• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

KOLEJE SARDYNII

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
961 79 5
#2
Doceniam wpis, zdjęcie nr.2, lokomotywa Faur bardzo podobna do naszej Lxd2, ale poproszę teraz tekst do poczytania o tej kolei.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#5
Ciekawy ten rumun, napewno go nie było w zeszłym roku na wyspie, z którego roku jest to zdjęcie.

Na Sardynii mamy dwa rozstawy toru: 1435mm obsługiwany przez FS i 945mm.
Linia wąskotorowa to trzy kolejki nie połączone ze sobą ale pod tym samym zarządem ARST. Część odcinków jest używana jako codzienny środek transportu dla mieszkańców -TPL (210km),inne jako turystyczna atrakcja tzw Trenino Verde-404km
Linie turystyczne:
Mandas-Arbatax -159km
Mandas-Isili-Sorgono -83km
Nuoro-Macomer-Bosa 46km
Sassari-Nulvu-Palau -151km
Do węzłowych stacji wąskotorowych dotrzemy z Cagliari (największego miasta wyspy) po normalnym torze. Jak się spojrzy na mapę, to widać jak obie
szerokości toru się uzupełniają.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Ferrovie_sardegna.png

Warto odwiedzić museum wąskotorówki w Monserrato-kiedyś dzielnica Cagliari (dziś odzielona tylko administracyjnie), do którego dostaniemy
się metrem z centrum Cagliari. Metro to tak naprawdę tramwaj skody jadący po powierzchni :)
Stamtąd pochodzi zdjęcie Fiata-drezyny które zaprezentował mattia. Warto zagdać z pracownikami, z budynkiem stoi zardzewiały wąskotorowy malet.
Muzeum ma też kolekcję zdjęć, a nawet moduł z tramwajami które kiedyś jeździły po Cagliari.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.697 112 11
#6
Ale to zdjecie z wagonami motorowymi na wysokim moscie wsrod zieleni to wspaniale. Ten tendrzak to na niemiecki wyglada, czy nie tak?
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#7
Tendrzak to włoska konstrukcja z 1931roku zbudowana przez Officine Meccaniche Reggiane=Officine Meccaniche Italiane S.A. z Reggio Emilia.
Powstały trzy sztuki. Numer 400 do dziś dnia jest na chodzie i można sobie wynająć pociąg z nią. Numer 402 stoi w muzeum Gottardo-Monserrato.
 

Załączniki

Reakcje
40 0 2
#9
Owszem na Sycylii istnieje jedna wąskotorówka, kursująca dookoła Etny z dość ciekawym taborem.
Sporo na ten temat na włoskich stronach internetowych
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#12
Ciąg dalszy relacji,
Gioto no858.jpg

Gioto- tendrzak no.858 z 1893 roku zbudowany przez zakłady metalurgiczne w Neapolu i Winterthur


mallet.jpg

mallet no.202 z 1910roku zbudowany przez Schwartzkopf

Fiat Monserrato.jpg

Fiat w czasie tankowania- Depot Gottardo-Monserrato
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#13
Kolejna porcja z wąskiego toru na Sardynii. W następnej odsłonie tor normalny i początki elektryfikacji w okolicy Cagliari.
IMG_9195 a.jpg

fiacik na przystanku Metro- tor wąski w Monserarrato.

IMG_9221 ab.jpg


Breda/Asea Brown Boveri ADe serie 90 manewruje po wyjeździe z szopy w Monserrato.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#15
W ramach uzupełnienia, przyszła pora napisać pare słów o torze normalnym na Sardynii. Ruch pasażerski odbywa się na dwóch głównych liniach:
-z Cagliari (stolicy wyspy) do Sassari i Olbi-kształtem przypomnina Y
-z Cagliari do Iglesias i Carbonii- ta linia ma charakter metropolitalny ze względu na duże zaludnienie w tym obszarze i dojazd do pracy w Cagliari.

Pociąg pasażerski z Cagliari do Sassari (261km) składa się z lokomotywy diesla D445 i wagonów, w tym sterowniczego
do jazdy push-pull. Krótkie pociągi pomiędzy 1 czy 2 miastami obsługiwane są wagonami motorowymi Aln 663.
Na szlaku metropolitalnym jeżdżą tylko wagony motorowyme Aln 663 i nowe szynobusy.

W 2011roku na wyspie trwały prace modernizacyjne-torowisko i urządzenia sterowania ruchem. Po modernizacji prędkość pociągu przyśpieszonego do sassari to 140-160km/h. Na paru stacjach zauważyłem nowe terminale pod kontenery, ale na razie nie ma tam ruchu towarowego, na dodatek port w Cagliari nie ma połączenia z torem (!). Ruch towarowy był jeszcze do 2011 do modernizacji, jeździły krótkie pociągi krytych wagonów- czego dowodem są odstawione wagony na kilku stacjach.

Jeszcze pare słów o nieudanej-niedokończonej elektryfikacji dwutorowego odcinka pomiędzy Cagliari i Decimomannu. Słupy, bramki które postawino w 2006 roku stoją, ale drutu nie ma. Przyjęto system prądu zmiennego 25kV 50Hz, a nie popularny włoski 3000V stały. Ze względu na prąd zmienny FS rozpisały przetarg na 25 sztuk lokomotyw na napięcie 25kV 50Hz, później go uniważniły. Co jakiś czas odżywa projekt elektryfikacji, ostatnio na szlaku metropolitalnym.

744 003  100_7493.jpg

Stacja Cagliari 744 z 1927 zbudowana w mediolańskich zakładach Breda

Cagliari stazione 100_7500.jpg


Cagliari ST 100_7580.jpg


D445 1052 cagliari.jpg

Cagliari

FS towarowe.jpg


D445 1038 Marrubiu.jpg

Marrubiu

D445 1092 Uras Mogoro.jpg

Uras Mogoro
 
Ostatnio edytowane:

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#17
Toskania miejscowość Vello (w rogu zdjęcia jest) do wyspy Sardynia niepasuje, ale ciekawe bo na fotce PESA ATR 222
 

Podobne wątki