• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Katastrofa w Ursusie

OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#3
]Ogryzek,witam tej ostatniej fotografii nie widziałem....a widać na niej czeski wagon.Wtedy miałem 12 latek ,pamiętam zgrzyt blachy jak zwalano wagon z elektrowozu.Pod płotem zakładów ursus ułożone były zwłoki zabitych ,ja byłem po drugiej stronie masa porozwalanych butelek ,ręczników i termosów .Pociągi dalekobieżne jeździły parą podmiejską.a potem jak pamiętam wymieniono szyny i podkłady na tym szlaku
 
OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#5
;) damy rade ,z dystansem i bez przeginania tu gdziekolwiek i czym kolwiek ,grunt to spokój tylko on może nas uratować :D

no ale już bez tych uszczypliwości ....Mam pytanie czy ktoś wie czy nakręcono o tym jakiś program dokumentalny jak o wypadkach w Psim Polu i Otłoczynie ?pozdrawiam
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
478 4 0
#6
Jako ciekawostkę do powyższego dodam, że byk 1053 jeszcze tego samego dnia, po ściągnięciu do szopy został tam "odpalony" i był w stanie samodzielnie jechać.
Oczywiście później poszedł do naprawy awaryjnej, po której jeździł jeszcze przez wiele lat po wypadku.
Być może jeszcze jest na stanie jakiejś szopy - nie jestem statystykiem, więc tego nie jestem pewien.
 

Rutek

Aktywny użytkownik
Reakcje
4 0 0
#11
Co do linku kalendarium na początku to chciałbym się ustosunkować że trochę się mija z prawdą w porównaniu do tego co krąży na kolei (ojczul wtedy jak i teraz jeździł na Olszynce i wersja zdarzenia krążąca między maszynistami jest zupełnie inna od krążącej w artykule plus to co usłyszałem w technikum kolejowym w trakcie edukacji od jednego z nauczycieli tak na boku gdy poruszyłem temat Ursusa).
Na wspomnianym odcinku od Zachodniej do Grodziska postawiono nową blokadę samoczynną kodową (która była wtedy nowym polskim wynalazkiem i nie do końca sprawdzonym w boju).
Próbna eksploatacja za komuny musiała przecież wypadać dobrze (bez względu na działanie). No opis wypadku się zgadza +/- tylko nie jestem pewny co do tych dwóch minut postoju przed czerwonym semaforem blokady. W każdym razie przebieg był taki że Szklarska stała we mgle przed wjazdem na stój do Włoch. Silesia powinna wtedy mieć ostatni semafor blokady na stój - według maszynisty minął go zielonego. Tuż przed wypadkiem włochy podały wjazd - Szklarska zaczęła się toczyć, ale już nie zdążyła się rozpędzić. Ciąg dalszy to prawie jak w Babach - maszynista aresztowany itd.
Natomiast około roku później doszło do bardzo podobnej sytuacji tyle że w stronę Grodziska, z tą różnicą że nie było mgły - tj maszynista pociągu widział zielone światło i na odcinku przed sobą pociąg. Zdążył się zatrzymać przed semaforem oraz poinformował dyżurnych o sytuacji. Zjechała się prokuratura - no tu już był namacalny dowód że coś nie halo było z blokadą samoczynną. Wskutek tego zajścia zwolniono z więzienia maszynistę Szklarskiej i powrócił do pracy - wiadomo że gdyby był z wyrokiem to nie miałby możliwości wykonywania swojego zawodu a sądy były wtedy mniej pobłażliwe niż dziś - z drugiej strony po czymś takim to podziwiam że wrócił do tej pracy).
Ponadto po tym zajściu rozpoczęto wymianę całej SBLki między Grodziskiem a Zachodnią na wersje klasyczną.
Do tego uzupełnię rozmową z technikum że ta blokada kodowa wg opinii z testów nie powinna w ogóle trafić do użytku.
Dlatego co do tłumaczenia że maszynista mógł pomylić semafory - jakoś w stacjach się nie mylą - zresztą to nie przedszkolaki żeby nie wiedzieć po której stronie semafor się mija z jakim światłem
 
OP
OP
M

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#12
co do postu kolegi Rutka to słyszałem o tych eksperymentach w czasie praktyk na wschodniej w latach 90 .W obiegu jednak była oficjalna wersja.
Natomiast co do nauczycieli przedmiotów zawodowych(a troche ich było ) to jeden z nich w dniu wypadku był pracownikiem czy nawet naczelnikiem sekcji eksploatacji W wa zachodnia której podlega ten szlak
 

szuja

Nowy użytkownik
Reakcje
2 0 0
#13
Przepraszam za "odgrzewanie kotleta". Czy w tamtym czasie "SILESIA" był planowo obsługiwany przez ET22? Czy są w necie zdjęcia tego pociągu z tamtych lat (nie koniecznie z 20.08.1990r. (z Ursusa jest tego bardzo mało).

PS. Link podany przez uzytkownika @Ogryzek juz wygasł. Czy ktoś ma w swojej kolekcji te zdjęcia? Lub inne z tego wydarzenia?
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.890 37 1
#14
w tamtych czasach szczególnie w okresie letnim wiele pospiechów prowadziły ET22. Spowodowane to było dodatkowymi pociągami wakacyjnymi na które brakowało EU07... np. szopa Wrocław Gł. na każde wakacje (w tamtym czasie) dostawała w delegację kilka lokomotyw serii ET22 z Brochowa.
 

Podobne wątki