• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja Kolej Leśna na terenie Puszczy Kozienickiej

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#1
Jest takie miejsce, w które warto się wybrać: "Królewskie Źródła". Dojazd z drogi 737, potem skręt w 'dojazd pożarowy 302' (nazewnictwo Google maps).
Oprócz niewątpliwych atrakcji związanych z takimi widoczkami <KLIK> , miejsce to ma swoją "wąskotorową" historię, której nieliczne ślady można znaleźć w terenie.

Po dojechaniu na parking /jest kilka parkingów, ruchem kierują miejscowi leśnicy - im dalej w las tym bliżej do celu/, wchodzimy na polanę:

3.jpg


Jest tu knajpa "a'la pociąg" gdzie można coś zjeść na gorąco /stoi na torach/:

knaj.jpg


Obok są wiaty, ognisko, gdzie można na patyku ugrilować kiełbsaki, są też ubikacje.

Polana ta wg informacji na tej tablicy informacyjnej wiodącej ku ścieżce i ustawionej na początku trasy byłej kolejki (tablica widoczna poniżej), była niegdyś miejscem, gdzie znajdowała się "leśniczówka", która była domem dróżnika obsługującego kolejkę leśną. Polana ta zaś służyła jako składnica drewna.

4.jpg


Trasa tu wiodła od Garbatki Letnisko. Do dzisiaj wyraźne i przejezdne (rowerowo) są nasypy dźwigające niegdyś kolejowe tory. Informacja z tablicy:

5.jpg


Wspominany jest tu parowóz Las Ty 1131-55. Bliźniaczą maszynę znaleźć można widoczną na fotografii w pobliskich Pionkach TUTAJ (toto z 1971 roku).

Idąc w stronę "ścieżki przez las" trafiamy na obiekt inżynieryjny.... wiadukt kolejki nad rzeczką Niegożdżonką....:
Tu widoczny ze ścieżki dydaktycznej...
wiad.jpg


A tu z drugiej strony:

wiad_2.jpg


Jest to to miejsce:

276003869_533801271584097_6614761275614452205_n.jpg


Idąc dalej śladami kolejki, należy iść przez wiadukt starotorzem przed siebie. Ja pokusiłem się o jakieś 1 - 1,5 km.... /dzieciak juz marudził :) /... po drodze trafić można na kilka podkładów kolejowych:

Tu w dole zdjcia wyraźnie widoczny podkład kolejowy.
275963446_335701838603440_6610080535899478044_n.jpg


Znalazłem z 5 - 6 podkładów w tym jeden (widoczny wyżej) miał jeszcze mocowania:

276070845_5220096111346790_8705376925524275992_n.jpg


Jeden z kilku innych:

91.jpg


Idąc tym starotorzem miejscami wyraźnie czuje się regularne dołki po podkładach.

Polecam to miejsce na spacer, także z uwagi na aspekt kolejowy jeśli ktoś lubi takie klimaty po kolejkach leśnych.
Tory rozebrano w 1981 roku.

Jeszcze takie zdjęcie z tablic informacyjnych na trasie wzdłuż starotorza:

6.jpg


...i taką mapkę z zaznaczoną trasą kolejki we fragmencie w którym przebywamy:

276989146_3199713833647058_4318290136382475140_n.jpg


Porównanie z widoczkiem z "google maps":

mapka.jpg


Widok trasy w RailMaps (punkty odniesienia to Kozienice, Pionki, Garbatka Letnisko):

trasa_map.jpg


Tutaj znaleźć można kilka dodatkowych informacji o tej kolejce: [WIDEO] Historia kolei leśnej działającej na terenie Puszczy Kozienickiej (kozienice24.pl)

Archiwalne kolorowe zdjęcie z linku powyżej:

10009971.jpg


Resztki torów znaleźć można w pobliskiej Garbatce Letnisko: Garbatka Letnisko Wąskotorowa (bazakolejowa.pl)
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#3
Uzupełniająco....

Sprawdziłem na RailMaps.... Polana, o której mowa na początku, to było miejsce rozgałęzienia widocznego na tej mapce:

mapka.jpg


Rysując okrąg, co wyżej widać, napisałem "chyba". Ale gdy potem na RailMaps przełączyłem widok na ten:

mapka_2.jpg


.... zaznaczony okrąg dokładnie wypada na widocznej wyżej białej kropce (to jest ta polana)... Dalej widać też rzeczkę, na której zaznaczyłem widoczny na kilku zdjęciach wyżej most kolejki, oraz fragment trasy, którą przeszedłem. Teraz na bank wiem, że wspomniana polana to miejsce widocznego na RailMap rozgałęzienia torów. Czarną kreskę przeciąłem pojedynczymi krótkimi kreseczkami co symbolizuje pojedyncze, znalezione podkłady na tym odcinku.

Pozdrawiam.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#5
Jak nad rzeczką, to most, nie wiadukt.

PS. Kolega @ministerek w tym wątku już nie zwrócił uwagi na błędne nazewnictwo, ale w moim oczywiście tak. Ciekawe, wybiórcza czujność na błędy merytoryczne...
Nie mam nic do sprostowywania błędów.

Zastanawiam się tylko dlaczego napisał Pan w swoim wątku do którego odnośnik Pan podał coś takiego:

spr.jpg


Gdyby napisał Pan tak: " Zawsze się zastanawiałem, jaka jest różnica między mostem, wiaduktem, a przepustem.... ".
Tymczasem napisał Pan w nawiasie słowo 'wiadukt', tzn: "między mostem (wiaduktem), a przepustem..." --> a to może sugerować, że wiadukt to inne nazewnictwo mostu.
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#6
Tymczasem napisał Pan w nawiasie słowo 'wiadukt', tzn: "między mostem (wiaduktem), a przepustem..." --> a to może sugerować, że wiadukt to inne nazewnictwo mostu.
Sprostujmy może od razu. ;)
Różnica między mostem a wiaduktem jest jednoznaczna. Nazwa "most" jest współczesnie zarezerwowana wyłącznie dla przepraw przez przeszkody wodne (rzeki, kanały, zalewy, cieśniny, itp.). Przeprawy lądowe (nad drogami, wąwozami, dolinami, itp.) są natomiast nazywane "wiaduktem".

W tamtym wątku chodziło raczej o sytuacje, kiedy podział most/przepust lub wiadukt/przepust zacierają się, np z powodu ich rozmiarów albo łączonych funkcji.
 

ministerek

Aktywny użytkownik
Reakcje
270 10 2
#7
Na mostach, wiaduktach i estakadach nie ma podtorza. Są przyczółki, na których oparte są dźwigary. Często na płycie betonowej lub stalowej jest podsypka, ale nigdy grunt (podtorze). Nad przepustem za to podtorze występuje. Co do uwagi, że się czepiam, to nie zauważyłem pomyłki most/wiadukt.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#9
OP
OP
garou

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#10
Panowie.... pytanko. Most na rzeczce "Zagożdżonka", który jest dobrze zachowanym, istniejącym obiektem (w pełni betonowym) po byłej kolei leśnej puszczy kozienickiej.... Czy na takiej solidnej konstrukcji betonowej której góra wyprofilowana jest na kształt "wanienki" ..... gdy był tam tor.... to czy tor ten mógł mieć /nie wiem jak się to fachowo nazywa/ te dodatkowe szyny wzmacniające wzdłuż toru? Z kolei mostownice..... chyba tu raczej nie były stosowane...? Wydaje mi się, że konstrukcja jest na tyle solidna i tak wygląda na górze, że tor przebiegał w takiej postaci w jakiej był ułożony na trasie... obsypany jakimś rodzajem posypki, a może i nawet gruntem z okolicy... możliwe?

Dół:

most_zagożdżonka.jpg


Góra:

m_gora.jpg


Góra: Moja fotka
Dół: zrzut ekranu z tego materiału (minuta 1:43) :

(160) WĄSKOTOROWA KOLEJ LEŚNA PUSZCZY KOZIENICKIEJ - YouTube
 
Ostatnio edytowane:

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.350 18 9
#11
Na mostach, wiaduktach i estakadach nie ma podtorza..
Przynajmniej jeden rodzaj mostów/wiaduktów wyłamuje się od tej reguły. To mosty sklepione łukowe. Wnętrza takich mostów były wypełniane drenażem, żwirem oraz zwykłą ziemią, której wierzchnia warstwa stanowi podtorze, na którym dopiero układana jest podsypka.
Dziś już takich mostów/wiaduktów nie buduje się, ale wiele z nich jest nadal eksploatowanych. Więc powyższe twierdzenie nie jest do końca prawdą, podobnie jak twierdzenie, że przepust zawsze ma podtorze...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.332 463 29
#12
to czy tor ten mógł mieć /nie wiem jak się to fachowo nazywa/ te dodatkowe szyny wzmacniające wzdłuż toru?
Te dodatkowe szyny nie mają na celu wzmocnienia toru, a jedynie zabezpieczenie taboru przed spadnięciem z mostu (lub wiaduktu) w razie wykolejenia. Są to tzw. odbojnice i ich stosowanie nie ma niczego wspólnego z konstrukcją mostu (wiaduktu) i sposobem ułożenia toru. Nie wiem, czy na kolejce wąskotorowej obowiązywały takie same przepisy w tym względzie, jak na kolejach normalnotorowych. A na pokazanym moście tor był najprawdopodobniej ułożony na podsypce, takiej samej, jak na całej trasie (ale raczej nie na gruncie z okolicy).