Dostępne dobre zestawy kołowe do "jedynki" w zasadzie po bankructwie firmy Hubner są nieosiągalne w cenie, delikatnie mówiąc, osiągalnej w polskich warunkach. To co jest osiągalne, to jakieś spady Marklina na Ebayu. Teraz należy zadać sobie pytanie co to znaczy rozsądna cena?... Czy ktoś z powyżej piszących próbował coś zamówić? Zrobił rysunek koła?...
To co proponuje LGB czy PIKO, to nie jest "jedynka", to jest ni pies, ni wydra, a coś na kształt świdra w wielkości G. Nie trzyma to jakiekolwiek normy NEM. A takowa norma określa kształt koła w skali 1:32 w klasycznym wykonaniu lub "fine scale" z bardzo niskim obrzeżem.
Kół takich się nie kupi ot tak. Oferują je manufaktury w Niemczech, np. Marcus Jeagers z klubu IG-DU
https://www.ig-du.info
Nawet wózki 25TNa, ale cena powala.
https://moderne-spur1-gueterwagen.de
Generalnie nie ma problemu z zamówieniem kół w Polsce. Można, gdziekolwiek pod warunkiem, że:
-ma się stosowny rysunek,
-chce się zamawiać w setkach sztuk.
Wtedy cena jednostkowa wydaje się być akceptowalna, ale czy potrzebujemy np. 200 kół albo 300, a czasem 1000? No właśnie... Kiedyś próbując zamówić koła do Gagarina (1050 mm) dostałem średnią cenę 60 PLN za sztukę przy zamówieniu ich w sumie 12... Mało, dużo? Nie wiem, ale nie zamówiłem.
Ponad 14 lat temu stałem przed tym samym dylematem. Potrzebuje kół do wagonów. Przygotowałem rysunek bazujący na zarysie rzeczywistego koła kolejowego w połączeniu z normą NEM. Koło jest uproszczone, część wewnętrzna jest płaska jak w kołach Marklina i imituje koło monoblokowe. Wtedy odpowiedziała mi jedna firma i zaproponowała 7 PLN za sztukę netto. Tyle też zakupiłem. W tzw. międzyczasie kupiłem kolejne 150 szt. w cenie 4 PLN netto, w zasadzie po cenie materiału i robocizny. To było w 2012 roku. W sumie jeszcze ich nie zużyłem, ale mimo to, dzięki pracy, którą wykonuję mam inną zaprzyjaźnioną firmę, która wytoczyła mi ich 200 sztuk. Także toczy mi koła do lokomotyw o takim samym zarysie, ale o innej średnicy, głównie 1250 mm.
Generalnie mam tylko toczone koła, a sam dorabiam resztę i składam w zestawy kołowe.
Zestawy kołowe wagonowe i koła własnego pomysłu.
Koła Hubnera i zestawy mojego pomysłu ze względu na długość czopów.
Koła i zestawy kołowe własnego pomysłu do lokomotyw Dragon, Byk oraz Griffin, średnica 1250 mm
I koła do Gagarina 1050 mm