• Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Dekoder Plux 16 do Railjet Roco

Noah

Znany użytkownik
Reakcje
650 3 0
#1
Witam.

Chciałbym was zapytać jaki najprostszy dekoder mogę zastosować aby "ucyfrowić" wagon sterowniczy zestawu Railjet firmy Roco?
Producent przewiduje dekoder Plux16. Niestety wybór tych dekoderów jest praktycznie zerowy, znalazłem tylko jeden Zimo w dość wygórowanej cenie.
Mogę zastosować dekoder Plux12? Obsłuży on wszystkie trzy funkcje wagonu (światła kierunkowe białe/białe długie/czerwone)?
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
131 3 0
#2
Witam.

Chciałbym was zapytać jaki najprostszy dekoder mogę zastosować aby "ucyfrowić" wagon sterowniczy zestawu Railjet firmy Roco?
Producent przewiduje dekoder Plux16. Niestety wybór tych dekoderów jest praktycznie zerowy, znalazłem tylko jeden Zimo w dość wygórowanej cenie.
Mogę zastosować dekoder Plux12? Obsłuży on wszystkie trzy funkcje wagonu (światła kierunkowe białe/białe długie/czerwone)?

Wg. dokumentacji mowa jest o dekoderze funkcyjnym Plux16. Niestety, w papierach dostępnych online na stronie Roco nie znalazłem nic, czy można zastosować dekoder jazdy np. Plux12, nie wiem.
Plux12 ma 4 wyjścia funkcyjne F1-F4 + oświetlenie kierunkowe. Przykładowo Zimo MX600P12 w Modelmanii jest do zamówienia za 106,-
Plux16 funkcyjny ma dodatkowo w miejscu sterowania silnikiem dodatkowe F5 i F6 oraz wyprowadzenia do sterowania serwami (2) lub SUSI. Przykładowo Zimo MX685P16 w Modelmanii jest do zamówienia za 124,-.
Nie zagłębiałem się w szczegóły konfiguracji ale aj ja miałbym wybrać, brałbym ten drugi. Czy 124 zł to wygórowana cena, polemizowałbym.

Oczywiście pozostaje jeszcze opcja od Roco 130563, tj. dekoder Plux16 funkcyjny dedykowany do Railjet'a za ok. 200,- ale cenowo jest ponad oferta od Zimo.
 
OP
OP
Noah

Noah

Znany użytkownik
Reakcje
650 3 0
#3
Początkowo znajdowałem tylko dekodery Plux16 powyżej 45€, stąd też nieco się zmieszałem.
Na chwilę obecną tez się skłaniam ku dekoderowi ZIMO MX685P16, niemieckie fora mówią że działa prawidłowo (https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=177651).
Natomiast co do dedykowanego dekodera (Roco 130563), to w instrukcji z wersji cyfrowej zestawu widnieje informacja że znajduje się tam dekoder Roco 130563, czyli dekoder zarówno jazdy jak i oświetlenia. (https://www.roco.cc/doc/cv/1/de/8074143940.pdf). Czy to nie byłby lepszy wybór i umożliwiał lepsze sterowanie światłami po ustawieniu jego adresu na taki sam jak lokomotywy?
 

paziu1000000

Znany użytkownik
MSMK
Producent
Reakcje
131 3 0
#5
Początkowo znajdowałem tylko dekodery Plux16 powyżej 45€, stąd też nieco się zmieszałem.
Na chwilę obecną tez się skłaniam ku dekoderowi ZIMO MX685P16, niemieckie fora mówią że działa prawidłowo (https://stummiforum.de/viewtopic.php?t=177651).
Natomiast co do dedykowanego dekodera (Roco 130563), to w instrukcji z wersji cyfrowej zestawu widnieje informacja że znajduje się tam dekoder Roco 130563, czyli dekoder zarówno jazdy jak i oświetlenia. (https://www.roco.cc/doc/cv/1/de/8074143940.pdf). Czy to nie byłby lepszy wybór i umożliwiał lepsze sterowanie światłami po ustawieniu jego adresu na taki sam jak lokomotywy?
Roco 130549 (niedostepne w roco.cc) lub 130563 to część zamienna jako dekoder do gotowych zestawów cyfrowych, możliwe, że odpowiednik 10895.
Roco 10895 to Zimo MX630P16, w MM 166,-.
Roco 10895 w dcc24.eu ok. 145,-
Jeśli ja miałbym wybierać wziąłbym dekoder fukcyjny, zasadnicza różnica jest taka, że funkcyjne nie mają możliwości sterowania silnikiem pozostałe opcje są dostępne (albo i więcej, nie przeglądałem instrukcji), co znaczy, że adresowanie o pbsługa świateł jest jak w zwykłym dekoderze jazdy. Co więcej, jak na stummiforum piszą, że dekoder MX68P16 jest ok, to ja bym nie pchał się w to co sugeruje Roco, skoro można mieć coś więcej za trochę mniej.
 
Ostatnio edytowane:

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
130 1 0
#6
Cześć. Kolego, ja zastanowiłbym się nad dekoderem jazdy. Wiem, że to 50-70 pln więcej, ale masz realny wpływ na właściwości jezdne poprzez ustawienia CV w dekoderze. Tempo rozpędzania czy hamowania, opóźnienie ruszania; to elementy, na które masz wpływ. Nie wiem, czy dekoderem funkcyjnym jesteś w stanie w taki sam sposób regulować właściwości trakcyjne. Światła długie/krótkie realizujesz przez wpisanie pewnych wartości w odpowiednim CV. Oczywiście, jeśli chcesz, możesz dołożyć dodatkowe oświetlenie do przedziału pasażerskiego - to kwestia wykorzystania poszczególnych wyjść. To możesz zrobić z jednym i drugim dekoderem, jednak właściwości jezdne... To wg. mnie ważny argument. Oczywiście możliwości finansowe są też istotne. Pozdrawiam. Szymon Głos.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#7
Kolego @SzymonG, proszę nie wprowadzać zamieszania.
Nie wiem, czy dekoderem funkcyjnym jesteś w stanie w taki sam sposób regulować właściwości trakcyjne.
Oczywiście, że nie. Dekoder funkcyjny może sterować wyłącznie światłami i innymi dodatkowymi funkcjami, ale nie jazdą. Tylko jak sterować rozpędzaniem, hamowaniem, czy opóźnieniem ruszania w wagonie sterowniczym, który nie ma napędu? Czy kolega @SzymonG w ogóle przeczytał pierwszy wpis w tym wątku? Jeśli nie, to dla przypomnienia:
jaki najprostszy dekoder mogę zastosować aby "ucyfrowić" wagon sterowniczy
Wagon sterowniczy jest na jednym końcu składu, na którego drugim końcu musi być lokomotywa. A w lokomotywie musi być dekoder jazdy, niezależnie od tego, czy w ogóle, a jeżeli tak, to jaki dekoder wsadzimy do wagonu sterowniczego.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
130 1 0
#8
Oczywiście, że nie miałem zamiaru zamieszać . Zrozumiałem, że to zestaw analogowy i kolega chce go ucyfrowic. Z tąd taka wypowiedź. Pozdrawiam. Szymon
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
130 1 0
#9
Trochę się "uczepię"
Kolego @SzymonG, proszę nie wprowadzać zamieszania.
Andrzej Harassek napisał(a):
Oczywiście, że nie. Dekoder funkcyjny może sterować wyłącznie światłami i innymi dodatkowymi funkcjami, ale nie jazdą. Tylko jak sterować rozpędzaniem, hamowaniem, czy opóźnieniem ruszania w wagonie sterowniczym, który nie ma napędu?
Wagon sterowniczy jest na jednym końcu składu, na którego drugim końcu musi być lokomotywa. A w lokomotywie musi być dekoder jazdy, niezależnie od tego, czy w ogóle, a jeżeli tak, to jaki dekoder wsadzimy do wagonu sterowniczego.
No nie dało mi to spokoju, dlatego z instrukcji Zimo:

"Obwohl Funktions-Decoder keinen Motoranschluss besitzen, können trotzdem Parameter für eine „virtuelle Motor-Steuerung“ angegeben werden, insbesondere wenn es das Beschleunigungsverhalten oder das Anhalten betrifft, damit sich Funktions-Decoder mit dem Lok-Decoder im Triebfahrzeug synchron verhalten (z.B.: beim Richtungswechsel während der Fahrt). Dies ist allerdings nur möglich, wenn die Erst- oder Zweitadresse des Funktions-Decoders mit der Adresse des LokDecoders identisch ist Was die Geschwindigkeitsstufen betrifft, gibt es beim Funktionsdecoder aber nur die 3-Punkte Kennlinie, da die CVs, die für die freie Kennlinie notwendig wären, für die Zweitadresse verwendet werden. Darum gilt auch CV #29 Bit 4 nicht. CVs die sich auf die Rückwirkung des Motors beziehen sind überflüssig. Es ist sinnvoll, diese CVs auf die Werte des Lok-Decoders einzustellen"

Co w swobodnym tłumaczeniu brzmi mniej więcej tak:

"Chociaż dekodery funkcji nie mają połączenia z silnikiem, nadal można określić parametry dla „wirtualnego sterowania silnikiem”, zwłaszcza gdy dotyczy to zachowania przyspieszenia lub zatrzymania, tak że dekoder funkcji zachowuje się synchronicznie z dekoderem jazdy w lokomotywie (np. zmiana kierunku jazdy). Jest to jednak możliwe tylko wtedy, gdy pierwszy lub drugi adres dekodera funkcji jest identyczny z adresem dekodera lokomotywy. Jeśli chodzi o poziomy prędkości, dekoder funkcji ma tylko 3-punktową charakterystykę, ponieważ CVs które są niezbędne dla swobodnej charakterystyki, zostaną wykorzystane jako adres wtórny.
Dlatego CV # 29, bit 4, również nie ma zastosowania. CV, które odnoszą się do reakcji silnika, są zbędne. Sensowne jest ustawienie tych CV na wartości dekodera lokomotywy".

Jakkolwiek to by nie brzmiało, znaczy, że dekoder funkcyjny ma ograniczoną, ale ma możliwość sterowania silnikiem.
Pozdrawiam, Szymon Głos.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
13.462 552 30
#10
Jakkolwiek to by nie brzmiało, znaczy, że dekoder funkcyjny ma ograniczoną, ale ma możliwość sterowania silnikiem.
No cóż, ja tego tak nie rozumiem. W jaki sposób dekoder funkcyjny w wagonie mógłby sterować silnikiem w lokomotywie, gdy nie ma on żadnego fizycznego (elektrycznego) połączenia z silnikiem? Nie bardzo rozumiem, co taki dekoder może robić, skoro dekoder funkcyjny w wagonie bez napędu steruje wyłącznie światłami w tym wagonie. Zresztą po co, skoro silnikiem steruje dekoder w lokomotywie?

Mogę się tylko domyślać, że chodzi o na przykład o sytuację, gdy gwałtownie przejdzie się do pozycji "0" jazdy (stój), co może spowodować zmianę kierunku świateł, a dekoder jazdy w lokomotywie hamuje łagodnie i zmienia światła dopiero po całkowitym zatrzymaniu. Wtedy dekoder funkcyjny, zsynchronizowany z dekoderem jazdy w lokomotywie, zachowa się podobnie i przełączy światła z podobnym opóźnieniem. Tak rozumiem określenie "wirtualnego sterowania silnikiem". Nie wyobrażam sobie bezpośredniego wpływu dekodera funkcyjnego na silnik, nawet w najmniejszym zakresie. Może koledzy zawodowo zajmujący się takimi rzeczami, jak np. kolega @Elvis, mogliby nam coś bliżej wyjaśnić w tej sprawie.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.776 62 3
#11
Dekoderami funkcyjnymi nie ma możliwości sterowania silnikiem. Na punktach lutowniczych, na których dekoder jazdy miałby wyjście na silnik są właśnie wyjścia funkcyjne. Wirtualny silnik ma za zadanie tak jak to jest opisane w instrukcji symulować jego pracę. Czyli np. Jeśli jakiekolwiek wyjście funkcyjne jest uzależnione od kierunku jazdy bądź też w ogóle jazdy czy zatrzymania, to to wyjście tak właśnie reaguje, jakby ten silnik był.
Np. Wyjście funkcyjne Fa5 steruje oświetleniem kabiny w wagonie sterowniczym i ma się samoczynnie zapalać na postoju, to dekoder funkcyjny mając ten sam adres co dekoder jazdy zareaguje właśnie w ten sposób, że zapali to wyjście po zatrzymaniu składu i tylko wtedy, gdy będzie odpowiednio nadany kierunek jazdy.
 

SzymonG

Aktywny użytkownik
Reakcje
130 1 0
#13
I ja również dziękuję za informację.
Cieszę się, że można się czegoś dowiedzieć, nauczyć. Po to chyba jest forum . Fajnie, że kolega @Elvis wyjaśnił, nieco mylącą dla laika, informację z instrukcji.
Pozdrawiam, Szymon Głos.
 

Elvis

Znany użytkownik
Reakcje
1.776 62 3
#14
I ja również dziękuję za informację.
Cieszę się, że można się czegoś dowiedzieć, nauczyć. Po to chyba jest forum . Fajnie, że kolega @Elvis wyjaśnił, nieco mylącą dla laika, informację z instrukcji.
Pozdrawiam, Szymon Głos.
Miałem już u siebie kilka niejeżdżących modeli z "niedziałającymi" dekoderami włożonymi w gniazdo plux22, ale szybko się orientowałem, bo mimo, że dekoder jazdy wyglądał identycznie, to miał dziwną niebieską kropkę na scalaku i to zdradzało jego funkcyjny charakter :)