• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

EN57 - Warszawa

oilstat

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#1
Witam,

Mam pytanie skierowane do kolegów zorientowanych w temacie bardziej niż ja :)
Zamierzam zrobić model EN57 od Milosa który pasował by do realiów warszawskich początku lat 80-tych. Nie wiem niestety które egzemplarze tych zestawów można było spotkać w tamtych latach na torach w Warszawie i okolicach oraz jakie nosiły oznaczenia. Nie znalazłem w internecie żadnych konkretnych informacji, a jeśli już był jakiś punkt zaczepienia, to pojawiało się u mnie więcej pytań niż odpowiedzi.
Czy ktoś z Was mógł by podpowiedzieć mi który egzemplarz pociągu można by odwzorować (wszelkie zdjęcia mile widziane) lub gdzie szukać takich informacji (może są jakieś książki o eksploatacji en57 w Polsce?)?

Pozrawiam,
M
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#3
W weźle warszawskim zespoły EN57 jeździły co najmniej od połowy lat 1970-tych. Jako pierwsza dostała je lokomotywownia W-wa Ochota, potem przyszły na Grochów. EN57 były przede wszystkim używane do dłuższych relacji, gdzie już nie było wysokich peronów (Małkinia, Dęblin itd.). Były też calkiem długie relacje, jak Białystok czy Lublin. Był niedawno artykuł chyba w "Kolejach Małych i Dużych" na temat elektryfikacji węzła warszawskiego, może tam się coś znajdzie? Przy robieniu modelu z lat 80-tych trzeba zwrócić uwagę na malowanie. Wcześniej było kremowo-granatowe, z dolną częścią drzwi także granatową (nie kremową!), potem zaczęto malować górę i całe drzwi na kolor żółty w odcieniu miodowym, a dół miał jaśniejszy niebieski, niż wcześniej. Niestety, nie potrafię dokładnie powiedzieć, kiedy ta zmiana nastąpiła, ale wydaje mi się, że właśnie w latach 1980-tych. Oczywiście był dość długi okres, kiedy można było spotkać i jeden, i drugi wzór malowania. No i jeszcze ryflowanie: pierwsze EN57, do numerów ponad 1000 (znowu nie wiem dokładnie, do którego) miały pudło ryflowane, późniejsze były już gładkie.
 
Ł

Łukasz K

Gość
#4
Andrzej Harassek napisał(a):
No i jeszcze ryflowanie: pierwsze EN57, do numerów ponad 1000 (znowu nie wiem dokładnie, do którego) miały pudło ryflowane, późniejsze były już gładkie.
Jeśli się nie mylę to od około 1110 miały już gładkie. Wiem, że 1108 miała ryfle, a nasza krakowska 1114 już gładkie.
 
OP
OP
oilstat

oilstat

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#5
Dzięki za odpowiedź. Każda informacja się przyda.
W jednej z publikacji (Atlas lokomotyw) znalazłem informację, że w Warszawie jeździł między innymi EN57-005. Jaki mógł on mieć przydział (chodzi mi o to, co było napisane na białym prostokącie na dole pudła wagonu, w okolicy łączenia wagonów) "Lokomotywownia Warszawa Ochota", "Centralna DOKP"?
 
Ł

Łukasz K

Gość
#7
EN57-005 jeździł w Warszawie około 2001 lub 2002 roku. Wówczas nie było już czegoś takiego jak podział na Dyrekcje Okręgowe Kolei Państwowych, stąd wnioskuję, że @Jarząbek źle pamięta. EN57-005 jeździł z napisem Zakład Przewozów Regionalnych w Krakowie. Z takim opisem pudła był przydzielony do Grochowa lub na Ochocie.
Nie długo w stolicy zabawił. Później bodajże ZPR Bydgoszcz go miały, a teraz to chyba w ZPR Kielce jest.
 
Ł

Łukasz K

Gość
#9
Dać się pewnie i da tyle, że on w latach osiemdziesiątych był w Południowej dyrekcji.
Prędzej EN57-879. Pod koniec lat 70-tych był na stanie Centralnej DOKP. Miałem nawet gdzieś jego zdjęcie na Śródmieściu w obsłudze jakiegoś podmiejskiego jadącego średnicą.
 

Jarząbek

Znany użytkownik
Reakcje
1.590 73 0
#10
oilstat napisał(a):
Witam,
który pasował by do realiów warszawskich początku lat 80-tych.
W takim razie nr 005 zupełnie nie pasuje. Natomiast podane oznaczenia tak. W tamtym okresie w węźle warszawskim kursowały ezt z lok. Nasielsk, Sochaczew i Tłuszcz oraz oczywiście z tych wcześniej podanych.
 

Podobne wątki