• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Jak to jest ?

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#1
Jak to jest, że do wieu lokomotyw wpinam dekoder ( nie ważne jaki ) ustawiam cv1,2.3,4,5 i wszystko elegancko hula. A są takie ( I wcale takich przypadków nie jest mało - ok 40%) że po wpięciu deka jazda zwłaszcza przyśpieszanie i zwalnianie jest do niczego. Godzinami grzebie sie w różnych instrukcjach, przestawiam Cvki i albo sie uda, albo najczęściej osiagam zaledwie zadowolojącą kulturę jazdy?
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
613 7 0
#2
garcia ramirez napisał(a):
Jak to jest, że do wieu lokomotyw wpinam dekoder ( nie ważne jaki ) ustawiam cv1,2.3,4,5 i wszystko elegancko hula. A są takie ( I wcale takich przypadków nie jest mało - ok 40%) że po wpięciu deka jazda zwłaszcza przyśpieszanie i zwalnianie jest do niczego. Godzinami grzebie sie w różnych instrukcjach, przestawiam Cvki i albo sie uda, albo najczęściej osiagam zaledwie zadowolojącą kulturę jazdy?
Proszę o przykłady - jakie lokomotywy z jakimi dekoderami .
Teoretycznie dobry dekoder powinien współpracować z większością silników zamontowanych w modelach.
Jednak jak pokazuje życie tak nie jest .
W dekoderach są ustawienia dotyczące współpracy z samym silnikiem.
Proszę o konkrety.
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#3
Z przyjemnością. Pierwszy przykład z brzegu FL BR41 i Zimo MX630. FL BR03 z tym samym dekiem. Kolejny FL to BR38 tym razem z Lokpilotem ESuNie moge sobie z nimi poradzić.
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#4
garcia ramirez napisał(a):
Z przyjemnością. Pierwszy przykład z brzegu FL BR41 i Zimo MX630. FL BR03 z tym samym dekiem. Kolejny FL to BR38 tym razem z Lokpilotem ESuNie moge sobie z nimi poradzić.
Zależy też jakie silniki są we wskazanych modelach. Niektóre FL wymagają specjalnych ustawień dla pewnego rodzaju silnika.

Jeżeli dany dekoder "nie działa" poprawnie w danym loku, sprawdź go w loku który "dobrze" działa. Najprawdopodobniej okaże się że to nie dekoder ale silnik loka który jest powodem Twoich kłopotów.

Sprawdź w instrukcji które CV musisz zmienić dla starszych typów silników FL.

Powodzenia,
 

Rubikus

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#5
garcia ramirez napisał(a):
Z przyjemnością. Pierwszy przykład z brzegu FL BR41 i Zimo MX630. FL BR03 z tym samym dekiem. Kolejny FL to BR38 tym razem z Lokpilotem ESuNie moge sobie z nimi poradzić.
Sprawdż kolejno:
1. odbieraki
2.czyszczenie, smarowanie
3. stan szczotek, komutatora
4. przede wszystkim wywal kondensatory i dławiki
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
613 7 0
#6
Rubikus napisał(a):
garcia ramirez napisał(a):
Z przyjemnością. Pierwszy przykład z brzegu FL BR41 i Zimo MX630. FL BR03 z tym samym dekiem. Kolejny FL to BR38 tym razem z Lokpilotem ESuNie moge sobie z nimi poradzić.
Sprawdż kolejno:
1. odbieraki
2.czyszczenie, smarowanie
3. stan szczotek, komutatora
4. przede wszystkim wywal kondensatory i dławiki
Ej tam , ej tam - już wywalać - nie trzeba tak radykalnie !!!!
Podejżewam , że problem leży w ustawieniach dekodera ( rodzaj silnika,PWM ... )
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#7
Rubikus napisał(a):
garcia ramirez napisał(a):
Z przyjemnością. Pierwszy przykład z brzegu FL BR41 i Zimo MX630. FL BR03 z tym samym dekiem. Kolejny FL to BR38 tym razem z Lokpilotem ESuNie moge sobie z nimi poradzić.
Sprawdż kolejno:
1. odbieraki
2.czyszczenie, smarowanie
3. stan szczotek, komutatora
4. przede wszystkim wywal kondensatory i dławiki
Punkty 1-3 zrobione. Po wyjęciu deka w analogu loki jeżdzą bez zarzutu a deki są sprawdzone.
Grzebanie w cv daje rezultaty ale polowiczne. Np. BR38 zaczęła elegancko zwalniać, przyśpieszać i jeździć gdy przypadkiem cv 5 ustawiłem na 10. Tyle że teraz jeżdzi wolno, ale za to płynnie. Tylko zwieksze cv5 i zaczyna sie szarpanko.
 

Załączniki

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#9
garcia ramirez napisał(a):
Punkty 1-3 zrobione. Po wyjęciu deka w analogu loki jeżdzą bez zarzutu a deki są sprawdzone.
Poprawna jazda loka w analogu nie neguje tego że ciągle nie zmieniłeś tych CV które należy i że dekoder jest uszkodzony. Jeśli zaglądniesz do instrukcji ESU to na stronie 18 jest informacja które i w jaki sposób ustawić CV dla silników Fleischmann.

If everything fails read the bloody manual!!!
(Jak nic nie daje rezultatów przeczytaj pieprzoną instrukcję obsługi)

Podobne informacje są w instrukcji Zimo i Lenz (inne CV i inne wartości)
 

Grzes

Moderator forum Sterowanie oraz Mikro-producenci.
Zespół forum
Donator forum
BGM
SMK Katowice
Reakcje
613 7 0
#11
Jeszcze inaczej zapytam - czy po zmianie parametru CV ( np.CV3 , CV4 ) jest jaka kolwiek różnica ?
Ja stosuję głównie deki LENZ-a i nie mam z nimi żadnych problemów.
Nie stronię również od innych firm ( ESU , ZIMO , a nawet kiedyś trafiło się PIKO )
i wszystko hulało jak talala. )
Myślę,że to jest sprawa współpracy silnik-dekoder
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#12
Nie! Zmiany zauważam tylko przy kombinacjach z cv9 i cv56 (mx630) ale żadna kombinacja tych obu nie likwiduje skokowego przyspieszania/zwalniania :(
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#13
Grzes napisał(a):
....
Myślę,że to jest sprawa współpracy silnik-dekoder
Też tak uważam, proponuję.

dekoder który "nie działa" poprawnie
1. zresetuj CV8=8
2. wstaw do loka, który działa z innym dekoderem poprawnie ale nie FL
3. czy wszystko jest OK?

Jeśli tak, to zanim zmienisz CV3,4,5,6 (standardowe ustawienia) zmieniaj CV przeznaczone do ustawienie typu silnika (zgodnie z sugestiami z instrukcji)

Jeśli to nie przyniesie pożądanych rezultatów, weź dekoder który w innym loku działa OK i sprawdź jak się zachowuje w źle jeżdżącym loku.

To powinno nam wskazać gdzie może się znajdować źródło Twoich kłopotów (silnik - czy dekoder)
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#14
Myślę że to też nie pomoże.
Montaż dekodera w lokomotywie, nawet z gniazdem nie ogranicza się niestety do włożenia wtyczki i zabawy z CV.
 

Rubikus

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#15
Grzes napisał(a):
Rubikus napisał(a):
garcia ramirez napisał(a):
Z przyjemnością. Pierwszy przykład z brzegu FL BR41 i Zimo MX630. FL BR03 z tym samym dekiem. Kolejny FL to BR38 tym razem z Lokpilotem ESuNie moge sobie z nimi poradzić.
Sprawdż kolejno:
1. odbieraki
2.czyszczenie, smarowanie
3. stan szczotek, komutatora
4. przede wszystkim wywal kondensatory i dławiki
Ej tam , ej tam - już wywalać - nie trzeba tak radykalnie !!!!
Podejżewam , że problem leży w ustawieniach dekodera ( rodzaj silnika,PWM ... )
@ Grześ, jeśli naprawdę, naprawdę nie chcesz koledze udzielić pomocy, natomiast chcesz aby dalej się męczył to ok.. Patrz punkt 4. , który tak naprawdę jest najważniejszy!!! Przecież jeśli tylko w jednej lokomotywie jest problem, a w innych ok to czemu się czepiać CV? Wiesz co to jet PWM i co to jet obwód rezonansowy tworzony przez układ LC czyli dławiki i kondensatory????!!!
 
OP
OP
garcia ramirez

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.203 51 6
#16
Kolejnym moim problemem był zestaw MX630 i M62 Gutzolda. Silnik pracował nierównomiernie, nie to że było to bardzo widać, ale słychać było jakby modulacje jego pracy i lekkie szarpanie na sprzęgach między wagonami. Mówiąc krótko, przeleciałem zgodnie z instrukcją wszystkie sugerowane ustawienia przeróżnych cv i .......... nic, resetowałem dekoder i znowu próba i nic.
W końcu umęczony, wpadłem na genialny pomysł. Drugi mój problematyczny zestaw to Oi 2 + Lenz Silver. Zamieniłem więc dekodery miejscami tj zimo trafiło do Roculca a Lenz do Gutka.
2 minuty podstawowych ustawień i wszystko hula jak trzeba. W ST44 003 z kolei za Boga nie mogłem "poustawiać" LokPilota, żeby chodził jak należy. Miałem go już spisać na straty, ale znów, wsadziłem go wczoraj do BR114 też Roco, i chodzi idealnie bez grzebania w cv. Jednak nadal najgorzej jest z Fleishmanami. Tu mam mniejsze pole manewru bo 6 pinowy dek mogę zamienić tylko z innym Fl-em. Pozamieniałem ale BR03, BR41 i BR78 nie chcą ładnie współpracować z MX630. :( Jeździć jeżdzą ale przyśpieszanie i zwalnianie - tragiedia !
 

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#17
Kolory kabelków są standardowe dla wszystkich deków, możesz więc prze-lutować wtyczki z 8 na 6, dwa kabelki zostaw luźno (niebieski i zielony) o ile mnie pamięć nie mylę.
 

martinezo

Znany użytkownik
Reakcje
3 0 0
#20
Rubikus napisał(a):
Marek Klimczyk napisał(a):
Kolory kabelków są standardowe dla wszystkich deków, możesz więc prze-lutować wtyczki z 8 na 6, dwa kabelki zostaw luźno (niebieski i zielony) o ile mnie pamięć nie mylę.
Niebieski to akurat jest "+" od e-fów więc nie wiem czy zostawiać go lużno to dobry pomysł. Najwyżej świateł nie będzie :D .
Jeżeli gniazdo to NEM651 6pin i nie robisz dodatkowych przeróbek instalacji to niebieski jest zbędny ;)
Drugi biegun dla oświetlenia jest bezpośrednio brany z toru.
Będzie świecić :idea:
 

Podobne wątki