• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Hamulce w pociągach

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#1
Mam takie pytanie do kolegi dotyczące wagonów towarowych ze składu z omawianym tu parowozem, na ostatnim zdjęciu widać wagony za wapniarką które posiadają wysokie budki, czy kolega posiada może wiedzę jakie było przeznaczenie tych budek i od którego roku zaczęto je stosować na kolei?.
 
Ostatnio edytowane:

Beobachter

Znany użytkownik
Reakcje
5.013 10 2
#2
Mam takie pytanie do kolegi dotyczące wagonów towarowych ze składu z omawianym tu parowozem, na ostatnim zdjęciu widać wagony za wapniarką które posiadają wysokie budki, czy kolega posiada może wiedzę jakie było przeznaczenie tych budek i od którego roku zaczęto je stosować na kolei?.
To są budki hamulcowych. Przed wprowadzeniem hamulców sterowanych pneumatycznie stanowiska hamulcowych były umieszczane na wagonach osobowych i towarowych . Przykład takiego stanowiska, wówczas jeszcze bez żadnej osłony przed złą pogodą, jest widoczny na ostatnim załączniku do wpisu : http://forum.modelarstwo.info/threads/kolekcja-niedostateczna-czyli-na-2.49921/post-857444
Przykład udoskonalonego stanowiska, czyli już faktycznie budki hamulcowego, w załączniku.
Najwcześniej, czyli na przełomie XIX i XX wieku wprowadzono hamulce pneumatyczne w pociągach pospiesznych, później osobowych i na końcu - w połowie lat 20-tych XX wieku - w towarowych (dane dla kolei Niemiec). Odpowiednio zaczęły też znikać budki hamulcowych.
 

Załączniki

OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#3
Pociągnę trochę temat. W jaki sposób hamulcowy będący w budce wiedział kiedy musi uruchomić hamulec, na postoju to nie był problem, lecz w czasie jazdy, czy były jakieś umówione sygnały, np. gwizdawką parowozu?.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.475 552 30
#6
czy były jakieś umówione sygnały, np. gwizdawką parowozu?.
Są do dziś, choć już raczej rzadko używane ;):

Instrukcja sygnalizacji Ie-1 (E-1)
Tekst jednolity uwzględniający zmiany wprowadzone:
- Uchwałą Nr 359/2020 Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z dnia 2 czerwca 2020 r.

§ 12. Sygnały dawane dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy lub innego pojazdu kolejowego z napędem

7. Jeżeli przy hamowaniu pociągu potrzebne jest współdziałanie drużyny konduktorskiej, stosuje się następujące sygnały:

1) Sygnał Rp 4 „Hamować średnio”:
Jeden krótki ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy;

2) Sygnał Rp 5 „Hamować”:
Trzy długie szybko po sobie następujące tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy;

3) Sygnał Rp 6 „Odhamować średnio”:
Jeden długi, jeden krótki ton dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym
lokomotywy;

4) Sygnał Rp 7 „Odhamować”:
Dwa długie tony dźwiękowym urządzeniem ostrzegającym lokomotywy.


Pod określeniem "dźwiękowe urządzenie ostrzegające" rozumiana jest syrena lub gwizdawka lokomotywy.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#7
Mam taką prośbę do kolegi Andrzeja o wydzielenie tej dyskusji do osobnego wątku, jeżeli była by taka możliwość, mam jeszcze kilka pytań odnośnie tematu zastosowania urządzeń hamulcowych w wagonach, a nie chciałbym ciągnąć tego tematu w wątku kolegi.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#8
Zadam następne pytanie,może koledzy podzielą się swoją wiedzą. Jak wiemy pierwsze wagony nie posiadały hamulców, skład więc był hamowany tylko parowozem, w jaki sposób obliczano masę wagonu lub wagonów które mogły być sprzęgnięte z parowozem, aby skład nie wymknął się z pod kontroli obsługi pociągu?. Nie wszędzie pociągi poruszały się po płaskim terenie, były takie linie które posiadały pewne nachylenie toru. Na zdjęciu jest pokazany zestaw 2 wagonów z I epoki do przewozu długiego drewna, jak widać wagony nie posiadają hamulców, zdjęcie pochodzi ze strony katalogu firmy Brawa.
csm_47725_04beb21aef.png
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 4 0
#9
O ile się nie mylę na podstawie liczby wagonów z hamulcem (z budką i hamulcowym), wyznaczano prędkość składu. Podobnie jak Brytyjczycy jeszcze do lat 50-tych stosowali nawet kody na czole by reszta szlaku wiedziała jaką prędkość może rozwijać skład.
 

Filip7370

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 4 0
#11
Prędkość pociągu spadała, pewnie do jakiejś minimalnej wartości 30 km/h przy czym na końcu składu musiał znajdować się jeden lub kilka wagonów hamownych by w przypadku rozerwania składu odsprzęg można byłoby jakkolwiek zatrzymać. Jeśli mówię kompletne głupoty to proszę poprawić.
 
OP
OP
Jan Bednarczyk

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.641 14 6
#12
Kolega nie mówi głupot, mnie chodzi o wyjaśnienie od jakiego okresu zaczęto na kolei w wagonach stosować pierwsze [ układy hamulcowe ] może nie takie jakie znamy obecnie, ale od czegoś zaczęto. Bardzo liczę na wypowiedzi w tym temacie kolegi Beobachter.
 

Podobne wątki