• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? dc vs dcc kontra prawo ohma, czyli pytanie co się stanie.

kokodin

Użytkownik
Reakcje
34 0 1
#1
Witam, jako że buduję właśnie prototyp podwozia lokomotywy eu07 w N-ce, mam jedno zasadnicze pytanie.
Jak lokomotywy w dcc dzielą się prądem?
Załóżmy skrajny przykład:
Stary arnold pobiera ok 400mA (dajmy że silnik ma zastępczą rezystancję 0,025ohma)
Nowa eu07 pobiera 100mA. (dajmy że silnik ma zastępczą rezystancję 0,11ohma)
Stawiamy obie na jeden tor w ten sam kierunek.
W dc wiadomo, żarłoczniejsza zje więcej prądu i ta mniejsza z racji rezystancji szyn , rezystancji zastępczych silników i prawa ohma, prawie nie będzie mieć siły, chyba że zasilacz będzie odpowiednio za duży.
Poza tym przy różnych parametrach prawie na pewno się pozderzają.

A jak to działa w dcc? Czy trzeba parować lokomotywy do mniej więcej tej samej mocy silnika, czy dekoder "załatwi" prąd o odpowiednim amperażu, niezależnie od mocy silników?
W dalszym ciągu mamy tu do czynienia z odbiornikami równolegle podłączonymi do sieci.

Pytam głównie dlatego, gdyż chcę projekt lokomotywy opubliokwać jako open source, za darmo. Ale chciał bym też być pewny , że nie pokłóci się ta moja konstrukcja ze standardowymi modelami, na torach u kogoś, kto ją zdecyduje zbudować.
 

Lucky

Aktywny użytkownik
Reakcje
633 3 0
#2
Dlaczego ta mniejsza ma nie mieć siły?
Skoro zasilacz będzie odpowiednio wydajny prądowo, a nawet "mocniejszy" to wszystko będzie w porządku.

Każda pobierze tyle prądu ile potrzebuje do jazdy i już.

Jak podłączysz w domu do gniazdka lampkę nocną z 1W LED i mikrofalówkę o mocy 1000W, to lampka Ci gaśnie?