Trochę się "uczepię"
Kolego
@SzymonG, proszę nie wprowadzać zamieszania.
Andrzej Harassek napisał(a):
Oczywiście, że nie. Dekoder funkcyjny może sterować wyłącznie światłami i innymi dodatkowymi funkcjami, ale nie jazdą. Tylko jak sterować rozpędzaniem, hamowaniem, czy opóźnieniem ruszania w wagonie sterowniczym, który nie ma napędu?
Wagon sterowniczy jest na jednym końcu składu, na którego drugim końcu musi być lokomotywa. A w lokomotywie musi być dekoder jazdy, niezależnie od tego, czy w ogóle, a jeżeli tak, to jaki dekoder wsadzimy do wagonu sterowniczego.
No nie dało mi to spokoju, dlatego z instrukcji Zimo:
"Obwohl Funktions-Decoder keinen Motoranschluss besitzen, können trotzdem Parameter für eine „virtuelle Motor-Steuerung“ angegeben werden, insbesondere wenn es das Beschleunigungsverhalten oder das Anhalten betrifft, damit sich Funktions-Decoder mit dem Lok-Decoder im Triebfahrzeug synchron verhalten (z.B.: beim Richtungswechsel während der Fahrt). Dies ist allerdings nur möglich, wenn die Erst- oder Zweitadresse des Funktions-Decoders mit der Adresse des LokDecoders identisch ist Was die Geschwindigkeitsstufen betrifft, gibt es beim Funktionsdecoder aber nur die 3-Punkte Kennlinie, da die CVs, die für die freie Kennlinie notwendig wären, für die Zweitadresse verwendet werden. Darum gilt auch CV #29 Bit 4 nicht. CVs die sich auf die Rückwirkung des Motors beziehen sind überflüssig. Es ist sinnvoll, diese CVs auf die Werte des Lok-Decoders einzustellen"
Co w swobodnym tłumaczeniu brzmi mniej więcej tak:
"Chociaż dekodery funkcji nie mają połączenia z silnikiem, nadal można określić parametry dla „wirtualnego sterowania silnikiem”, zwłaszcza gdy dotyczy to zachowania przyspieszenia lub zatrzymania, tak że dekoder funkcji zachowuje się synchronicznie z dekoderem jazdy w lokomotywie (np. zmiana kierunku jazdy). Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy pierwszy lub drugi adres dekodera funkcji jest identyczny z adresem dekodera lokomotywy. Jeśli chodzi o poziomy prędkości, dekoder funkcji ma tylko 3-punktową charakterystykę, ponieważ CVs które są niezbędne dla swobodnej charakterystyki, zostaną wykorzystane jako adres wtórny.
Dlatego CV # 29, bit 4, również nie ma zastosowania. CV, które odnoszą się do reakcji silnika, są zbędne. Sensowne jest ustawienie tych CV na wartości dekodera lokomotywy".
Jakkolwiek to by nie brzmiało, znaczy, że dekoder funkcyjny ma ograniczoną, ale
ma możliwość sterowania silnikiem.
Pozdrawiam, Szymon Głos.