• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:1 Ferrovia Circumetnea czyli wąskotorówka o czerwonych podkładach

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#1
Wyjeżdżając służbowo na Sycylię, nie zdawałem sobie do końca sprawy, że będę mieszkać niedaleko czynnego wulkanu, na szczęście akurat tylko leniwie się dymił.
DSCF2163.jpg
Nie wiedziałem też, że dookoła Etny zbudowana jest linia wąskotorowa, która nazywa się dosłownie - Ferrovia Circumetnea (CFE).
Kolej zbudowano pod koniec XIXw i ma ponad 110 km długości i 950 mm szerokości.
Od czasu budowy kolej wielokrotnie była uszkadzana przez jęzory lawy toczące się podczas kolejnych eurupcji, mapka historycznych erupcji tutaj: http://assets.bigthink.com/images/eruptions/EtnaP2-2.jpg
Linia nie jest obsługiwana przez koleje państwowe lecz przez oddzielne przedsiębiorstwo FCE, oficjalna strona http://www.circumetnea.it/
gdzie mozna pobrać rozkłady jazdy w formie PDF.
Kolej zaczyna się w dużym portowym mieście Catania, z tym że początkowy odcinek został przerobiony na normalnotorowe metro - ale nadal pozostaje w zarządzie FCE.
Kolej okrąża Etnę od północy i kończy się w nadmorskim Riposto skąd linią normalnotorową można domknąć kółeczko z powrotem do Catanii.
Ja, korzystając w wolnego przedpołudnia na końcu pobytu, zdecydowałem się na podróż w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara, zaczynając na stacji Giarra Riposto leżącej przy stacji kolei normalnotorowej Messyna-Catania-Syrakuzy.

DSCF2286.jpg DSCF2291.jpg
Nie jest to stacja końcowa kolejki, bowiem wąskotorówka przechodzi tunelem pod domami i koleją normalnotorową w stronę centrum miasta.
Stacja Giarra-Riposto sprawiała dość ponure wrażenie, zamknięte na głucho kasy, wszędzie czarny żużel, śmieci.

DSCF2295.jpg DSCF2296.jpg
Po bliższym przyjrzeniu się temu pumeksowatemu żużłowi zrozuiałem, że jest to materiał piroklastyczny pochodzący z kwietniowej erupcji - zasypał on miasto centymetrową warstwą czarnego tufu.
Na kolejce ruch jest dość intensywny, ale głównie od strony Catanii, z Riposto do Randazzo kursuje tylko 5 par pociągów.
Nasz przyjechał o 9:55 i okazał się być dość starym wagonem motorowym z przekładnią mechaniczną, który dudniąc silnikiem zaczął się ostro wspinać, od poziomu morza mając do pokonania prawie 1000 metrów różnicy wysokości.

DSCF2298.jpg DSCF2301.jpg

Konduktor zjawił się dopiero w połowie trasy, do biletu do Catanii dodał folder informacyjny z mapką trasy oraz gratuito bilet na metro.
DSCF2309.jpg bDSCF2535.jpg
Po drodze mijaliśmy kontrastową mieszankę krajobrazów - zielone gaje cytrusowe i winnice na przemian z pasmami zastygniętej lawy, starej porośniętej wściekle żółtymi żarnowcami i kolorowym kwieciem oraz nowej, czarnej i ponurej niczym sceny z Mordoru, z fragmentami budynków niczym rodzynki w cieście.

DSCF2314.jpg DSCF2315.jpg
DSCF2319.jpg DSCF2320.jpg
DSCF2327.jpg DSCF2330.jpg
Na stacji Randazzo mielismy przesiadkę, tam też zauważyłem dwie ciekawe rzeczy - żółty wąskotorowy Köf o którym już wspomniałem w innym wątku, oraz tytułowe czerwone podkłady.
Moja hipoteza jest taka, że zamiast być nasączane substancjami oleistymi chroniącymi przed gniciem, nasączane są substancjami dającymi ognioodporność. Nie przeciwko lawie - lawa resetuje wszystko - ale zapewne jako zabezpieczenie przed gorącym tufem piroklastycznym.

DSCF2331.jpg DSCF2334.jpg

c.d.n.
 

Mateusz B

Moderator Grupy KKMK
Zespół forum
KKMK
H0e
Reakcje
328 2 0
#3
Bardzo fajna wycieczka (y)

Myślę że hipoteza jak najbardziej jest słuszna, tym bardziej, że np. dojście na perony zorganizowano za pomocą kupki szutru, a nie desek, czy starych podkładów. Choć stare podkłady są prostsze w ułożeniu i wygodniejsze dla pasażerów.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#4
Z Randazzo innym wagonem motorowym pojechaliśmy okrążąć Etnę dalej przeciwnie do wskazówek zegara.

DSCF2333.jpg DSCF2354.jpg DSCF2356.jpg

Ponownie przejeżdżaliśmy przez ponure pola zastygłej lawy, gdzieniegdzie pola te są eksploatowane - bazaltu używa się tu powszechnie jako materiał budulcowy
- z lawy powstałeś, w lawę się obrócisz...

DSCF2364.jpg DSCF2366.jpg DSCF2373.jpg

Wagon motorowy ciągle piął się pod górę, aż wreszcie przetoczywszy się z hałasem przez tunel osiągnął kulminację i zaczął zjeżdżać w dół.
Jak na złość pogoda się popsuła, przez kilka poprzednich dni było lazurowe niebo, teraz wierzchołek Etny skrywał się wciąż w chmurach z których co jakiś czas skapywało trochę deszczu.
Widoczne z pociągu były całkiem nieodległe "dzieci" Etny - małe stożki bocznych ujść lawy.

DSCF2376.jpg DSCF2379.jpg DSCF2383.jpg

cdn.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#5
Infrastruktura linii kolejowej jest równie kontrastowa jak mijane widoki.
Spotkać można zarówno współczesną sygnalizację świetlną (nie bardzo rozumiem jakie są jej zasady - np. wszystkie 3 kolory wyświetlone prawi jak na włoskiej fladze)
jak i archaiczne semafory kształtowe na niskim kratownicowym słupie (patrz zdjęcie w pierwszej części relacji).
DSCF2386.jpg DSCF2393.jpg DSCF2396.jpg
Automatyczne półrogatki jak i takie zamykane na ręczną korbę która napędza linę podwieszoną 2 metry nad torami.
A widziałem tez przejazd zamykany za pomocą... łańcucha - gdy pociąg minął, dróżnik odpiął "krowiaka".
DSCF2362.jpg DSCF2414.jpg DSCF2415.jpg
W miarę jak zbliżamy się do Catanii, coraz częściej krzyżujemy się z innymi pociągami, niektóre miały nawet 2 lub 3 wagony motorowe.
Stacje są często zmodernizowane, a w dwóch miejscowościach - Adrano i Santa Maria di Licodia - kolejka wpuszczona jest pod ziemię gdzie zbudowano stacje i przystanki.
W efekcie te miasteczka mają tak jakby najmniejsze dwustacyjne metro na świecie i to z napędem spalinowym.
Dla odmiany tam gdzie linia nie jest zmodernizowana, wije się ciasnymi zaśmieconymi uliczkami przypominającymi raczej favele niż europejskie miejscowości.
DSCF2404.jpg DSCF2405.jpg DSCF2408.jpg
Uwaga - podziwiając i fotografując krajobrazy należy bardzo uważać z wychylaniem się przez okno.
W skrajni rośnie bardzo dużo kaktusów, a co gorsza pociąg ociera się niemalże o bazaltowe ściany przekopów przez zastygłą lawę - można stracić twarz lub głowę.
DSCF2412.jpg


c.d.n.
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#6
Kolejka wąskotorowa kończy się na stacji Catania Borgio, gdzie znajduje się główna lokomotywownia i warsztaty. Pomocnicze lokomotywownie znajdują się w Randazzo i Riposto.
Obok budynku dworca wyeksponowano lokomotywkę parowa, która służyła na kolejce, zanim nie została zastąpiona wagonami motorowymi.
Kolejka nie posiada lokomotyw liniowych, jedynie dużo wagonów motorowych oraz małe lokomotywki manewrowe.

DSCF2417.jpg DSCF2419.jpg DSCF2420.jpg

Z Borgio do stacji Catania Centrale mozna dojechać normalnotorowym metrem, które powstało w miejscu końcowego odcinka kolejki.
Po 3 przystankach stosunkowo rzadko kursujące metro wynurza się na powierzchnię i jednotorową linią wciśniętą między brzeg i tory kolei Messyna-Syrakuzy podąża w kierunku portu.
Z Catania Centrale, jak już pisałem, można domknąć kółeczko do Riposto regionalnym pociągiem Trenitalia.
DSCF2422.jpg DSCF2426.jpg DSCF2433.jpg

PS. Ryanair uruchomił niedawno tanie loty Kraków-Trapani na Sycylii, tak więc można zrobić sobie naprawdę tanią i fajną wycieczkę, polecam.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.376 111 11
#7
Infrastruktura linii kolejowej jest równie kontrastowa jak mijane widoki.
Spotkać można zarówno współczesną sygnalizację świetlną (nie bardzo rozumiem jakie są jej zasady - np. wszystkie 3 kolory wyświetlone prawi jak na włoskiej fladze)
jak i archaiczne semafory kształtowe na niskim kratownicowym słupie (patrz zdjęcie w pierwszej części relacji).
Zobacz załącznik 123237 Zobacz załącznik 123238 Zobacz załącznik 123239
Automatyczne półrogatki jak i takie zamykane na ręczną korbę która napędza linę podwieszoną 2 metry nad torami.
A widziałem tez przejazd zamykany za pomocą... łańcucha - gdy pociąg minął, dróżnik odpiął "krowiaka".
Zobacz załącznik 123234 Zobacz załącznik 123235 Zobacz załącznik 123236
W miarę jak zbliżamy się do Catanii, coraz częściej krzyżujemy się z innymi pociągami, niektóre miały nawet 2 lub 3 wagony motorowe.
Stacje są często zmodernizowane, a w dwóch miejscowościach - Adrano i Santa Maria di Licodia - kolejka wpuszczona jest pod ziemię gdzie zbudowano stacje i przystanki.
W efekcie te miasteczka mają tak jakby najmniejsze dwustacyjne metro na świecie i to z napędem spalinowym.
Dla odmiany tam gdzie linia nie jest zmodernizowana, wije się ciasnymi zaśmieconymi uliczkami przypominającymi raczej favele niż europejskie miejscowości.
Zobacz załącznik 123241 Zobacz załącznik 123242 Zobacz załącznik 123243
Uwaga - podziwiając i fotografując krajobrazy należy bardzo uważać z wychylaniem się przez okno.
W skrajni rośnie bardzo dużo kaktusów, a co gorsza pociąg ociera się niemalże o bazaltowe ściany przekopów przez zastygłą lawę - można stracić twarz lub głowę.
Zobacz załącznik 123244

c.d.n.
Hahahaha!! A tu w hameryce zrobili by okna niemozliwe do otwierania azeby "chronic pasazerow". Fajne te wloskie wagony motorowe, ciekawa wycieczka:)
 

Jan Bednarczyk

Znany użytkownik
Reakcje
1.564 13 6
#10
Dziękuję za zdjęcia ale czy to na pewno jest Kof wąskotorowy, bo ma 2 zderzaki,uchwyt oczkowy i ten rozstaw tak mi wygląda jako normalnotorowy. Oglądając zdjęcia powyżej to na taborze są zderzaki typowe dla taboru wąskotorowego czyli pojedyńcze. Dobrze to widać na zdjęciu lokomotywki. A Kof w kolorze żółtym w przybliżeniu od tyłu nie ma w ogóle zderzaków podwójnych czyli może ma pojedyńczy ale tego też dokładnie nie widać bo zasłania ten widok wagon. A ma może kolega jednak zdjęcia tego Kofa w kolorze żółtym lub link do tej lini kolejowej.
 

Podobne wątki