• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kilka zdjęć z Dallas Railroad Museum

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
631 3 0
#1
Niedawno udało mi sie odwiedzić muzeum kolei w Dallas. Pomimo że był to wrzesień to dzień był
słoneczny i gorący (coś koło 33C a jeszcze więcej farenhajtów) stąd niektóre zdjęcia były robione
pod słońce i nie za dobrze wyszły.

Jak widać na zdjęciach wszystkie lokomotywy i wagony stłoczone są na dość wąskim skrawku ziemi
co utrudnia fotografowanie.

Kompletnie nie znam się na tym co sfotografowałem a tabliczek z opisem nie było. Jedyne co wiem to,
że ten najbardziej zardzewiały parowóz to słynny Big Boy. Jakiś jegomość coś przy nim szlifował
więc może za jakiś czas będzie wyglądał równie pięknie jak parowóz stojący obok niego.

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/DRM00.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM01.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM02.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM03.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM04.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM05.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM06.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM07.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM08.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM09.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM10.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM11.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM12.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM13.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM14.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM15.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM16.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM17.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM18.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM19.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM20.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM21.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM22.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM23.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM24.JPG

http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM25.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM26.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM27.JPG http://republika.pl/tempest/images/Kolej/DRM/mDRM28.JPG

Gdyby ktoś znał nazwy lokomotyw przedstawionych na zdjęciach proszę o podzielenie się tą wiedzą
 
D

Dariusz

Gość
#3
Na zdjeciach sa nastepujace lokomotywy:
1. Pasazerski parowoz Baldwina z 42 roku kolei Frisco
2. Niebiesko bialy wagon pocztowo-bagazowy T&P w malowaniu Missouri Pacific, ktora to spolka kontrolowala T&P
3. Heavyweight dormitory Santa Fe
4. Santa Fe Caboose
5 Elektrowoz GG-1 Pensylvania Railroad

6. UWAGA: Ten bialo-niebieski diesel to produkowany przez ALCO na zamowienie Departamentu Obrony RS-1. Zbudowano go w celu obslugi pociagow wojskowych z pomoca amerykanska dla ZSRR w Iranie (Trans Iranian Railway). Lokomotywy przed wyslaniem do Iranu testowano na liniach drugorzednych w USA. Nacisk na os wynosil 20T a wozki byly lekkiej konstrukcji. W 1944 roku wubudowano nastepna partie 100 sztuk z czego ZSRR kupil 70 (do Murmanska dotarlo 58 a 12 poszlo na dno gdy storpedowano transpotowiec) pozostale 30 bylo uzywanych we Francji i Belgii
Jednostki z Iranu i Europy wrocily po wojnie do USA (czy wszytkie nie wiem ale te z Europy wrocily pozniej) i byly uzywane przez US Army i jakies male spolki a takze Alaska Railroad po wymianie wozkow (wozki 3 osiowe zastapiono 2 osiowymi aby zwiekszyc nacisk na os). Tamary TEM-1 to kopia tych lokomotyw . Rosjanie byli bardzo zadowoleni z nich i skopiowali projekt. Prosze zwrocic uwage na wozki-te w Tamarach i Gagarinach sa podobne.

Tych eksportowych RS-1 prosze nie mylic z RS-1 produkowanych na rynek krajowy bo sie mocno roznia.
7. Parowoz Frisco (nie wiem kto to budowal a nie chce mi sie szukac). Podejrzewam ze Baldwin.
8. General Motors Santa Fe FP-45 (czerwono-srebrna z kanciastym nosem). Poczatkowo prowadzila pociagi pasazerskie. Zamowiono ja w celu zastapienia starzejacych sie F-7.
9. Zolta krotka lokomotywa to Fairbanks Morse H12-44 (lok. manewrowa)
10 General Motors F-7 w pasazerskim malowaniu (czerwony nos)
11. Lok z numerem 6913 to General Motors DD-40. Union Pacific byl jedynym wlascicielem tych lokomotyw. Wycofano je w koncu lat 80-tych ale pare sztuk sie zachowalo a jedna do dzis prowadzi pociagi specjalne
 
D

Dariusz

Gość
#5
a propos muzeow to chyba najpiekniejsze jest muzeum Pennsy Railroad w Strasbourgu. Muzeum ma duzo kasy (jest to muzeum stanowe) wiec eksponaty sa doskonale zachowane pod dachem a miedzy nimi wybudowano perony. Muzeum posiada bardzo unikalna kolekcje fabrycznych negatywow zdjec lokomotyw Baldwina. Negatywy te szczesliwie uniknely zniszczeniu dzieki Panu Herbertowi Broadbelt (inzynierowi Baldwina), ktory zachowal cala kolekcje (Bladwin zaprzestal dzialalnosci w 1956) a po jego smierci rodzina przekazala dla muzeum. Muzeum wydalo katalog tych negatywow i mozna u nich zamawiac te zdjecia ale nie sa tanie (duze zdjecie kosztuje $20.00). Sa tego tysiace.
UWAGA: Sa tam fabryczne zdjecia parowozow zamawianych przez Polske (TY-246 z 47 roku a takze starsze budowane dla PKP w 1919 i 1922 nie wiem jakie ale uklad osi jest 2-8-0). W Harrisbourg w archiwum sa oryginalne plany prawie wszystkich lokomotyw parowych, spalinowych i elektrycznych budowanych przez Baldwina. Szukajac planow dla naszych projektow ogladalem plany Ty-246. Plany mozna kopiowac ale trzeba byc na miejscu aby cos znalezc. minimum trzeba tam spedzic przynajmniej caly dzien. Korespondencyjnie jest to trudne bo nie znajac numeru planu pracownik archiwum tego nie znajdzie a numer mozna tylko znalezc w katalogu (dosc skomplikowanym)
 

Piaskowy

Znany użytkownik
Reakcje
22 0 0
#7
TEM1 nie była w żadnym razie kopią RS-1. Prawdą natomiast jest, że była nią niemal identyczna radziecka TE1, której TEM1 była jedynie głęboka modernizacją. Właśnie wózki TEM1/TEM2/TE3/M62 są zupełnie inne- w RS-1 zwracaja uwagę łożyska slizgowe- radzieckie maszyny wyposażono od razu w łożyska toczne. Silnik skopiowano przeliczając jedynie wymiary calowe na metryczne i tak z amerykańskiego McI&S powstała radziecka rodzina D50.

Pzdr
Piaskowy
 
D

Dariusz

Gość
#8
W USA nacisk wynosi +- 30 Ton na os. Ja mysle ze lekka lokomotywa jak byla RS-1 (pozniej nazwana RSD-1) z wozkami 3 osiowymi sie nie sprawdzala i kolej to poprawila. Wesje, ktore pracowaly dla armii w USA mialy wozki 3 osiowe ale tam niewiele co ciagnely. Jest jeszcze ciekawostka: niektore te lokomotywy Alaska Railroad przebudowala na oplywowe RF-1A i RF-1B(booster) uzywajac ich do pociagow pasazerskich.
Dla zainteresowanych polecam strone www.alaskarails.org (najlepsza i prawie kompletna stronka o kolejach na Alasce - mase starych i nowych zdjec). A tu linki do zdjec RSD-1 i RF-1:

http://www.alaskarails.org/pix/former-loco/TS-1027.html
http://www.alaskarails.org/pix/former-loco/JS-1010.html
http://www.alaskarails.org/pix/former-loco/JS-1074.html
 
D

Dariusz

Gość
#9
Sorki Piaskowy nie wiedzialem ze byla jeszcze TE-1 ale nie zmienia to faktu ze Tamary wziely poczatek od tej "iranskiej" lokomotywy. W kazdym razie wozki tez sa ewidentnie zerzniete nawet jezeli zmieniono lozyska. Ale trudno do Rosjan miec pretensje. Ja na ich miejscu zrobilbym to samo.
 

Podobne wątki