• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model fabryczny Francuskie "potwory" BB MTE i CC 7200

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#1
Francuskie atelier A.M.J.L. Henri Rodde (producent m.in. modelu wagonu KKu) wypuszcza modele elektrowozów francuskich serii BB MTE oraz monstrum spalinowe CC 7200. Miłośnicy tych potworów będą mieli nie lada gratkę, stawiając te piękne modele w swoich gablotach czy na makiecie.
Les BB MTE (1).jpg Les BB MTE (2).jpg 800_______olocobb920012_598.jpg 800_______olocobb920011_583.jpg 800_______olocobb920014_600.jpg Les CC 7200.jpg
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
Konrad 0

Konrad 0

Moderator Skala 0 (1:43.5)
Zespół forum
Reakcje
294 0 0
#3
Dzięki za zwrócenie uwagi - już poprawiłem. Mnie się bardzo podoba BB (tzw."Bardotka" od inicjałów), natomiast CC jest wyjątkowo koszmarny, takie właśnie francuskie monstrum.
 
Ostatnio edytowane:

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#4
O kolorach i gustach się nie dyskutuje.
Są przede wszystkim rozpoznawalne, podobnie jak samochody z "tamtych lat" w przeciwieństwie do dzisiejszych tworów tak podobnych że aż trudno odróżnić jeden od drugiego, po drugie są świadectwem odwagi i wizjonerskiego podejścia projektanta, z pewnością nie było mu łatwo przekonać zleceniodawców.
Dziś wszystko musi być obłe i nijakie, po to by nie przeciążać mikroskopijnych rozumków odbiorców.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#5
Tutaj się zgodzę z kolegą, tabor kolei francuskich można kochać lub nienawidzieć, ale nigdy nie pozostawi nijakiego wrażenia. Mnie akurat tabor francuski się podoba i można zaobserwować bardzo duża dbałość o estetykę. Można by powiedzieć, że wzgledy estetyczne na kolejach francuskich były chyba tak samo ważne, jak właściwości techniczne. Ta długa tradycja niestety została zakończona wraz z pojawieniem się lokomotyw serii Prima. Już na ten temat wypowiadałem sie na innym forum dla miłośników bardziej popularnych skal. Ja na razie z SNCF ostatnio kupiłem niedrogo diesla BB67001 z Limy. Model dość prymitywny ale mimo to robi miłe wrażenie i dzięki poprawnym wymiarom nadaje sie do "dopieszczenia"
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#7
Dokładnie taki model kupiłem w malowaniu niebieskim (jedynym słusznym). Kolor czerwony to fantazja, prawdopodobnie był jeszcze srebrny z czerwonymi pasami tez fantazja. niemniej sam model chociarz dość prymitywny (tych półek w dół jest raczej więcej niz dwie) to jest on wykonany całkiem poprawnie i w skali (są tylko znikome niezgodności w wymiarach). Szczegóły nadwozia choć jest ich niewiele to są ładnie i prawidłowo wykonane. Ktoś kto miał do czynienia z modelami Limy starej generacji w skali H0 może być mile zaskoczony dość ładnie wykonanym i dobrze dopasowanym oszkleniem okien. Z mojego punktu widzenia jest to najtańszy model lokomotywy w skali 0, który zasluguje na miano modelu (216/218 Limy już w tej kategorii się nie mieszczą ze względu na rażące niezgodności). Co do mechaniki to żadnych rewelacji to co udało mi sie przetestować to troche za słaby silnik, który sie grzeje i po 10-15 minutach ciągłej jazdy z 10-13 wagonami dobrze jest dać lokomotywie odpocząć. Jeszcze jedna wada to częsciowo nieosłonięta przekładnia co może powodować porywanie zanieczyszczeń n.p. włosów z toru, szczególnie położonego na podłodze. Ciekawostka to prawdziwa lokomotywa jest napędzana podobnymi zespołami napędowymi. Sam model żeby wyglądał bardziej modelowo wymaga pewnych uzupełnień malowania i detali. Poniżej zdjęcie znalezione w sieci takiego modelu ale juz pięknie "dopieszczonego".
5ef20f92596c2cb1fdadfbb6550d45fe[1].jpg

Ciekawy filmik jak powstawały te lokomotywy
 

Tchou-tchou

STEPHENSON Patrick
Reakcje
1 0 0
#8
Witaj,

Oto BB 67001 Lima poprawić. Sprzęgła, powstały bufory, rogi, urządzone kabiny, latarnie morskie, oświetlenie, ogólnie malarskich. Zamontowane akcesoria sprzedawane są przez rzemieślnika "Set Zero".

Drugi wózek silnika Lima został zainstalowany. Gniazdo na ośmiu kółkach.

Trenuje nowych samochodów vayageur i prawidłowe działanie.

Znaleźć wiele możliwości we Francji w Euro proc około.

AMZ sprzedaje silnika Katalog zaawansowany wózek; ale drogie.

model był powielany przez Lemaco

REE producent ukaże się w tym roku w BB 67000 skala Zero 1 / 43,5 (w skali 0 we Francji) z dużą ilością szczegółów wyposażonych w systemy dźwiękowe i dymu.

Patrick

HistoRail 2011-12 143_PhotoRedukto.jpg
HistoRail 2011-12 151_PhotoRedukto.jpg
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#9
Brawo wspaniała robota! Jak mi wystarczy czasu i i chęci to zamierzam z moim modelem postąpić podobnie. Na razie rozważam zastosowanie innego silnika. Na razie znalazłem silnik o podobnych wymiarach, który być może da sie włożyć w miejsce oryginalnego z Limy.
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
NAMR
Reakcje
3.272 61 2
#10
Ponieważ w moim modelu lokomotywy BB67001 zaobserwowałem że po kilkunastu minutach ciągłej jazdy grzeje sie silnik zacząłem rozważać kwestię wymiany silnika na lepszy. Kilka lat temu w jakimś brytyjskim czasopismie podpatrzyłem konwersję modelu Limy w skali 00/H0 z zastosowaniem okrągłego silnika z napędów CD. O podobnym rozwiązaniu pomyślałem w przypadku mojej lokomotywy. Jakiś czas temu w moje ręce wpadł silnik typu RF500TB-12560 firmy Mabuchi z jakiegoś urządzenia elektronicznego (chyba drukarka). Kilka dni temu rozebrałem wózek napędowy lokomotywy żeby pomierzyć przestrzeń na silnik i jakie koło zębate jest na wale silnika. Silnik RF500TB okazał sie dobry wymiarowo do konwersji. Trybik na wale musiałem dobrać 12 zebów moduł M0,5. Żeby silnik dało sie zamontować w wózku trzeba było oczywiście zdemontować oryginalny silnik czyli pokrywę ze szczotkami, wirnik i wyjąć pierścień magnetyczny stojana. Pozostały jeszcze wewnatrz obudowy 4 żebra dystansowe dla pierścienia magnetycznego, które trzeba było usunąć. Tutaj długo się zastanawiałem bo nie byłem pewny efektu mojej pracy i musiałem uwzględnić też konieczność ewentualnego powrotu do stanu poprzedniego i tutaj rozwiązaniem by było włożenie odpowiedniego pierścienia dystansowego. Po wycięciu wspomnianych żeber dystansowych przyszedł czas na przymiarkę silnika z kołem zębatym. Przymiarka pokazała że przekładnia dobrze pasuje a silnik chowa się do obudowy prawie w całości z wyjątkiem plastikowej pokrywy od strony szczotek. Tutaj okazało sie ze ta wystająca część silnika uniemożliwia założenie ramki z blaszkami do odbioru prądu. Ponieważ zastosowałem zasadę oszcędzania elementów lokomotywy to trzeba było troche zfrezować częśc górną plastikowej pokrywy silnika nawet nieco zahaczając o krawędź metalowej obudowy. Po modyfikacji silnika i załozeniu ramki z odbierakami prądu ( ta ramka dość dobrze też trzyma silnik na swoim miejscu) pozostało tylko polutować przewody i zmontować lokomotywę. Jazdy próbne po owalu toru z 13-ma wagonami wykazały że nie ma żadnych oznak grzania silnika a sama lokomotywa pracuje bardzo precyzyjnie. Ogólnie bardzo poprawiła się kultura pracy modelu. W sumie bardzo obniżyło się napięcie rozruchu do tego stopnia że zasilaczowi FZ1 Piko już brakuje niższego napięcia początkowego przy nieobciążonej lokomotywie. Po próbach jeszcze raz wszystko rozebrałem , sprawdziłem i po nasmarowaniu ponownie skręciłem.
W załącznikach kilka zdjęć i w PDF-ie karta charakterystyki silnika. Ważne żeby użyć silnika typu RF500TB-12560. Szczególnie ta druga liczba charakteryzuje między innymi napiecie do jakiego jest dostosowany silnik. Ten silnik pracuje w zakresie 1,5-12V przy deklarowanym napieciu 6V dla pracy ciagłej. Jednak jeździłem lokomotywą z pociągiem przy napięciu 10-12V przez pół godziny ciągłej jazdy i nadal nie ma objawów grzania.


HPIM2319 - Kopia.JPG

Na tym zdjęciu zaznaczyłem na żółto miejsca po żebrach dystansowych


HPIM2320 - Kopia.JPG

Tutaj zaznaczyłem obszar silnika poddany modyfikacji

HPIM2321.JPG
 

Załączniki