• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

GEDANIA (Gdynia - Berlin Lichtenberg)

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.030 55 5
#1
GEDANIA, to jeden z najciekawszych pociągów ze starych dobrych czasów.
Skład jeździł z Gdyni do Berlina Lichtenberg. Na forum był wspominany kilka razy i parę zdjęć ktoś udostępnił.

Uważam, że tak, jak w przypadku Przemyślanina, pociąg ten zasługuje na swój wątek.
Zakładam go z kilku powodów. Oprócz powyższego, chcę się dowiedzieć więcej o tym pociągu.
Wiele osób pewnie też skorzysta.

Dlatego proszę wszystkich, którzy mają zdjęcia tego pociągu i wszelkie informacje, aby się tu nimi podzielili.

Poniżej dwa zdjęcia, którymi rozpoczynam ten wątek.
Gedania 1 1990.jpg
Gedania 2 1990.jpg


Źródło: http://www.rrpicturearchives.net/archiveThumbs.aspx?id=48788
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.392 547 30
#3
Prawdziwa Gedania z parowozem BR 01.5 :love:Lata 70.XX wieku
Piszą że pociąg relacji Berlin - Szczecin ... może dalej była zmiana lokomotywy na polską?
A dlaczego "prawdziwa"? Czy ta, pokazana wyżej nie jest prawdziwa? W tekście wyraźnie jest mowa o "Gedanii", więc nie "może", a na pewno w Szczecinie była wymiana lokomotywy DR na PKP i pociąg jechał dalej do Gdyni. Według opisu na stronie powodem zatrudniania parowozów do tego pociągu był brak dopuszczenia lokomotyw BR 132 do jazdy na PKP, natomiast BR 118 były za słabe do tego pociągu. Ze swojej strony dodam, że przyczyną braku dopuszczenia BR 132 w tamtych czasach były problemy z zakłóceniami pracy obwodów torowych PKP, powodowanymi pracą układu elektrycznego ogrzewania pociągu tej serii lokomotyw. Później te problemy rozwiązano i BR 132 dostały dopuszczenie PKP, ale nie pamiętam dokładnie, od kiedy to było.
 
OP
OP
Kris

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.030 55 5
#4
Ale Ludmiły do Szczecina dojeżdżały.
Nie umiem się teraz dokopać do zdjęcia, ale na pewno była to maszyna jeszcze za czasów DR. Może to było już po dopuszczeniu....?:niepewny:
Jak znajdę, to wkleję.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.392 547 30
#6
Ale Ludmiły do Szczecina dojeżdżały.
Nie umiem się teraz dokopać do zdjęcia, ale na pewno była to maszyna jeszcze za czasów DR. Może to było już po dopuszczeniu....?:niepewny:
Przecież napisałem:
Później te problemy rozwiązano i BR 132 dostały dopuszczenie PKP, ale nie pamiętam dokładnie, od kiedy to było.
I nigdzie nie napisałem, że było to dopiero po zjednoczeniu Niemiec. A gdy dojeżdżały, to musiały już mieć dopuszczenie, więc nie "może po dopuszczeniu", a z pewnością po.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.794 53 2
#8
A ja się zawsze dziwiłem z PRL'owskich absurdu, że ten pociąg nie kończył biegu w Gdańsku. Podobnie zresztą jak wiele innych pociągów łączących Szczecin z Trójmiastem. To kolejowe "wygodnictwo" trwało dość długo do późnych lat 90'tych. Potem wydłużono pociągi do Tczewa czy nawet Elbląga. Kto zna rozkłady pamięta jednak, że "kolejarzowi fachofcy" często jeszcze próbowali skracać bieg pociągów ze Szczecina w Gdyni.
Biadolenie o tym, że w Gdańsku nie ma warunków na obrządzanie, czy nawet zmianę kierunku to zwyczajny "niedasizm" - zawsze można było zrobić podsył, albo startować/kończyć w Tczewie. Zabawne, że zwykli zjadacze chleba tak przywykli do takich pkp'owskich absurdów, że stało się to oczywistą oczywistością i mało kto to kwestionował czy poddawał krytyce.
 

MariuszU

Aktywny użytkownik
Reakcje
308 2 0
#9
A dlaczego "prawdziwa"? Czy ta, pokazana wyżej nie jest prawdziwa? W tekście wyraźnie jest mowa o "Gedanii", więc nie "może", a na pewno w Szczecinie była wymiana lokomotywy DR na PKP i pociąg jechał dalej do Gdyni. Według opisu na stronie powodem zatrudniania parowozów do tego pociągu był brak dopuszczenia lokomotyw BR 132 do jazdy na PKP, natomiast BR 118 były za słabe do tego pociągu. Ze swojej strony dodam, że przyczyną braku dopuszczenia BR 132 w tamtych czasach były problemy z zakłóceniami pracy obwodów torowych PKP, powodowanymi pracą układu elektrycznego ogrzewania pociągu tej serii lokomotyw. Później te problemy rozwiązano i BR 132 dostały dopuszczenie PKP, ale nie pamiętam dokładnie, od kiedy to było.
Kolego Andrzeju, skąd teoria o słabości serii 118 DR(DDR)?
Żeby było ciekawiej, to po abdykacji serii 01.0, 01.5 i 03 (to był stały zespół DR do Szczecina Gł.) podstawową lokomotywą Gedanii była seria 118 w wersji czteroosiowej. Obsługę Gedanii zapewniały lokomotywy z lokomotywowni Berlin Ostbahnhof, czasowo też z Berlin Schöneweide. Stałym gościem w Szczecinie z gdyńskim pociągiem bywała lokomotywa muzealna DR-118 505 ex 118 005. Seria 132 pojawiała się powszechnie w 1980 roku, choć do roku 1982 zdarzały się nadal 118-tki.
Oczywiście zmiana lokomotyw i obsługi pociągu pomiędzy zarządami odbywała się w Szczecinie Głównym wraz ze zmianą czoła pociągu.
Pozdrawiam
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.392 547 30
#10
Kolego Andrzeju, skąd teoria o słabości serii 118 DR(DDR)?
Mariuszu, ja sobie tego nie wymyśliłem. Tak wynika z informacji na stronie, z której pochodziło wstawione w drugim wpisie zdjęcie BR 01.5 z Gedanią. Wyczytałem tam takie stwierdzenie:
Der Einsatz der Ostbahnhofer 01 wird dann allerdings Geschichte sein, die beiden noch bis in den Sommer 1979 bespannten Zugpaare nach Stettin sind eigentlich nur noch der fehlenden Abnahme der BR 132 durch die PKP nach Stettin geschuldet. Und die Züge, besonders der "Gedania" mit seinen Schlaf- und Liegewagen, sind für die BR 118 einfach zu schwer.
Nie jestem a ż takim znawcą lokomotyw DR, więc przyjąłem to za wiarygodną informację.
 
Reakcje
3.704 31 0
#11
Co ciekawe parowóz serii 03 wykazywany jest ciągle - jako obsługujący "Gedanię" - w 1986, w "Dodatku do Służbowego Rozkładu Jazdy Pociągów część IIA" (nakład Centralnej DOKP), ważnym od 1 czerwca 1986 r. Poniżej strona z w/w dodatku z planem zestawienia obiegu i obsługi składu "Gedanii". Jak widać, tego typu źródła informacji nie zawsze oddają stan rzeczywisty serii lokomotyw obsługujących dany pociąg **, ewentualnie w 1986 strona niemiecka nadal podawała serię 03, jako przypisaną do obsługi "Gedanii", pomimo, że w praktyce obsługiwały ją lokomotywy spalinowe serii 132, o których wspomniał MariuszU.

Poc. międzynarodowy 'Gedania' - wg Dodatku IIA do SłRJP, wrzesień 1986.jpg


** Nie wiem dokładnie kiedy parowozy serii 03 wycofano z eksploatacji na kolejach wschodnioniemieckich, ale coś kojarzę, że nastąpiło to ok. 1979/1980.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.333 94 9
#12
Gedania w kolorze :love:Znaleziona na FB
Autor zdjęcia: Volker Frohmer
Oryginalny opis pod zdjęciem:
Guten Morgen: da der Grenzübergang Friedrichstrasse für Tagestouristen erst um 7:00 Uhr öffnete wurde es immer sehr knapp um den E 315 Gedania noch vor seinem Endbahnhof Lichtenberg zu erwischen. am 23.06.79 klappte es.
1687342061902.png
 

Podobne wątki