• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Dyskusja nt. poprawności odwzorowania kolorów w modelach

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.446 442 99
#4
Za to SP45-127 zapowiada się, że będzie miała tak samo skopane kolory jak SU45-165, szkoda... :(
Szczerze? Można mieć swoje zdanie ale jak oglądam te fotki to nie za bardzo widzę w czym aż taki problem...
Może mnie oświecicie. I już zaczynam mieć przeczucie że chodzi o fakt że 'odcień' nie ten.... No... ja aż takiego oka może nie mam co by wyłapywało takie szczegóły tonacji barwy.
Wiele zależy od oświetlenia sceny (modelu/lokomotywy). Często ta sama lokomotywa cyknięta w innym świetle ma już inne odcienie koloru. Ja bym się aż tak tym nie przejmował by sobie żyły z tego powodu podcinać....
kolory.jpg


165.jpg


Fotki ze stron:
https://www.olx.pl/oferta/lokomotyw...u-piko-nowa-h0-CID767-IDxeG3R.html#066b3413e1
http://www.datalandhobby.pl/photos/prods/1965_1_l.jpg
SP45 wygląda identycznie jak 165. Szkoda, bo mogli zrobić choćby z ryflami.
SU45-127 nie mogli zrobić z ryflami... bo ich nie miała. Ryflowaną z V epoki PIKO już wydało - SP45-204, a SP45-127 będzie pasowała do planowanych dwóch wagonów 120A ze stacji Lublin. Gdyby teraz wydali kolejny numer z ryflami równie dobrze ktoś mógłby napisać że szkoda, że z ryflami.... :)
(wiadomo, że wszystkim się nie dogodzi na raz)
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.776 179 15
#5


Oczywiście, że kolory są skopane, po pierwsze zdjęcia przedstawione są "przepalone" , kolory są inne, to nie te RAL-e ...... kolejny raz ktoś z nas robi "balona" ... przecież się i tak sprzeda.
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
4.446 442 99
#6
Oczywiście, że kolory są skopane, po pierwsze zdjęcia przedstawione są "przepalone" , kolory są inne, to nie te RAL-e ...... kolejny raz ktoś z nas robi "balona" ... przecież się i tak sprzeda.
Rale srale... Może ze mnie typowy chłop i nie znam się aż tak na kolorach jak baba. Powiem więc to po 'chłopsku'.... ważne, że nie jest fioletowa ;)

 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.776 179 15
#8
Rale srale... Może ze mnie typowy chłop i nie znam się aż tak na kolorach jak baba. Powiem więc to po 'chłopsku'.... ważne, że nie jest fioletowa ;)

Nie zgodzę się z Tobą, tak samo jak są ważne szczegóły techniczne danej konstrukcji , tak samo kolor jest bardzo ważny, ważne jest bardzo podejście do klienta i nie wciskanie mu byle czego, a tu mamy od dawna taką technikę opychania nam byle czego, akurat poruszamy się niestety, dla niektórych ludzi w obszarze modelarstwa technicznego i te cholerne kolory nazywane RALem , NCSEem są wykładnią techniczną i powinno się utrwalać te pojęcia i nomenklatury wśród młodych adeptów modelarstwa, aby nie byli zwykłymi chłopami oderwanymi od pługa tylko potrafili posłużyć się słownictwem technicznym, przykład ... RAL 3009 czyli czerwień tlenkowa a nie kolor brązowy. To są te różnice, dla których min się nazywa to kolejkowe i inne hobby techniczne ... modelarstwem, modelarstwo łączy się i przenika na wskroś z techniką i matematyką, jest jakby małą dziedziną ścisłą. Z tego małego modelarstwa i kloców wyrośli porządni inżynierowie i inni ludzie nauki, więc zwracajmy uwagę na te błahe kolory ...w końcu zbieramy i kupujemy modele w "" polskiej myśli technicznej, które już za moment będą miały walor historyczny. Zielone , a zielone ...robi różnicę i to bardzo, nie wszystko zielone to PKP. Przykłady można mnożyć na przykładzie tej SU45 .... oswajamy się z kolorem jest jaki jest, to po co waloryzujemy lokomotywę aby ją urealnić kupując np. ramki do reflektorów, lusterka, tarcze czy literki na bok pudła ... skoro olewamy kolor to olejmy i te inne aspekty techniczne. Nie pozwólmy robić z siebie pajaców.
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.346 473 107
#9
SU45-127 nie mogli zrobić z ryflami... bo ich nie miała. Ryflowaną z V epoki PIKO już wydało - SP45-204. A ta SP45-127 będzie pasowała do planowanych dwóch wagonów 120A ze stacji LUBLIN. Gdyby teraz wydali kolejny numer z ryflami równie dobrze ktoś mógłby napisać że szkoda, że z ryflami.... :)
(wiadomo, że wszystkim się nie dogodzi na raz)
Tak, miałem na myśli jakąś inną lokomotywe z ryflami, inny numer. 204 miała troszkę inaczej malowane czoło a poza tym już w 1993 została przebudowana na SU. 127 dużo dłużej jeździła jako SP. Mam nadzieję że troszkę ja zmienią, żeby nie była klonem 165.
 
OP
OP
Lyntog

Lyntog

Znany użytkownik
Reakcje
1.019 6 2
#10
Była już kiedyś dyskusja o tym, podobnie rzecz się ma także z 048, która zaraz po rewizji miała standardowe "żywe" zielono - zielone barwy. Potem oczywiście w trakcie eksploatacji one ściemniały i na każdym zdjęciu wykonanym w późniejszym okresie w zależności od oświetlenia wychodzą one inaczej. Dlatego dobieranie barw modelu za podstawie fotografii z późniejszych lat eksploatacji uważam za co najmniej kontrowersyjne. W przypadku 165 moim zdaniem popełniono ten sam błąd, próbowano dobrać jej barwy na podstawie fotek z lat ok. 2002-2005 i nie wyszło to najlepiej. A powinna ona mieć zwyczajnie barwy takie jak inne maszyny w stanie zaraz po NR i byłoby po sprawie. Przecież większość maszyn różnych serii było malowanych standardowo w tymi samymi kolorami i tego można by się konsekwentnie trzymać.

Jakoś w najnowszej EU06 można było dobrać prawidłowo kolory, tak samo jak w absolutnie wyjątkowej pod tym względem EU07-171, która również ma świetnie zrobione kolory :) Więc się da. Po prostu PIKO czasami zamiast kombinować mogłoby zwyczajnie zdać się na lepszą dokumentację niż tylko same zdjęcia ;) A przecież jest wśród Nas (nawet na tym forum) parę osób, które chętnie by pomogły swoją fachową wiedzą i doświadczeniem oraz materiałami czy też dokumentacją.
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.776 179 15
#11
Była już kiedyś dyskusja o tym, podobnie rzecz się ma także z 048, która zaraz po rewizji miała standardowe "żywe" zielono - zielone barwy. Potem oczywiście w trakcie eksploatacji one ściemniały i na każdym zdjęciu wykonanym w późniejszym okresie w zależności od oświetlenia wychodzą one inaczej. Dlatego dobieranie barw modelu za podstawie fotografii z późniejszych lat eksploatacji uważam za co najmniej kontrowersyjne. W przypadku 165 moim zdaniem popełniono ten sam błąd, próbowano dobrać jej barwy na podstawie fotek z lat ok. 2002-2005 i nie wyszło to najlepiej. A powinna ona mieć zwyczajnie barwy takie jak inne maszyny w stanie zaraz po NR i byłoby po sprawie. Przecież większość maszyn różnych serii było malowanych standardowo w tymi samymi kolorami i tego można by się konsekwentnie trzymać.

Jakoś w najnowszej EU06 można było dobrać prawidłowo kolory, tak samo jak w absolutnie wyjątkowej pod tym względem EU07-171, która również ma świetnie zrobione kolory :) Więc się da. Po prostu PIKO czasami zamiast kombinować mogłoby zwyczajnie zdać się na lepszą dokumentację niż tylko same zdjęcia ;)

Dokładnie tak jak napisałeś, jak się wydaję lokomotywę "czystą" nie waloryzowaną, powinno się ją wydać z kolorami zgodnymi zaraz po malowaniu lub opuszczeniu fabryki bądź po naprawie, rewizji, a nie na podstawie jakiś tam zdjęć z neta ... często robionych w dziwnych okolicznościach i do tego obrobionych 50 razy różnymi programami graficznymi.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#12

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.776 179 15
#13
A dotyczy to także oceny modeli na podstawie ich fotografii. Jak różne mogą być barwy tego samego modelu (ST43-339) na różnych zdjęciach widać np. tu:
http://forum.modelarstwo.info/threads/stacja-polanica-zdrój.41191/page-12#post-772389

Andrzej oczywiście, że tak. Różne aparaty fotograficzne, dziś telefony komórkowe, kiedyś różne filmy foto ... ale w przypadku tej 45 w/w nie ma jakiegoś większego problemu nawet po tych fotach widać, że to RAL 6019 oraz RAL 6026.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
12.163 504 30
#14
Słabo się znam na RALach, ale widzę, że na jednym zdjęciu ST43 jest znacznie bardziej niebieska, a na drugim raczej zielona, więc ocena odcienia na podstawie takich fotek może być złudna.
 

PX48-28

Aktywny użytkownik
Reakcje
96 5 2
#15
Rale na kolei to czysta fikcja, właśnie na podstawie samych SU45 widać, że niektóre są zielonkawe drugie bardziej niebieskie i to prosto po naprawach. To samo z ST43 o czym mówi wyżej @Andrzej Harassek. Różnice malowań odbiegające od normy która jest ściśle określona widać nawet na powszechnie spotykanych EP/EU07 PKP IC, zaraz znajdzie się taki co powie, że głupoty gadam, a wystarczy popatrzeć ;)
 

m_zntk

Znany użytkownik
Reakcje
11.776 179 15
#16
Rale na kolei to czysta fikcja, właśnie na podstawie samych SU45 widać, że niektóre są zielonkawe drugie bardziej niebieskie i to prosto po naprawach. To samo z ST43 o czym mówi wyżej @Andrzej Harassek. Różnice malowań odbiegające od normy która jest ściśle określona widać nawet na powszechnie spotykanych EP/EU07 PKP IC, zaraz znajdzie się taki co powie, że głupoty gadam, a wystarczy popatrzeć ;)

Ok, a wg Ciebie dziś jak się maluje lokomotywy na oko dobierając farbę z hoboka czy zamawia się określoną partię farb od producenta .... pisząc mniej więcej tak w zamówieniu ..ej Wy tam firma ja chcę kupić 1000 litrów jakiegoś tam lakieru zielonego, co macie na stanie? Nie tak to nie działa, musisz podać konkretny nr lakieru i czasem producenta np. NOVOL , tak samo było kiedyś, tylko wtedy w rozporządzeniu podawany był tzw nr BN, albo kolor i odcień. Inną rzeczą jest jakość tych farb i lakierów, ich odporność na ścieranie, płowienie itd.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.934 119 22
#17
Mariusz, sam jesteś wyznawcą teorii, że kiedyś nie było RAL-i i malowano czym popadnie, a teraz się jakby upierasz przy tym że wszystkie lokomotywy w danym schemacie malowania powinny być takie same. Jedno wyklucza drugie i to zupełnie.
Nawet obecnie, mimo iż właśnie jest jak piszesz - niby przewoźnik bardzo dokładnie określa kolorystykę, a mimo wszystko tabor opuszczający różne ZNTK mimo tego samego schematu barw potrafi barwy te mieć w innym odcieniu. No to czyli że co, nie kupili tego samego RAL? W czym jest problem? Ja nie wiem i nie wnikam. Ale wiem jedno - wykonując projekty malowania należy zwracać na takie rzeczy uwagę, gdyż mają znaczenie, a nie z góry zakładać, że jak jest ściśle nawet określony schemat to wszystkie maszyny są identyczne. A to mowa o czasach współczesnych, gdzie są określone barwy malowania w RAL-ach i NCS-ach. A dawniej barwę określano na przykład: "jasnozielony".

Przecież większość maszyn różnych serii było malowanych standardowo w tymi samymi kolorami i tego można by się konsekwentnie trzymać.
To jest teoria na jaką masz dowody jakieś konkretne, czy zakładasz że tak było?

Rale na kolei to czysta fikcja, właśnie na podstawie samych SU45 widać, że niektóre są zielonkawe drugie bardziej niebieskie i to prosto po naprawach.
Dokładnie.

Po prostu PIKO czasami zamiast kombinować mogłoby zwyczajnie zdać się na lepszą dokumentację niż tylko same zdjęcia
A co by było, jakby się okazało, że dokumentację tę dla Piko wykonuje Pan Koj? Wtedy podwiniesz uszy i stwierdzisz że skoro Koj, to jednak musi być okej bo to Koj, czy może zarzucisz Kojowi że się myli w swych dokumentacjach? Ciekawy jestem Twojej reakcji.
 
Reakcje
35 0 0
#18
A ja myślę, że Piko ma dokumentację wg RAL, być może takiej wymaga, ta podstawowa paleta z jednej strony obejmuje większość kolorów, ale z drugiej jest stosunkowo uboga, myślę zatem, że barwy dobrane do modeli Piko są po prostu wybierane jako najbardziej zbliżone, w przypadku modeli EU07 czy EU06 być może po prostu kolory wg palety RAL są bliższe oryginałowi
 

Ropu

Znany użytkownik
Reakcje
1.237 25 2
#20
RAL oryginału to jedno, a postrzeganie koloru na dużej lokomotywie i tego samego koloru na małym modelu to inna inszość.
Dlatego zdarza się, że producenci minimalnie rozjaśniają kolory na modelach. Co nie tłumaczy oczywiście ewentualnych błędów, ale to nie o tym wątek
 

Podobne wątki