Jak na tak stosunkowo małą wyspę atrakcji kolejowych na Majorce nie brakuje:
TIB - Transport de les Illes Balears- sieć ma długość 216 Km z czego dziś użytkowanych jest 95 Km,powstała w latach
1875-1879, rozstaw szyn 1m. W skład TIB wchodzi jeszcze Metro otwarte w 2007roku.
Ferrocarril de Sóller- kolej o długości 27,3km z Palma de Mallorca do Sóller,otwarta w 1912 roku,zelektryfikowana w
1929 roku, rozstaw 3 stopy-914 mm. Ze stacji Sóller do Portu prowadzi tramwaj z 1913 roku należący do tego
operatora. Tramwaje i pociągi używają wspólnie lokomotywownię w Sóller.
Stacje obu operatorów (TIB i FdS) usytuowane są przy Playa de Espanya. Dawna stacja koleji TIB została przebudowana przy okazji budowy metra i tory zostały schowane pod ziemię. Na powierzchni pozostały dwa zabytkowe budynki, w których mieści się restauracja i informacja turystyczna. Po drugiej stronie ulicy Eusebi Estada mieści się dworzec
Ferrocarril de Sóller.
Pociąg FdS mylony jest czasami z tramwajem, a to dlatego że po opuszczeniu dworca jeździe
środkiem ulicy Eusebi Estada. Natępnie linia opuszcza miasto i kieruje się na północ przez Bunyola. Za
miasteczkiem zaczyna się przeprawa przez góry Sierra de Tramuntana, najpierw Tunel Major, a następnie pociąg
zatrzymuje się na jednym ze zboczy skąd widać panoramę miasteczka Sóller. Najbardziej fotografowanym miejscem jest jednak wiaduct - Cinc Ponts. Później linia schodzi w dół za tunelem- Cinc-cents i przedzierając się wśród gaji
oliwnych i pomarańczowych dociera do stacji końcowej Sóller. Stąd prowadzi linia tramwajowa (4,9km) do położonego w
zatoce miasteczka Puerto de Sóller.
stacja Ferrocarril de Sóller w Palmie
ulica Eusebi Estada, Palma. Wagon silnikowy zbudowany przez M.M.y C.Aniguos Talleres Carde y Escoriaza SA, osprzęt elektryczny dostarczyła firma Siemens-Schuckert. Zbudowano 4szt
w 1929roku, wszytskie są sparwne do dziś.
TIB - Transport de les Illes Balears- sieć ma długość 216 Km z czego dziś użytkowanych jest 95 Km,powstała w latach
1875-1879, rozstaw szyn 1m. W skład TIB wchodzi jeszcze Metro otwarte w 2007roku.
Ferrocarril de Sóller- kolej o długości 27,3km z Palma de Mallorca do Sóller,otwarta w 1912 roku,zelektryfikowana w
1929 roku, rozstaw 3 stopy-914 mm. Ze stacji Sóller do Portu prowadzi tramwaj z 1913 roku należący do tego
operatora. Tramwaje i pociągi używają wspólnie lokomotywownię w Sóller.
Stacje obu operatorów (TIB i FdS) usytuowane są przy Playa de Espanya. Dawna stacja koleji TIB została przebudowana przy okazji budowy metra i tory zostały schowane pod ziemię. Na powierzchni pozostały dwa zabytkowe budynki, w których mieści się restauracja i informacja turystyczna. Po drugiej stronie ulicy Eusebi Estada mieści się dworzec
Ferrocarril de Sóller.
Pociąg FdS mylony jest czasami z tramwajem, a to dlatego że po opuszczeniu dworca jeździe
środkiem ulicy Eusebi Estada. Natępnie linia opuszcza miasto i kieruje się na północ przez Bunyola. Za
miasteczkiem zaczyna się przeprawa przez góry Sierra de Tramuntana, najpierw Tunel Major, a następnie pociąg
zatrzymuje się na jednym ze zboczy skąd widać panoramę miasteczka Sóller. Najbardziej fotografowanym miejscem jest jednak wiaduct - Cinc Ponts. Później linia schodzi w dół za tunelem- Cinc-cents i przedzierając się wśród gaji
oliwnych i pomarańczowych dociera do stacji końcowej Sóller. Stąd prowadzi linia tramwajowa (4,9km) do położonego w
zatoce miasteczka Puerto de Sóller.
stacja Ferrocarril de Sóller w Palmie
ulica Eusebi Estada, Palma. Wagon silnikowy zbudowany przez M.M.y C.Aniguos Talleres Carde y Escoriaza SA, osprzęt elektryczny dostarczyła firma Siemens-Schuckert. Zbudowano 4szt
w 1929roku, wszytskie są sparwne do dziś.