• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Kalki Kładzenie kalek

KAROLeski2

Aktywny użytkownik
Reakcje
274 3 1
#1
MIKOT 1, od dłuższego czasu obserwuję Twój wątek. Cieszę się że dalej próbujesz Swoich sił. Z każdą kolejną waloryzacją, wygląda to coraz lepiej. Chciałbym się jednak odnieść do sposobu nakladania przez Ciebie kalkomanii, a dokładniej do tego zdjęcia:
IMG_20210221_202048.jpg

Kalka się zwichrowała, błyszczy się i wygląda na to, że jej krawędzie nie przylegają do powierzchni, co grozi jej uszkodzeniem (rozdarciem).
Nie wiem czy Ciebie w pełni satysfakcjonuje taki efekt, ale... można to zrobić lepiej.

Zdradzę Ci pewien patent na nakładanie kalek jaki od lat stosuję.
Potrzebne Ci będą:
- ręcznik papierowy
- kilka patyczków do uszu
- bezbarwny lakier błyszczący (pełny połysk)
- płyny do kalek Micro Set i Micro Sol
- bezbarwny lakier matowy
- oczywiście penseta, ze 3 pędzelki, w tym jeden 00, nożyczki, lub lepiej skalpel modelarski.
- opcjonalnie, jeśli będziesz nakładał duże elementy kalek, papier ścierny wodny 3000
Wszysko powyższe do dostania w większości sklepów modelarskich. Oprócz wody oczywiście ;-)

Zaczynamy!
1. Przygotuj powierzchnię pod kalkę.
Oczyść ją, żeby nie było paprochów i polakieruj bezbarwnym lakierem błyszcącym i dobrze wysusz.
Zmorą kalek, jest tzw. efekt srebrzenia, powstaje on poprzez mikro pęcherzyki powietrza, które znajdują się w porach matowej powierzchni pod kalką.
Zerknij w czym rzecz. Na tym zdjęciu (źródło: google grafika), mimo, że kalka jest równo położona, widać wyraźnie ten efekt. Można nawet dojrzeć, gdzie została ucięta przez modelarza przed naklejeniem.
Polakierowanie powierzchni na połysk, to pierwszy krok, aby się tego efektu pozbyć.

IMG_20210221_205641.jpg


2. Wycinanie i namaczanie kalkomani.
Wytnij element z lekkim zapasem i zamocz go w wodzie na max 5-7 sekund i odłuż na bok. Nie top go! Pomiędzy papierem a elementem jest cieniutka wartwa kleju. Jeśli go wypłuczesz, kalka nie będzie się chciała przykleić do modelu. Odczekaj ze 20-30 sek, i zobacz delikatnie czy zaczyna się ssuwac z papieru. Jeśli nie, nie szarp się z nią, daj jej kolejne 30 sek aż do skutku. Gdy zacznie się zsuwać...

3. Płyn Micro SET
Zalej element, gdzie chcesz położyć kalkę płynem Micro SET i przenieś na nią kalkę. Płynu ma być na tyle dużo, żeby stworzyła Ci się mini poduszka z niego pomiędzy kalką a elementem. Zadaniem tego płynu, jest poprawienie przylegania kalki, więc jeśli Ci wyschnie zanim ustawisz właściwie kalkę, tak już zostanie. Możesz oczywiscie tańczyć z tą kalką ile tylko chcesz pamiętaj tylko o tym aby co jakiś czas na pędzelku dodac trochę tego płynu, żeby cały czas mieć tą poduszkę.

4. Gdy już ustawisz kalkę zgodnie z oczekiwaniami, weź narożnik ręcznika papierowego i przyłuż delikatnie do poduszki z płynu (ale zdala od kalki, żebyś przypadkiem nie przesunął jej). W ten sposób ręcznik wciągnie płyn z pod kalki, a kalka ładnie usiądzie.

5. Dociścij pionowo kalkę do elementu patyczkiem do uszu (tylko drobne elementy) lub wałkując od środka kalki na zewnątrz patyczniem do uszu, wypchnij resztki płynu. Zostaw do wyschnięcia na jakieś 15 minut i...

6. Zakropl pędzelkiem płyn Micro Sol.
Nie przestrasz się efektem! Jego zadaniem jest zmiękczenie kalkomani po to aby wniknęła wszędzie w każdą szczelinę i nierówności.
Po kilku chwilach kalka zacznie się straszliwie marszczyć. To normalne. Nie dotykaj jej pod żadnym pozorem! Chemia zrobi swoje, kalka się pomarszczy, pomarszczy, zacznie się coraz bardziej układać aż wyschnie. Oceń efekt. Jeśli nadal jest z nią coś nie tak, to kolejną kropelkę płynu, odczekaj i sprawdź efekt. Na koniec zostaw całość do całkowitego wyschnięcia na jedną noc.

7. Mamy już kalkę bez efektu srebrzenia, równo i dobrze przylegającą do powierzchni ale... błyszczącą się względem reszty powierzchni modelu.
W przypadku drobnych elementów kalkomanii wystarczy już tylko polakierować bezbarwnym matem, wysuszyć i gotowe. Ale...

8. W przypadku dużych powierzchni kalkomanii mogą powstawać tzw. schody widoczne pod światło. Duże płaty kalkomanii, są z reguły zrobione z grubszego filmu. Chodzi o to aby nie rozrywały się podczas przenoszenia na model.
Kłopot w tym, ze niektórzy producenci z tym przeginają i mimo, położenia ich jak należy, powstaje pod światło swoisty schodek.
W takim przypadku trzeba się ratować ponownie lakierem błyszczącym i papierem ściernym 3000.
Najpierw lakierujesz cały element i zostawiasz do porządnego wyschnięcia. Najlepiej 2-3 warstwy
Usyskasz dzięki temu taki mniej więcej efekt (sorry za ten bazgroł, robiony na szybko)
IMG_20210221_213746.jpg

Zielony- powierzchnia modelu
Pomarańcz - lakier błyszczący
Czerwony - kalka
Niebieski 2-3 warstwy błyszczącego

9. Po porzadnym wyschnięciu szlifujesz delikatnie przy pomocy wody papierem ściernym 3000 w celu zniwelowaniu schodka. Uważaj! Aptekarska robota! Co parę ruchów, sprawdzaj elekt, aby nie przegiąć w drugą stronę.
Chodzi o uzyskanie takiego efektu:

IMG_20210221_214801.jpg


10. Teraz pozostało już tylko, polakierować bezbarwnym matem, zostawić do wyschnięcia i... Finito!

Zobacz na zderzaki w tych lokomotywach jak zastowanie tej techniki daje efekt w praktyce. Co, tampodruk? Nic z tego! Kalki! :)

IMG_20210221_202833.jpg


IMG_20210221_202918.jpg


Miłego trenowania :)
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
#2
Wspaniały doktorat na temat jak do tej poru nakładano kalki od ostatnich 20 lat.
Nie przeczę ,że to był sposób.
Technika kalkowania podobnie jak np. w telefonii ciut poszła do przodu, ciut.
Np. nie trzeba lakierować modelu satynowego przed nałożeniem kalek.
Wystarczy pomalować miejsce płynem (?) ,który to załatwi, a jego nadmiar po wyschnięciu kalki !!! zetrzeć mokrym w wodę wacikiem.
Płyn ten załatwia srebrzenie ,klejenie i układanie., nie psuje lakieru fabrycznego ,lekko się wodą usuwa.
Trzyma mocno i nie trzeba lakierować po .
Nawet jak niechcący wypłuczemy fabryczny klej kalki to nie problem .
Jest to :
TAMIYA DECAL ADHESIVE
Występuje w trzech mocach, do naszych potrzeb wystarcza Żólta buteleczka.
 

FENIX

Ostrzeżony
Reakcje
3.562 253 31
#3
a.aaaaaaaaaaaa
kalki wycina się w miarę UMIEJETNOŚCI i dobrych ostrzy
jak najbliżej druku !!!!!!
 

t_domagalski

Znany użytkownik
Reakcje
1.537 19 9
#5
Ja w ogóle nie wiem, o czy Wy piszecie? Jakieś płyny, kilka warstw lakieru... :rolleyes:
Jakbym na model w swojej skali (TT) musiał położyć tyle warstw, co w opisie @KAROLeski2 , to by mi na modelu "utonęły" wszystkie detale. ;)
Ja swoje kalki traktuję rozpuszczalnikiem NITRO i te po prostu... wsiąkają w model. Potem tylko kładę lakier nawierzchniowy.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
#9
Ciekaw jestem Waszych doświadczeń z kalkami bez folii, lakierowanymi. Mi sie to raczej nie udaje, chociaż chciałem kleić kalki całopojazdowe gdzie kalka się w wielu miejscach wygina i trzeba ją czasami naciągnąć, już sam wydruk na takiej kalce jest problematyczny, bo toner w kontrastowych miejscach się nie utwardza. Może komuś się udaje, ma jakiś ulubiony lakier, który jest dobrym nosnikiem nadruku?
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.492 18 0
#10
Z mojego doświadczenia przy nakładaniu kalek o dużej powierzchni to jeśli są to lakiery(farby) nakładane na kalkę to niestety bywają one czasem kruche i dochodzi do pękania. Ja rozwiązałem to w ten sposób, że nadrukowuję kalkę w drukarce laserowej i kładę na przygotowaną powierzchnię(przeważnie białą). Powłoka nadruku jest cienka i nie dochodzi do jego pęknięć. Jeśli jest to oznaczenie układane na kolorowej powierzchni to pod kalkę nakładam kalkę z białym nadrukiem.
kb1.JPG
k02.JPG
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
#11
Z mojego doświadczenia przy nakładaniu kalek o dużej powierzchni to jeśli są to lakiery(farby) nakładane na kalkę to niestety bywają one czasem kruche i dochodzi do pękania. Ja rozwiązałem to w ten sposób, że nadrukowuję kalkę w drukarce laserowej i kładę na przygotowaną powierzchnię(przeważnie białą). Powłoka nadruku jest cienka i nie dochodzi do jego pęknięć. Jeśli jest to oznaczenie układane na kolorowej powierzchni to pod kalkę nakładam kalkę z białym nadrukiem.
Pomuysł z białą kalką podkładową jest super, oczywiście pod warunkiem, że ma się drukarke drukującą na biało :D

Niedawno, trochę przez pomyłke kupiłem papier do kalkomanii bez folii, tak zupełnie bez folii. Nadruk robi się na śliskiej powierzchni tego papieru ( co wymaga czasmi kliku prób, bo intensywne kolory, gdzie pojawia się dużo tonera nie utwardzają się, trzeba więc próbowac z różnym nasyceniem, różnymi ustawieniami drukarki (folia), tudzież drobnymi korektami kolorów, tak, żeby dodać inne składowe - tu trochę słabo wypada GIMP, bo operuje tylko w palecie RGB). Po wydrukowaniu arkusz trzeba polakierować błyszczącycm, bezbarwnym lakierem. Tu znowu kolejne próby i błędy bo lakier musi stworzyć podłoże kalki. Jak już wydaje się, że jest OK, to kolejną porażką, chyba nie do przejścia jest kruchość tej kalki. Da się ją położyć na kubku, ale na modelu trudno. Zaletą (teoretyczna) jest to, że można osiągnąć dowolnie cienką kalkę, do tego na takim samym nośniku jak ostatnia warstwa lakieru oraz to, że kalką staje się tylko zadrukowana powierzchnia, na czystym papierze lakier się nie trzyma i kalki w zasadzie nie trzeba precyzyjnie docinać.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.946 387 20
#12
Pomuysł z białą kalką podkładową jest super, oczywiście pod warunkiem, że ma się drukarke drukującą na biało :D
Z tego co się orientuję, są dostępne arkusze do kalek z filmem białym i przezroczystym. Także drukarka nie musi drukować na biało... ;)
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
#13
Z tego co się orientuję, są dostępne arkusze do kalek z filmem białym i przezroczystym. Także drukarka nie musi drukować na biało... ;)
No ale to musi pasować - biały wydruk jako podkład pod kolorowy, żeby to wszystko położyć na nie białym modelu, tak chyba drukowane są "profejsonalne" kalkomanie - na białym nadrukowanym tle.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
25.946 387 20
#14
No ale to musi pasować - biały wydruk jako podkład pod kolorowy, żeby to wszystko położyć na nie białym modelu, tak chyba drukowane są "profejsonalne" kalkomanie - na białym nadrukowanym tle.
Ale z tego co zrozumiałem, to mówimy o własnym wydruku kalkomanii, a nie o profesjonalnych kalkach robionych w drukarniach... :niepewny:
Po to zostały zrobione papiery z filmem białym, żeby można było uzyskać białe elementy przy druku drukarką atramentową lub laserową we własnym zakresie. Zatem taki biały film niezadrukowany można wykorzystać jako białą kalkę.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
#15
Ale z tego co zrozumiałem, to mówimy o własnym wydruku kalkomanii, a nie o profesjonalnych kalkach robionych w drukarniach... :niepewny:
Po to zostały zrobione papiery z filmem białym, żeby można było uzyskać białe elementy przy druku drukarką atramentową lub laserową we własnym zakresie. Zatem taki biały film niezadrukowany można wykorzystać jako białą kalkę.
No tak, ale zobacz zdjęcia kolegi - najpierw kładzie białą kalkę z odpowiednim wzorem, dzięki czemu nie musi malować podłoża na biało, co jest szczególnie istotne, jeśli tło musi mieć jakiś niebiały kolor, a później na tę białą kalkę kładzie już kolorową, dzięki czemu uzyskuje prawidłowe odwzrowanie kolorów.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
#17
OK, ale nadal nie rozumiem Twojego wpisu

Co ma do białej kalki z wzorem konieczność posiadania drukarki drukującej na biało?
Jeśli jest to oznaczenie układane na kolorowej powierzchni to pod kalkę nakładam kalkę z białym nadrukiem.
Bo to jest biały nadruk, nie biała folia kalki, czyli konieczny jest biały toner.
 

DarekW

Znany użytkownik
Reakcje
1.492 18 0
#19
Obecnie do drukarek laserowych można kupić toner biały, https://www.agawa.pl/bialy-toner-hp-clj-cp-1210-zamiennik-271310-5596-76553.html który wykorzystuje się zamiast czarnego. Dzięki temu można nadrukować biały podkład. Nie jest to oczywiście jakość tampodruku bo warstwa jest cienka. Ja by uzyskać odpowiednią biel kładę kalkę dwa razy. Podwójny wydruk oczywiście był by najlepszy ale niestety mojej drukarce przy kolejnym wydruku zdarza się małe przesunięcie i nie wygląda to dobrze. Także wolę położyć kalkę ręcznie dwa razy, wtedy przesunięć nie ma.
I jeszcze jedno, po wydruku laserowym nie trzeba lakierować kalki, woda go nie rozpuszcza.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
712 9 1
#20
I jeszcze jedno, po wydruku laserowym nie trzeba lakierować kalki, woda go nie rozpuszcza.
O czywiście, ale Chińczyk wynalazł kalki bez folii, w której nosnikiem nadruku jest właśnie lakier, tyle, że powstała powłoka akrylowa nie jest tak elastyczna jak folia i trudno takie coś połozyć, ale działa, z tym, że najlepiej na kubku :D
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Techniki modelarskie 5

Podobne wątki