• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Historia Kolei Amerykańskiej - Literatura

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#1
Witajcie

Piszę pracę magisterską o włóczęgach kolejowych zwanych hobo. W związku z tym muszę opisać częściowo, jak w USA kolej stała się ikoną. Znalazłem mnóstwo materiałów, ale może ktoś z was ma coś "pod ladą" ciekawego?
Będę wdzięczny za anglojęzyczne pozycje, choć niekoniecznie (piszę po angielsku-filologia).

pozdrówka
 
D

Dariusz

Gość
#2
Pozycji na tematy kolejowe w USA sa tysiace. Sam nie wiem co ci tu doradzic. Na temat hobo wyszlo pare filmow. W latach wielkiego kryzysu sporo ludzi tak podrozowalo. Dzis to juz chyba niewielu ale kiedys czytalem, ze sa jeszcze amatorzy takich podrozy pociagami towarowymi.
Kolej stala sie ikona bo dzieki niej USA staly sie potega przemyslowa. To kolej polaczyla caly kraj i dzieki niej powstalo nowoczesne panstwo. Przed nia byly tylko prymitywne srodki transportu a system miedzystanowych autostrad zaczeto powaznie budowac dopiero za Eisenhowera. Jak spojrzysz na mape autostrad to widac, ze pokrywaja sie z glownymi liniami kolejowymi. Wszystkie miasta powstawaly przy liniach kolejowych.
Mysle, ze powinienes szukac pozycji o poczatkach powstawania transkontynentalnych lini kolejowych. Bylo ich kilka:
Union Pacific, Santa Fe, Great Northern, Northern Pacific, Southern Pacific, Milwaukee Road, Rock Island i dwie kanadyjskie (Canadian Pacific i Canadian National). Union Pacific byla pierwsza. Zaczeto ja budowac po wojnie secesyjnej.
Na temat jej budowy napisano mase ksiazek i wyszedl film w 1939 roku.
Wschod USA byl zdominowany przez 2 najwieksze spolki: Pennsylvania Railroad i New York Central Railroad ale pierwsza koleja w USA byla Baltimore and Ohio. Pennsylvania Railroad byla nazywana "standard railroad of the world" z racji swojej potegi. W pewnym okresie byla to najwieksza korporacja na swiecie a jej budzet przewyzszal budzet rzadu USA. NYC niewiele jej ustepowala. Obie spolki eksploatowaly 4-torowe linie kolejowe miedzy Chicago a Nowym Jorkiem.

Spolki kolejowe byly tez najwiekszymi wlascicielami ziemskimi dzieki Pacific Railway Acts z 1862. Rzad przyznawal im 10 mil kwadratowych terenu na kazda mile zbudowanej linii kolejowych za wyjatkiem miast (dotyczylo to chyba obszaru na zachod od rzeki Missouri). W ten sposob jeszcze w XIX wieku kolej byla wlascicielem 1/10 powierzchni calych Stanow.
 

Załączniki

OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#4
Chłopaki, dzięki za odzew. Darku, zapodałeś mi kilka faktów, do których jeszcze nie zdążyłem dotrzeć, dzięki. :)

Chodzi mi o książki anglojęzyczne o historii kolei w USA, lub o hobo...
ciepłe pozdro w mroźne dni :)
 
D

Dariusz

Gość
#5
Szkoda, ze dzien wczesniej nie napisales bo w niedziele byla gielda a na niej jest zawsze paru facetow, ktorzy specjalizuja sie tylko w ksiazkach o tematyce kolejowej.
Jeden handlarz zawsze wystawia setki jak nie tysiece ksiazek i u niego moge kupic prawie wszystko. Gdzies mam jego wizytowke i spis pozycji ale nie wiem gdzie to wsadzilem.
Takie pozycje, ktore by w zarysach opisywaly historie powstania kolei w USA sa do dostania i cos bym tam Ci znalazl. Moge zapytac w sklepach modelarskich ale u nich jest zawsze drozej.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#6
Miałem jechać na tą giełdę, ale....obowiązki rodzicielskie mnie zatrzymały :)

Jak znajdziesz namiar do tego gościa, to ,proszę, na priv :)
Dzięki z góry.

Jeśli mogę się czymś odwdzięczyć w miarę możliwości to wal na priv :)
 

Załączniki

mirek

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#8
Co do Hobos to z pierwszej reki wiem ze jezdza pociagami caly czas. Sa juz tak wyuczeni za nawet na loki wsiadaja. Mozna sie czasami wystraszyc. Wiedza gdzie sie wlacza ogrzewanie i jak wlaczyc klimatyzacje. Sa tez tacy experci ktorzy wiedza jak utrzymac loka pracujacego caly czas izolujac wlasciwosci automatycznego oszczedzania paliwa ktore powoduje gaszenie i startowanie loka gdy ten jest nieuzywany. Bardzo lubia wagony hopper bo jest duzo miejsca gdzie mozna sobie usiasc i latwo jest wejsc i zejsc.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#9
Dzięki Mirku, czy mogę Twoją wypowiedź zacytować w pracy (mgr)?

Corwin....chodziło o giełdę w Katowicach - rozumiemy się?
 

corwin

Administrator
Zespół forum
Reakcje
316 2 3
#10
Kris napisał(a):
Corwin....chodziło o giełdę w Katowicach - rozumiemy się?
Też tak myślałem :) Ale myślę, że ten człowiek o którym Darek pisał, że ma dużo książek o kolejach USA nie znajduje się na giełdzie w Katowicach :), a prawdopodobnie na jakiejś giełdzie w USA.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
2.598 50 5
#11
A powiem Ci (napiszę), że na giełdzie w Katowicach widziałem takie książki. Raz, nie potrzebowałem; następnym razem wybrałem co innego. Ale są różnego rodzaju publikacje, nie tylko amerykańskie.
Nie trzeba jechać do browaru, żeby napić się piffka :)
 

Podobne wątki