• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Konwersja ET26 DRAGON 2 1/87 (GALERIA KOŃCOWA)

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.211 1 0
#1
Witam serdecznie,
Model miał wystartować w mistrzostwach na targach hobby w 2024 roku, ale z powodu braku czasu nie udało się go ukończyć na czas.
ET26 DRAGON 2 Nr 005 (nr. fabryczny E6ACTad-22 mała literka „d” oznacza silnik spalinowy, moduł dojazdowy). O lokomotywie można, wszystko poczytać w Internecie także nie będę przepisywał i Was zanudzał.

Model zbudowałem w większości ręcznie z polistyrenu hips. Jednym z trudniejszych etapów było położenie lakieru połysk i potem spolerowanie go manewrując między detalami. Pod satyną lub mattem wszystkie niedoskonałości znikają , połysk wyciąga najmniejszą niedoskonałość.

Relacje z budowy można prześledzić tutaj -
https://forum.modelarstwo.info/threads/et26-dragon-2-nr-005-1-87-w-okleinie-okolicznościowej-pkp-cargo.61877/
Filmy z prezentacji funkcji modelu



Parametry techniczne i opis modelu.

  • Model sterowany DCC skala 1/87 (H0).
  • Model przedstawia rzeczywisty stan DRAGONA 2 005 na dzień 27 sierpnia 2023 r. ( epoka VI) Dolnośląski Zakład Spółki we Wrocławiu. Data rewizji 18.12.2019 r.
  • Waga modelu 506 g .
  • WAŻNE !!! , minimalny promień łuku, jaki model pokonuje to 484mm (R3).
  • Dwa serwomechanizmy do podnoszenia pantografów.
  • Dwa serwomechanizmy do otwierania drzwi , w każdej kabinie prawe.
  • Dwa głośniki typu kostka cukru 4 ohm.
  • Dekoder ESU LokSound 5 58412
  • Pod dekoder ESU LokPilot 5 59814
  • UPS z układem ładującym 1000uF
  • Oświetlanie stopni
  • Oświetlenie kabin niezależne. Dwie lampy prostokątne na suficie jak w oryginale.
  • Oświetlenie pulpitów niezależne. 4 monitory , 3 gniazda 230v pod pulpitem .
  • W każdej kabinie mrugająca pomarańczowa kontrolka informująca o zaciągnięciu sprężynowego hamulca postojowego. Znajduje się ona na panelu tylnej ściany kabiny.
  • Wysokość od główki szyny do zgarniacza około 1,5 mm
  • Wysokość modelu po otwarciu pantografów od główki szyny do ślizgu to około 68mm. Z moich obserwacji wynika, że pantografy w większości lokomotyw nie są wychylone maksymalnie wysoko . Dlatego otwarcie odbieraków prądu w modelu ustawione jest tak, żeby zbliżyć się do rzeczywistości.
  • Sprzęgi ,chcąc chociaż trochę upodobnić czoło lokomotywy do oryginału zrezygnowałem świadomie z kinematyki na rzecz zmodyfikowanego haku. Został on również skrócony tak żeby nie wystawał jak kijek z czoła a chował się miedzy buforami jak ma to miejsce w rzeczywistości. Zabieg ten wymusił zmodyfikowanie tradycyjnych sprzęgów oczkowych, które wpina się w pierwszy wagon od strony lokomotywy ( 3szt).
  • Bufory sprężynujące , zmodyfikowany Wainert
  • Podawanie sygnałów świetlnych według instrukcji sygnalizacji E1 PKP Pc 1 , Tb 1 , Pc 5 , Pc 2 światła długie .
  • Oświetlenie manewrowe.
  • Obudowa przykręcana na 4 śrubki.
  • Gumki przyczepnościowe na dwóch osiach
  • Model bez naniesionego weatheringu , nie każdy to akceptyje.
  • Elektronika i napęd po odpowiednich modyfikacjach pochodzi z modelu ET22 firmy PIKO. Zabieg ten miał na celu wykorzystanie sprawdzonego rozwiązania sterowania modelem.
  • Model ma ustawione CV rozruchu i hamowania, a także zredukowaną prędkość maksymalną Jeżdżąc ma cieszyć oko a nie zasuwać nienaturalnie po makiecie jak rakieta.
  • Model posiada dźwięki rozruchu i jazdy zarówno elektryczny, jak i silnika spalinowego , modułu dojazdowego . ( jazda bez pantografów).
  • Model ma wgrane 3 komunikaty dyżurnego ruchu , roboty torowe , o przepuszczeniu pociągu pośpiesznego oraz zwolnienie i sygnał baczność .
  • Malowany RAL 5010 , BRIGHT GREEN , RAL 9005 i pokryty odpowiednio lakierami połysk ,satyna i matt.
  • Pełne odwzorowanie między innymi dachu , kabin , ostoi. Jeden wózek składa się z ponad 1000 elementów. W modelu jest zamontowanych 40 diod smd z rezystorami.
  • W jednych drzwiach uchylone okno
  • W jednej kabinie opuszczona lekko żaluzja.
  • W piasecznicach wizjer z szybki z nasypaną odrobiną piasku, patrz relacja z budowy modelu.
  • Model jak w oryginalnej lokomotywie ma dymne szyby boczne i w drzwiach
  • Model posiada w pełni funkcjonalne cięgna trakcyjne ( połączenie budy z wózkami)
  • Pudełko drewniane polakierowane czarny kolor , książeczka , zdjęcie lokomotywy . Jedyne części luzem to zaślepka oraz czujnik wkładany w miejsce po odkręceniu śruby mocującej .
Przyporządkowanie F

  • F0- ŚWIATŁA ZMIENNE KIERUNKOWO Pc 1 KIERUNEK ZASADNICZY ( PŁYNNE ZAPALENIE I GASZENIE OŚWIETLENIA)
  • F1- DŹWIĘK ROZRUCHU , JAZDY ELEKTROWOZU
  • F2- DŹWIĘK ROZRUCHU , JAZDY SPALINOWEGO SILNIKA (MODUŁ DOJAZDOWY)
  • F3- ŚWIATŁA DŁUGIE- KRÓTKIE
  • F4- ŚWIATŁA CZERWONE Pc 5
  • F5- OŚWIETLENIE MANEWROWE Tb 1
  • F6- OŚWIETLENIE DO JAZDY W KIERUNKU PRZECIWNYM DO ZASADNICZEGO Pc 2
  • F7- TRĄBKA WYSOKOTONOWA
  • F8- TRABKA NISKOTONOWA
  • F9- DŹWIĘK SPRZĘGANIA
  • F10- MRUGAJACA POMARAŃCZOWA KONTROLKA HAMULCA SPRĘZYNOWEGO
  • F11- OŚWIETLENIE KABINY 1
  • F12- OŚWIETLENIE KABINY 2
  • F13- OŚWIETLENIE STOPNI
  • F14- OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE DRZWI DO KABINY 1 (PRWE)
  • F15- OTWARCIE I ZAMKNIĘCIE DRZWI DO KABINY 2(PRAWE)
  • F16- OŚWIETLENIE PULPITU KABINA 1
  • F17- OŚWIETLENIE PULPITU KABINA 2
  • F18- PODNOSZENIE I OPUSZCENIE PANTOGRAFU 1
  • F19- PODNOSZENIE I OPUSZCENIE PANTOGRAFU 2
  • F20- ZAWÓR PIASECZNICY
  • F21- PISZCZENIE KÓŁ NA ZAKRĘTACH
  • F22- STUKOT KÓŁ NA ŁĄCZENIACH SZYN
  • F23- ROZMOWA 1 - PRZEPUSZCENIE POCIĄGU POŚPIESZNEGO
  • F24- ROZMOWA 2 – ZWOLNIENIE I SYGNAŁ BACZNOŚĆ
  • F25- ROZMOWA 3 – ROBOTY TOROWE NA SZLAKU
  • F26- WYCISZENIE DŻWIĘKÓW
  • F27- WYCISZENIE PISKU KÓŁ NA ZAKRETACH
Na sam koniec chciałbym podziękować mojemu dobremu koledze Piotrowi Kozłowskiemu (WAMOS) , który wspierał mnie swoją wiedza i doświadczeniem w dziedzinie elektroniki . Spełniał również moje zachcianki odnoście frezowania , toczenia i trawienia.

Kalkomanie wykonał kolega Igor Sułek . Pięknie wyskalowane na cieniutkim filmie , gorąco polecam .

Pierwotna mechanika pantografów Konrad łysy Muminek . Po przeniesieniu z testowego dachu na właściwy wszystkich ustawień serw i dźwięków dokonał Piotr Kozłowski WAMOS.

WAŻNE !!! MODEL POD WZGLĘDEM ILOŚCI I FILIGRANOWOŚCI DETALI RÓŻNI SIĘ ZNACZOCO OD SERYJNYCH PRODUKCJI I NALEŻY SIĘ Z NIM OBCHODZIĆ W SPOSÓB DELIKATNY
JEŚLI KTOŚ CHCIAŁBY POSIADAĆ TAKIEGO DRAGONA W SWOJEJ KOLEKCJI TO MODEL ZA CHWILĘ BĘDZIE NA SPRZEDAŻ
5.jpg
6.jpg
7.jpg
8.png
9.jpg
11.jpg
12.jpg
13.jpg
14.jpg
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
18a.jpg




Pozdrawiam REDUKCYJNY
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.211 1 0
#4
Znalazłem w sieci bardzo fajny filmik pokazujący Dragona jadącego na module dojazdowym .
Zdjęcia znalezione w sieci pokazujące jak ładnie się błyszczy , stopnie i kontrolkę hamulca sprężynowego postojowego.
1 — kopia.jpg
2 — kopia.png
3 — kopia.jpg
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.021 131 86
#7
Jako kolekcjonerski model to jest O.K. Ale w użyciu na makiecie może nie być ciekawie. W takim wypadku tylko w zaciszu domowym ze specjalnie zbudowanym torem. Wiem co piszę bo mam kilka modeli 'precyzyjnych' i one raczej do śmigania na makiecie się nie naddają (za dużo delikatnych części, które mogą odpaść). No i szkoda, że to nie z pierwszej serii np. LOTOS. Byłby jeszcze większym unikatem. @Robert Reschka mam nadzieję, że za chwilkę wejdą seryjne Dragony 2....
 
Ostatnio edytowane:

Rokstedi

Znany użytkownik
PGMK
Reakcje
2.136 0 0
#8
Model jak widać tworzony był w filozofii - maksymalna zgodność z oryginałem. Kolega daromaro ma rację, że efekty stosowania tej filozofii nie idą w parze z potrzebami wynikającymi z użytkowania na makiecie. Jednak to właśnie modele klasy prezentowanego tu Dragona budzą zachwyt i szacunek do umiejętności ich twórców. Niebanalna praca modelarska, powalająca ilością szczegółów. Należy zwrócić też uwagę na bryłę modelu. Odwzorowanie krzywizn, łuków jest zdecydowanie trudniejsze niż prostokątno-kwadratowych kształtów. Ponadto w dobie drukarek 3D stworzenie w zasadzie wszystkiego ręcznie ma swoją niewymierną wartość. Nie neguję oczywiście dobrodziejstw płynących z dostępności coraz lepszej jakości druku 3D. Jednak w modelarstwie zdolności manualne zawsze powinny być przed umiejętnościami programowania/rysowania w programie.
Gratuluję modelu! Mistrzowska praca.
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.021 131 86
#9
Ja dopiszę, że do tego co napisał @Rokstedi , że warto mieć wyrobione umiejętności manualne jeszcze zanim się cokolwiek zacznie robić w 3D. A to dlatego, że ma się wtedy pojęcie, że nie wszystko z komputera da się zrobić w realu przy błędach projekowych. Często widzę model 3D sprzedawane jako jednolite bryły. I co z tym zrobić w realu? Czasami warto model podzielić na mniejsze elementy. Choćby po to żeby się je łatwiej malowało. A to można osiągnąć ucząc się wykonywać modele manualnie.
 
OP
OP
R

Redukcyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
1.211 1 0
#11
Bardzo dziękuje koledzy za tak motywujące komentarze. Jest to największa nagroda dla mnie.
Model jeździł parę tygodni temu po makiecie modułowej Piotra Kamińskiego na Madalinie w czasie trwania Nocy Muzeów w Poznaniu. Udostępnił mi parę zdjęć które zrobił.
Pozdrwiam
1.png
2.png
3.jpeg
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 65
Tabor 21

Podobne wątki