• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Filmy z budowy CMK-i

MichałK

Znany użytkownik
Reakcje
875 9 4
#1
Wracając w niedziele z Zakopanego EIC Tatry pędząc CMK-ą przeglądałem filmiki w necie i o to co znalazłem. Moim zdaniem prawdziwe perełki historyczne, ale oceńcie to sami.
Proszę usiąść wygodnie i...jedziemy :D
http://www.youtube.com/watch?v=wAboC9IJ ... r_embedded
http://www.youtube.com/watch?v=KXus34VM ... dded#at=53
http://www.youtube.com/watch?v=pSzFSrcg ... r_embedded

Ps. dziwne uczucie oglądając te filmy jednocześnie jadąc tą linią kolejową, aż dreszcze przechodzą...
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
#2
Zauważyłem coś ciekawego w tym filmie, nie związanego z samą CMK.
http://www.youtube.com/watch?v=pSzFSrcg ... r_embedded
Od 06:39. Ostatni wagon składu.
Cóż to za dziwny wagon? Sterowniczy? Posiada szybę czołową zamiast przejścia, oraz reflektory białe i czerwone. Dziwne, bo nie słyszałem, by na PKP eksploatowano wcześniej niż obecnie w Przewozach Regionalnych składów z wagonami sterowniczymi (nie licząc może jakiś tam prób). A może ten dziwny wagon się znalazł w tym składzie, ze wględu na fakt, że to skład wiozący dygnitarzy? Może tam wcale nie ma kabiny maszynisty?
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#4
...inny świat,inaczej biegł czas ,inny Tabor i ludzie...kolejarze na służbie a nie na zmianie.....inna kolej nie zalatująca komercją.Dzięki za linki
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#5
A ja zwracam kolegom uwagę na wagon restauracyjny w tym pociągu. Jest to wagon produkcji jugosłowiańskiej firmy Goša. Partię wagonów sypialnych i restauracyjnych tej firmy PKP zakupiły w latach 1970-tych. Były to jedne z pierwszych wagonów PKP, malowane na barwy inne, niż tradycyjny oliwkowy. Wyjątkiem od tej reguły były wcześniej, poza ezt, tylko kremowo-niebieskie wagony spalinowe i przeznaczone do ruchu z nimi wagony osobowe. Do czasu wejścia do eksploatacji wagonów jugosłowiańskich, także wagony restauracyjne i sypialne WARS były malowane na kolor oliwkowy. Wagony Goša okazały się, niestety, dość zawodne i stosunkowo szybko zostały wycofane z eksploatacji, a do dziś nieliczne z nich przetrwały jako wagony techniczno-gospodarcze, w pociągach sieciowych czy ratunkowych, lub po prostu jako stacjonarne magazyny.
 

Kolejoman5

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
filmiki w necie i o to co znalazłem. Moim zdaniem prawdziwe perełki historyczne, ale oceńcie to sami.
Zgadzam się. Takie filmy mają niewątpliwie wymiar historyczny. Jeśli chodzi o samą CMK-ę, to również wartościowa jest książka Centralna Magistrala Kolejowa Śląsk-Warszawa,którą mam przyjemność posiadać, wydana w 1977 roku. Miała się również ukazać książka autorstwa Pana A.Massela o CMK, jednak jest dość spore opóżnienie (ponad rok). Podejrzewam, że związane oczywiście z faktem, że autor został powołany na stanowisko podsekretarza stanu ds.kolejnictwa w resorcie infrastruktury (obecnie TBiGM).
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#8
A JA zastanawiam się ile jeszcze w różnych archiwach jest filmów związanych z Ś.P. PKP .KIEDYŚ W ,,KOLEJÓWCE '' były filmy szkoleniowe jak i prace dyplomowe w formie vhs z80 i początku 90 lat
Ostatnio przeglądając w internecie filmy o kolejach niemieckich natrafiłem na materiał z 1979 jak się domyślam-:niepewny: o planowanych szybkich połączeniach w Europie .W 12.37 są fragmenty filmu zamieszczonego powyżej przez Kolegę Michała ;


czyli już oficjalnie wtedy na zachodzie ta linia była uznawana za zwiastun szybkiej kolei.CMK pokazano obok planowanych niemieckich ,włoskich francuskich inwestycji
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.738 38 3
#11
Pa-ra-no-ja. Ale jak był szum medialny i kiełbasa wyborcza na temat budowy KDL (system Y), to też zaczęły atakować kolejne miasta w żądaniem stacji i u nich. Tym sposobem pociąg, po rozpędzeniu się do 300 km/h, za minutę zacząłby hamować przed następną stacją... Na razie problem zniknął, bo nie buduje się KDL. Teraz modne są lotniska.
 

maniek2820

Znany użytkownik
Reakcje
12 1 0
#14
Czy ktoś ma wiedzę o pociągach służbowych na CMK? Dowożących kolejarzy do miejsc pracy/służby?wiem że w latach 90 jeździł pociąg z Grodziska Mazowieckiego obsługiwany przez EN57 z lokomotywowni Idzikowice
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
359 5 1
#15
W latach osiemdziesiątych jechałem takim EN57 w relacji Szczekociny - Idzikowice. Po za kolejarzami zabierał również "normalnych" pasażerów. Wyglądało to tak, że stawał jak zobaczył czekających (w ustalonych miejscach). Ciekawe i zarazem komiczne było to, że ci pasażerowie cierpliwie czekali na pociąg (byliśmy coś ok 30min spóźnieni) i wsiadając mówili, że nie ma problemu bo od maszynistów pociągów przejeżdżających wcześniej mieli informację, że poc. jedzie tylko jest spóźniony!
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#16
Podobnie było w wypadku pociągów z Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic. Te pociągi zarówno z Grodziska, jak i ze Szczekocin, jeździły chyba cały czas od początku istnienia CMK, ale nie wiem, jak to się potoczyło dalej w, powiedzmy, V epoce.
 

Podobne wątki