• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Gumki przyczepnościowe w modelach Piko

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
#1
Jak wiadomo Piko w swoich modelach stosuje gumki przyczepnościowe na jednym kole na osi, czy robiliście może testy jak się zachowuje taki model bez gumek?
Nie chodzi mi o wymianę koła na bezgumowe, tylko używanie modelu ze zdjętymi gumkami.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.684 521 30
#4
Będą zwarcia na zwrotnicach.
No właśnie, dlaczego sam fakt braku gumek miałyby powodować zwarcia? Większym problemem jest wykolejanie się, bo obrzeża mogą się klinować. Koła bez gumek mają rowki, które powodują kiepską jazdę, koła mogą wpadać w rowki między opornicą a iglica lub w krzyżownicach i powodować wykolejenie, co z kolei faktycznie może skutkować zwarciem. Generalnie jazda bez gumek nie jest wskazana - powinny albo być gumki, albo normalne koła, bez rowków na gumki.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#5
.... koła mogą wpadać w rowki między opornicą a iglica lub w krzyżownicach i powodować wykolejenie, co z kolei faktycznie może skutkować zwarciem.
I właśnie to miałem na myśli ale bez wykolejenia. Dołożę trochę mojej identyfikacji problemu.

Powierzchnia koła tocząca się po główce szyny jest do niej pod skosem. Od wewnątrz jest trochę większa średnica od wewnątrz mniejsza. Koło pod gumkę ma podebranie aby ta gumka się na nim trzymała. Po zewnętrznej stronie jest rant utrzymujący gumkę na miejscu by nie spadała z koła. Ponadto jeśli zdejmiesz gumkę z jednego koła średnica obu kół na tej samej osi będzie różna. To bez gumki będzie miało tendencje do przechylania wózka lokomotywy w stronę koła o mniejszej średnicy (bez gumki). Dodatkowo występujący rant (w kole bez gumki), przy przechyleniu wózka będzie w niższej pozycji w porównaniu gdyby ta gumka była założona.
W opisanej sytuacji przy przejeżdżaniu przez zwrotnicę, w miejscu gdzie się schodzi szyna plusowa i minusowa (w systemie Marklin nie będzie tego problemu), rant może prowadzić do zwarcia. Jak wynika z mojego opisu, jest to dość losowa sytuacja i ma na nią wpływ sporo zmiennych. Ponadto, zależy też od rozwiązań danego producenta zwrotnic oraz jakości wykonania kół lokomotywy.
A-gleis piko będzie powodować problem losowo. Testowałem kiedyś wspomniany pomysł. Jak inni producenci, trzeba by potestować.
Spotkałem się też z sytuacją gdzie model miał wykonany rowek pod gumkę tak głęboki że nawet z gumką zdarzało się zwarcie. Założenie grubszej gumki rozwiązało problem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.684 521 30
#7
I właśnie to miałem na myśli ale bez wykolejenia.
Bez wykolejenia nie widzę możliwości zwarcia. Dlatego też zupełnie nie rozumiem dalszej części wywodu kolegi @KronosVV w kwestii ew. zwarć. Z całą resztą w pełnie się zgadzam. Ale niezależnie od tego, pomysł zdjęcia gumek i pozostawienia tych samych kół nie jest najlepszy.
 
OP
OP
Pawel

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
#8
Ale niezależnie od tego, pomysł zdjęcia gumek i pozostawienia tych samych kół nie jest najlepszy.
Chodzi mi dokładnie o EP09 Piko, na razie koła bez gumek nie są dostępne jako części serwisowe, i nie mogę ich wymienić.
U mnie elektrowozy jeżdżą pod siecią trakcyjną, i w przypadku gdy pantograf gdzieś się zahaczy (czego niestety nie można wykluczyć), to model z gumkami "jedzie dalej" i coś może ulec zniszczeniu - pantograf, elementy sieci. Jak model nie ma gumek, to "jedzie w miejscu" niczego nie uszkadzając, co sprawdziłem osobiście.
Jutro zobaczę jak to działa w EP09, ale też mi się wydaje, że zwarcia są raczej niemożliwe.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#9
Bez wykolejenia nie widzę możliwości zwarcia. Dlatego też zupełnie nie rozumiem dalszej części wywodu kolegi @KronosVV w kwestii ew. zwarć. Z całą resztą w pełnie się zgadzam. Ale niezależnie od tego, pomysł zdjęcia gumek i pozostawienia tych samych kół nie jest najlepszy.
Na brak zrozumienia nic już nie poradzę. To co opisałem testowane w praktyce. I efekt tych testów opisałem.

@saabal Zgadzam się. Oczywiście że dwa wspomniane sposoby przez Ciebie są jak najbardziej właściwe i inne kombinowanie nie ma za bardzo sensu. Podałem wynik testu zrobionego przeze mnie z opisem uwarunkowań jakie to powodują, wyjaśniający że jazda bez gumek ma średni sens, a czy ktoś to weźmie pod uwagę to już jego sprawa.
Test był wykonany na ST44 Roco, Traxx Acme i zwrotnicach a-gleis Piko.
 
Ostatnio edytowane:

saabal

Aktywny użytkownik
Reakcje
39 5 1
#10
Na brak zrozumienia nic już nie poradzę. To co opisałem testowane w praktyce. I efekt tych testów opisałem.

@saabal Zgadzam się. Oczywiście że dwa wspomniane sposoby przez Ciebie są jak najbardziej właściwe i inne kombinowanie nie ma za bardzo sensu. Podałem wynik testu zrobionego przeze mnie z opisem uwarunkowań jakie to powodują, wyjaśniający że jazda bez gumek ma średni sens, a czy ktoś to weźmie pod uwagę to już jego sprawa.
Test był wykonany na ST44 Roco, Traxx Acme i zwrotnicach a-gleis Piko.
Nie musisz od razu odbierać tego jako brak zrozumienia, jest do po prostu dla mnie zastanawiające zwłaszcza na "standardowym taborze I popularnych rozjazdach".

Może zrób pomiar szerokości zestawów w powodujących takie zawarcia lokomotywach sówmiarką?
Szerokość osadzenia kół na osi w ktorymś z ostatnio wydanych polskich parowozów odbiegała znacząco od zakładanego, opisywane było to na forum.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#11
Nie musisz od razu odbierać tego jako brak zrozumienia, jest do po prostu dla mnie zastanawiające zwłaszcza na "standardowym taborze I popularnych rozjazdach".

Może zrób pomiar szerokości zestawów w powodujących takie zawarcia lokomotywach sówmiarką?
Szerokość osadzenia kół na osi w ktorymś z ostatnio wydanych polskich parowozów odbiegała znacząco od zakładanego, opisywane było to na forum.
Ale to nie ja zadałem pytania i nie prosiłem o opinie tylko @Pawel .
Napisałem swoją opinie i tyle. Nie wiem po co mi sugerujesz jakieś pomiary.
Kiedyś (kilka lat temu) zrobiłem test i opisałem co z niego wynikło ponieważ pasowało do pytania zadanego przez @Pawel . Temat zamknięty. Po co to dalej drążyć.
Model który miał ostatnio różnice w rozstawie kół o którym napisałeś to Ty2.

@Pawel mam ten model EP09 Piko który chcesz przetestować, ale kupiłem go od razu z dodatkowym zestawem kół bez gumek, więc nie wiem jak się może zachowywać jak zdejmiesz gumki.
 
Ostatnio edytowane:

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#13
To ciekawe, czyli takie zestawy bez gumek były chwilowo dostępne, ja myślałem, że jeszcze się nie pojawiły.
Gdzie kupiłeś ten zestaw kół?
Tak, były dostępne. Nie pamiętam teraz dokładnie, ale model kupiłem w lipcu zeszłego roku a koła nie później niż miesiąc po model chyba w Modelmanii.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Pawel

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
424 2 1
#16
EP09 ze zdjętymi gumkami jeździ zupełnie normalnie, nic się nie dzieje, żadnych zwarć nie ma. Sprawdzone na torach Roco Geoline.
Jak zestawy bez gumek będą dostępne, to i tak je kupię i wymienię, ale na razie można śmiało jeździć :)
 

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.053 6 2
#17
Jeżeli ktoś nie ma na swojej makiecie stromych podjazdów, albo nie przeciąga składów o długości kilkudziesięciu wagonów, to podmiana osi z gumkami na takie bez ma jeszcze jedną, ważną zaletę - tory momentalnie przestają się tak brudzić. Ponadto poprawia się też odbiór prądu z szyn, do tego stopnia, że u mnie nawet na podobno problematycznym angliku DKW PIKO żaden lok nie staje, kiedy nie powinien. Ja u siebie praktycznie w każdej maszynie mam wymienione osie, co nie zawsze jest takie proste, bo np. do wielu starszych modeli ROCO osie nie są dostępne i trzeba kombinować.
 

KronosVV

Aktywny użytkownik
Reakcje
91 7 0
#18
EP09 ze zdjętymi gumkami jeździ zupełnie normalnie, nic się nie dzieje, żadnych zwarć nie ma. Sprawdzone na torach Roco Geoline.
Jak zestawy bez gumek będą dostępne, to i tak je kupię i wymienię, ale na razie można śmiało jeździć :)
Sprawdzałeś jazdę na minimum i na maksimum prędkości? Roco Geoline jest jednak lepsze od A-glais. Ja przy testach (bez gumek) miałem głównie problem z BWL i BWR, czasem WR, WL i DKW i chyba zawsze na minimalnych prędkościach, czyli tak jedzie że prawie nie jedzie. :)
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 53

Podobne wątki