusy.
W 2011roku na wyspie trwały prace modernizacyjne-torowisko i urządzenia sterowania ruchem. Po modernizacji prędkość pociągu przyśpieszonego do sassari to 140-160km/h. Na paru stacjach zauważyłem nowe terminale pod kontenery, ale na razie nie ma tam ruchu towarowego, na dodatek port w Cagliari nie ma połączenia z torem (!). Ruch towarowy był jeszcze do 2011 do modernizacji, jeździły krótkie pociągi krytych wagonów- czego dowodem są odstawione wagony na kilku stacjach.
Jeszcze pare słów o nieudanej-niedokończonej elektryfikacji dwutorowego odcinka pomiędzy Cagliari i Decimomannu. Słupy, bramki które postawino w 2006 roku stoją, ale drutu nie ma. Przyjęto system prądu zmiennego 25kV 50Hz, a nie popularny włoski 3000V stały. Ze względu na prąd zmienny FS rozpisały przetarg na 25 sztuk lokomotyw na napięcie 25kV 50Hz, później go uniważniły. Co jakiś czas odżywa projekt elektryfikacji, ostatnio na szlaku metropolitalnym.
Stacja Cagliari 744 z 1927 zbudowana w mediolańskich zakładach Breda
Cagliari
Marrubiu
Uras Mogoro