Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
Przedstawiamy informacje o szynach do "Zerówki". Generalnie są produkowane jako gotowe i jako komplety do samodzielnego składania, zarówno na podkładach plastikowych jak i podkładach drewnianych. Można czasami spotkać głównie na ebay.de (link do wyszukiwania) rozjazdy nieistniejących już producentów takich jak Eurorail, Atlas, Roco, Pullman, Stäfa. Oto lista obecnych producentów :
Dla szyn Peco BH code 124 jest cała gama rozjazdów, w tym anglik, ale już dla szyn Peco FB code 143 niestety już tylko jeden rozjazd (L+P).
Ze strony Peco można ściągnąć rysunki/zdjęcia rozjazdów w wielkości 0, wydrukować i poukładać sobie na próbę.
Pliki Peco.pdf w załączeniu, format wydruku A4, skalowanie 100%.
(foto : Weichen-Walter, SNM)
U Waltera "Weichen-Walter" można zamówić wkładkę krzyżową między 4 rozjazdy (w tym przypadku Peco) i mamy gotowe "szelki".
Na ebay'u można czasami kupić niezłe tory firmy Euro-rail, które są zmontowane geometrycznie, wystarczy tylko nabić na podkłady, które są w komplecie. Na zdjęciu tory leżą na kartoniku do montażu a szyny są oksydowane - trzeba je przetrzeć papierem ściernym i będą błyszczeć, tak jak na rozjeździe podwójnym błyszczą. Ten rozjazd akurat kupiłem za 75 €, podwójny za 125 €, a anglika za 150 €.
ok, a czy mamy gdzieś w kraju producenta profilu szynowego np z mosiądzu lub miedzi, albo innego stopu ? Czy tylko mamy wybór u zagranicznych producentów ?
I gdzie tanio możemy zamówić same szyny wielkości code 75, code 83, code 100 i code 125 ?
A ja mam takie pytanie?.Czy można nabyć tor na którym są dwa rozstawy osi 32 mm i 22,5 mm.Chciałbym wykonać taką małą dioramkę na której mógłbym prezentować tabor w skali O i Om.
Szyn już trochę na rynku znalazłem, ale mam mały problem - nigdzie nie mogę znaleźć szyn tramwajowych do 0. Czy spotkaliście się z takimi w jakies ofercie ?
A tu krótka informacja o gemetrii Lenza i Peco i związanych z tym problemami ze sprzęgami i zderzakami :
GEOMETRIA :
Lenz wymyślił swoje sprzęgi kulisowe (kompatybilne z Brawą) głównie po to, aby wagony nie zakleszczały się na "esce" w wykonaniu geometrii Lenza, którego kąt odejścia rozjazdu ma aż niestety 11,25°. Przez to skraca się dramatycznie odcinek prostej pomiędzy rozjazdami ustawionymi w "eskę", co pokazuje załączony rysunek.
W geometrii Lenza przy rozstawie torów 100 mm (jak zaleca norma) odcinek prostej wynosi zaledwie ok.140 mm, co jest stanowczo za krótko, aby wagony mogły przejść bez zakleszczenia się zderzaków !!! A wystarczyło przejść na chociażby na 9,50° przy tym samym promieniu R=1600 mm i odcinek prostej wychodzi już 340 mm, a cały zestaw rozjazdów "eski" dłuży tylko o ok.40 mm. A tak Benrd Lenz (uważam osobiście) pokpił sprawę geometrii oszczędzając 40 mm na długości ponad 800 mm !!! Już geometria Peco jest dużo lepsza, ma odejście na 8° i przy R=1800 mm odcinek prostej wynosi 467 mm, co praktycznie umożliwia przejazd bez problemów nawet dłuższych wagonów.
SPRZĘGI :
Ja wymieniam sprzęgi kulisowe Lenza na śrubowe, ale nie na tzw.sztywne dostarczone przez Lenza, tylko wysuwane na sprężynie w razie konieczności przejechania przez ciasny łuk, gdyż samo schowanie się zderzaków (na sprężynach) może przy ciasnym łuku nie wystarczyć, stąd wszystkie modele za wyj.Lenza mają wysuwane sprzęgi na sprężynie. Te sprzęgi śrubowe (sztywne) Lenza służą wyłącznie do gablotki, albo do przerobienia, jak ktoś nie chce kupować 11 kompletów sprzęgów śrubowych ze sprężyną za 80 € u Schellenkampa albo u mnie