• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EU43 (E412) pytanie o odbieraki.

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
#1
Jak wiadomo odbieraki lokomotywa ta posiada dwa. Jeden do prądu stałego (3kV) a drugi do zmiennego (15kV).
Różnią się szerokością ślizgaczy. Który jest który? :confused:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#2
A mówimy o wersji dla PKP, czy po przebudowie dla RTC? Dla PKP oba odbieraki miały szerokość (długość ślizgacza) taką samą, 1950 mm, bo takie się stosuje zarówno w Polsce, Czechach i na Słowacji przy zasilaniu 3 kV DC, jak i przy zasilaniu prądem zmiennymi w Niemczech i Austrii (15 kv, 16,7 Hz), ale także w Czechach i na Słowacji przy 25 kV, 50 Hz (choć do tego ostatniego systemu telokomotywy nie były dostosowane).

W wersji obecnej pantograf 3 kV powinien mieć 1450 mm (sieć włoska), a 15 kV - 1950 mm (Niemcy i Austria), bo takie są standardowe wymiary dla sieci w tych krajach, ale na zdjęciach, np. w wikipedii, trochę to inaczej wygląda. Możliwe, że zastosowano tam tzw. europantografy, o szerokości 1600 mm, pod warunkiem, że linie, po których jeżdżą te maszyny, są dostosowane do takiej szerokości.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#4
Kolega michałek trochę przecenia moja wiedzę. To, co napisałem wyżej, wynika z mojej znajomości ogólnych zasad i systemów zasilania i sieci trakcyjnej. Nie znam na tyle dokładnie tej lokomotywy, więc nie jestem w stanie odpowiedzieć na ostatnie pytanie. Z technicznego punktu widzenia nie ma żadnego znaczenia gdzie który pantograf jest umieszczony, zresztą pantografy są połączone elektrycznie. Rodzaj pantografu nie zależy od systemu zasilania, ale od geometrii sieci trakcyjnej. Odpowiedź na pytanie kolegi michałka może dać tylko dokumentacja techniczna tej lokomotywy albo dokładne przyjrzenie się oryginałowi. Ani do jednego, ani do drugiego nie mam dostępu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#5
Wygrzebałem zdjęcia EU43-001 zrobione podczas jednej z próbnych jazd w kwietniu 2000 roku. Na dużym powiększeniu widać, że podniesiony pantograf znajduje się nad kabiną 2. Drugi pantograf, złożony, nad kabiną 2, jest typu niemieckiego - jak wiadomo, lokomotywy te były przewidywane do ruchu między Polską a Niemcami. Widać, że ma podobną szerokość, ale nieco inny profil, lekko wyłukowany. Przy przebudowie lokomotyw dla przewoźnika RTC, pantograf "polski" (3 kV) musiał być zastąpiony wąskim pantografem, dostosowanym do włoskiej sieci trakcyjnej, drugi pantograf prawdopodobnie został, bo zarówno w Austrii, jak i w Niemczech, stosuje się takie same pantografy.

24A_2548.jpg
27A_2541.jpg
31A_2545.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#7
Tak, jechałem tym pociągiem do Sosnowca i z powrotem. Wiem, że sporo osób ma bardzo podobne ujęcia, bo było nas tam kilku hobbystów, dzięki uprzejmości pracowników CNTK.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
#9
Mam małą zagwozdkę.
Chodzi mi po głowie pewien pomysł związany z modelem Roco lokomotywy EU43, jednak nie obecnie eksploatowanych Traxx-ów, ale niedoszłych maszyn PKP produkcji AdTranz Pafawag. Czyli to co na wyżej ukazanych zdjęciach pana Andrzeja.
Dokładnie, to nie znam treści naklejek ostrzegawczych znajdujących się u dołu naroży pudła. W sumie znajdują się tam 4 naklejki, jak widać na poniższym zdjęciu.
ostrz.jpg

Jedna z tych u góry jest standardową w treści naklejką stosowaną na PKP i udało mi się ją dokładnie odtworzyć.
mostrz.jpg

Druga obok to jeśli dobrze widzę to jest to samo ale po niemiecku.
A dwie dolne? Co tam mogło być napisane?

Poświęciłem wiele czasu na przeszukiwania internetu by może jakimś cudem odnaleźć zdjęcie zbliżenia rogu czołownicy, ale najlepsze co znalazłem to wyżej zaprezentowany wycinek jakiegoś zdjęcia. Może ktoś z Was wie, co dokładnie było napisane na tych naklejkach?
 

przemas22223

Aktywny użytkownik
Reakcje
125 16 3
#10
W przypadku lokomotywy EU43 dawnej E412 kolei włoskich wybudowana w latach 1998- 2002 rozwiązanie było takie jak dla lokomotywy CD371 lub BR180. Kiedy np wjeżdżałeś w miejscowość Oberbruke w Niemczech opuszczałeś pantograf tylny, wjeżdżałeś na sieć Niemiecka i ten sam pantograf odnosiłeś. W tych lokomotywach zastosowano regulator wysokiego napięcia wraz z prostownikiem. system sam z automatu rozpoznawał zasilanie sieci trakcyjnej. Tego dowiedziałem się od niemieckiego maszynisty jak byłem kiedyś w Rzepinie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.128 503 30
#11
Ale á propos czego ten tekst kolegi przemas22223? I o jakie "rozwiązanie" chodzi? Procedura przy przekraczaniu granicy systemów zasilania zależy od rozwiązań technicznych, zastosowanych w danym miejscu sieci oraz od wyposażenia lokomotywy. Pomijam już fakt, że lokomotywy EU43 nigdy dawniej (przed PKP) nie były E412 kolei włoskich FS, zostały zbudowane we wrocławskim Pafawagu. Faktem jest, że była to adaptacja włoskiej E412 dla potrzeb PKP, ale po zerwaniu kontraktu trafiły do prywatnego przewoźnika, zachowując polskie oznaczenia EU43.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Koleje w Polsce 3
Koleje w Polsce 0
Koleje w Polsce 35

Podobne wątki