• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EP09 - epoka

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.119 9 2
#22
Silniki się rysują, mam nadzieję, że niecałe pół kilograma na haku wystarczy. Osłona gdzieniegdzie przeskalowana z konieczności. Muszę też pomyśleć nad chłodzeniem. Jeśli ktoś posiada jakiekolwiek zdjęcia silnika, wału drążonego, mocowań silnika do ramy, to chętnie przygarnę, każde zdjęcie się przyda, bo internet nie jest zbyt łaskawy.

Zobacz załącznik 94999 Zobacz załącznik 95000
Małe koło zębate powinno mieć co najmniej 18 zębów.

Moja rada, nie używaj trybów z prostymi zębami, tylko ze skośnym, które są dużo bardziej ciche w czsaie pracy.
Nie przesadzaj, dobrze zrobiona przekładnia o zazębieniu prostym jest cicha, a kosztuje krocie mniej z powodu obrabiarki, której trzeba użyć.
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#23
Hmm, tylko że wtedy mi przełożenie padnie. Co się stanie, jak będzie miało mniej? Inventor się na tym nie wykrzaczył, a kółka tej wielkości widziałem dostępne np tu - klik, to stwierdziłem, że ok. o_O
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#25
Ale też masz zupełnie inne silniki. Przy takim przełożeniu tracę moment na kołach i mogę je usmażyć, nie jestem nawet pewny czy teraz nie usmażę ;)
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#26
doczytałem, że przy mniejszej niz 18 ilości zębów konieczna jest korekcja, żeby nie nastąpiło podcięcie zęba, ale jest to wykonalne. Wózek prezentuje się aktualnie tak: wozek.jpg
Trochę abstrakcja na temat, ale mechanicznie powinno działać, teraz kwestia dodania szczegółów, ale chyba musiałbym się wybrać na wycieczkę do ZNLE Gliwice :D
 
OP
OP
XFedraX

XFedraX

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#27
Była mała przerwa, ale jedziemy dalej - zacząłem rysować ostoję, trochę na ślepo bo rysunki dokładne zbytnio nie są więc wolę zapytać tutaj czy może ktoś nie ma przypadkiem jakichś zdjęć od spodu. Jedyne co znalazłem to zdjęcia modelu jan-kola, a i na nich nie widać zbyt wiele. Wygląda to jakoś?

ostoja.jpg

Projekt z pozoru niby niezbyt skomplikowany geometrycznie, ale nie wziąłem pod uwagę faktu, że dokumentacja tej lokomotywy jest dość skąpai większość rzeczy trzeba robić na oko ze zdjęć i teraz się ślimaczy.
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#29
Aktualnie dłubię czoła, potem wezmę się za skończenie wózków i całego spodu a na koniec dach.
Jeśli ktoś posiada szczegółowe (mniej szczegółowe też) zdjęcia czoła (układ siatek na stopniach - bo widziałem różne, wygląd sprzęgu), dachu i zdjęcia lokomotywy od spodu (zgarniacz, sprzęg miedzywózkowy) prosiłbym o umieszczenie w temacie - pewnie nie tylko mnie by się przydały. Interesuje mnie głównie EP09-047 ale wszelkie inne też mile widziane. Pozdrawiam z hali wirtualnego PaFaWagu :)
047.png
 

Gethvar

Znany użytkownik
Reakcje
229 4 0
#31
doczytałem, że przy mniejszej niz 18 ilości zębów konieczna jest korekcja, żeby nie nastąpiło podcięcie zęba, ale jest to wykonalne. Wózek prezentuje się aktualnie tak: Zobacz załącznik 95656
Trochę abstrakcja na temat, ale mechanicznie powinno działać, teraz kwestia dodania szczegółów, ale chyba musiałbym się wybrać na wycieczkę do ZNLE Gliwice :D
Podeślij zdjęcia jak się już wybierzesz ;) Albo lepiej, daj znać kiedy będziesz się wybierał to postaram się zabrać razem z Tobą hehe
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#32
Chętnie bym pojechał, tym bardziej ze mam blisko, podejrzewam tylko trzeba tam kogoś znać, żeby się pokręcić po obiekcie, a ja niestety nikogo nie znam.
 
OP
OP
XFedraX

XFedraX

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#33
Ok, pogrzebałem trochę przy silnikach. Czy ma to prawo działać? Czy lepiej olać te łożyska kulkowe na wale i dać panewkę? Pytanie drugie: ścianki o grubości 0,5 mm nie będą wiotkie? Obudowy chcę frezować... da się w takiej postaci?
silnik trakcyjny.png
 

Załączniki

Meggido

Znany użytkownik
Reakcje
2.119 9 2
#34
Zdecydowanie przekombinowane. Po co Ci te łożyska? Panewka załatwia sprawę, a poza tym chętniej poddaje się błędom wykonania i montażu przekładni.
 
OP
OP
XFedraX

XFedraX

Użytkownik
Reakcje
2 0 0
#35
A jak zrobić żeby mi się w niej wał nie przesuwał na boki? Grubość ścianek ok czy dać grubsze? Zębatkę mogę zrobić cieńszą to wejdą 0,75 mm...
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#37
Koła do przekładni już mam, teraz czas na obudowy i silniki. W międzyczasie przetestowałem wycinanie podkładów z balsy - w końcu lokomotywa musi po czymś jeździć ;) Muszę tylko dorobić sobie szablon do wiercenia. Ta balsa którą mam jest trochę zbyt delikatna, ale zamówiłem twardszą, zobaczymy jak przyjdzie.
podkłady.jpg

kolka.jpg
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.059 22 1
#39
Obudowa frezowana? Masz juz wykonawcę który to zrobi? Sadzę że będzie to bardzo kosztowne. Jeżeli planujesz małą serie tych modeli to ja zrobiłbym odlewane obudowy z mosiądzu i frezować tylko powierzchnie współpracujące i czoła. Tak będzie mozna powiedzieć bardziej "technologicznie". Wyfrezowanie kilku sztuk takiej obudowy z kawałka materiału to trudna i pracochłonna operacja. Namiary na odlewników mogę podrzucić.[DOUBLEPOST=1379663205][/DOUBLEPOST]
Na podklady sprobuj moze sklejki?... Skad masz kola zebate? Chyba jakis gotowiec...
Koła zębate od tego producenta podanego przez XFreda są bardzo dobrej jakości, sam je stosuję, notabene to polska firma. Ale ja wziął bym nie z polietylenu tylko z mosiądzu, są minimalnie droższe ale dla tej skali chyba bardziej odpowiednie i na pewno wytrzymalsze.
 
OP
OP
XFedraX
Reakcje
2 0 0
#40
Dokładnie, kółeczka kkpmo, bardzo fajne są. Wziąłem z POM-u bo liczę na mniejszy hałas. Z wykonawcą obudów są właśnie problemy, bo nie bardzo da się to wykonać z jednego kawałka metalu, stąd wpadłem na pomysł, frezowania tylko połówek obudów zębatek (płaski element, frezowanie z jednej strony), natomiast atrapy silników zrobić jako odlew. Opcji z odlaniem połówek obudowy z i frezowaniem powierzchni nie brałem pod uwagę. piotr66, masz doświadczenie w tym temacie? Głównie obawiam się o dokładność wymiarów i spasowanie elementów ze sobą. Z punktu widzenia łatwości wykonania jest to chyba najlepsza opcja, a jeśli matkę wydrukuję w 3D to i można zadbać o dużą ilość detali, co przy frezowaniu byłoby niewykonalne. Potrzebna byłaby jedynie jakaś lepsza dokumentacja silnika, bo jestem sceptyczny jeżeli chodzi o robienie "na oko" ze zdjęć, a jak robić to porządnie ;)