Pozycji na tematy kolejowe w USA sa tysiace. Sam nie wiem co ci tu doradzic. Na temat hobo wyszlo pare filmow. W latach wielkiego kryzysu sporo ludzi tak podrozowalo. Dzis to juz chyba niewielu ale kiedys czytalem, ze sa jeszcze amatorzy takich podrozy pociagami towarowymi.
Kolej stala sie ikona bo dzieki niej USA staly sie potega przemyslowa. To kolej polaczyla caly kraj i dzieki niej powstalo nowoczesne panstwo. Przed nia byly tylko prymitywne srodki transportu a system miedzystanowych autostrad zaczeto powaznie budowac dopiero za Eisenhowera. Jak spojrzysz na mape autostrad to widac, ze pokrywaja sie z glownymi liniami kolejowymi. Wszystkie miasta powstawaly przy liniach kolejowych.
Mysle, ze powinienes szukac pozycji o poczatkach powstawania transkontynentalnych lini kolejowych. Bylo ich kilka:
Union Pacific, Santa Fe, Great Northern, Northern Pacific, Southern Pacific, Milwaukee Road, Rock Island i dwie kanadyjskie (Canadian Pacific i Canadian National). Union Pacific byla pierwsza. Zaczeto ja budowac po wojnie secesyjnej.
Na temat jej budowy napisano mase ksiazek i wyszedl film w 1939 roku.
Wschod USA byl zdominowany przez 2 najwieksze spolki: Pennsylvania Railroad i New York Central Railroad ale pierwsza koleja w USA byla Baltimore and Ohio. Pennsylvania Railroad byla nazywana "standard railroad of the world" z racji swojej potegi. W pewnym okresie byla to najwieksza korporacja na swiecie a jej budzet przewyzszal budzet rzadu USA. NYC niewiele jej ustepowala. Obie spolki eksploatowaly 4-torowe linie kolejowe miedzy Chicago a Nowym Jorkiem.
Spolki kolejowe byly tez najwiekszymi wlascicielami ziemskimi dzieki Pacific Railway Acts z 1862. Rzad przyznawal im 10 mil kwadratowych terenu na kazda mile zbudowanej linii kolejowych za wyjatkiem miast (dotyczylo to chyba obszaru na zachod od rzeki Missouri). W ten sposob jeszcze w XIX wieku kolej byla wlascicielem 1/10 powierzchni calych Stanow.