• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Diorama na półce

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
454 8 0
#1
Witam.
Jestem w trakcie budowy dioramy, która będzie umieszczona w półce za szkłem.
Tory są już położone, Nastawnia, szopa, stanowisko nawęglania i kran są już rozplanowane.
Chciałbym przymierzyć się do rozrysowania pędni do rozjazdów 2 i 3 oraz do semaforów. No i nie wiem jak mają przebiegać. Rozjazd 1 będzie ręczny.
Proszę kolegów o pomoc w rozplanowaniu.
I czy przy tak małej odległości od nastawni stosuje się naprężacze?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#2
Przy pędniach zawsze są naprężacze. Ta nastawnia nie nadaje się na nastawnię mechaniczną czyli taką z której wychodzą pędnie. Nastawnia bramowa jest z reguły nastawnią elektromechaniczną czyli inaczej suwakową czyli rozjazdy i sygnały nastawiane są elektrycznie, a zależności realizowane są w nastawnicy mechanicznie w skrzyni zależności. Taka nastawnia może być również przekaźnikowa, ale wymaga dobudowy pomieszczenia przekaźnikowni. Po za tym ta nastawnia dla trzech rozjazdów, bo rozjazd oznaczony Nr 1 też musi z niej być nastawiany, jest grubo za duża. Zresztą numeracja jest zła, zacznij numery od lewej strony od pierwszego rozjazdu od szlaku. Lokalizacja tego nawęglania też jest nieciekawa! Tam jest za ciasno! Tak umieszczone nawęglanie powinno być odsunięte od toru przebiegowego (ten z semaforem). I nazwij semafory: najlepiej od dołu "B" powyżej "C". Ten z dwoma ramionami powinien mieć przy literze w górnym indeksie cyferkę "2".
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
454 8 0
#3
Poprawiłem rysunek. Jest to mój pierwszy plan. Poszperałem trochę w sieci. Starałem się zachować właściwe oznaczenia.
Nawęglanie w rzeczywistości jest węższe niż to widać na pierwszym planie. W programie nie było tej którą chcę użyć.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#4
Tak, jak wyjaśnił to Tomek K., nastawnia z urządzeniami mechanicznymi scentralizowanymi jest zawsze ustawiana wzdłuż torów, jeśli jest piętrowa (podwójne obramowanie obrysu budynku nastawni), wówczas na piętrze znajduje się nastawnicownia (pomieszczenie, gdzie znajdują się urządzenia nastawcze oraz obsługa), natomiast na parterze znajduje się pomieszczenie z naprężaczami wewnętrznymi. Jeśli nastawnia byłaby parterowa (pojedyncze obramowanie obrysu budynku nastawni), wówczas byłyby naprężacze zewnętrzne. Nastawnię z mechanicznymi scentralizowanymi urządzeniami srk oznacza się przez pojedyncze ukośne kreskowanie wnętrza obrysu. Znaczenie symboli wewnątrz - na rysunku. Kropeczka oznacza pracownika obsługującego urządzenia nastawcze. Urządzenia te ustawia się tak, że skrzynia z aparatem blokowym znajduje się od strony szlaku, natomiast ława dźwigniowa z dźwigniami nastawczymi znajduje się od strony stacji. Plany schematyczne i sytuacyjne rysuje się tak, aby kilometrowanie rosło od lewej do prawej strony planu, i zgodnie z tym wzrastającym kilometrowaniem oznacza się urządzenia srk oraz numeruje zwrotnice tory: tory po prawej stronie toru głównego zasadniczego nr 1 (patrząc w kierunku wzrostu kilomterowania) otrzymują kolejne numery nieparzyste, a po lewej stronie - parzyste. Zwrotnice rozjazdów nr 1 i 2 muszą posiadać rygle mechaniczne, bowiem są najeżdżane przez pociągi na ostrze bez ograniczenia prędkości (z prędkością maksymalną, ustaloną dla danej linii).
Reszta oznaczeń symboli na rysunku.
 

Załączniki

P

Paweł Piotr

Gość
#5
Wyjaśnienie do poprzedniego postu (żeby Tomek K. nie musiał mnie upominać);) :
"Napęd mechaniczny z ryglem" oznacza, że zwrotnica posiada napęd mechaniczny oraz dodatkowo (jako oddzielne urządzenie) rygiel mechaniczny. Każde z tych urządzeń (napęd mechaniczny oraz rygiel mechaniczny) jest poruszane przy pomocy własnej, oddzielnej pędni drutowej, która z kolei jest poruszana oddzielną dźwignią nastawczą na nastawni. W określonych projektem okolicznościach dwa lub trzy rygle mogą być poruszane wspólną dźwignią nastawczą. Rygiel mechaniczny może być usytuowany po tej samej stronie, co napęd zwrotnicowy (jak powyżej) lub po przeciwnej stronie, o czym decydują warunki miejscowe.
 
OP
OP
Marqus

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
454 8 0
#8
Dzięki za wyjaśnienia. Jak pisałem wcześniej był to mój pierwszy schemat i obawiałem się, że będą błędy.

Paweł, nie upominałbym bo patrząc na rysunek rozumiem Twój skrót myślowy;)
Nie znam się na nomenklaturze kolejowej. Poznaję ją małymi krokami. I cenię gdy jest coś wyjaśnione dokładnie, nie każdy musi znać "skróty myślowe". Co nie znaczy, że nie doceniam wyjaśnień kolegi z poprzedniego postu.
A diorama którą chcę zbudować ma mi dać zadowolenie, a że nie do końca zgodnie z normami to już inna sprawa.
Wracając do ciasnoty przy nawęglaniu, to czy ujdzie takie położenie toru głównego zasadniczego nr.1?
 

Załączniki

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
371 5 1
#9
Jak najbardziej ujdzie. I napędy z ryglami po prawidłowej stronie! A co do zadowolenia z dioramy to chyba będzie większe jak będziesz miał świadomość, że jest zrobiona zgodnie z zasadami, mówiąc ogólnie, budowy kolei. Przecież na dobrą sprawę o to w tym modelarstwie chodzi. Nie zmienia to faktu, że i otoczenie, czyli to co nie jest kolejowe, powinno odwzorowywać rzeczywistość.(y)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
C
Planuję 5
Planuję 5
Planuję 15
Planuję 6
Planuję 20

Podobne wątki