• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

DRUK 3D UV & ODLEWY ŻYWICZNE, Zalety, wady, porady, testy oraz przyszłość

Michal88

Aktywny użytkownik
Reakcje
488 15 0
#1
DRUK 3D, PORADY, TESTY, SPOSTRZEŻENIA


PSZĄC TEN TEMAT NIE CHCĘ KOMUKOLWIEK ZAŚMIECAĆ WĄTKÓW, TEMATÓW CZY RELACJI. Niech to będzie kompendium wiedzy dla wszystkich
Na wstępie chciałbym przedstawić to co do tej pory w świecie druku 3d DLP, LCD, SLS dokonano ( w świecie modelarstwa oczywiście), właściwości tych materiałów, porady, triki, podpowiedzi, testy materiałów, oprogramowania typu Slicer itd

Ogólna zasada :

Wydruki 3d czy odlewy żywiczne jeżeli są zrobione z odpowiedniej grubości ścianek, wzmocnień to nie powinno być żadnych problemów typu wypaczenia, kruchość), jeżeli natomiast jest odwrotnie (cienkie ścianki, długie elementy) to zaczynają się problemy, dotyczy to także żywic odlewanych, długie i cienkie części (przykładem jest bryła autobusu) bez wzmocnień wyginają się jak banany...


Wydruki 3D UV
Wady:


- Zbyt cienkie i długie elementy są bardzo delikatne i podatne na wypaczenia
- Drukowanie nie jest zbyt tanie przy wielkoseryjnej produkcji, np drukowanie elementu w max rozdzielczości 0,01mm warstwa, trwa aż 6-12h
- Ceny materiałów na dzień dzisiejszy też nie należą do najtańszych mniej więcej od 170zł - do ok 280zł za litr tych najpopularniejszych żywic (nie wliczam tu żywic dentystycznych one kosztują kilka razy więcej).
- Niestety dużo materiału marnuje się na supporty (słupki, podpory)


ZALETY:
- Ta technika pozwala na wytwarzanie naprawdę skomplikowanych i bardzo dokładnych detali co jest nie możliwe aby odlać całość w jednym kawałku z żywicy poliuretanowej. Gdybym robił w tej chwili mojego Stara to bez problemu na żywicy Phrozen 4k grey był bym w stanie bez problemu wydrukować nawet wentyle w felgach a one są ledwo widoczne.


- Jeżeli chodzi o tę konkretną technologię to rozwija ona się w niesamowicie szybkim tempie jeszcze rok temu, jedna z najlepszych drukarek do naszych celów czyli Formlabs Form 2 kosztowała ok kilkanaście tys. zł, jakość druku była bardzo dobra to teraz po roku Tajwański Phrozen wypuścił na rynek drukarki typu Sonic 4k, także w wersji mini za ok 2000zł a co do rozdzielczości to w tej chwili nr.1 w tym segmencie (lcd, dlp, sls ) jeżeli chodzi o rozdzielczość a stosunek ceny do jakości, poezja :)

- Można szybko zrobić bardzo dokładny prototyp, do jakiś np. testów czy modeli wzorcowych.

- Opłacalne jest drukowanie drobnych części, wychodzi to znacznie szybciej i możliwe, że także taniej niż odlewanie a jakość taka sam.
Pewnie jeszcze są jakieś inne zalety ale to możecie dopisać

ODLEWY ŻYWICZNE:
Zalety:


- Jest to bardzo wdzięczny materiał, elastyczny, płynny (to zależy jeszcze od producenta) i w miarę tani.

- Przy większej ilości form produkcja jest większa, szybsza i tańsza od druku. Robimy "matki" wydrukowane w max rozdzielczości i z nich powiela je się w dużo krótszym czasie i a jakość jest identyczna jak druk. Tak Postępuje zdecydowana większość firm "żywicznych" w Europie.

- Opłacalne w szczególności jest odlewanie większych detali.

WADY:

- Monotonna budowa wielu form:rolleyes:

- Niezbędny jest sprzęt taki jak: Mocna 2 funkcyjna pompa próżniowa, komory próżniowe.:eek:

-Niestety ale doświadczenie min. dobór materiałów, sam proces odlewania, odpowietrzania i odpowiednim przygotowaniu kanałów wlewowych i odpowietrzających. W moim przypadku nauka trwała co najmniej 8 lat ale wszystkiego nauczyłem się sam metodą prób i błędów, koszty też były nie małe :X3:

Z tego wszystkiego najlepszym rozwiązaniem na zbudowanie dobrej jakości modelu to połączenie i wykorzystanie max. zalet obu technik. Ja to robię w ten sposób: duże główne korpusy, kadłuby, karoserie odlewam, natomiast dodatki takie jak np. wnętrze z całym osprzętem, felgi lub koła oraz inna drobnica nie narażona na uszkodzenia to druk 4K. Doskonałym i często nie do zastąpienia dodatkiem są części fototrawione, jakieś siatki, grille, poręcze, lusterka itp. Do tego wszystkiego dobrej jakości kalki i można zbudować w ten sposób dobrej jakości model. Moje Stary idealne nie są i do tego śmiało się przyznaję bo na doskonały model niestety potrzeba MASĘ CZASU i cierpliwości. :sleep:






Co Do Firmy GPM- To życzę sukcesów, wolny kraj, wolny rynek :) Nie mam już zamiaru i chęci komentowania, powtarzania po kilka razy tego samego oraz wtrącania się w jakiekolwiek ich wątek. RÓBTA CO CHCETA :LOL:

W kolejnym poście opiszę właściwości najpopularniejszych żywic UV, tych tańszych oraz najlepszych.

A na deser fragmencik naszej współpracy MKprojekt & Rotor72, projekt "Borewicz 2021". W tej chwili cały czas testujemy budy, rozpocząłem pracę nad oszkleniem Vacu, oponami. Model będzie hybrydą: druk 3d, odlewy żywiczne ale blaszek raczej nie będzie, zastąpią je wydruki. Jeszcze trochę pracy przed nami, stwierdziliśmy, że czas nie jest najważniejszy a JAKOŚĆ.
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:

popowe

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.987 15 2
#2
Fajnie że zapodałeś temat.
Pozwolę dodać swoje 3 grosze. Czasem drukuje dla innych ale nie boję się napisać o ułomnościach technologii.

Druk żywiczny:
Potwierdzam, że:
Zbyt cienkie i długie elementy są bardzo delikatne i podatne na wypaczenia
Jeżeli wydrukujemy np. słup okrągły o długości 20cm i średnicy 1cm to on się na 100% wypaczy. Jak nie po kilku dniach to po kilku miesiącach.
Elementy typu felgi, opony powinny być trwałe ze względu na swoją budowę. Im mniejszy element tym mniejsze siły i mniejsze wygięcia.

- Drukowanie nie jest zbyt tanie przy wielkoseryjnej produkcji, np drukowanie elementu w max rozdzielczości 0,01mm warstwa, trwa aż 6-12h
Zależy od wielkości elementu. Skrzynka na piwo w H0 wydrukuje się w 1-2h ale ramię do Hydrosa będzie się drukować 20H
Tak czy siak to trwa. A więc i kosztuje.

Ceny materiałów na dzień dzisiejszy też nie należą do najtańszych mniej więcej od 170zł - do ok 280zł za litr tych najpopularniejszych żywic (nie wliczam tu żywic dentystycznych one kosztują kilka razy więcej).
170zł to taniocha. Do form2 i form3 ( a na tym pracuje) kosztują po 800 za litr żywicy standardowej.
Zamienniki które testowałem są do kitu.

Od siebie dodam, że drukowanie na cieńszej warstwie nie zawsze idzie w parze z poprawą jakości.

I taka informacja do niewtajemniczonych.
Ludzie , nie da się wydrukować ze zdjęcia.
Przynajmniej 3-4 razy do roku ktoś chce wydruk, na przykład zderzaka, i jest oburzony że nie wydrukuje mu na podstawie zdjęcia i jeszcze wymagam jakiegoś projektu.
 

dmvip

Znany użytkownik
Reakcje
1.479 18 1
#4
No i nie wszystko wychodzi jak by się chciało i generuje masę odpadów. Wystarczy że zabraknie jednej podpory i cały wydruk do wyrzucenia a przynajmniej nie do zaoferowania. To samo jeśli gdzieś podpora przez niedopatrzenie przy ustawianiu zleje się z detalem i to samo.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.918 386 20
#5
Ciekawy temat. Super, że go założyłeś.
A co do Poloneza
A na deser fragmencik naszej współpracy MKprojekt & Rotor72, projekt "Borewicz 2021". W tej chwili cały czas testujemy budy,
to powiem, że ten ze zdjęć, niestety, ale nie jest to "Borewicz". Twój projekt to następca "Borewicza". Polonez "Borewicz" wyglądał tak jak ten ze zdjęcia poniżej:

Cf1k9ktY2FyQ2F0YWxvZ3VlLzY5NDAyODIwY2MyYWFiNmM4MDQ1ZmM0MDZlYWM2ZTExkpUDAMyvzQMgzQINkwXNAwfNAa...jpeg
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
#6
Mafo a czym ten z projektu różni się od tego ze zdjęcia jakie podałeś? Oprócz tej nakładki na wlot powietrza na masce oczywiście.
 

mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
Reakcje
23.918 386 20
#7
Oprócz nakładki, miał inne lusterko i to jedno, od strony kierowcy. Niby drobne elementy, ale jak wydrukujesz to usunięcie osłony będzie trudne.