Jest takie miejsce, w które warto się wybrać: "Królewskie Źródła". Dojazd z drogi 737, potem skręt w 'dojazd pożarowy 302' (nazewnictwo Google maps).
Oprócz niewątpliwych atrakcji związanych z takimi widoczkami <KLIK> , miejsce to ma swoją "wąskotorową" historię, której nieliczne ślady można znaleźć w terenie.
Po dojechaniu na parking /jest kilka parkingów, ruchem kierują miejscowi leśnicy - im dalej w las tym bliżej do celu/, wchodzimy na polanę:
Jest tu knajpa "a'la pociąg" gdzie można coś zjeść na gorąco /stoi na torach/:
Obok są wiaty, ognisko, gdzie można na patyku ugrilować kiełbsaki, są też ubikacje.
Polana ta wg informacji na tej tablicy informacyjnej wiodącej ku ścieżce i ustawionej na początku trasy byłej kolejki (tablica widoczna poniżej), była niegdyś miejscem, gdzie znajdowała się "leśniczówka", która była domem dróżnika obsługującego kolejkę leśną. Polana ta zaś służyła jako składnica drewna.
Trasa tu wiodła od Garbatki Letnisko. Do dzisiaj wyraźne i przejezdne (rowerowo) są nasypy dźwigające niegdyś kolejowe tory. Informacja z tablicy:
Wspominany jest tu parowóz Las Ty 1131-55. Bliźniaczą maszynę znaleźć można widoczną na fotografii w pobliskich Pionkach TUTAJ (toto z 1971 roku).
Idąc w stronę "ścieżki przez las" trafiamy na obiekt inżynieryjny.... wiadukt kolejki nad rzeczką Niegożdżonką....:
Tu widoczny ze ścieżki dydaktycznej...
A tu z drugiej strony:
Jest to to miejsce:
Idąc dalej śladami kolejki, należy iść przez wiadukt starotorzem przed siebie. Ja pokusiłem się o jakieś 1 - 1,5 km.... /dzieciak juz marudził /... po drodze trafić można na kilka podkładów kolejowych:
Tu w dole zdjcia wyraźnie widoczny podkład kolejowy.
Znalazłem z 5 - 6 podkładów w tym jeden (widoczny wyżej) miał jeszcze mocowania:
Jeden z kilku innych:
Idąc tym starotorzem miejscami wyraźnie czuje się regularne dołki po podkładach.
Polecam to miejsce na spacer, także z uwagi na aspekt kolejowy jeśli ktoś lubi takie klimaty po kolejkach leśnych.
Tory rozebrano w 1981 roku.
Jeszcze takie zdjęcie z tablic informacyjnych na trasie wzdłuż starotorza:
...i taką mapkę z zaznaczoną trasą kolejki we fragmencie w którym przebywamy:
Porównanie z widoczkiem z "google maps":
Widok trasy w RailMaps (punkty odniesienia to Kozienice, Pionki, Garbatka Letnisko):
Tutaj znaleźć można kilka dodatkowych informacji o tej kolejce: [WIDEO] Historia kolei leśnej działającej na terenie Puszczy Kozienickiej (kozienice24.pl)
Archiwalne kolorowe zdjęcie z linku powyżej:
Resztki torów znaleźć można w pobliskiej Garbatce Letnisko: Garbatka Letnisko Wąskotorowa (bazakolejowa.pl)
Oprócz niewątpliwych atrakcji związanych z takimi widoczkami <KLIK> , miejsce to ma swoją "wąskotorową" historię, której nieliczne ślady można znaleźć w terenie.
Po dojechaniu na parking /jest kilka parkingów, ruchem kierują miejscowi leśnicy - im dalej w las tym bliżej do celu/, wchodzimy na polanę:
Jest tu knajpa "a'la pociąg" gdzie można coś zjeść na gorąco /stoi na torach/:
Obok są wiaty, ognisko, gdzie można na patyku ugrilować kiełbsaki, są też ubikacje.
Polana ta wg informacji na tej tablicy informacyjnej wiodącej ku ścieżce i ustawionej na początku trasy byłej kolejki (tablica widoczna poniżej), była niegdyś miejscem, gdzie znajdowała się "leśniczówka", która była domem dróżnika obsługującego kolejkę leśną. Polana ta zaś służyła jako składnica drewna.
Trasa tu wiodła od Garbatki Letnisko. Do dzisiaj wyraźne i przejezdne (rowerowo) są nasypy dźwigające niegdyś kolejowe tory. Informacja z tablicy:
Wspominany jest tu parowóz Las Ty 1131-55. Bliźniaczą maszynę znaleźć można widoczną na fotografii w pobliskich Pionkach TUTAJ (toto z 1971 roku).
Idąc w stronę "ścieżki przez las" trafiamy na obiekt inżynieryjny.... wiadukt kolejki nad rzeczką Niegożdżonką....:
Tu widoczny ze ścieżki dydaktycznej...
A tu z drugiej strony:
Jest to to miejsce:
Idąc dalej śladami kolejki, należy iść przez wiadukt starotorzem przed siebie. Ja pokusiłem się o jakieś 1 - 1,5 km.... /dzieciak juz marudził /... po drodze trafić można na kilka podkładów kolejowych:
Tu w dole zdjcia wyraźnie widoczny podkład kolejowy.
Znalazłem z 5 - 6 podkładów w tym jeden (widoczny wyżej) miał jeszcze mocowania:
Jeden z kilku innych:
Idąc tym starotorzem miejscami wyraźnie czuje się regularne dołki po podkładach.
Polecam to miejsce na spacer, także z uwagi na aspekt kolejowy jeśli ktoś lubi takie klimaty po kolejkach leśnych.
Tory rozebrano w 1981 roku.
Jeszcze takie zdjęcie z tablic informacyjnych na trasie wzdłuż starotorza:
...i taką mapkę z zaznaczoną trasą kolejki we fragmencie w którym przebywamy:
Porównanie z widoczkiem z "google maps":
Widok trasy w RailMaps (punkty odniesienia to Kozienice, Pionki, Garbatka Letnisko):
Tutaj znaleźć można kilka dodatkowych informacji o tej kolejce: [WIDEO] Historia kolei leśnej działającej na terenie Puszczy Kozienickiej (kozienice24.pl)
Archiwalne kolorowe zdjęcie z linku powyżej:
Resztki torów znaleźć można w pobliskiej Garbatce Letnisko: Garbatka Letnisko Wąskotorowa (bazakolejowa.pl)
Ostatnio edytowane:
- 4
- 2
- 3
- Pokaż wszystkie