• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kolej na Alasce

Hoart

Znany użytkownik
Reakcje
2.121 6 0
#3
taka ciekawostka taborowa związana z pracą trakcyjną na tej kolei dawno temu - mianowicie dwa lub trzy wojenne parowozy korpusu transportu USA S-160 wpierw przypłynęły z USA na stary kontynent podczas IIWŚ ,- po czym po zakończeniu z powrotem zawędrowały na północnoameryakański kontynent tym razem właśnie na Alaskę by po jakimś czasie znów z powrotem po raz trzeci przemierzyć Atlantyk i ostatecznie pracować trakcyjnie na linii węglowej normalnej szerokości i zakończyć swój żywot w ..Hiszpanii
*-info odkryte kiedyś u Toureta i w necie
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.579 558 30
#5
taka ciekawostka taborowa związana z pracą trakcyjną na tej kolei dawno temu - mianowicie dwa lub trzy wojenne parowozy korpusu transportu USA S-160 wpierw przypłynęły z USA na stary kontynent podczas IIWŚ ,- po czym po zakończeniu z powrotem zawędrowały na północnoameryakański kontynent tym razem właśnie na Alaskę by po jakimś czasie znów z powrotem po raz trzeci przemierzyć Atlantyk i ostatecznie pracować trakcyjnie na linii węglowej normalnej szerokości i zakończyć swój żywot w ..Hiszpanii
*-info odkryte kiedyś u Toureta i w necie
A Kolega Hoart wie, gdzie jest (była?) w Hiszpanii linia normalnotorowa (poza oczywiście nowymi liniami dużych prędkości)?
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#6
Zgłoszę się w zastępstwie Hoarta, bo interesował mnie kiedyś temat hiszpańskich kolei przemysłowych

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_de_Langreo
http://www.ferropedia.es/wiki/Compañía_del_Ferrocarril_de_Langreo_en_Asturias
http://www.spanishrailway.com/2012/04/17/ferrocarril-de-langreo/


Jeśli chodzi o rozstaw pierwotnie stosowany na tej linii, to źródła podają 1435, 1440 lub 1575 mm (co i tak pozwalałoby na użycie przebudowanego taboru normalnotorowego "z drugiej ręki"). Obecnie linia jest przebudowana na 1000 mm i wchodzi w skład FEVE. Hiszpańskojęzyczne, a więc najbardziej wiarygodne źródła piszą o 7 parowozach 140 ex Alaska RR (4 Baldwiny, 3 Limy), prócz tego mieli z Alaski 2 maszyny typu 141 i jedną typu 231. Zdjęć w sieci niewiele.

image01158.jpg


Ex Alaska RR 404, pierwotnie USATC 6996, Lima 1942 r - zaliczona do typu 140, ale nawet trudno dopatrzeć się w niej osi tocznej. Dziwna maszynka, nie do końca ;) tożsama z dobrze znaną S-160. Zwaracam uwagę na amerykański sprzęg, bo standardowe na tej kolei urządzenia zderzno-cięgłowe przypominały te z GKW http://alcoworld.railfan.net/langreo.htm

A tak nawiasem mówiąc powinno się przenieść tę dyskusję do działu zagranicznego.
 
Ostatnio edytowane:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#8
Lista hiszpańskich parowozów pochodzących z Alaski wg http://www.ferropedia.es/wiki/Compañía_del_Ferrocarril_de_Langreo_en_Asturias

lista.png


Podany na dole link ostatecznie wyjaśnia, że maszyny oznaczone 552, 555, 558, 559 i 560 należały do typu S-160 i że prawdopodobnie nigdy nie zostały w Hiszpanii uruchomione. Zdjęcie wklejone przeze mnie wyżej to S-159 (zajrzyjcie w link, pojawiają się tam parowozy tego typu z małymi zderzakami i budką wyszabrowaną chyba z BR52 - kocham Hiszpanów za tę polską zdolność do improwizacji).
http://www.alaskarails.org/glance/Langreo.html
 
Ostatnio edytowane:

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#9
Ciekawostka taborowa z Alaski: tamtejsze koleje użytkowały 2 sztuki takich pojazdów oznaczonych jako "Mate 1' i "Mate 2" a nazywane slug.

KB-mate-2.jpg


Były to podwozia skasowanych lokomotyw dieslowskich obciążone betonem, a używane były do manewrów z długimi składami sprzęgnięte z normalną lokomotywą, która zasilała ich silniki trakcyjne. Przy powolnej jeździe agregat lokomotywy miał dużą nadwyżkę mocy a slug dawał dodatkowy ciężar napędny. Podobno było to ekonomiczne rozwiązanie, ciekawe zatem dlaczego się nie rozpowszechniło (wyobrażacie sobie takie zombi zrobione z SM42 w służbie u polskich prywaciarzy?)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
391 5 1
#10
W USA się rozpowszechniło. Kilka towarzystw kolejowych (np ATSF) je stosowało i to wykonanych lepiej a nie jak te "chałupniczo". Używane były głównie na stacjach rozrządowych do napychania składów na górkę rozrządową.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
154 0 0
#13
Slug to pojazd posiadający silniki trakcyjne ale nie mogący produkować energii elektrycznej. Liniowe lokomotywy dieslowskie przy wolnej jeździe produkują więcej energii elektrycznej niż są w stanie same sporzytkować stąd powstały slugi. Wyróżniamy też tzw road slug które dodatkowo wyposażone są w hamulec dynamiczny i służą do dohamowywania przy zjazdach.

Te chałupnicze slugi są najfajniejsze. Kolej Southern Pacific miała kilka typów:
-jeden z ciekawszych zbudowany z części U25B: http://espee.railfan.net/sptebu.html
-slug do lokomotyw manewrowych http://espee.railfan.net/sp4xslug.html
-8 osiowy slug zbudowany z połączenia GP35 wózkk z DDA40X: http://espee.railfan.net/spdd35.html
-z myślą o pracy ze slugiem na yardzie SP zamówiło serię SD38-2 gdzie dwie maszyny były połączone ze slugiem 6-osiowym Alco: http://espee.railfan.net/spsd38-2.html
http://espee.railfan.net/sp6xslug.html
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.579 558 30
#16
taka ciekawostka taborowa związana z pracą trakcyjną na tej kolei dawno temu - mianowicie dwa lub trzy wojenne parowozy korpusu transportu USA S-160 wpierw przypłynęły z USA na stary kontynent podczas IIWŚ ,- po czym po zakończeniu z powrotem zawędrowały na północnoameryakański kontynent tym razem właśnie na Alaskę by po jakimś czasie znów z powrotem po raz trzeci przemierzyć Atlantyk i ostatecznie pracować trakcyjnie na linii węglowej normalnej szerokości i zakończyć swój żywot w ..Hiszpanii
*-info odkryte kiedyś u Toureta i w necie
Zgłoszę się w zastępstwie Hoarta, bo interesował mnie kiedyś temat hiszpańskich kolei przemysłowych

http://en.wikipedia.org/wiki/Ferrocarril_de_Langreo
http://www.ferropedia.es/wiki/Compañía_del_Ferrocarril_de_Langreo_en_Asturias
http://www.spanishrailway.com/2012/04/17/ferrocarril-de-langreo/


Jeśli chodzi o rozstaw pierwotnie stosowany na tej linii, to źródła podają 1435, 1440 lub 1575 mm (co i tak pozwalałoby na użycie przebudowanego taboru normalnotorowego "z drugiej ręki"). Obecnie linia jest przebudowana na 1000 mm i wchodzi w skład FEVE. Hiszpańskojęzyczne, a więc najbardziej wiarygodne źródła piszą o 7 parowozach 140 ex Alaska RR (4 Baldwiny, 3 Limy), prócz tego mieli z Alaski 2 maszyny typu 141 i jedną typu 231. Zdjęć w sieci niewiele.

Ex Alaska RR 404, pierwotnie USATC 6996, Lima 1942 r - zaliczona do typu 140, ale nawet trudno dopatrzeć się w niej osi tocznej. Dziwna maszynka, nie do końca ;) tożsama z dobrze znaną S-160. Zwaracam uwagę na amerykański sprzęg, bo standardowe na tej kolei urządzenia zderzno-cięgłowe przypominały te z GKW http://alcoworld.railfan.net/langreo.htm

A tak nawiasem mówiąc powinno się przenieść tę dyskusję do działu zagranicznego.
Jeszcze jeden link na ten temat. Wynika z niego, że żaden S-160 nie pracował na kolei Langreo, bo okazały się za duże w stosunku do tamtejszej skrajni. Dostosowano tylko kilka mniejszych S-159, a S-160 zostały odstawione i nigdy nie weszły do służby. Także tam zdarzały się "nietrafione inwestycje" (samo przetransportowanie lokomotyw z Alaski musiało trochę kosztować).

http://www.alaskarails.org/glance/Langreo.html
 

Terebesz

Znany użytkownik
Reakcje
203 4 0
#17
Jeszcze a propos Langreo: okazało się, że pokutująca tu i ówdzie w necie informacja, jakoby ta hiszpańska kolej miała oryginalnie rozstaw 1575 mm to efekt pomyłki jakiegoś anglosasa, który przeliczył stopy hiszpańskie na milimetry nie zdając sobie spawy, że nie są one tożsame ze stopami angielskimi :)

Faktycznie kolej ta od początku była normalnotorowa i wszystko wskazuje na to, że do czasu budowy współczesnych KDP była to jedyna normalnotorowa kolej na Półwyspie Iberyjskim
 

Podobne wątki