• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Dobre

Jan S

Użytkownik
Reakcje
218 0 0
#1
Równolegle do rozpoczęcia przygotowań do budowy stacji Osowa Góra powstał pomysł zbudowania modułu stacji normalnotorowej i wąskotorowej obok siebie. Takich makiet nie jest zbyt dużo, a mają one moim zdaniem niepowtarzalny klimat. Nie mogłem jednak nigdzie w realu znaleźć stacji, które by mi odpowiadały, by budować je w mieszkaniu. Postanowiłem więc stworzyć coś nie mającego odzwierciedlenia w prawdziwym świecie. Jako, iż Osowa Góra istnieje i szkoda by było skopać tak fajną stację, zdecydowałem (na podstawie moich dotychczasowych doświadczeń z poradników, czytania forum oraz własnych, nigdy nieukończonych projektów, dzięki którym mniej więcej już wiem co jak robić, a tym bardziej czego jak nie robić) podszkolić się budując właśnie takową stację, a właściwie stacje. Po prostu jak coś zepsuję, to na fikcyjnej makiecie nie będzie to tak raziło jak na takiej wziętej z rzeczywistości (a przynajmniej tak mi się wydaje ;)).

Teraz trochę o zamierzeniach, czyli co makieta ma sobą reprezentować i co miało się na niej znaleźć. Jej głównym celem jest pokazanie oglądającym współdziałania kolei normalnotorowej i wąskotorowej, prowadzenia ruchu oraz manewrów na stacji. Jak już wspomniałem, makieta budowana jest w mieszkaniu, więc nie może być za duża i nie może zajmować za dużo miejsca podczas przechowywania. Dlatego postanowiłem, że zarówno stacja normalnotorowa jak i wąskotorowa będą stacjami końcowymi, z wjazdem od tej samej strony. Zaoszczędziłem w ten sposób miejsce na semafory i granicę przetaczania. Ułatwiło to również zrobienie pulpitu, który jest prosty, intuicyjny i znajduje się na samym końcu makiety, nie da się go jednak zdemontować, gdyż jest "wbudowany" w makietę, co jak dla mnie jest jednak plusem. Obie stacje posiadają tylko semafory wjazdowe. Profile, które zastosowałem na końcu (a może raczej na początku :niepewny:) to LL250 dla toru normalnego (w planach są dwa segmenty przejściowe na LL500 i FREMO) oraz standardowy profil FREMO H0e 350mm dla toru wąskiego. Całość po rozłożeniu ma 480cm długości i mieści się na czterech skrzynkach 120x50cm. 50cm szerokości jest następnym kompromisem gabarytowym, na jaki musiał niestety pójść. Utrudniło to znacząco projektowanie układu torowego, na którym chciałem umieścić (na każdej ze stacji): 3 tory główne w tym 2 z krawędzią peronową (1 mógł być ślepy tylko pod pociągi pasażerskie), tor ładunkowy z rampą pod magazynem, tor odstawczy dla wagonów, tor do niewielkiej lokomotywowni oraz dodatkowo tory na zapadnię transporterową. Powstało kilka koncepcji na przestrzeni kilku miesięcy, ostatecznie wybrałem i wykonałem coś takiego:
5.PNG

Czy dało się zaprojektować to lepiej na takiej powierzchni i ze wszystkimi wyżej wymienionymi rzeczami? Nie wiem, mi nie wychodziło. Ostatecznie układ stacji jest jaki jest, stacja i tak jest fikcyjna, więc niech się na niej dzieje :). Fikcja fikcją, ale w miarę możliwości starałem się to projektować tak, by choć trochę po ukończeniu przypominało to stacje, które miałyby prawo istnieć w rzeczywistości.

Budowa stacji rozpoczęła się w lipcu 2022 roku i trwa po dzień dzisiejszy. Na obecnym etapie budowy nie dokuczają koszty, a raczej brak czasu, ale staram się regularnie, powoli iść do przodu i zbudować coś, co ma się stać moją pierwszą w pełni ukończoną stacją (a nawet stacjami). Oto kilka zdjęć z dotychczasowej budowy:
1.PNG

2.PNG

3.PNG
4.PNG
6.PNG


Więcej zdjęć i postępów przy pracy - mam nadzieję - już niebawem.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.649 560 30
#2
tory na zapadnię transporterową. Powstało kilka koncepcji na przestrzeni kilku miesięcy, ostatecznie wybrałem i wykonałem coś takiego:
Nie wiem, co to jest "zapadnia transporterowa", ale z rysunku domyślam się, że chodzi o rampę do wstawiania wagonów normalnotorowych na transportery wąskotorowe. I tu widzę mały problem, zwłaszcza, że kolega @Kolejowy Jasiek napisał, iż już to wykonał. Zupełnie nie rozumiem, dlaczego do tej rampy trzeba jechać takimi zygzakami i aż cztery razy zmieniać kierunek jazdy, przestawiając po drodze trzy zwrotnice. Może dałoby się jeszcze zrobić tak?

5-1.PNG


A jeszcze lepiej tak:

5-2.png
 

garou

Znany użytkownik
Reakcje
5.187 450 99
#3
Równolegle do rozpoczęcia przygotowań do budowy stacji Osowa Góra powstał pomysł zbudowania modułu stacji normalnotorowej i wąskotorowej obok siebie. Takich makiet nie jest zbyt dużo, a mają one moim zdaniem niepowtarzalny klimat. Nie mogłem jednak nigdzie w realu znaleźć stacji, które by mi odpowiadały, by budować je w mieszkaniu. Postanowiłem więc stworzyć coś nie mającego odzwierciedlenia w prawdziwym świecie. Jako, iż Osowa Góra istnieje i szkoda by było skopać tak fajną stację, zdecydowałem (na podstawie moich dotychczasowych doświadczeń z poradników, czytania forum oraz własnych, nigdy nieukończonych projektów, dzięki którym mniej więcej już wiem co jak robić, a tym bardziej czego jak nie robić) podszkolić się budując właśnie takową stację, a właściwie stacje. Po prostu jak coś zepsuję, to na fikcyjnej makiecie nie będzie to tak raziło jak na takiej wziętej z rzeczywistości (a przynajmniej tak mi się wydaje ;)).

Teraz trochę o zamierzeniach, czyli co makieta ma sobą reprezentować i co miało się na niej znaleźć. Jej głównym celem jest pokazanie oglądającym współdziałania kolei normalnotorowej i wąskotorowej, prowadzenia ruchu oraz manewrów na stacji. Jak już wspomniałem, makieta budowana jest w mieszkaniu, więc nie może być za duża i nie może zajmować za dużo miejsca podczas przechowywania. Dlatego postanowiłem, że zarówno stacja normalnotorowa jak i wąskotorowa będą stacjami końcowymi, z wjazdem od tej samej strony. Zaoszczędziłem w ten sposób miejsce na semafory i granicę przetaczania. Ułatwiło to również zrobienie pulpitu, który jest prosty, intuicyjny i znajduje się na samym końcu makiety, nie da się go jednak zdemontować, gdyż jest "wbudowany" w makietę, co jak dla mnie jest jednak plusem. Obie stacje posiadają tylko semafory wjazdowe. Profile, które zastosowałem na końcu (a może raczej na początku :niepewny:) to LL250 dla toru normalnego (w planach są dwa segmenty przejściowe na LL500 i FREMO) oraz standardowy profil FREMO H0e 350mm dla toru wąskiego. Całość po rozłożeniu ma 480cm długości i mieści się na czterech skrzynkach 120x50cm. 50cm szerokości jest następnym kompromisem gabarytowym, na jaki musiał niestety pójść. Utrudniło to znacząco projektowanie układu torowego, na którym chciałem umieścić (na każdej ze stacji): 3 tory główne w tym 2 z krawędzią peronową (1 mógł być ślepy tylko pod pociągi pasażerskie), tor ładunkowy z rampą pod magazynem, tor odstawczy dla wagonów, tor do niewielkiej lokomotywowni oraz dodatkowo tory na zapadnię transporterową. Powstało kilka koncepcji na przestrzeni kilku miesięcy, ostatecznie wybrałem i wykonałem coś takiego:
Zobacz załącznik 974913
Czy dało się zaprojektować to lepiej na takiej powierzchni i ze wszystkimi wyżej wymienionymi rzeczami? Nie wiem, mi nie wychodziło. Ostatecznie układ stacji jest jaki jest, stacja i tak jest fikcyjna, więc niech się na niej dzieje :). Fikcja fikcją, ale w miarę możliwości starałem się to projektować tak, by choć trochę po ukończeniu przypominało to stacje, które miałyby prawo istnieć w rzeczywistości.

Budowa stacji rozpoczęła się w lipcu 2022 roku i trwa po dzień dzisiejszy. Na obecnym etapie budowy nie dokuczają koszty, a raczej brak czasu, ale staram się regularnie, powoli iść do przodu i zbudować coś, co ma się stać moją pierwszą w pełni ukończoną stacją (a nawet stacjami). Oto kilka zdjęć z dotychczasowej budowy:
Zobacz załącznik 974914
Zobacz załącznik 974926
Zobacz załącznik 974927 Zobacz załącznik 974928 Zobacz załącznik 974929

Więcej zdjęć i postępów przy pracy - mam nadzieję - już niebawem.
Szkoda trochę, że krawędzie (wszystkich?) segmentów są od linijki. Czy rzeczywisty teren taki mógłby być? No chyba, że mógłby...
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
2.167 100 4
#4
„Zapadnia transporterowa”, inaczej rampa przestawna, gdzie odbywał się załadunek wagonów normalnotorowych na transportery wąskotorowe.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.649 560 30
#5
„Zapadnia transporterowa”, inaczej rampa przestawna
Tak, nietrudno było się domyślić, o co chodzi (co zresztą napisałem), ale ze zdziwieniem stwierdziłem, że takie określenie jest w ogóle używane - jak wynika z google, wcale nie tak rzadko. Ja się z tym dotąd nie spotkałem, co więcej ta nazwa nie ma większego sensu, bo "zapadnia" to urządzenie z mechanizmem do opuszczania czegoś (coś się zapada) poniżej normalnego poziomu (jak zapadnia do wymontowywania zestawów kołowych lokomotywy czy wagonu). W rampie przeładunkowej nic się nigdzie nie zapada, więc to określenie w ogóle nie odpowiada rzeczywistości.
 
OP
OP
J

Jan S

Użytkownik
Reakcje
218 0 0
#7
Układ torowy musi zostać taki, jaki jest. Zdaję sobie sprawę ze wszystkich uwag, jednak na schemacie widać same tory bez budynków, placów, peronów i innej infrastruktury, którą starałem się "upchnąć" w jak najlepszy sposób.
To samo z ukształtowaniem terenu. Robiłem je tylko tam, gdzie było to konieczne, na segmencie wjazdowym, w równię stacyjną nie ingerowałem. Po prostu na razie nie widać wszystkiego, co docelowo ma się tam znaleźć (osiedle domów oraz ogródki działkowe). Zdaję sobie sprawę, że w realu nie byłoby to "od linijki", jednak mam nadzieję, że nie będzie bardzo to raziło po ukończeniu. Jest to kolejny swego rodzaju kompromis.
Będę wrzucał zdjęcia z postępów, mam nadzieję, że z czasem będzie widać coraz więcej z moich opowieści. Po prostu na razie nie widać jeszcze wszystkiego :).
Skrzynki projektowałem od podstaw i wykonywałem samemu, tak samo jak nogi.
Stacja jest dla mnie swego rodzaju poligonem doświadczalnym.
 

Tomasz Sauer

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
2.167 100 4
#8
Układ torowy musi zostać taki, jaki jest. Zdaję sobie sprawę ze wszystkich uwag, jednak na schemacie widać same tory bez budynków, placów, peronów i innej infrastruktury, którą starałem się "upchnąć" w jak najlepszy sposób.
To samo z ukształtowaniem terenu. Robiłem je tylko tam, gdzie było to konieczne, na segmencie wjazdowym, w równię stacyjną nie ingerowałem. Po prostu na razie nie widać wszystkiego, co docelowo ma się tam znaleźć (osiedle domów oraz ogródki działkowe). Zdaję sobie sprawę, że w realu nie byłoby to "od linijki", jednak mam nadzieję, że nie będzie bardzo to raziło po ukończeniu. Jest to kolejny swego rodzaju kompromis.
Będę wrzucał zdjęcia z postępów, mam nadzieję, że z czasem będzie widać coraz więcej z moich opowieści. Po prostu na razie nie widać jeszcze wszystkiego :).
Skrzynki projektowałem od podstaw i wykonywałem samemu, tak samo jak nogi.
Stacja jest dla mnie swego rodzaju poligonem doświadczalnym.
Jest ok.
Zastanawiam się nad budową stacji Piotrków Trybunalski wąskotorowy i tam też jest układ nie pod linijkę, szczególnie że na przestrzeni lat wokół takich stacji powstawały zabudowania przemysłowe lub prywatne i pierwotnie proste układy komplikowały się z konieczności upakowania bardziej rozbudowanej infrastruktury na tej samej co pierwotnie powierzchni.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.649 560 30
#9
Układ torowy musi zostać taki, jaki jest. Zdaję sobie sprawę ze wszystkich uwag, jednak na schemacie widać same tory bez budynków, placów, peronów i innej infrastruktury, którą starałem się "upchnąć" w jak najlepszy sposób.
Szkoda. Zwrócę tylko uwagę na fakt, że moja pierwsza (prostsza) propozycja zajmuje mniej terenu, niż oryginalna i wydaje mi się, że nie wymagałaby usuwania żadnego innego obiektu.
 
OP
OP
J

Jan S

Użytkownik
Reakcje
218 0 0
#10
Dokładnie tak, lecz wtedy znacząco by się skróciła długość obu torów prowadzących na rampę przestawczą (normalnego i wąskiego) i dłuższe wagony kryte oraz platformy musiałyby wjeżdżać na transportery stojące na łuku, lub wjeżdżać na transportery same jeszcze będąc na łuku na normalnym torze, czego wolałem uniknąć za wszelką cenę. Musiałby też zniknąć punkt na placu ładunkowym do przeładunku towarów z wagonów normalnotorowych na wąskotorowe. Mam nadzieję, że po umieszczeniu na stałe wszystkich obiektów będzie to widać. Postaram się zrobić zdjecie od góry, gdy już to nastąpi.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.264 66 5
#11
A jakbyś tor wąski do załadunku wagonów normalnotorowych wydłużył - zaczął go wcześniej?
Czyli rozjazd przesunął w prawo, w środek trapezu.
Wtedy 2ga propozycja p. Andrzeja byłaby logistycznie lepsza i urealniająca znacznie.
 
OP
OP
J

Jan S

Użytkownik
Reakcje
218 0 0
#12
Wtedy plac ładunkowy znacząco by się pomniejszył, a i tak już nie jest duży. Wszystko to będzie widać, gdy zamontuję w tym miejscu na stałe budynki oraz zabiorę się za plac i drogi dojazdowe. Na stacji jest po prostu za ciasno (jestem za bardzo ograniczony miejscem, by użyć wyżej wymienionych pomysłów i zmieścić całą infrastrukturę). W obecnym układzie każdy wagon normalnotorowy chcący wjechać na transporter będzie musiał przejechać przez wagę i skrajnik znajdujące się na torze ładunkowym. Wszystko będzie widoczne już niedługo i mam nadzieję, że nie będzie to wyglądało aż tak strasznie :).
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.264 66 5
#13
A nie możesz nanieść kilku prostokątów na planie?
Dałoby nam to pogląd, co gdzie ma być i może pomogło pomóc Tobie.
 
OP
OP
J

Jan S

Użytkownik
Reakcje
218 0 0
#15
uproszczony schemat.png

Tak będzie to mniej więcej wyglądało. Mniej więcej, gdyż schemat jest schematem uproszczonym i nie wszystko na nim pokrywa się w stu procentach na makiecie. Brązowe prostokąty to budynki kolejowe, jasnoszarym zaznaczyłem wspomniany plac. Perony są ciemnoszare.
Układ torowy raczej zostanie taki, jaki jest. Wiem, że nie jest idealny, lecz jak wspomniałem musiałem zaplanować wiele rzeczy na niewielkiej powierzchni. Wszystko już przymocowane. Pulpit też jest już gotowy pod podpięcie napędów i oświetlenia.
Makietę będzie można zobaczyć (jeszcze w dość mocno surowym stanie) w najbliższą sobotę podczas Nocy Muzeów na koszalińskiej KW, będą to też jej pierwsze testy przejezdności jako całości (wszystkie 4 segmenty jeszcze nigdy nie zostały razem spięte). Mam nadzieję, że uda mi się zrobić kilka zdjęć całości i po weekendzie narysować nowy, dokładny schemat całej makiety ze wszystkimi obiektami.
 

Kris

Znany użytkownik
Reakcje
3.264 66 5
#16
Jeśli to już jest zamontowane, to pozamiatane...
Ale z chęcią zobaczę jak to wygląda.
 
OP
OP
J

Jan S

Użytkownik
Reakcje
218 0 0
#17
W wolnej chwili narysowałem dokładniejszy układ torowy ze wszystkimi budynkami (kolor brązowy). Perony zaznaczone kolorem ciemnoszarym, a place ładunkowe jasnoszarym. Przesyłam jeszcze 2 zdjęcia całości po złożeniu.
układ.png

całe dobre z góry.png