• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jak zrobic szyby w modelu???

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#41
Przede wszystkim, niezależnie, czy przez okno ma być widać wnętrze, czy nie, to szyba musi być, inaczej wygląda to bardzo sztucznie. Jeżeli chcemy zamaskować wnętrze, to za szybą umieszczamy coś ciemnego, matowego (niekoniecznie czarne), np. kalkę techniczną, o której pisał hugwa, czy nawet ten paier śniadaniowy. Ale powtarzam, za szybą, a nie zamiast.
 

RS11

Znany użytkownik
Reakcje
153 0 0
#42
A może przyciemnić szyby tak jak modelarze samochodowi, natryskując na szybę transparentną farbę w tym przypadku np czarną, która da efekt przyciemnienia.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#43
Coś od siebie. Nie wiem czy w Polsce jest dostępne:
download.jpeg.jpg

Firma Microscale, czyli ta sama która ma w ofercie płyny do kładzenia kalek. Można tym robić małe okienka. Małym pędzelkiem najpierw rozprowadzamy płyn na krawędziach okna, po czym zamykamy przestrzeń. Zrobi się taka cienka błona która po wyschnięciu staje się przeźroczysta. Można na tą wyschniętą błonę nałożyć jeszcze jedną warstwę płynu dla wzmocnienia. Oczywiście okna nie można naciskać, ale na mniejsze okienka lub w moim przypadku tablice numeru lokomotywy w sam raz. Poza tym pozostaje praca wycinania przeźroczystego polistyrenu na kształt okna, okna takie też najlepiej wkleić tym samym płynem, co zapobiega możliwości zmatowienia. Ja wagonów nie robiłem, ale na lokomotywach owszem. Tak czy inaczej trzeba tu trochę popracować a efekt będzie tym lepszy im bardziej będzie się dbało o czystość pracy.
20220313_195621.jpg

Powyżej elektrowóz E44 własnej budowy, okna, tablice numerów jak i "szkiełka" świateł wykonane metodą błony z Microscale Kristal Klear.
 

Tempest

Znany użytkownik
Reakcje
549 1 0
#44
teigrekty2 napisał(a):
Nie wiem czy w Polsce jest dostępne
Dostępne. Kilka a może jednak kilkanaście lat temu specyfik ów zakupiłem i do przyklejania osłon kabin siedem-dwójkowych samolotów używałem ale klej ten nie trzyma tak na zicher bo w jednym z modeli osłonę udało mi się oderwać a zbyt wielkiej siły podczas tej operacji nie przykładałem.

okna, tablice numerów jak i "szkiełka" świateł wykonane metodą błony z Microscale Kristal Klear.
Jakieś zbliżenie na te elementy by się przydało bo mówiąc szczerze to na tym zdjęciu nie za bardzo je widać.

No i pytanie mi się nasuwa czy tym klejem polistyrenowe szybki w kabinie lokomotywy zostały wklejone czy te szybki w kabinie są wykonane z "błony", którą ten klej wytworzył ?

Powyżej elektrowóz E44 własnej budowy
Podziwiam choć ta szara kolorystyka jakaś taka dołująca jest ;)

Czy można poznać trochę szczegółów z tej "własnej budowy" ?
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#45
Dostępne. Kilka a może jednak kilkanaście lat temu specyfik ów zakupiłem i do przyklejania osłon kabin siedem-dwójkowych samolotów używałem ale klej ten nie trzyma tak na zicher bo w jednym z modeli osłonę udało mi się oderwać a zbyt wielkiej siły podczas tej operacji nie przykładałem.



Jakieś zbliżenie na te elementy by się przydało bo mówiąc szczerze to na tym zdjęciu nie za bardzo je widać.

No i pytanie mi się nasuwa czy tym klejem polistyrenowe szybki w kabinie lokomotywy zostały wklejone czy te szybki w kabinie są wykonane z "błony", którą ten klej wytworzył ?



Podziwiam choć ta szara kolorystyka jakaś taka dołująca jest ;)

Czy można poznać trochę szczegółów z tej "własnej budowy" ?
To raczej nie jest klej. Jeśli będzie się kleiło tym okna z polistyrenu to najlepiej aby były one w ramce. Tak na szkłane kokpity w klasycznych samolotach to nie jest najmocniejsza metoda, chyba że "szyby" będą wklejane w ramy jak np. Bombowcu B29 Superfortecy-pierwsze co przychodzi na myśl.
Niestety zdjęć z budowy nie mam, lokomotywy zacząłem budować pod koniec lat 90-tych, a wtedy z komórkami to chyba wiadomo. Tu od razu "bardziej wesołe" malowanie, bo się Kolega pytał:
20221122_222932.jpg
20221122_222720.jpg
20221122_222656.jpg
20221122_222541.jpg
20221122_222516.jpg

Zarówno światła, okna jak i tablice numerów wykonane metodą błony. Na dwóch ostatnich zdjęciach widać jedna tablica popękana na 4427, będę musiał poprawić. Ja użyłem jedną warstwę płynu. Fajne jest to że w przeciwieństwie do wycinanych okien z polistyrenu, płyn pozostawia jak by uszczelki na krawędziach. Elektrowozy E44 były dostarczone dla Pennsylvania RR we wczesnych latach 60-tych w ilości 66 sztuk. Po połączeniu się dwóch rywali; Pennsylvania Railroad z New York Central, lokomotywy znalazły się pod nowym panem: Penn Central. Wiele z nich nie dostało nawet malowania Penn Central, tylko w brudnym niemalże czarnym kolorze PRR z zamalowanymi napisami PENNSYLVANIA i ich logo "Keystone" znalazły się ewentualnie na Conrail. Ta brudna czarna reprezentuje właśnie wczesny wygląd Conrail gdzie oprucz numeru, naklejano literki CR (Conrail) nowego właściciela. Literki jeszcze stylowo faktycznie Penn Central. Numer 4427 reprezentuje nowo przemalowany egzemplarz jak ta akurat lokomotywa wyglądała w roku 1978 według zdjęcia jakie znalazłem. Niestety lokomotywy elektryczne to niszowy temat w modelarstwie amerykańskim , jak i na prawdziwej kolei w tym kraju. Żadna firma do tej pory nie wykonała modeli seryjnych tych maszyn. Jedyne co pozostało to złapać deden z dwóch serii modeli z mosiądzu wykonanych w limitowanych ilościach dla kolekcjonerów za nie małą cenę. Ja swoje wykonałem z polistyrenu, a większość detali wraz z pracującymi pantografami już z mosiądzu. Wózki lokomotyw to z bardzo podobnych ALCo Century C628, może kiedyś jak mi się zechce poprawie.
20221122_225906.jpg
20221122_225848.jpg
20221122_225839.jpg

Wyzwaniem okazała się dokumentacja lokomotywy. Nigdzie nie można dostać planów. Może teraz na internecie są jakieś, ale ostatnio z szukając z ciekawości nic nie znalazłem oprucz kolorowych renderów boku i końców tych elektrowozów, nie wiadomo nawet czy trzymają skalę. Do ręki poszła miara, linijka, ołówek, papier i notes, a nastawiony po przyjacielsku kurator muzeum pozwolił nawet wejść na dach jedynego zachowanego egzemplarza (numer 4465, ostatni z serii) w celu pomiarów. Na buty przed wchodzeniem na dach zakładałem reklamówki aby nie zostawić śladu na wspaniale odmalowanym elektrowozie muzealnym. W zasadzie cały weekend mierzenia, notatek, rysowania wypadł zadowalająco:
20221122_223241.jpg
20221122_223224.jpg

Za tem jestem w posiadaniu unikatowych modeli, jedynych mi znanych z plastyku E44 w H0. Tu opis i kilka zdjęć "Niebieskich cegieł" jak to je ochrzczono na Conrail; https://www.google.com/url?sa=t&sou...UQFnoECCoQAQ&usg=AOvVaw1BabxPL2LJHkwMIYTBtsAk
 

womo

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.105 33 1
#46
Stosuję ten klear do aut w TT. Dopiero się uczę jak go używać, ale jest lepszy od Humbrola. Łatwo się czyści i można polerować wodą (robi się biały na chwilę). Można podkleić taśmę na model od zewnątrz i nakładać od środka. Tylko trzeba potem robić polerkę. Fajny do aut. Tutaj przednia szyba kładziona na taśmę maskującą z zewnątrz. Skala TT
vw (6).jpg
 

Podobne wątki