MIKOT 1, od dłuższego czasu obserwuję Twój wątek. Cieszę się że dalej próbujesz Swoich sił. Z każdą kolejną waloryzacją, wygląda to coraz lepiej. Chciałbym się jednak odnieść do sposobu nakladania przez Ciebie kalkomanii, a dokładniej do tego zdjęcia:
Kalka się zwichrowała, błyszczy się i wygląda na to, że jej krawędzie nie przylegają do powierzchni, co grozi jej uszkodzeniem (rozdarciem).
Nie wiem czy Ciebie w pełni satysfakcjonuje taki efekt, ale... można to zrobić lepiej.
Zdradzę Ci pewien patent na nakładanie kalek jaki od lat stosuję.
Potrzebne Ci będą:
- ręcznik papierowy
- kilka patyczków do uszu
- bezbarwny lakier błyszczący (pełny połysk)
- płyny do kalek Micro Set i Micro Sol
- bezbarwny lakier matowy
- oczywiście penseta, ze 3 pędzelki, w tym jeden 00, nożyczki, lub lepiej skalpel modelarski.
- opcjonalnie, jeśli będziesz nakładał duże elementy kalek, papier ścierny wodny 3000
Wszysko powyższe do dostania w większości sklepów modelarskich. Oprócz wody oczywiście ;-)
Zaczynamy!
1. Przygotuj powierzchnię pod kalkę.
Oczyść ją, żeby nie było paprochów i polakieruj bezbarwnym lakierem błyszcącym i dobrze wysusz.
Zmorą kalek, jest tzw. efekt srebrzenia, powstaje on poprzez mikro pęcherzyki powietrza, które znajdują się w porach matowej powierzchni pod kalką.
Zerknij w czym rzecz. Na tym zdjęciu (źródło: google grafika), mimo, że kalka jest równo położona, widać wyraźnie ten efekt. Można nawet dojrzeć, gdzie została ucięta przez modelarza przed naklejeniem.
Polakierowanie powierzchni na połysk, to pierwszy krok, aby się tego efektu pozbyć.
2. Wycinanie i namaczanie kalkomani.
Wytnij element z lekkim zapasem i zamocz go w wodzie na max 5-7 sekund i odłuż na bok. Nie top go! Pomiędzy papierem a elementem jest cieniutka wartwa kleju. Jeśli go wypłuczesz, kalka nie będzie się chciała przykleić do modelu. Odczekaj ze 20-30 sek, i zobacz delikatnie czy zaczyna się ssuwac z papieru. Jeśli nie, nie szarp się z nią, daj jej kolejne 30 sek aż do skutku. Gdy zacznie się zsuwać...
3. Płyn Micro SET
Zalej element, gdzie chcesz położyć kalkę płynem Micro SET i przenieś na nią kalkę. Płynu ma być na tyle dużo, żeby stworzyła Ci się mini poduszka z niego pomiędzy kalką a elementem. Zadaniem tego płynu, jest poprawienie przylegania kalki, więc jeśli Ci wyschnie zanim ustawisz właściwie kalkę, tak już zostanie. Możesz oczywiscie tańczyć z tą kalką ile tylko chcesz pamiętaj tylko o tym aby co jakiś czas na pędzelku dodac trochę tego płynu, żeby cały czas mieć tą poduszkę.
4. Gdy już ustawisz kalkę zgodnie z oczekiwaniami, weź narożnik ręcznika papierowego i przyłuż delikatnie do poduszki z płynu (ale zdala od kalki, żebyś przypadkiem nie przesunął jej). W ten sposób ręcznik wciągnie płyn z pod kalki, a kalka ładnie usiądzie.
5. Dociścij pionowo kalkę do elementu patyczkiem do uszu (tylko drobne elementy) lub wałkując od środka kalki na zewnątrz patyczniem do uszu, wypchnij resztki płynu. Zostaw do wyschnięcia na jakieś 15 minut i...
6. Zakropl pędzelkiem płyn Micro Sol.
Nie przestrasz się efektem! Jego zadaniem jest zmiękczenie kalkomani po to aby wniknęła wszędzie w każdą szczelinę i nierówności.
Po kilku chwilach kalka zacznie się straszliwie marszczyć. To normalne. Nie dotykaj jej pod żadnym pozorem! Chemia zrobi swoje, kalka się pomarszczy, pomarszczy, zacznie się coraz bardziej układać aż wyschnie. Oceń efekt. Jeśli nadal jest z nią coś nie tak, to kolejną kropelkę płynu, odczekaj i sprawdź efekt. Na koniec zostaw całość do całkowitego wyschnięcia na jedną noc.
7. Mamy już kalkę bez efektu srebrzenia, równo i dobrze przylegającą do powierzchni ale... błyszczącą się względem reszty powierzchni modelu.
W przypadku drobnych elementów kalkomanii wystarczy już tylko polakierować bezbarwnym matem, wysuszyć i gotowe. Ale...
8. W przypadku dużych powierzchni kalkomanii mogą powstawać tzw. schody widoczne pod światło. Duże płaty kalkomanii, są z reguły zrobione z grubszego filmu. Chodzi o to aby nie rozrywały się podczas przenoszenia na model.
Kłopot w tym, ze niektórzy producenci z tym przeginają i mimo, położenia ich jak należy, powstaje pod światło swoisty schodek.
W takim przypadku trzeba się ratować ponownie lakierem błyszczącym i papierem ściernym 3000.
Najpierw lakierujesz cały element i zostawiasz do porządnego wyschnięcia. Najlepiej 2-3 warstwy
Usyskasz dzięki temu taki mniej więcej efekt (sorry za ten bazgroł, robiony na szybko)
Zielony- powierzchnia modelu
Pomarańcz - lakier błyszczący
Czerwony - kalka
Niebieski 2-3 warstwy błyszczącego
9. Po porzadnym wyschnięciu szlifujesz delikatnie przy pomocy wody papierem ściernym 3000 w celu zniwelowaniu schodka. Uważaj! Aptekarska robota! Co parę ruchów, sprawdzaj elekt, aby nie przegiąć w drugą stronę.
Chodzi o uzyskanie takiego efektu:
10. Teraz pozostało już tylko, polakierować bezbarwnym matem, zostawić do wyschnięcia i... Finito!
Zobacz na zderzaki w tych lokomotywach jak zastowanie tej techniki daje efekt w praktyce. Co, tampodruk? Nic z tego! Kalki!
Miłego trenowania
Kalka się zwichrowała, błyszczy się i wygląda na to, że jej krawędzie nie przylegają do powierzchni, co grozi jej uszkodzeniem (rozdarciem).
Nie wiem czy Ciebie w pełni satysfakcjonuje taki efekt, ale... można to zrobić lepiej.
Zdradzę Ci pewien patent na nakładanie kalek jaki od lat stosuję.
Potrzebne Ci będą:
- ręcznik papierowy
- kilka patyczków do uszu
- bezbarwny lakier błyszczący (pełny połysk)
- płyny do kalek Micro Set i Micro Sol
- bezbarwny lakier matowy
- oczywiście penseta, ze 3 pędzelki, w tym jeden 00, nożyczki, lub lepiej skalpel modelarski.
- opcjonalnie, jeśli będziesz nakładał duże elementy kalek, papier ścierny wodny 3000
Wszysko powyższe do dostania w większości sklepów modelarskich. Oprócz wody oczywiście ;-)
Zaczynamy!
1. Przygotuj powierzchnię pod kalkę.
Oczyść ją, żeby nie było paprochów i polakieruj bezbarwnym lakierem błyszcącym i dobrze wysusz.
Zmorą kalek, jest tzw. efekt srebrzenia, powstaje on poprzez mikro pęcherzyki powietrza, które znajdują się w porach matowej powierzchni pod kalką.
Zerknij w czym rzecz. Na tym zdjęciu (źródło: google grafika), mimo, że kalka jest równo położona, widać wyraźnie ten efekt. Można nawet dojrzeć, gdzie została ucięta przez modelarza przed naklejeniem.
Polakierowanie powierzchni na połysk, to pierwszy krok, aby się tego efektu pozbyć.
2. Wycinanie i namaczanie kalkomani.
Wytnij element z lekkim zapasem i zamocz go w wodzie na max 5-7 sekund i odłuż na bok. Nie top go! Pomiędzy papierem a elementem jest cieniutka wartwa kleju. Jeśli go wypłuczesz, kalka nie będzie się chciała przykleić do modelu. Odczekaj ze 20-30 sek, i zobacz delikatnie czy zaczyna się ssuwac z papieru. Jeśli nie, nie szarp się z nią, daj jej kolejne 30 sek aż do skutku. Gdy zacznie się zsuwać...
3. Płyn Micro SET
Zalej element, gdzie chcesz położyć kalkę płynem Micro SET i przenieś na nią kalkę. Płynu ma być na tyle dużo, żeby stworzyła Ci się mini poduszka z niego pomiędzy kalką a elementem. Zadaniem tego płynu, jest poprawienie przylegania kalki, więc jeśli Ci wyschnie zanim ustawisz właściwie kalkę, tak już zostanie. Możesz oczywiscie tańczyć z tą kalką ile tylko chcesz pamiętaj tylko o tym aby co jakiś czas na pędzelku dodac trochę tego płynu, żeby cały czas mieć tą poduszkę.
4. Gdy już ustawisz kalkę zgodnie z oczekiwaniami, weź narożnik ręcznika papierowego i przyłuż delikatnie do poduszki z płynu (ale zdala od kalki, żebyś przypadkiem nie przesunął jej). W ten sposób ręcznik wciągnie płyn z pod kalki, a kalka ładnie usiądzie.
5. Dociścij pionowo kalkę do elementu patyczkiem do uszu (tylko drobne elementy) lub wałkując od środka kalki na zewnątrz patyczniem do uszu, wypchnij resztki płynu. Zostaw do wyschnięcia na jakieś 15 minut i...
6. Zakropl pędzelkiem płyn Micro Sol.
Nie przestrasz się efektem! Jego zadaniem jest zmiękczenie kalkomani po to aby wniknęła wszędzie w każdą szczelinę i nierówności.
Po kilku chwilach kalka zacznie się straszliwie marszczyć. To normalne. Nie dotykaj jej pod żadnym pozorem! Chemia zrobi swoje, kalka się pomarszczy, pomarszczy, zacznie się coraz bardziej układać aż wyschnie. Oceń efekt. Jeśli nadal jest z nią coś nie tak, to kolejną kropelkę płynu, odczekaj i sprawdź efekt. Na koniec zostaw całość do całkowitego wyschnięcia na jedną noc.
7. Mamy już kalkę bez efektu srebrzenia, równo i dobrze przylegającą do powierzchni ale... błyszczącą się względem reszty powierzchni modelu.
W przypadku drobnych elementów kalkomanii wystarczy już tylko polakierować bezbarwnym matem, wysuszyć i gotowe. Ale...
8. W przypadku dużych powierzchni kalkomanii mogą powstawać tzw. schody widoczne pod światło. Duże płaty kalkomanii, są z reguły zrobione z grubszego filmu. Chodzi o to aby nie rozrywały się podczas przenoszenia na model.
Kłopot w tym, ze niektórzy producenci z tym przeginają i mimo, położenia ich jak należy, powstaje pod światło swoisty schodek.
W takim przypadku trzeba się ratować ponownie lakierem błyszczącym i papierem ściernym 3000.
Najpierw lakierujesz cały element i zostawiasz do porządnego wyschnięcia. Najlepiej 2-3 warstwy
Usyskasz dzięki temu taki mniej więcej efekt (sorry za ten bazgroł, robiony na szybko)
Zielony- powierzchnia modelu
Pomarańcz - lakier błyszczący
Czerwony - kalka
Niebieski 2-3 warstwy błyszczącego
9. Po porzadnym wyschnięciu szlifujesz delikatnie przy pomocy wody papierem ściernym 3000 w celu zniwelowaniu schodka. Uważaj! Aptekarska robota! Co parę ruchów, sprawdzaj elekt, aby nie przegiąć w drugą stronę.
Chodzi o uzyskanie takiego efektu:
10. Teraz pozostało już tylko, polakierować bezbarwnym matem, zostawić do wyschnięcia i... Finito!
Zobacz na zderzaki w tych lokomotywach jak zastowanie tej techniki daje efekt w praktyce. Co, tampodruk? Nic z tego! Kalki!
Miłego trenowania
- 11
- 2
- Pokaż wszystkie