• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

HO czy inna

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Jak już pisałem w innym poście, mam zamiar zbudować makietę stacji kolejowej (jakies syberyjskiej z taborem rosyjskim). Przeznaczam powierzchnie 2,5mx4,5m.
Pytanka do doswiadczonych modelarzy: jaka najbardziej optymalna skala. HO? TT? czy inne?
Jakie główne powody by wybrać te czy inna skale, firme torów . Serce mi skłania sie do HO. Ale czy to dobry wybór?
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
6.009 144 0
#2
Mało miejsca na stację.

Zrób tak: przelicz długość "typowego radzieckiego pociągu towarowego" do wilekości H0, TT, może N i zobacz ile to zajmie miejsca.
Nic nie sugeruję, ale w TT jest całkiem fajny tabor ;-)
http://www.tt-club-modellbahn.de/ (strasznie kiepska nawigacja na stronie)
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#3
No! gdybym dotrzymywał dlugości rosyjskich pociągów to Placu Defilad w Warszawie mi nie starczyłoby.
Musze zrobic to skromniej.
Dlaczego mało miejsca na stację?
jezeli chodzi o modele to znalazłem na bergs.su duzo rzeczy w skalach TT i HO
 

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
2.277 16 2
#4
ja bym robił w H0 Jak jesteś początkujący to nie wywalaj zaraza stacji na czort wie ile torów.
Tam pociągi pewnie i tak zatrzymują się na każdej stacji bo ta jest to 1000Km :D
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#5
Tez mi sie wydaje w HO. A co do torów. No i tu jest włąśnie dylemat. Jedni mówią PIKO AGleis dobre drudzy Roco trzecie Tilig itd. Chciałbym zakupic tory by potem nie zmieniać. Nie chodzi o kasę. Na złotych jajach nie siędzę ale coś tam mam
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.741 52 5
#6
Nie wiem, jak chodzą ceny taboru w TT, ale rosyjskie pasażerskie w HO to chyba rzadkość, a sypialne drogie są. Towarowe, nie wiem.
Co do torów, to mnie też proponują tilligi, ale uważam, że to tory dobre na moduły lub torty na wystawy, bo wysokiej klasy. Do zabawy w domu wystarczy Roco lub Piko.
Może jakiś plan, zarys, nad którym można się zastanowić ?
 

Załączniki

KPEV1884

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#7
...i pamiętaj o kompromisie.To jest ważne jeśli nie posiadasz dużo miejsca (hali sportowej) a chcesz miło spędzać czas i dobrze się bawić.Moim zdaniem H0 i kompromis ;)
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Kris napisał(a):
Może jakiś plan, zarys, nad którym można się zastanowić ?
Właśnie pracuję nad tym. Szukam stacji w regionie południowo-syberyjskim by pasowała na makietę. Tam jest wszystko duże i cięzko znależć pasujacą. Do tego nie wiem w jakim programie zrobic zarys. Adobe Illustrator? (mam cały pakiet Adobe) czy inny?
kpev1884 napisał(a):
...i pamiętaj o kompromisie.To jest ważne jeśli nie posiadasz dużo miejsca (hali sportowej) a chcesz miło spędzać czas i dobrze się bawić.Moim zdaniem H0 i kompromis ;)
No hali sportowej nie posiadam, ale to bylo pragnienie od wielu lat. czyli jak juz sie wziałem , to nie odpuszczę!
A pytanko nastepujace: chce kupić 2 lokomotywy m62 i zrobić z nich jedna 2M62 (czyli dwusekcyjną). czcę przemalować na kolor rosyjskich kolei. Czym mam to zrobić, i jak z napisami????
 

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#9
Do niesztampowej tematyki podchodzisz trochę sztampowo - w H0, na 4.5 mb, pod odjęciu łuków, to będzie karykatura a nie stacja - szczególnie w przypadku lokomotyw dwuczłonowych i rosyjskich realiów.
Zastanów się, czy nie lepiej byłoby zrobić fragment 2-torowego szlaku, ograniczonego tunelami,
po drodze jakiś most, może bocznica, a z tyłu ukryta (za wzgórzem lub ścianką tłową) stacja techniczna (postojowa).
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#10
No zdaje sobie z tego sprawę. Nie będzie łątwo! Co do stacji, to tak tylko powiedziałem, poniewaz szukam jakiegos naturalnego wzorca. I nie koniecznie musi być to stacja kolejowa. Wystarczy zwykły rozjazd, których tam pełno!
Ale napewno kilka takich rzeczy wykonam typu most, bocznica, itd
Tylko pytanko: jaki kąt największy wzniesienia (pochylenia), na który wyciągnie model lokomotywy , powiedzmy sklad z 7-8 wgonów.
 

krzymi

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#11
ciekma napisał(a):
Do niesztampowej tematyki podchodzisz trochę sztampowo - w H0, na 4.5 mb, pod odjęciu łuków, to będzie karykatura a nie stacja - szczególnie w przypadku lokomotyw dwuczłonowych i rosyjskich realiów.
Zastanów się, czy nie lepiej byłoby zrobić fragment 2-torowego szlaku, ograniczonego tunelami,
po drodze jakiś most, może bocznica, a z tyłu ukryta (za wzgórzem lub ścianką tłową) stacja techniczna (postojowa).
Idąc tym tokiem myślenia :roll: ......wszystkie torty i inne dzieła to karykatury :p ....
Nie istnieje możliwość przeskalowania rzeczywistości i upakowania w domu :D ....chyba :roll: ;)
Tylko statyczna diorama może dać namiastkę rzeczywistości..... :roll:
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#12
uściślę: chciałbym nad dwótorówka postawić wiadukt kolejowy, a zatem pytam, jaki kąt wzniesienia muszę zrobić by z poziomu dolnych torów, lokomotywa bez problem, nie tylko sama wjechała by, a i wciagneła skład z 6-9 wagonów?
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
519 21 0
#13
Jest kilka firm produkujących tabor zarówno w TT [np Pereswet], i w H0 [np Modela].

Co do skali H0 jest najlepsze w detalach ale zajmuje miejsce. Jeszcze więcej miejsca niż TT daje skala N, ale wybur RŻD jest chyba żaden.

A jak chcesz rozplanować ten szkak dwutorowy i wiadukt - w 8 ?
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#14
Tomasz Czapik napisał(a):
A jak chcesz rozplanować ten szkak dwutorowy i wiadukt - w 8 ?
tak naprawde powiekszyła mi sie powierzchnia do 2.4x5, no i na tym terenie planuje 4 wiadukta kolejowe i 4 mosty nad rzeką. mam to na papierze, jak kupie program, to dokładnie oblicze co do czego. jestem poczatkujacy , co to znaczy : "w 8"???
 
OP
OP
R

RŻD

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#16
Aha! Nie , zadnej ósemki. mam wszystko rozrysowane, tylko profesjonalnie przygotować, wyliczyc ilość przedmiotów do kupienia (a zwłaszcza -tory) i do boju.
I takie pytanko: w prawdziwej kolei na łukach szyna "zewnetrzna" jest troche wyzej, gdy zastosować takie cos na makiecie, pociagi mniej beda sie wykoleiwać?Czy jedynie zmniejszenia predkości na zakretach zminimalizuje zjawisko wykoleiwania się?
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.741 52 5
#17
pociagi mniej beda sie wykoleiwać?Czy jedynie zmniejszenia predkości na zakretach zminimalizuje zjawisko wykoleiwania się?

wykolejać, wykolejania Sorrki, zboczenie zawodowe ;)

Myślę, że oprócz pochylenia na łukach lub zmniejszania prędkości, promień łuku ma duże znaczenie. Ale to koledzy wypowiedzą się bardziej fachowo :)
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.856 525 30
#19
W modelach nie powinno mieć to żadnego znaczenia. Jeżeli prędkość pociągu jest prawidłowa (z uwzględnieniem skali), to tabor nie powinien sie wykolejać. Na prawdziwej kolei stosuje się przechyłkę na łukach (tak to się fachowo nazywa) w celu częściowego zrównoważenia siły bezwładności, działającej na tabor. Nie ma to natomiast znaczenia jeśli chodzi o bezpieczeństwo związane np. z ryzykiem wykolejania się taboru. W modelarstwie przechyłka oczywiście ułatwia wpisywanie się taboru w łuki i zmniejsza ryzyko wykolejenia, ale nie jest ona konieczna. Myślę, że jeżeli ktoś to wykonuje, to raczej dla uzyskania jeszcze wiekszej wierności z oryginałem.
 

enek

Użytkownik
Reakcje
89 3 4
#20
RŻD napisał(a):
Tez mi sie wydaje w HO. A co do torów. No i tu jest włąśnie dylemat. Jedni mówią PIKO AGleis dobre drudzy Roco trzecie Tilig itd. Chciałbym zakupic tory by potem nie zmieniać. Nie chodzi o kasę. Na złotych jajach nie siędzę ale coś tam mam
Sorki :D, ale źle Ci się wydaje. Zakup oryginalnego taboru rosyjskiego taniej cię wyniesie w skali TT. ;)
 

Podobne wątki